Batavia Vragen En Tips

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dirk51, 5 okt 2018.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    De eerste ornamenten waren allemaal handgevormd, en door Danny zijn een aantal daarvan omgezet naar 3D prints. Deze zijn dan gebruikt om nieuwe ornamenten te gieten.
    De doos bij de Bataviawerf heeft er niet zo heel lang gelegen :)
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Met als kanttekening wel dat het galjoen ornament dus wel nog standaard is in de kit. Maar de 3D geprinte versie die ik daarvoor heb gemaakt is via Hans ook los verkrijgbaar.
     
  3. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Ah, begrepen.
     
  4. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Galerijen zijn klaar voor montage en afwerking. Inmiddels luizenplecht en dek schot gedaan.
    Daar heb ik een vraagje over.
    Hoever moeten de 3 planken die op de berghouten komen uitsteken voorbij het dek schot? Moeten ze ophouden bij
    het dek schot of nog een paar mm door lopen en de berghout volgen? Moeten ze in een curve van boven naar beneden eindigen of gewoon stoppen ze alle drie tegelijk?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaques vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Dirk, deze planken kun je het beste zo'n 15 mm in de ronding door laten lopen dan kunnen ze in een later stadium (met de gebogen bovenste railing van het galjoen) op maat gesneden worden.

    Edit, ik heb er even een foto bijgezocht:
    F177CCF8-8A60-4214-82DF-83A6D3F48529.jpeg
    Ik hoop dat het zo duidelijk is.
    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2019
    Heinrich vindt dit leuk.
  6. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Bedankt Koos,

    Raakt de galjoen railing de 3 planken, want die lopen natuurlijk naar de boegspriet?
     
    Jaques vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    De onderste twee niet en de bovenste net wel, ligt uiteraard ook hoe de buiging van deze reling uitvalt.
    Vandaar dat je ze nu beter enkele mm's door kunt laten lopen, afsnijden kan altijd nog;);)
     
  8. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Dank je

    Dirk
     
  9. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Dank je

    Dirk
     
  10. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Inmiddels is SXSW hier weer voorbij, dus even bij komen. (Het is het grootste muziek festival ter wereld met bands vanuit 60+ landen, een waar gekkenhuis).
    Niet zo gek veel gedaan, inmiddels de berghouten geplaatst en geverfd. Ik heb hiervoor de admiralty colors gedaan. De vallejo paints waren iets te fel daar het notenhout vrij donker werd na de tung olie en er te veel contrast was. Aldus red ochre en geel ochre om het subdued te houden. 1 latje bij gezet om de vertuining kleur te laten zien.
    Verder langzamerhand bezig onder de berghouten om de romp dicht te maken. Ook de ornamenten ontvangen van shapeways en ik ga binnenkort het boeg ornament (prachtig 3D werk) IMG_2638.JPG doen met bladgoud en zal een fotootje plaatsen.
     
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er netjes uit Dirk, maarruh zit je achterste poort niet wat aan de lage kant?
    Volgens de tekeningen moet die net in het berghout zitten en volgens bovenstaande foto steekt de poort nog onder het berghout uit. Of is dit een vertekening van de foto???
    Wel een nette kleurstelling zo.
    Succes verder.
     
  12. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Hallo Koos,

    Die lijkt inderdaad aan de lage kant maar hij 'loopt' niet mee met de berghouten zoals de poorten er voor, dit ook volgens tekening 2. De linkerhoek van de poort steekt net uit door het berghout conform het zijaanzicht. De poorten zijn nog niet helemaal klaar maar inderdaad liggen ze iets te hoog tov de 2de berghout, daarom vertekent het misschien wat meer.
    Bovendien wilde ik dat de onderste berghout precies op de hek balk zou aansluiten. De sweep omhoog is dus iets steiler dan volgens de tekeningen. Boven de tweede berghout moest ik dus de latjes weer iets verjongen om weer goed uit te komen met de galerijen. Tja, met elke Ying is er weer een Yang natuurlijk :)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  13. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Zoals beloofd hier een fotootje van het boeg ornament met 23kt bladgoud. Er moet nog een dun IMG_2645.JPG acrylic vernisje over voor bescherming. Iphone foto is niet al te scherp maar geeft zo'n idee, het verschil met verf.
     
    Pingu57, pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  14. Fred Wormsbecher

    Fred Wormsbecher

    Lid geworden:
    15 dec 2016
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat zier er wel erg mooi uit!
    Wat heb je precies gebruikt?
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat staat toch in de tekst...? 32kt bladgoud.
     
  16. Fred Wormsbecher

    Fred Wormsbecher

    Lid geworden:
    15 dec 2016
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Nieuwegein
    Was nog erg vroeg en er compleet overheen gelezen
     
    Dirk51 en pietsan vinden dit leuk.
  17. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    23kt
    Dat was al duur genoeg :)
     
    Fred Wormsbecher vindt dit leuk.
  18. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Vraagje.
    De allereerste lat van de vertuining, gaat die overnaads op de rode ochre berghout of 'in line'?
    Op de replica lijkt het overnaads maar op het model niet duidelijk.
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    In line, dus de eerste lat op de rode lat zetten.
    Je kunt deze eerste lat al wel iets onder een hoek vastlijmen zodat ze onder gelijke schuinte loopt als de volgende erboven.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2019
  20. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Bedankt Hans.

    Die rode lat is bij mij een linden geverfde lat van 1.5x6. In de instructies staat 1x6 maar die zat bij mij niet in het latten pakket. Aldus zou bij een eerste overnaadse lat de hoek wel wat erg groot worden vergeleken met de volgenden en dat ziet er esthetisch wat vreemd uit. Ik volg dus je advies met de eerste lat pal op de rode te zetten onder een hoek die (ongeveer :)) hetzelfde zal zijn als de daar op volgende latten.

    Dirk
     

Deel Deze Pagina