Basistype FP of ?

Hallo,
Als je na de coax-heli verder wil wordt meestal eerst een FP-heli aanbevolen.
Zo vind je in de 200+ klasse bijv. de Esky Honeybee V2 en de Walkera HM 4# (staartmotor geen pitch, 90graden flypads) allebei beginnersheli’s genoemd. Deze types zijn simpel, goedkoop en zonder poespas.
Maar bijv. Walkera heeft ook andere beginnersheli’s, zoals de CB 180D en 180Z (nieuw), en de UFLY-S, waarvan sommige met een Bell Rotor Head (45graden weightblocks), tailshaft en/of Autostabilisation met 3-assen gyro en servo-gestuurde tail-rotorpitch.
Qua aanschaf zijn deze heli’s niet eens veel (€ 70) duurder dan de eerstgenoemde heli’s.
Aan de ene kant dus de simpele (basis?)heli’s (HBV2 en HM4#) en aan de andere kant de duurdere heli (180Z enz.) met meer techniek en ondersteuning voor de beginner.
Wat is voor een – recreatief ingestelde FP-beginner – de beste keuze en waarmee leer je het snelst vliegen?

De heli's met 45gr kop vliegen meer als een echte FP/CP heli, maar zijn dermate stabiel dat ze na een coax niet zo heel veel meer uitdaging bieden; je vliegt er al heel snel 8-jes mee en nose in, terwijl je dat met een conventionele heli echt niet zo snel zal lukken na een coax.

Let op dat de CB180 een stuk kleiner is dan de HBV2 en daardoor minder geschikt voor buiten. Overigens is een HBV2 ook beperkt inzetbaar buiten; het blijft een klein, licht FP-tje.

Waar je dat prijsverschil vandaan haalt weet ik niet; met een beetje zoeken verschilt een CB180 niet zo veel van een HBV2. Mijn tip zou een Funcopter zijn die volgende maand als het goed is op de markt komt, maar daar moet je wel budget voor hebben. Heb je dat niet, dan zou ik denk ik neigen naar de HBV2. Wil je zo snel mogelijk indruk maken met je vliegkunsten met een "echte" enkelrotor, dan ga je voor zo'n Walkera; je komt wel van een koude kermis thuis als je vervolgens denkt makkelijk op een andere FP of CP over te stappen.

Dan nog even over die 180Z: mooi stukje techniek, brushless i.t.t. de 180D en nog stabieler. Lijkt me een ideale heli om mee te beginnen, maar aangezien jij al coax vliegt, denk ik dat ie niet zo veel toevoegt.

Laatst bewerkt:
Zambezi,

Dank voor je antwoord. Ja, idd ijdelheid speelt ook een rol.
Ga geloof ik maar eens kijken waar de 180Z straks in NL te koop is.
Deze schijnt nog stabieler te zijn dan de UFLY-s. Die heeft nl. gewone 90gr flybars.
Heb ook ergens in een draadje gelezen dat een beginner werd geadviseerd na de coax een CP te kopen en de FP over te slaan.
Een CP is vaak naar verhouding niet eens veel duurder dan een FP en geeft meer waar voor zijn geld (zwaardere lipo's, losse onderdelen enz.)
Als je dan - zoals werd gezegd - onder de CP een flink groot (1m2) en licht veiligheidsframe zet kan je zonder veel gevaar beginnen met hooveren.
Zoals je ziet ik weet het nog niet (rijmt).

Gr, Wander

De 180Z is te koop bij Hobbydaddy.com – ik heb goede ervaringen met die webshop; hoef je niet voor te wachten tot ie in NL te koop is.
Dat ie stabieler is dan de Ufly geloof ik best; de Ufly is vergelijkbaar qua formaat met de Esky Honeybee. Het is maar net welk merk je ’t meest aanspreekt als je zou kiezen tussen de Ufly en de Honeybee. Voordeel van de Ufly is dat ie brushless is, maar ik denk dat onderdelen van de Honeybee is iets beter verkrijgbaar zijn en ook iets langer leverbaar blijven; Walkera brengt nogal veel op de markt en zal niet jarenlang onderdelen blijven leveren voor de oude modellen.

