batterijen willen niet ontladen

Ik heb een Robbe Reflex lader die ik gebruik om zender en ontvangst batterijen te laden en eventueel te ontladen. Ik heb er nog geen problemen mee gehad.

In mijn startbox heb ik 2 stick packs zitten van 7.2V - 1600 mAh die ik echter reeds meer dan een jaar niet meer gebruikt heb gezien ik voor mijn startbox een accublokje van 12V gebruik.
Nu wilde ik deze stickpacks toch weer eens laden. Na een eerste laadbeurt wilde ik deze ontladen om opnieuw een laadcyclus te beginnen. Ontladen deed hij echter niet want direct begon hij weer te laden. Zelfs na een nachtje laden wilde hij nog niet ontladen.

Is hier iets mis met de batterijen? Te lang niet gebruikt?

Lijkt me wel - de symptomen lijken op het helemaal niet weer willen laden - er is wel spanning (je lader reageert daarop met afslaan - de accu zit "vol"), maar geen capaciteit. Je ontlaadcyclus duurt dus een seconde, of zo.

gooi ze niet te snel weg!Ik heb hier een steje van 8x 1800mah GP nihms,die willen niet laden in de zenders die ik heb,via mijn Robitronic lader.

Maar willen wel gewoon snelladen met de orginele lader,van GP die ik heb(die geeft ook aan,als een cell brak is).De cellen hoeven dus niet perse stuk te zijn!

Dat komt waarschijnlijk doordat je een beveiliging in je zender hebt. De moderne laders trekken ook stroom terug tijdens laden en dat wordt dan geblokkeerd door een diode.

Rhelie zei:
Dat komt waarschijnlijk doordat je een beveiliging in je zender hebt. De moderne laders trekken ook stroom terug tijdens laden en dat wordt dan geblokkeerd door een diode.

Ik heb 2 zenders geprobeert,blijkbaar hebben ze dat beide dan.
Alleen om deze reden al,zou de TS eerst het goed moeten checken,of ze daadwerkelijk stuk zijn,misschien is er wel niks aan de hand

Meestal moet er een gelijkricht diode overbrugt worden om ontladen mogelijk te maken van de accu,s in diverse apparaten .
Of de accu,s separaat of apart laden , en de in gebouwde veiligheid van de apparatuur behouden .

In mijn geval gaat het hier over 2 stickpacks voor een startbox. Dus zonder enige beveiliging. Gewoon aan de lader hangen.

(Mijn zenderbatterijen kan ik trouwens ook niet laden met de lader wegens een ingebouwde beveiliging van de zender. Ik moet het batterijpack eruit halen om te laden. Ik heb het nog niet anders geprobeerd, het was de winkelier die dit zei.)

Back