batterij laden met zonnecellen

• Topicstarter Topicstarter grace
  • Startdatum Startdatum
G

grace

Guest
hallo iedereen
ik ben aan het experimenteren met zonnecellen om een batterij op te kunnen laden van een zwevertje
maar ik denk dat er iets fout gaat..

ik krijg van de zonnecellen 5,22V en hiermee moet ik een batterij laden van +- 3,7V
als ik meet vlak achter de zonnecellen dan kom ik uit op 5,22V
als ik de zonnecellen dan aansluit op de batterij en ik meet dan op de kabeltjes van de batterij dan kom ik uit op 3,7V ..
je zou toch denken dat wanneer je aan de batterij een stroombron aansluit van meer V dat er dan ook zoveel op de kabeltjes naar de batterij toe komt te staan, of zie ik dat verkeerd?

hopelijk kan iemand mij hier helpen

grt

Dat kan heeel goed hoor. Je zonne cellen kunnen niet zoveel stroom leveren. Belast zal de spanning inzakken. Als je de zonnecel dus gaat belasten door de accu te laden dan zal de spanning flink gaan zakken. Zover dat de spanning gelijk wordt aan die van de accu. De spanning op de accu zal iets stijgen maar dit is niet veel. Als je laadstroom maar iets van 50 mAh is dan zal je echt op een 1/100 of 1/1000 volt moeten meten om een stijging te zien.

Je kan het beste de stroom meten die loop vanaf de collector naar de accu.

Beste Grace,

Hiervoor heb je de wet van Ohm nodig en regel dat de som van spanningen in een gesloten keten altijd nul is.
De wet van Ohm zegt: U=I*R.
Een zonnecel moet je beschouwen als een spannings bron, een Lipo accu net zo.
Wat ik begrijp heb je zonnecel direct op Lipo accu aangesloten.
De spanning zal dan ergens tussen de 5.2v en de open klem spanning van de lipo zitten.
Verschil gaat in de interne weerstanden van lipo en zonnecel zitten.

Als je lipo via zonnecel wilt laden zul je toch een lipo ladertje er tussen moeten zetten.
Ik weet niet of daar al ervaring mee is.

ok, bedankt
het is geen lipo maar 3 cellen nimh
ik heb de indruk dat het toch oplaadt, ik had de accu leeg getrokken met een speed 400 motortje en dan 20 - 30 minuten laten laden en toen kon het motortje toch nog eens 4 minuutjes lopen..

grt

Zolang de maximale stroom (ampere) die de zonnecel kan leveren kleiner is als 0,1C (dus 10% van de Ah van de accu) kun je laden zonder lader er tussen te zetten.
NiMh cellen hebben een belaste spanning van 1,2 volt per cel en een onbelaste spanning van circa 1,35 volt.
Om een accu te laden moet de laadspanning altijd hoger zijn als onbelaste spanning dus zeg 1,4 volt.
De laadspanning van een 3 cels accu is dus 4,2 volt.
Jouw zonnecellen hebben een open spanning van 5,22 volt maar eenmaal verbonden met de accu zal deze spanning nooit hoger zijn als de accu spanning)
(bij lage stromen is de weerstand van de kabels te verwaarlozen)
Jouw zonnecel kan dus prima een 3 cels NiMh accu opladen, maar afhankelijk van de grootte van de zonnecel en de grootte van de accu kan het wel een paar dagen duren.
Een 4 cels NiMh gaat dus niet.

Groeten Willem

Back