batt voor easy star ?

Ik ben bezig om een setup te realiseren voor de EZ

Heb veel zitten lezen maar ben over motor en batt niets duidelijks kunnen vinden, dus laat er toch maar weer eens een thread op los

wat motoren betreft wat is het verschil tussen een binnenloper en buitenloper ?

Ik wil de bijgeleverde motor vervangen door een brushless met een LIPO batt welke motor weet ik ook nog niet zoek best passende bij model met een beetje extra power (niet te veel).

en welke batt kan ik hierbij het beste plaatsen, ik heb 2 opties welke wordt aangeraden.???

LiPo 11.1V 1000MAH (15C)
[LP101112] 22.95EUR

Specificaties:
Capaciteit: 1000mah
Belastbaar: 15C continu (15A), 20C piek (20A)
Afmetingen: 70 x 35 x 18mm
Gewicht: 78 gram

OF

LiPo 7.4V 1700MAH (15C)
[LP177412] 23.50EUR

Specificaties:
Model: 2S1P
Voltage: 7.4V
Capaciteit: 1700mah
Belastbaar: 15C continu (25.5A), 20C piek (34A)
Afmetingen: 87 x 35 x 15mm
Gewicht: 88 gram

de standaard speed 400 is op 2s lipo meer dan genoeg, er is dan al goed mee te vliegen. ik vlieg zelf op 2s lipo of ook op 9.6 volt packs, dit is wel het maximale van de standaard motor, meer dan 9.6 volt en de motor gaat dood.

Daar zou ik nog aan willen toevoegen dat je heel dat lipo- en brushlessverhaal niet nodig hebt als je nog helemaal geen ervaring hebt met vliegen.
Gewoon dat standaard motortje op 6-7-8 NiMh-cellen is al erg genoeg, lijkt mij ;)

(nu ga ik er maar even van uit dat je een 'beginner' bent omdat dit nog maar je vijfde post is..)

geef ook even aan dan hoeveel ervaring je hebt, wat je allemaal al hebt aan spullen en een budget is voor ons ook makkelijk om advies te geven, een lipo is natuurlijk wel weer wat duurder dan b.v. een 7.2 volt packje. als je nog helemaal niets hebt heb ik nog wel een zender + 2 ontvangers voor je, mag je hebben voor 60 euro incl verzendkosten. ik heb met deze zenderset ook mn easystar gevolgen.

mijn ervaring is dat ik na 30 jaar weer oude hoby heb opgepakt begonnen met een dragonfly (hoog in boom beland) maar wil wel spullen kopen wat ik na dit model weer voor ander model kan gebruiken dus wil zeker geen NiMH daar ik anders later weer een accu + lader + regelaar moet kopen als ik een model koop wat meer power nodig heeft.

Dus doe denk ik maar de 1700 mAh 2 lipo accu, maar welke Brushless motor en prop (heb hem net opgehaald de EZ maar zit een kleine zwarte prop bij, anders dan ik op filmpjes en fotos tot nu toe heb gezien)

er zit tegenwoordig inderdaag een zwarte 5*4 prop bij, maar je kunt eerst wel gaan vliegen met de standaard motor, dan kun je zelf beoorelen of je meer vermogen wilt.

robert14 zei:
er zit tegenwoordig inderdaag een zwarte 5*4 prop bij, maar je kunt eerst wel gaan vliegen met de standaard motor, dan kun je zelf beoorelen of je meer vermogen wilt.

Ja maar als de standaard motor voor het begin wel bevaolt maar later toch anders wil dan wil ik een brushless en dan moet ik weer een andere controler kopen.
Beter gelijk een brushless motor + controller kopen toch ?

Het is zo een beetje een motor van een Ferrari in in een Polootje leggen. Bergen plezier als je er mee kan omspringen. Maar als je de eerste (her)vluchten wgaat doen, doe dan maar de standaard motor op 2 lipocellen. (en die je aanhaalt zijn te licht, ---zowel als standaard setup (wegen niet genoeg, moet "dood" gewicht bij) en dat wil geen zinnig mens en ---- zeker als je later wil upgraden naar een borstelloze motor (25 amp continue stroom is een habbekrats voor een deftige borstelloze die een Easy Star moet rondraggen, en weermaals te weinig gewicht in de neus...)

