batterij of oplaadbare batterij

• Topicstarter Topicstarter Ronald1984
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald1984

Guest
Hoi,

Ik wil eigenlijk overstappen van normale batterijen na oplaadbare!

Ik heb bij elkaar 12 batterijen nodig om de brandstof auto te laten rijden. Nu vraag ik me af zijn oplaadbare batterijen wel goed genoeg?

Of kan ik beter bij "normale" batterijen blijven?

HIERONDER de batterij die ik wel zo willen kopen, maar zijn ze goed? En heb ik daar ook een andere lader voor nodig of kan dat ook in een huis tuin en keuken ladertje.

Dit is de ultieme AA oplaadbare batterij.
Met een ongelooflijke capaciteit, die gaat tot 2.950 mAh

Hoogwaardige, Super Krachtige EYEPOWER PROFFESIONAL oplaadbare batterij.
Ni-MH technologie.
Tot 1000x oplaadbaar.
Geschikt voor sneloplading.
Zeer geringe zelfontlading.
Absoluut geen geheugen effect!
Type: Penlite accu - Mignon - AA - R6 - 1,2 Volt.

Ik hoop dat iemand me kan helpen?
mvg
Ronald

Ik weet het niet met 100% zekerheid maar ik denk dat dit een e-bay aanbieding is. Deze cellen zijn dan waarschijnlijk niet echt geschikt voor modelbouw toepassingen. Dergelijke cellen met een zo hoge capaciteit hebben vaak een relatief hoge inwendige weerstand. Daarom zullen de prestaties tegenvallen. Wanneer je de motor inschakeld wordt er behoorlijk veel stroom uit de accu getrokken. Door die "hoge" inwendige weerstand zal er een vrij groot deel van de spanning verloren gaan. Daardoor blijft er minder over voor de motor en wordt je accu behoorlijk warm.
Waarschijnlijk kan je beter cellen gebruiken die al lang voor deze toepassingen worden gebruikt en zodoende bewezen hebben daar geschik voor te zijn. Met een beetje zoeken hier op het forum zal je genoeg hierover kunnen vinden.

als ik het zo zie gaat het om een brandstofauto dus alleen zender installtie

voor je zender zijn ze geschikt die slikt alle batterijen wel, zo wel oplaadbaar als niet oplaadbaar.

je auto zou ik een gesoldeerd pakket in doen

Kijk eens bij onze vrienden van www.vapextech.nl

Accu's zijn niet te duur en hebben een prima prijs/kwaliteit verhouding. Zeker voor auto's zijn ze zeer geschikt. Tevens kan je daar laders aanschaffen icm accu's waardoor je nog een beetje extra bespaard.

Om je brandstofauto er op te laten rijden; 4cellen voor de ontvanger + servo’s in de auto, en 8cellen voor in de zender [besturing] naar ik mag aannemen, zou het geen probleem mogen wezen, lijk mij. In mijn zender heb ik 8 “lossen” cellen [en mijn auto is nog steeds niet uit de lucht komen vallen, dit even voor de vliegers :wink: ] van de Hema 1900mA daar kan je behoorlijk lang van doen [zenduren]. Voor in de auto zou ik voor een zo “hoog mogelijke amperage” gaan, dit komt hoogstwaarschijnlijk ten goede voor de kracht en de snelheid van de servo’s, en verminderd/verhinderd hopelijk daarmee een evt spanningval waar de ontvanger problemen mee kan hebben, dan daar maar een paar extra centen meer voor kwijt. In een ander “vast” pakket [8cellen] voor in een zender heb ik 2500mA cellen in, deze waren “grof” duurder waar je ook veel meer zenduren van heb, de vraag is heb je dit nodig. Er pakketten van solderen is natuurlijk altijd beter.

Voor een brandstofauto zijn gewone batterijen zo goed als onbruikbaar. Ook oplaadbare batterijen in een batterijhoudertje zijn na verloop van tijd een bron van ellende. Het enige, dat op den duur goed blijft werken zijn ontvangeraccu's. Uiteraard kun je die zelf samenstellen door oplaadbare batterijen aan elkaar te solderen, maar dan moet je natuurlijk wel soldeerervaring hebben en een voldoende zware soldeerbout.
In de zender kunnen in principe wel gewone batterijen.

