Batavia Vragen En Tips

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dirk51, 5 okt 2018.

  1. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Er zijn al diverse bouwbeschrijvingen van de Batavia.

    Dit forum is voor de bouwers en volgers of de beschrijvingen en bedoeld voor algemene vragen, problemen en tips bij de bouw.
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    ..
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2018
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    ik had gisteren een universele kolderstok folder gemaakt voor alle boten van hans
     
  4. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Ik zag het, maar het is me niet duidelijk hoe de topic te verwijderen.
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    dat kan alleen jii of een moderator of mod.
     
  6. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Misschien nog niet eens zo stom, om verschillende folders te hebben voor de diverse Kolderstok modellen.
    1 voor de Batavia - 1 voor de 7 Provinciƫn - etc etc.
    Ik ben benieuwd hoe Hans hier zelf over denkt..
     
    Lexicon vindt dit leuk.
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik vind het op zich geen probleem als er meerdere topics zijn. Ik lees iedere dag bij en probeer - indien nodig - duidelijke antwoorden of informatie te geven.
     
  8. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    OK, dan zal ik maar een vraag stellen. Ik dacht er aan om licht in de kajuit achter de venstertjes 'te pompen'. Nu zijn er oplossingen met LED's een batterij, draadjes etc maar daar voel ik niks voor. Ik dacht meer aan een licht tunnel. Gewoon, wat glanzend aluminium folie om
    een potlood of rietje wikkelen, er afschuiven en dan van boven af inbrengen in de kajuit Mijn Batavia is nog open maar intussen zwart geschilderd achter de vensters. De pijp zou dan uitkomen op het bovenste dek en 'verkleed' worden met een holle ton of zoiets.
    Sinds vitrines hebben LED licht van boven kan dat er mooi invallen en een illusie van licht in de kajuit scheppen. Heeft iemand dit ooit geprobeerd en werkt het goed? Ik heb wat ge_experimenteert maar ik denk dat het zwart te veel licht absorbeerd.
     
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dirk, ik denk dat je hier weinig meer van zult terug zien de ruiten worden immers gemaakt uit folie waarbij het glas in lood patroon zwart word. Indien er al wat licht op deze manier in komt zal dit vermoedelijk hierdoor niet meer worden gezien.
    Succes verder
     
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Ik verwacht er ook niet veel van. Gele ledjes zijn echt veel realistischer. Als je tegen de electronica opziet kan ik je wel helpen.
     
  11. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Het is niet zozeer de electronica maar batterijtjes, aan en uitzetten, draadjes die ergens uit het schip komen. De verlichting van de vitrine heb ik op WiFi gezet, aan uit met het 'OK Google' command. Zou leuk zijn als dit ook met kajuit lichtjes kon, maar waar komt de voeding vandaan? Zonnepaneel op het dek? :)
    Het is waar natuurlijk dat het 'lood' in glas en lood het licht zou absorberen. Ik moet er nog eens mee experimenteren.
     
  12. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb indertijd voor de Friesland de ruitjes gegoten uit acryl. De grootte van de ruitjes waren precies juist en van gaas (dat aluminium spul dat beeldhouwers gebruiken om een ruwe structuur te vormen waar ze gips op kwakken.) Maar die heb ik ook eerst zwart geverfd voor het gieten, dus het zelfde probleem als folie.
     
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Je kan vermogen via spoelen overbrengen, transformatorwerking. De ene spoel zit dan bijv in de standaard en de ander in de bodem va het model. Zal bij jou niet meer kunnen denk ik. Dit moet je ver van te voren plannen. Henk van Luin heeft dit toegepast op zijn Victory. Zie Henkvanluinen.com.
     
  14. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Dank je Jan, prachtige link, zeer onder de indruk van Henk..

    Ja ik zat ook over inductive pickup te denken maar de coils moeten inderdaad zeer dicht bij elkaar liggen.
    Als alternatief misschien een gaatje door de stand en de kiel om zo 'binnen te komen' met 5V. Helaas zou dit ook een gaatje betekenen in de bodem van de vitrine kast. Daarna is de routing door
    de spanten etc naar de kajuit niet zo'n probleem (ik heb de berghouten nog niet eens geplaatst). Op zo'n manier kan je dan ook het kajuit licht met voice control aan en uit zetten (via een 'OK Google', of Alexa van Amazon). Die controle heb ik al op de vitrine zelf en is goedkoop en gewoon 'off the shelf' verkrijgbaar.

    Ik moet er eens nog een nachtje over slapen. Voorlopig ben ik nog aan het tobben hoe ik mijn 'berghouten' probleem (die niet precies aansluit op de hekbalk) moet oplossen. Verplaatsing van de berghouten levert natuurlijk weer andere problemen op.
     
  15. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Nou het idee van 'light pipe' heb ik maar laten varen :) Het werkte (een heel klein beetje) maar niet genoeg. de oppervlakte was gewoon te klein. Aldus ga ik de conventionele route, LED's achter de vensters (geel of oranje) en ook in de lantaarn, alles gevoed (12V) door een connector in de stand en kiel op spant 11.
     
    janzwart en *Hans* vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    En als je dat nu eens op de museum manier probeert Dirk??
    een lichtbron, en van daaruit glasvezeltjes om dingen aan te lichten.
    Het verzetsmuseum deed dit een aantal jaren geleden ook, en dat zag er hartstikke leuk uit.
     
  17. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Ik ga het eerst eens met chip LED's proberen. Of het nou glasvezel of distributed discrete LED's zijn maakt volgens mij niet zoveel uit. De bedrading is makkelijk te doen daar alles nog open is. Ik moest
    afwegen hoe ik power het schip binnen moest brengen. Ik heb besloten tegen inductive pickup omdat die coils vrij dicht bij elkaar moeten liggen (het is tenslotte een lucht transformator), en van een stand naar het schip
    lijkt me niet makkelijk. Aldus wordt het een gaatje en female miniconnector in de kiel die de voeding binnen brengt van de stand met een male connector.
    Ik heb inmiddels wat LED'S, DC voeding besteld en ga daar mee experimenteren. Vooral de lantaarn wordt een uitdaging daar de de voeding door een koper buisje heen moet, maar hey het regen seizoen is begonnen dus...
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    dat kan natuurlijk ook, alleen glasvezel heeft het grote voordeel dat je niet 2 draden ergens heen hoeft te brengen, maar dat 1 glas buisje voldoende is zeker bij lantaarns een voordeel.
    Maar het was eigenlijk ook maar een gedachtenspinsel van mij.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  19. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Dat is waar, maar de voeding per LED is 2 draadjes van .25mm elk. Ik heb geen ervaring met glasvezel, buiging rond hoeken, diameters, koppeling aan de LED's etc. dus ik hou het maar simple. Ik loop het gevaar dat de LED's te veel van het goede zijn of niet goed diffuse doen, maar ik heb ook een dimmer besteld die ik tussen de voeding kan zetten.
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De lantaarn is met twee messing pootjes aan de spiegel bevestigd. In theorie kun je deze voor de + en - gebruiken.
     

Deel Deze Pagina