Batterij houder veilig of niet ?

Is een batterij houder nu veilig of niet om in je vliegtuig te gebruiken als ontvangeraccu ?
Mensen die ik spreek hebben daar namelijk een verschillende mening over.
Als je batterijen erin plaats en gewoon omwikkel met tape moet er toch niets aan de hand zijn ?
Wat zijn de ervaringen van de mensen hier ?

Nee is niet veilig, ook niet met tape omwikkeld. De reden hiervoor zijn de veertjes die redelijk snel hun kracht verliezen door eventuele trillingen, maar ook door de eventuele G-krachten is het dan mogelijk om ervoor te zorgen dat je heel effe geen contact krijgt en hierdoor geen stroom komt te staan op de ontvanger.

Gammapooka zei:
Is een batterij houder nu veilig of niet om in je vliegtuig te gebruiken als ontvangeraccu ?
Mensen die ik spreek hebben daar namelijk een verschillende mening over.
Als je batterijen erin plaats en gewoon omwikkel met tape moet er toch niets aan de hand zijn ?
Wat zijn de ervaringen van de mensen hier ?
8) en je kist word er op de club op afgekeurd 8)

Ok, dan zal ik 'm niet gebruiken.
Maar weer een ander probleem :
Ik denk niet dat de batterijen zich makkelijk laten solderen, zijn hier ook nog tips voor ?
Ik kan er niets over vinden via de zoekfunctie.

Ja hier zijn idd enkele tips voor.
Als eerste de polen goed ontvetten en met een heel fijne soort schuurpapier licht opruwen. Dan met een heel zware bout (en nee niet in gewicht maar in watts) met een zo hoog mogelijke temperatuur alles netjes vertinnen en de verbindingen maken. Zorg evoor dat de cellen en dan vooral de plus pool niet te lang te heet wordt ivm het kapot kunnen gaan van het veiligheidsventiel.

en ook niet te dunne draden gebruiken, en het liefst goede stekkers.
zoals theo al schreef, het is echt belangrijk dat je de cellen niet te warm maakt. Maar je moet wel zorgen dat de tin vloeit, en niet erop gebakken ligt. Daarom dus kort en krachtig verwarmen.

verder tin gebruiken met harskern, en verder geen soldeervet meer gebruiken.

suc6 ermee, misschien is het nog handig om na het solderen je paket te laten controleren door iemand die dit vaker heeft gedaan!

Hallo allemaal.

Al een paar dagen loop ik rond met de volgende vraag.
Zo`n batterij houder waar Gammapooka het over heeft.
Zou ik die wel kunnen gebruiken om oplaadbare batterijen van mijn zoontjes speelgoed mee op te laden met de lader die ik ook voor mijn modelbouw gebruik? (Robbe Reflex)

Gr Erwin.

Dat is de enigste functie die deze houder bij heeft, het snel laden van losse cellen om in andere dan rc-spullen te gebruiken.

ja en nee.
losse accu's in serie laden is niet goed voor de accu's. De een is immers voller/leger dan de andere. niet doen dus.

1 voor 1 kan je ze wel snelladen!

Oke mohammed, daar zit wat in.
Dus een houdertje voor 1 accu en dan maar wat vaker wisselen ;-)
Heeft er iemand nog zo`n houdertje voor mij, waar de AA baterijen in gaan?
Liefst met stekker en al ;-)

Gr Erwin.

mohammed, je hebt gelijk, dat was ik vergeten erbij te zetten. bij mij worden de cellen per 4 bijelkaar horende cellen geladen. Samen ontladen, dan ook samen laden om ze gelijk te houden.

theo: yep, zo is het idd wel mogelijk.

@spookhol: je kan bv een oude lader slopen. dan bedoel ik zo'n lader die je bij de hema kan kopen. Daar kan je ook AAA, C, D en 9v Blokken meeladen.

Zo'n oude heb ik zelf ook omgebouwd. misschien heb je zelf zoiets nog liggen?

spookhol zei:
Oke mohammed, daar zit wat in.
Dus een houdertje voor 1 accu en dan maar wat vaker wisselen ;-)
Heeft er iemand nog zo`n houdertje voor mij, waar de AA baterijen in gaan?
Liefst met stekker en al ;-)

Gr Erwin.

Je mag de mijne wel voor niks hebben.
Er gaan 4 aa batterijen in.

Wel zelf verzendkosten betalen alleen.
En ik moet ff kijken of ie door de brievenbus past.

batterij%20houder.jpg

Dan zit ik eerder te denken om een oude auto van m`n zoontje te mollen ;-)
En daar een schacht van gebruiken ;-)
Hij ligt nu toch in bed, even een schroevendraaier ;-)

Gr Erwin.

mijn electronika-zaak heeft me onlangs aangeraden om alleen accu's (nicad & nimh) te solderen met een soldeerstrip eraan gepuntlast. Hierboven werd gesuggereerd om goed heet te solderen. Volgens hem verliest de accu een stuk aan capaciteit waar ie heet wordt van het solderen. Dus, misschien wel heet, maar vooral KORT, en daarna afkoelen. (met nat sponsje of zo). Het laatste wat we natuurlijk willen is capaciteitsverlies, vooral als we zopas goed geld hebben gegeven voor een stel hoge capaciteits accu's.

Volgens mij verliest een accu bij solderen alleen capaciteit als ie dermate warm geworden is dat het veiligheidsventiel 'stoom afblaast'. Als je gewoon kort en krachtig verwarmt kan er niet zoveel gebeuren. Waarschijnlijk solderen de mensen hier vaker accu's dan jouw batterijenboer :wink:

Als alle accu's kapot zouden gaan van het aan elkaar solderen dan zouden wij niet meer kunnen vliegen, varen of rijden. Het is heel belangrijk dat je op de juiste manier en met de juiste gereedschappen soldeerd, dan is de kans op schade minimaal. Elders op dit forum is hierover al behoorlijk veel geschreven, met de zoekfunctie is dat wel te vinden.
Succes.

Voor een grote soldeerbout gebruiken, 60-100 Watt. Eerst oxydehuid verwijderen met fijn schuurpapier (voorzichtig dat slijpsel niet in de motor komt), voorvertinnen en daarna het eigenlijke solderen. Temperatuur is niet zozeer het probleem, tijd maal temperatuur is het probleem. Hoe groter de soldeerbout, hoe sneller. Voor de component weet wat er gebeurt, is het alweer voorbij (harsen jullie je bikinilijn en benen niet ;) ?). Een te kleine soldeerbout maakt de component te heet en geeft plakverbindingen.

S39 is bagger voor elektronica, alleen geschikt voor fietsenmakers en het solderen van dakgoten ;)

Over het solderen van accu's, al dan niet 'kop-aan-kont':
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7072&
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12050
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10583
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10207

Back