Bij gewone batterijen heb je sowieso duidelijk minder bereik als met oplaadbare. Dit komt doordat gewone batterijen een veel hogere interne weerstand hebben, waardoor de spanning meteen in elkaar stort als er een servo draait. Hierdoor wordt de ontvangstinstallatie snel instabiel.
Oplaadbare batterijen in een batterijhoudertje werken hooguit een jaar redelijk betrouwbaar. Daarna worden de kontakten door vervuiling en oxidatie zodanig onbetrouwbaar, dat je onvermijdelijk problemen krijgt.

Met name bij HPI-auto's is er door de importeur nogal wat onderzoek gedaan naar de oorzaken van storingen en reikwijdte-problemen bij tamelijk nieuwe auto's. Hierbij bleek al redelijk snel, dat veruit de meeste problemen als sneeuw voor de zon verdwenen als de gewone batterijen werden vervangen door oplaadbare. Daarnaast werd en wordt er door de servicedienst geadviseerd om ook deze op den duur te vervangen door gesoldeerde of gepuntlaste accupakketten.

Ronald1984 zei:
Hoi,

Ik wil eigenlijk overstappen van normale batterijen na oplaadbare!
Een uitstekend idee, je portomonnee zal er blij mee zijn.

Ik heb bij elkaar 12 batterijen nodig om de brandstof auto te laten rijden.
Dat is best veel voor een brandstofauto. Heb je een hele hoge spanning nodig? Of heb je ze parallel staan?

Nu vraag ik me af zijn oplaadbare batterijen wel goed genoeg?
Of kan ik beter bij "normale" batterijen blijven?

Je kunt een vliegtuig in de lucht krijgen op oplaadbare batterijen.
Oplaadbare batterijen kunnen ook vaak meer stroom leveren dan gewone batterijen. Mogelijk hoef je ze niet parallel te zetten (erg prettig omdat ze elkaar langzaam leegtrekken als je ze parallel zet).

kan dat ook in een huis tuin en keuken ladertje.
Ja en nee.

Als het losse AA cellen zijn kan dat, maar als jij nog een gewoon ladertje hebt liggen dat geen snellader is, kun je 4 cellen tegelijk laden en wacht je 14 uur op een lading - en dan kun je aan de volgende 4 beginnen.
Dan is een accupack dat je in 1.5 uur in één keer vollaadt toch prettiger.

Dit is de ultieme AA oplaadbare batterij.
Met een ongelooflijke capaciteit, die gaat tot 2.950 mAh

Klinkt alsof je een beetje capaciteits-geil bent. Er zijn mensen die vliegtuigen de lucht in brengen met lagere capaciteiten dan deze.

Zoals in andere posts al aangegeven; oplaadbare batterijen kunnen een grotere stroom leveren en zonder dat de spanning er onder lijdt.
Ik denk dat jij nu je batterijen parallel hebt staan; dat zal voor oplaadbare niet nodig zijn; dan zou je aan 6 genoeg hebben.
Ik denk dat je zult vinden dat je met oplaadbare langer kunt rijden.

ik neem aan dat ie bedoelt 8 voor de zender,en 4 voor de ontvanger.........

Raimond zei:
ik neem aan dat ie bedoelt 8 voor de zender,en 4 voor de ontvanger.........

Ok, in dat geval...
Ik vlieg met een zender waar een 1700mAh pack van 8 cellen in zit.
Die houdt het uren vol.

Ontvangeraccu gaat sneller leeg, maar die laadt ik gewoon altijd op.. Met 4 cellen aan de ontvanger kun je ook nog een vol 2e reservepack bij de hand kunnen hebben.
Zelfs met een halfvolle zender kun je dan beide packs makkelijk leegrijden.

Huis-tuin-keukenlader: Tsja, kan.
En niet vergeten: Als je je zender oplaadt, ALLE 8 cellen opladen voordat je hem gebruikt - niet ophouden bij 4.
Neem in elk geval een snellader. 3 uur wachten of 14 uur wachten op 4 celletjes maakt veel verschil. Als je deze nieuw moet kopen kun je ook naar een modelbouw-lader kijken; laadt hele packs in één keer (en snel).
Met een veld-lader kun je ook met de auto en op vakantie overal laden.

Verhaal over spanningsval van batterijen en vermogen van accus om veel stroom te leveren zonder grote spanningsval blijft staan.
Naar verwachting gaan gewone oplaadbare van rond de 2000mAh even lang mee als batterijen.

Algemeen: Het vliegt/rijdt/vaart een stuk prettiger als je weet dat je na afloop gewoon je spul aan een lader hangt en twee uur later voor 1ct aan stroom weer helemaal klaar bent.
Niet naar de winkel, geen extra kosten - rijdt lekkerder.

Back