Ik zou de FP niet overslaan. Een CP is een vrij ingewikkeld ding waar je alleen c.q. zonder er heel veel tijd in te stoppen echt niet zo maar uit komt. Je gaat hoe dan ook crashen; een FP is veel makkelijker op te lappen en af te stellen. Als je echt op de “juiste” manier wil groeien met helivliegen vanaf nu, dan zou ik toch een conventionele FP overwegen: Honeybee, Uflu of Funcopter. Voordeel van de Funcopter (tevens nadeel) is dat je dan wel moet investeren in een zender / ontvanger, servo’s en dergelijke. Als je dan later overstapt op een CP-heli, kan je die ook met die zender vliegen.
Een tussenvorm is nu een losse zender / ontvanger / servo’s / accu / lader en dergelijke kopen en daarbij een losse (barebone) Honeybee; ben je wel meer geld kwijt dan met zo’n RTF-setje, maar je hebt dan wel een zender die met de hobby mee kan groeien. Je kan (dan) de Honeybee ook langzaam upgraden naar de GURU-Z: honeybee-fp-tailmotor-naar-servo-besturing

Besef ook dat de omgeving waar je vliegt eigenlijk heel erg belangrijk moet zijn voor de keuze die je maakt. FP-tjes zijn per definitie minder geschikt voor buiten; eigenlijk komt een 300-size zoals een Honeybee of Ufly het beste tot zijn recht in een sporthal, bedrijfshal of ergens tussen een paar muren waar weinig tot geen wind staat; buiten in de volle wind (zelfs een beetje) ben je alleen maar aan het worstelen en in de gemiddelde woonkamer kom je niet verder dan hooveren. Wat dat betreft is doorsparen voor een Funcopter misschien niet zo verkeerd; die is door z’n omvang en gewicht meer geschikt voor buiten >>> meer vliegtijd >>> steilere leercurve.

Een frame onder bijvoorbeeld een T-Rex 450-kloon (HK450 / CopterX 450) is best te overwegen; een CP is van zichzelf wat stabieler dan een FP (minder windgevoelig) en goedkoper op te bouwen dan een Funcopter. Enige hulp met afstellen is m.i. voor een beginner dan wel ontontbeerlijk. En veel simmen. Besef ook dat iedereen uiteindelijk kan hooveren; de kunst is ook in staat te zijn om 8-jes te vliegen met een heli, nose-in en dat soort truukjes; wat dat betreft is een licht, simpel FP-tje of een wat zwaardere die een paar goede klappen kan weerstaan (de Funcopter) echt geen verkeerde keuze om nu mee verder te gaan.

Groetjes,
D

Laatst bewerkt door een moderator:
Van coax naar CP is toch wel een grote stap. Er zijn wel CP's die wat tammer zijn, en beter geschikt voor instappende piloten, maar toch. Zelfs met een trainingskruis kun je een flinke smak maken met de nodige schade. Ik zou toch voor een FP gaan. Voor 70 euro heb je al een Solo Pro bijv inc. zender, en die zijn erg crashbestendig, redelijk stabiel, maar met de sticks op volle uitslagen toch erg rap. Dus een goede training voor je reflexen. Heb je al een zender, dan zou je een losse MSR, al weet ik niet of die goedkoper is dan een Solo Pro met zender.

Enige nadeel van deze micro's is dat ze niet veel wind kunnen hebben, maar daar staat tegenover dat ze iets makkelijker in huis zijn te vliegen, en door het lage gewicht en eenvoudige constructie heb je niet snel schade.

Hoi,

ik heb een Esky Honeybee FP V2 en daar heb ik bewust voor gekozen.

A: prijs / prestatieverhouding vin dik erg gunstig. M.a.w. je krijgt veel voor weinig :cool:

B: onderdelen vervangen is heel betaalbaar, en geloof me, onderdelen ga je vervangen :yes: Meestal praat je over enkele euro's voor een onderdeeltje ... daar komt bij dat de onderdelen erg goed verkrijgbaar zijn, zowel in binnen- als buitenland.

Veel plezier met kiezen :)

Grtz,
Menno

Van coax naar CP is toch wel een grote stap. Er zijn wel CP's die wat tammer zijn, en beter geschikt voor instappende piloten, maar toch. Zelfs met een trainingskruis kun je een flinke smak maken met de nodige schade. Ik zou toch voor een FP gaan. Voor 70 euro heb je al een Solo Pro bijv inc. zender, en die zijn erg crashbestendig, redelijk stabiel, maar met de sticks op volle uitslagen toch erg rap. Dus een goede training voor je reflexen. Heb je al een zender, dan zou je een losse MSR, al weet ik niet of die goedkoper is dan een Solo Pro met zender.

Enige nadeel van deze micro's is dat ze niet veel wind kunnen hebben, maar daar staat tegenover dat ze iets makkelijker in huis zijn te vliegen, en door het lage gewicht en eenvoudige constructie heb je niet snel schade.

De Solo Pro is volgens mij een soort Walkera CB100 qua formaat en rotorkop; die is m.i. veel te stabiel (bijna net zo stabiel als een Walker Lama 2-1) om echt meerwaarde te bieden t.o.v. een coax. Heb je vervolgens een probleem als je wilt overstappen naar een echte 450-size CP.
Ik heb zelf een CB100 en ik doe hier de meest achtelijke truukjes mee terwijl ik met m'n andere heli's net voorbij 't hoover-stadium ben.