Als je dan toch echt voor lipo's wil gaan, koop dan meteen een deftig formaat. Reken op een capaciteit van +/- 4000 mAh in 2S, dan zal je zwaartepunt ongeveer correct zijn, kan je een uurtje rustig vliegen op je standaard motor (een borstelregelaartje van 15 amp kost nu ook weer niet het einde van de wereld als je toch al (veel) geld wil uitgeven aan lipocellen...)

Bovendien kan je met die lipocellen later je Ferrarimotor wel gevoed krijgen (als de cellen een behoorlijke C-waarde hebben natuurlijk)

rafgol zei:
Als je dan toch echt voor lipo's wil gaan, koop dan meteen een deftig formaat. Reken op een capaciteit van +/- 4000 mAh in 2S, dan zal je zwaartepunt ongeveer correct zijn, kan je een uurtje rustig vliegen op je standaard motor (een borstelregelaartje van 15 amp kost nu ook weer niet het einde van de wereld als je toch al (veel) geld wil uitgeven aan lipocellen...)
ik ben het eens met dit verhaal, ik vlieg met een 1300mah lipo al zo'n 20 min, dus een uur op 4000, makelijk denk ik. en over die regelaartjes, een regelaar voor de standaard motor heb je voor €11.88 op de deurmat liggen, dit is dus ook niet eht einde van de wereld. hier te koop:
www.rchobby-online.nl > online shop > regelaars > en dan de bovenste speed 400 regelaar.

ik heb deze regelaar ook in mijn eastsrar zitten en ik moet zeggen dat deze mij nog nooit in de steek heeft gelaten :D

Bedankt ik ga jullie advies maar opvolgen doe gewoon standaard motor met wel LIPO 2S Batt even kijken hoever ik financieel kom met mAH waarde en gewicht en borstelregelaar, moet het mij niet te moeilijk maken daar overpower de vliegeigenschappen zeker niet verbeterd.
Ik zie wel met het volgende model wat motor betreft, het uiteindelijke doel is wel met een elec motor een soort RENO racer kist te vliegen maar dat zal nog wel een jaartje duren.

Hoi Guus4
Ook ik heb een EZ met aangepaste (grotere)vleugels en vlieg van begin afaan borstelloos en lipo.
Je moet rekening houden met een gewicht van je setup tussen de 250 en 300 gram. Dit is nodig voor een gunstig zwaartepunt anders gaat de EZ " pompen".
Ik heb de meeste spullen bij www.bidproduct.com gekocht. Gunstige prijs maar wel 12 dagen wachten. Spullen zijn verder oké. Letop prijzen zijn in USDollars je mag deze prijzen delen door 1,3 t.o.v. de Euro
De motor komt van RC Technics en is 1611KV 12.5Euro. Bij een EZ kan je proppeller niet te groot worden omdat hij anders de staart raakt. De motor moet dan wat meer toeren (kunnen)maken zodat je een kleinere propeller kan gebruiken. Mijn setup gebruikt slechts 11A maar gaat dan ook niet loodrecht omhoog zoals sommige wel willen. Ik geef de voorkeur aan zweefkwaliteiten. zeker aan te bevelen als je beginner bent.
Je kunt kiezen voor één grote accu van 2200mA 25 euro of twee "kleinere" van 2000mA a 15 euro
Ik vlieg met twee accu's van 2000mA in de EZ voor het gewicht(samen 250gram). Als de ene leeg is schakel ik op de grond over en kan weer de lucht in.
Deze twee accu's passen naast elkaar voor in de neus van de EZ waardoor je genoeg ruimte overhebt voor de rest.
Een extra voordeel van 2 accu's is...ik vlieg soms ook met een minicamera en dan laat ik één accu uit de EZ. Dan kom ik toch aan het totaal gewicht.
IK hoop dat ik je weer wat verder opweg geholpen heb

@ willem p
met hoeveel volt vliegt u? ik heb namelijk ook een ez met de standaard setup, maar heb ook de zelfde setup
die u hebt. misschien dat ik mijn ez kan 'pimpen'.

stijn tip

oja, op de standaard setup vloog ik met zo'n gele auto accu, 7,2 volt 1800 mah accu en vloog wel goed.

