Batterijen vervangen voor een lipo

Hallo.

Stel ik heb een zender met vier AA batterijen.
Die wil ik vervangen voor een lipo.
Wat voor lipo moet ik dan gebruiken?
Is het ook mogelijk een lipo te gebruiken die dan langer meegaat?

1 batterij is 1,5 volt 3330 mAh volgens Wikipedia.
Hoe betrekken ik dat en is het mogelijk?

Afgaande op de gegevens die je ons opgeeft zou ik het niet aanraden. Er worden nu vier batterijen van 1,5V gebruikt wat in totaal 6V geeft. Een LiPo cel levert nominaal 3,7V per cel en maximaal 4,2V per cel. Wanneer je dan één cel gebruikt is dat te weinig en twee cellen is te veel!
Niet bij alle zenders is het is zo strikt als ik hier schrijf, er zijn types waar je met een gerust hart twee LiPo cellen, of zelfs drie, in kunt steken. Je zal dus eerst moeten nagaan of je in jouw zender zonder gevaar twee LiPo's kan gebruiken.

Die voltage berekening had ik ook al gemaakt.
Nou fat is jammer. Het gaat om de flysky 86.
Hoe zou de berekening zijn als hst zeg maar uit zou komen op een 3s of voor mijn part een 2s lipo? mAh en c waarde? Want daar zou je dan rekening mee moeten houden toch?

Je zal eerst moeten weten of de zender geschikt is voor het gebruik van Lipo's, daarnaast moet je een beetje van de materie weten en hoe je een lipo moet laden e.d , je kan niet met een NiMh lader een Lipo laden .
Daarnaast moet je kijken , mits mogelijk, welke maat Lipo past in het batterij vak . 4x1,5Volt maakt 6 Volt ,lees het stukje van Ernst nog een keer goed want je vraagt daarna weer hetzelfde .....
De Capaciteit van de accu is gekoppeld aan de grote(afmeting) accu(hoe groter de accu, des te meer cellen en evt capaciteit) , je kan misschien AA batterijen kopen met meer capaciteit , maar waarom overstappen naar Lipo?, een goede NimH lader en hoogwaardige oplaadbare NiMh batterijen moeten ook goed volstaan .

leesvoer over Lipo's :

http://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/

Zoals ik al schreef of je een 2S (2 cellen in serie) of een 3S (3 cellen in serie) kan gebruiken weet ik niet dat hangt van de zender af. Helaas kan ik je niet vertellen welke spanning (dus aantal cellen) je in de FlySky 86 kan en mag gebruiken. Dat zal je in de handleinding moeten opzoeken.

Hoeveel mAh je gebruikt maakt voor de werking van de zender niets uit. De mAh waarde zegt iets over de energie inhoud van de accu. Een 3300mAh bevat meer energie dan een 2200mAh accu. Je kan het vergelijken met een benzinetank. In een 3300liter tank zit meer energie dan in een 2200liter tank. Als je voldoende ruimte hebt om een 3300mAh accu in je zender te stoppen zou ik dat doen. Past er zelfs een 5000mAh accu dan kan je dat natuurlijk ook doen. Je kan de zender dan veel langer gebruiken zonder de accu opnieuw te moeten laden.

De C waarde van de accu speelt bij een zenderaccu geen rol van betekenis. De C waarde zegt iets over hoeveel stroom de accu mag leveren. Een 3300mAh accu met een C waarde van 10 mag maximaal 3300mA x 10 = 33000mA of te wel 33A leveren. Aangezien een zender maar heel weinig stroom gebruikt zal zelfs een 2C accu nog voldoende stroom mogen leveren dus alles hoger dan 2C is prima.

Beide bovenstaande zaken hebben wel een bijkomend "probleem". Hoe hoger de energie inhoud (mAh) en hoe hoger de C waarde des te groter en zwaarder de accu zal worden. Pas dus op dat je niet zo maar een accu koopt. Controleer eerst of die accu niet te groot zal zijn en dus niet in het batterij vak van de zender past.

Even voor de "zeurpieten" onder ons. :rolleyes: :D
Het is mij bekent dat mAh niet de energie inhoud van een accu weergeeft, dat moet in Wh uitgedrukt worden. Helaas is mAh als zodanig in het verre verleden al ingeburgerd geraakt. Het wordt dan onbegrijpelijk voor heel veel mensen als je "plotseling" over Wh gaat beginnen. Maar om het toch te doen. :cool: Een 2S accu met een capaciteit van 3300mAh heeft een energie inhoud van 24,42Wh. Bij een 3S/3300Ah accu is dat 36,63Wh. Dat is een derde meer maar toch is de capaciteit 3300mAh dus niet veranderd. ;)

Laatst bewerkt:
@motorsports
Ik weet ondertussen wel hoe ik een lipo moet laden. Ik heb een imax b6 aangeschaft en weet hoe de verschillende batterijen geladen moeten worden.
Het is niet de bedoeling dezelfde vraag te stellen. Ik was alleen benieuwd naar de rekensom. Alleen maar om mijn kennis op te bouwen.
Jou link heb ik al een keer vluchtig bekeken.
Ik heb hem nu bewaard. Die ga ik tijdens mijn nachtdiensten eens beter bekijken.

@Ernst Grundmann

Bedankt voor weer een hele uitgebreide uitleg.
mAh is me nu ook wat duidelijker en de C waarde ook.
Ik had de bel wel horen luiden maar wist niet wat de klepel ging.
Ik beperk me gewoon tot mAh. Dat begrijp ik nuHet is je al ingewikkeld genoeg :worship:

En een twee cellen LiFe accu dan, met eventueel een limiter?
Die zijn nominaal 3,3 volt per cel?

Hoeft niet percee een Life accu te zijn, je hebt ook Ubec's die je kan instellen op 5 of 6 Volt, en dan kan je zelf er een 6S lipo aan hangen (mits de ubec dit aan kan) , dit heb ik gedaan bij een pistool zender , in de "grip" de ubec en een 2S 4000Mah accupack ingebouwd in de voet, dit was bij een stuurwiel zender.(lipo was een accu voor een 3PK )

Laatst bewerkt:
Ubec? Best slim.
Dat gebruik je ook om bijvoorbeeld een naze32 van stroom te voorzien als de esc dat niet doet.

Gebruik van een limiter gaat wel zorgen voor een verbouwing van de bedrading/printsporen in de zender. De aan-uit schakelaar zal tussen de accu en de limiter moeten komen. Doe je dat niet, dat blijft bij uitschakeling de limiter op de accuspanning aangesloten en zal de accu langzaam ontladen.

Een dergelijke ingreep zal ook gevolgen hebben voor de CE certificering van de zender. Die kan mogelijk komen te vervallen.

Allemaal veel gedoe, dat door gebruik van goede Ni-Mh cellen allemaal niet nodig is.

dat weet ik ook wel , heb ik zelf ook
maar motosports zegt :

Dan kan je gewoon 4x AA oplaadbare NimH batterijen kopen , (4x1,5 Volt maakt 6 Volt )

maar 4 x 1,2 is maar 4,8 volt en geen 6

5 x 1.2 is dan weer wel 6. Dus...;)

Je geeft aan een Flysky 86 te hebben. Wat staat er als boven- en ondergrens van de voedingspanning in de handleiding?

Back