Laatst bewerkt:
Ik vind de Solo Pro toch wel een stukje lastiger te beheersen dan mijn coax. Vanwege de single rotor opzet reageert hij niet meer gelijk bij linksom en rechtsom, dat is 1 gewenpunt. Bij alleen hoveren merk je daar niet zoveel van, maar als je figuren wil vliegen, zoals nose in hover etc, is het toch wel anders sturen dan met een coax. Verder kan hij veel harder in voorwaartse vlucht dan een coax, tenzij die coax opgevoerd is met diverse performance parts misschien dus een goede oefening voor je reflexen lijkt me.

Maar dit alles is natuurlijk heel persoonlijk. Sommigen stappen van coax gelijk over naar een CP en weten die nog heel te houden ook.

Ik vind de Solo Pro toch wel een stukje lastiger te beheersen dan mijn coax. Vanwege de single rotor opzet reageert hij niet meer gelijk bij linksom en rechtsom, dat is 1 gewenpunt. Bij alleen hoveren merk je daar niet zoveel van, maar als je figuren wil vliegen, zoals nose in hover etc, is het toch wel anders sturen dan met een coax. Verder kan hij veel harder in voorwaartse vlucht dan een coax, tenzij die coax opgevoerd is met diverse performance parts misschien dus een goede oefening voor je reflexen lijkt me.

Maar dit alles is natuurlijk heel persoonlijk. Sommigen stappen van coax gelijk over naar een CP en weten die nog heel te houden ook.

Volkomen mee eens; deze verschillen had ik ook tusen m'n Lama 2-1 en CB100. Het punt is dat deze verschillen van een hele andere orde grootte zijn dan het verschil tussen een 45gr (Bell-Hiller) en een normale rotorkop. Een "normale" heli vraagt continu aandacht (corrigeren >>> dus ook nose in); een coax / 45gr niet of nauwelijks. Dat die laatste dan wat meer aandacht vraagt met bijvoorbeeld optoeren is met een middagje oefenen verder geen punt.

Volg jullie discussie en heb nog een paar vragen.
Ik lees af en toe over douane-kosten (invoerrechten) bij aankopen uit HongKong (China). Komen die kosten nog extra bovenop de aankoopprijs of heb je gewoon pech als je pakket eruit wordt gelicht voor controle?
Verder zijn de CB100 en de SoloPro idd bijna identiek, alleen is de accu van de Solo wel erg mager (3.7/120mAh). Geeft dat geen problemen?
En is er niet een update uitgebracht van de SoloPro (met andere accu)?
Klopt dat?

Gr, Wander

Invoerrechten

Invoerrechten op "speelgoed":
Tot 22 euro geen extra kosten.
Van 22 - 150 euro btw over aankoopbedrag en verzendkosten.
Boven 150 euro inklaringskosten + btw over aankoopbedrag en verzendkosten.

Het schijnt dat de vervoerder ook handlingskosten rekent als je pakket door de douane belast wordt.

Zijn wel kosten om rekening mee te houden als je buiten de EU besteld.

Uiteraard betaal je deze kosten alleen als je pakket gesnaaid wordt door de douane :cool:

Volg jullie discussie en heb nog een paar vragen.
Ik lees af en toe over douane-kosten (invoerrechten) bij aankopen uit HongKong (China). Komen die kosten nog extra bovenop de aankoopprijs of heb je gewoon pech als je pakket eruit wordt gelicht voor controle?
Verder zijn de CB100 en de SoloPro idd bijna identiek, alleen is de accu van de Solo wel erg mager (3.7/120mAh). Geeft dat geen problemen?
En is er niet een update uitgebracht van de SoloPro (met andere accu)?
Klopt dat?

Gr, Wander

De nieuwe accu van de Solo Pro heeft alleen een extra nokje waardoor verkeerd plaatsen onmogelijk wordt, behalve met grof geweld. Het blijft 120 mAh, waar je ongeveer ruim 5 minuten met power kan vliegen, en daarna moet je toch of wat gaan hoveren, of netjes landen en een andere accu pakken.

Douane is wel erg gefocused op pakketten uit goedkope landen, dus de kans dat ze je zending eruit pikken is redelijk groot. Maar je kan geluk hebben, sommige mensen hebben nooit kosten, ik heb bijna nog geen 1 keer iets buiten de EU laten komen zonder administratiekosten en BTW naheffing over het hele bedrag (boven een bepaalde waarde zelfs inclusief verzendkosten!) te mogen neertellen. En dan had je het vaak net zo duur in Nederland kunnen kopen, en had je geen weken hoeven te wachten in spanning of je pakket wel komt.

Back