Ik vlieg met 11,1 volt en de regelaar is 18 A. De totale setup weegt 300 a 350 gram. Gewichtsbesparing bij een EZ heeft niet zo veel zin omdat je het gewicht gewoon nodig hebt. Zeker als je met een standaard 400 of 480 vliegt. De motor zit nl. achter het zwaarte punt dus moet je in de neus corrigeren.
Volgens mij kunnen alle borstelloze regelaars 11,1 volt of meer aan

:offtopic:

nog 1 keer een off topic vraagje aan willem P.
hoeveel gram thrust haal jij met 3s?

zo en nu weer :ontopic:

guus4 zei:
Ik ben bezig om een setup te realiseren voor de EZ

Heb veel zitten lezen maar ben over motor en batt niets duidelijks kunnen vinden, dus laat er toch maar weer eens een thread op los
wat motoren betreft wat is het verschil tussen een binnenloper en buitenloper ?
Ik wil de bijgeleverde motor vervangen door een brushless met een LIPO batt welke motor weet ik ook nog niet zoek best passende bij model met een beetje extra power (niet te veel).
en welke batt kan ik hierbij het beste plaatsen, ik heb 2 opties welke wordt aangeraden.???

Al deze info is wel te vinden, maar het easy draadje is wat lang aan het worden..... En hier ook nog wat: http://modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=31374&highlight=easystar

De volgende setup is niet al te duur, en wel degelijk getest: (door mij en verscheide anderen)

Lipo 3S 2200 mah. met die in de neus is je zwaartepunt zo ongeveer meteen goed.

Ik zou ook niet borstelloos gaan. Koop een goede 400 7,2V bij RC-technics. 12A lipo regelaar erbij, en je hebt een perfecte combo.

Een binnenloper is hoogtoeriger, en een buitenloper heeft meer koppel. (kleine tegen grotere prop)
Maar je easy zal er niet beter door vliegen, hoogstens teveel power hebben om lekker te vliegen.

Sucses, Frank.

Nog een heel ander advies/geluid:

Voor mijn zoon van (inmiddels) 12 heb ik ook een Easy Star klaargemaakt. Ik heb gekozen om de standaard motor, want 6 V te vervangen voor een 7,2 V versie. Die heeft een lagere kV waarde (rpm per volt). Met een 3 cellen 2250 mA lipo pakket combineer ik drie dingen tegelijk:

het zwaartepunt ligt goed
de hogere spanning (11.1V) geeft merkbaar meer vermogen, zonder dat het een race bak wordt
de hogere stroom (vergeleken bij NiMh) levert een vliegduur op van ruim 20 minuten

Inmiddels vliegt hij solo. Op één lading vliegt hij soms drie starts en er is net iets meer vermogen om een soms lastige stall situatie te redden door even volgas te geven. Een borstelloze motor geeft vaak zoveel meer vermogen dat dat eigenlijk niet meer past bij de bedoleing van deze kist. Voor beginnersis dat alleen maar lastiger. Gezien de kosten van motoren en regelaars tegenwoordig is het veelantrekkelijker om voor een volgende kist een andere set te kopen. Maar dan begin ik in andermans portemonnee te kijken.

veel vliegplezier en laat een s weten wat je kiest en vooral hoe het bevalt!

groet,

Erik

Ben weer een stukje wijzer geworden ga ermee aan de slag ik wil niet teveel vermogen anders vliegt de EZ slecht (naar men zegt) maar een beetje extra power om uit een stol over overtrek even dmv vermogen te kunnen corrigeren is altijd wel fijn.
In de echte vlegerij wordt ook pilot errors gecorigeerd door power erop te gooien.

guus4 zei:
In de echte vlegerij wordt ook pilot errors gecorigeerd door power erop te gooien.

Alleen door slechte piloten. Als meer power je ergens uit red, dan was je al lang verkeerd bezig, of net boven de grond aan het hoveren!!!!!

Back