Batavia Vragen En Tips

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dirk51, 5 okt 2018.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Dit schreef onze Admiraal in het verslag van Piet, de SOTS, maar om dit verslag verder niet te vervuilen reageer ik maar hier, en nee beste Admiraal "Hans".ik ben nog lang niet zover.
    Heb vanavond diverse ornamenten voorzien van veel priegelwerk
    IMG_4303.JPG
    Dus ik ben er nog lang niet.
    Maar misschien is hier een compliment voor "Hans" zijn product wel even op zijn plaats, vind het een prima bouwdoos wat je mooi uitgedokterd hebt;);)
    Het kost wel wat uurtjes vrije tijd, maar ja daar is deze hobby toch uiteindelijk voor bedoeld.
    Dus blijf maar mooi je schepen voor ons ontwikkelen, dan kunnen we nog jaren vooruit:thumbsup::thumbsup:
    Gr. Koos.
     
    Pingu57, pietsan, Building Mouse en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik krijg het niet bijgebouwd hoor Koos..Hans mag dus rustig aan doen. maar mijn complimenten voor jou Batavia.. ik mocht hem even bekijken bij je. Zeer keurig gebouwd!
     
    Jaques vindt dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    En tijdens je bezoek aan mij probeerde je me te overtuigen om een bouwverslag te schrijven, was best wel te doen zei je tegen mij:D
    En je ziet het, ik begin al met een fotootje te posten, hoop dat iedereen ze nu wel kan zien:)
    Misschien is het wel leuk, ook voor andere Batavia bouwers, om dat hier in dit topic regelmatig te doen, een soort van algemeen Batavia verslag, zoiets is er al meer geweest op dit forum.
    Ik zal aftrappen met een totaal plaatje van eind verleden week van mijn schip.
    IMG_4270.JPG
    Indien de starter van dit topic, of andere, het hier niet mee eens zijn dan hoor ik dit graag en zal ik het weer verwijderen.:confused::confused:
    Gr. Koos
     
    Heinrich, pietsan, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Helemaal gelukt Koos!!!:thumbsup:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Fijn dat we jouw Batavia ook even mogen bewonderen Koos, dit schiet inderdaad ook al mooi op, jij loopt ook mooi naar de touwtjes toe :D:D
    ps. je maakt er wel iets moois van zie ik.
     
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Dit schreef Piet in zijn verslag, dank je wel Piet, ik zal er over nadenken.

    Ook alle anderen bedankt voor de complimenten, ik begin er bijna van te blozen:D:D

    Okee Hans, laat ik eens beginnen met af en toe wat te plaatsen in dit Batavia topic, mits Dirk 51 hier zich in kan vinden, en wie weet als ik de smaak te pakken krijg volgt er wel wat meer:)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    En weer een stapje verder met het gepriegel van / aan de spiegel ornamenten
    IMG_4329.JPG
     
    pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Netjes Koos. Je Batavia ligt te deinen ze wilt haar ornamenten!
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2018
    Jaques vindt dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Ze zal nog even geduld moeten hebben, de engeltjes bovenin en het doodshoofd(?) verdienen nog wat aandacht:mad:
    Word vervolgd
     
  11. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Even an update.
    Inmiddels de onderste berghouten gelijmd en vast gespijkerd en 3 onderste planken. Ik heb de berghouten iets hoger laten eindigen, net aan de holle wulf zodat de hekbalk straks mooi aansluit. Zal mogelijk boven de 2de berghout iets moeten verjongen om te compenseren.
    Ik weet dat de berghouten op de replica gebeitst waren maar ik hou nu eenmaal van zwarte berghouten :)
    De bedrading op de foto is vastgezet op het valse dek met een drupje lijm zodat het later niet gaat ritselen. Die zwarte rolletjes zijn de current limiters en shrink tubing voor de connections. Al met al viel het reuze mee, een eenvoudige parallel schakeling. Uiteraard moet later de lantaarn nog worden aangesloten via het spiegel dek.
    Nu bezig met de dek beplanking. Ik heb voor maple gekozen in de continentale 3 plank shift.
    Dan gaan de dekken erop en de rest van de beplanking. IMG_2418.JPG IMG_2448.JPG IMG_2418.JPG IMG_2448.JPG
     
    Jaques vindt dit leuk.
  12. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Prachtig werk.
    Ik ben er nog lang niet maar mijn luiken gaan ook dicht. Ik weet ook nog niet of ik het spiegel dek rood ga doen. Het lijkt me vreemd, zeker voor een schip dat hoofdzakelijk in de tropen was.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Dirk, wat ik tot op heden van je zie ziet er ook top uit:thumbsup: ook je werkplek.
    Betreffende het rode spiegeldek, ik bouw de Batavia zoals het in de handleiding staat, en met het verslag van Danny erbij lukt dat vrij aardig. Ik heb soms ook wel iets van "zou het echt zo zijn geweest" maar tja dat zal je wel blijven houden denk ik, en ik heb nog niemand gesproken uit die tijd die dat kan beamen:confused::confused:
    Vandaar dat ik het toch leuk vind dat er regelmatig gepost word door diverse Batavia bouwers, zodat we wat vergelijk hebben.
    Succes verder met je bouw.
     
  14. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Dank je.
    Ja, het blijft natuurlijk interpretatie, vooral wat kleuren betreft. Ik hou ook de leidraad van Danny aan, vooral de volgorde van bouwen die in de handleiding wel eens niet linear is.
    Ik probeer ook de wulf te gaan schilderen maar bij een proefje bleek ik toch geen Rembrand te zijn :). Ook ga ik later het narretje maken van modeling klei. Weer eens wat nieuws voor mij.
    Verder wordt het de komende tijd beplanken.

    Succes met de tuigage die er bij jouw aan komt.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Dirk zover is het nog lang niet, heb de eerste ornamenten nu op de spiegel zitten
    IMG_4358.JPG
    Ook heb ik de laatste ribben en deklatten op de verschansingen gelijmd, ook een heel gepriegel
    IMG_4366.JPG
    En zo staat mijn Batavia er nu bij, ben tot op heden niet ontevreden met het resultaat.
    Groetjes Koos
     
    Hans Groenenberg, Pingu57, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ben ook geen Rembrand, dus heb ik naar het voorbeeld van Patrick op fotopapier de afbeelding geprint en deze op het bolle wulf geplakt, niet verder vertellen:D:D
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi schip geworden
     
    Jaques vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Helemaal mee eens! :thumbsup::thumbsup:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heel fraai, hoor.:bier::bier:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je bedoelde.. en zo staat jou Batavia er netjes bij... toch leuk he Koos af en toe iets moois laten zien.
     
    SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina