Batterijen snel leeg.

Ik heb een auto gebouwd en daar heb ik Savox servo's gebruikt.
Echter naar twee tankjes rijden zijn de batterijen al leeg.
De batterijen zijn dan ook helemaal warm.
Is dit normaal?

Ja, Savöx servo's gebruiken vrij veel stroom.
Batterijen zijn snel op; ze hebben weinig capaciteit.
Je kunt beter een NiMh accupackje voor de ontvanger gebruiken van ca. 1600mAh; die gaat ca. 40~50 minuten mee als je 2 Savöx coreless servo's hebt...

Ja, Savöx servo's gebruiken vrij veel stroom.
Batterijen zijn snel op; ze hebben weinig capaciteit.
Je kunt beter een NiMh accupackje voor de ontvanger gebruiken van ca. 1600mAh; die gaat ca. 40~50 minuten mee als je 2 Savöx coreless servo's hebt...

Alleen helaas is mijn ontvager box aan de kleine kant:(.
Bij de winkel waar ik was geweest hadden ze niks wat er in pasten :shock:.

Nee dat is niet normaal..... 2 oorzaken die ik zo snel ff kan bedenken:

1 : Batterijen slecht
2 : Eindpunten niet of verkeerd ingesteld.

Lijkt mij meest waarschijnlijk een gevalletje van je eindpunten voor de servo's eens goed instellen.
De servo's trekken nu waarschijnlijk veeeeeelste veel stroom bij hun maximale uitslag omdat ze niet op het juiste punt begrenst zijn. Hierdoor willen ze te ver door bewegen , worden geblokkeerd en gaan daardoor eeeerg veel stroom trekken.

In het geval van digitale servo's heb je het dan al gauw over enkele ampere's en dan gaat het met het verbruik en de warmte best hard ;)

Nee dat is niet normaal..... 2 oorzaken die ik zo snel ff kan bedenken:

1 : Batterijen slecht
2 : Eindpunten niet of verkeerd ingesteld.

Lijkt mij meest waarschijnlijk een gevalletje van je eindpunten voor de servo's eens goed instellen.
De servo's trekken nu waarschijnlijk veeeeeelste veel stroom bij hun maximale uitslag omdat ze niet op het juiste punt begrenst zijn. Hierdoor willen ze te ver door bewegen , worden geblokkeerd en gaan daardoor eeeerg veel stroom trekken.

In het geval van digitale servo's heb je het dan al gauw over enkele ampere's en dan gaat het met het verbruik en de warmte best hard ;)

Het zal denk ik dan wel aan het eind punt liggen want deze heb ik niet ingesteld.
Batterijen zij a-merk dus dat zit welk goed.

Als ook de batterijen nieuw zijn zullen ze een paar keer geladen moeten worden voordat ze optimaal werken.

Maar ook ik denk een gevalletje eindpuntblokkering....

In de RC-techniek is het gebruik van gewone batterijen niet aan te bevelen. Gewone batterijen kunnen de gevraagde stromen niet leveren en zijn niet spanningsstabiel genoeg. Gebruik altijd goede oplaadbare batterijen die niet in een batterijhouder worden geplaatst maar zijn gesoldeerd om een betrouwbare verbinding te garanderen.

In de RC-techniek is het gebruik van gewone batterijen niet aan te bevelen. Gewone batterijen kunnen de gevraagde stromen niet leveren en zijn niet spanningsstabiel genoeg. Gebruik altijd goede oplaadbare batterijen die niet in een batterijhouder worden geplaatst maar zijn gesoldeerd om een betrouwbare verbinding te garanderen.

Ik heb niet kunnen merken dat ze de stroom niet konden leveren.
Alleen wel dat ze binnen 30 minuten te leeg zijn.

Ik heb niet kunnen merken dat ze de stroom niet konden leveren.

Dan had je beter moeten opletten ;)!

Gewone batterijen zijn ongeschikt om een ontvanger en servo's te voeden. Ook met standaard servo's gaat dit niet echt lekker. Oplaadbare batterijen in een houdertje is iets beter, maar dit levert gegarandeerd binnen een jaar problemen met slechte kontakten. Resteert dus een degelijk accupakket. Zeker als je digitale servo's gebruikt is dit een 'must'.

En toch heb ik gewone batterijen in een Inferno Neo gestoken en geen problemen. Komt denk ik ook dat de gebruikte standaard servo's ook niet de sterksten zijn.

Als je de servo's loskoppelt, loopt dan de rest, dus je gas/rem- en stuurinrichting, wel soepeltjes zonder dat je daar (veel) kracht voor hoeft te gebruiken?

Ik heb de servo's ingesteld.
Zag tot me verbazing dat deze zelfs op 120% stond voor zowel links als rechts in de zender(Digitaal display). Ik zal nog wel laten weten hoe het gaat kwa batterij gebruik.

Gewone oplaadbare batterijen(Ni-HM) werken niet goed ze zijn te zwak kwa voltage. Er is een duidelijk te groot kracht verlies.

4X oplaad baar = 4,8 volt, 4X normale AA= 6 volt en een Batterij pakket = 4,8 of 7,2 dus te laag en te hoog want servo's zijn 6 volt. De ontvanger kan trouwens wel tussen de 4,8 en 7,2 volt hebben.

Als deze servo's 500 ma per kwartier gebruiken moet je met normale alkaline AA batterijen toch wel zeker een uur halen.

Nogmaals: gewone batterijen zijn ongeschikt als ontvangeraccu. Dat heb je zelf trouwens ook al vastgesteld omdat ze na twee tankjes rijden het niet meer doen. Ze hebben nu eenmaal een veel te grote inwendige weerstand, waardoor ze geen grote stromen kunnen leveren en ook warm worden. Door die te grote inwendige weerstand krijg je forse spanningsvariaties als een servo gaat draaien, waardoor alles onstabiel wordt. In veel gevallen kost het je zelfs reikwijdte.

Dat NiMH-accu's niet zouden voldoen is een verkeerde veronderstelling. Dat duidelijke grote krachtsverlies is er namelijk niet als je een 4,8 Volt accupack neemt. Ten opzichte van gewone batterijen zul je zelfs het grootste deel van de tijd meer kracht hebben.

Ik heb al eens in een faq voorgerekend, dat met een veelgebruikt bigscale servotype het verschil in stelkracht 17 % bedraagt als je bij precies 4,8 Volt en precies 6 Volt gaat meten. Zo'n verschil is betrekkelijk gering en wordt vermoedelijk alleen door de betere wedstrijdrijders gemerkt. Nu geeft een 4 cellen NiMH accupack het grootste deel van de tijd een hogere spanning af dan 4,8 Volt. Bij het bereiken van 4,8 Volt is er namelijk nog zo'n 20 % restcapaciteit. Een volgeladen accu geeft overigens 5,4 Volt, wat al redelijk vlot daalt tot zo'n 5 Volt. Daar tegenover geven 4 alkaline batterijen slechts een korte tijd 6 Volt en zakken dan terug. Het grootste deel van hun leven geven ze vervolgens bij lichte belastingen zo'n 5 tot 5,2 Volt af. Bij zware belastingen kakt de spanning zelfs nog veel meer in.

Als alternatief kun je uiteraard ook een 5 cellen NiMH accu nemen met daarachter een 6 Volt limiter. Je hebt dan ook nog eens het voordeel, dat de servo's continu dezelfde spanning krijgen en continu dezelfde snelheid en stelkracht hebben.

Laatst bewerkt:
Met gewone NI-HM(2500 mah) batterijen gaat de gas servo trillen bij het gebruik van de stuur servo. Maar misschien omdat ik de servo uit slag heb verandert is dit probleem misschien wel opgelost.

Toch maar eens gaan kijken voor een klein batterij pakketje wat wel past want al die AA batterijen wil ik het milieu ook niet aan doen. En anders maken we wel iets pas ;).

Daar hebben ze kant en klare oplossingen voor :

1600hjr.jpg

Back