Batterijhouder

• Topicstarter Topicstarter mp6
  • Startdatum Startdatum
M

mp6

Guest
ik ben op zoek naar een batterijhouder voor 8x AA batterijen in te plaatsen voor mijn zender XR-6 Race Graupner. Mijn lokale modelbouwboer heeft deze niet op voorraad en zegt dat het totaal overbodig is om de zender 12V te geven ipv 9.6v. Weet er ieamnd waar ik zo'n houder kan kopen?

groetjes,

Batterijhouders met een grote boog in de kliko gooien. Op den duur storingsgevoelig als gevolg van corrosie. Gesoldeerde of gepuntlaste (puntgelaste?, gepuntgelaste?) pakketten gebruiken. Verder zou ik geen batterijen gebruiken maar oplaadbare cellen (accu's dus), op den duur goedkoper. En zoals je modelbouwboer al aangaf, je zender is niet ontworpen voor 8*1,5Volt batterijen maar voor 8*1,2Volt NiCd/NiMH accu's. 12Volt is sowieso overbodig, je hebt er niets aan. Wat zou zo'n hogere spanning met je zender-elektronica doen? Misschien kan hij er goed tegen, misschien is hij sneller kapot, kweenie. Niet iets om proefondervindelijk uit te vissen lijkt me.

Laatst bewerkt:
in de handleiding staat vermeld van 9.6v...12v
ik gebruik altijd gewone batterijen in mijn ontvanger, om een hogere spanning te krijgen

Waarom stop je er dan niet gewoon een 3s lipo in ?

Ik vraag mij trouwens ook af waarom jij 12 volt in je zender wilt stoppen.

Je winkelier heeft gelijk. Het heeft totaal geen nut om je zender met gewone batterijen te gaan voeden, het kost je op den duur alleen veel meer geld omdat je ze steeds moet vervangen. Een gewone batterij geeft weliswaar 1,5 Volt als 't ie nieuw is, maar dit is slechts een kort deel van de tijd. Na een half uurtje is de spanning al een stuk gezakt en het grootste deel van de gebruikstijd zal de zender dan ook iets meer dan 10 Volt op het display laten zien. Een NiCd- of NiMH-accu geeft na vollading als regel iets meer dan 11 Volt en zal gedurende het grootste deel van de gebruikstijd ook iets meer dan 10 Volt op het display tonen. Het resultaat blijft dus praktisch het zelfde.

Ook aan het afgestraald vermogen van je zender zul je geen verschil merken. Dit wordt wel door diverse autorijders beweerd, maar dat is volslagen onzin. Zelfs al zou dit wel flink schelen, dan nog zou het zendvermogen kwadratisch moeten toenemen om een twee keer zo groot bereik te verkrijgen. Een paar procent toename zou daardoor verwaarloosbaar zijn. Trouwens, bij het leegraken van je zenderaccu zul je ook nooit bemerken, dat je minder bereik gaat krijgen.

Overigens zullen batterijhouders 8 UM wel in de elektronicahandel verkrijgbaar zijn.

ik gebruik altijd gewone batterijen in mijn ontvanger, om een hogere spanning te krijgen

In je ontvanger heb je juist een lagere spanning bij gebruik van gewone batterijen. Ook je bereik zal drastisch worden ingekort. Batterijen zijn dan ook volkomen ongeschikt om veel stroom te leveren. Ze hebben een zeer hoge inwendige weerstand, wat betekent dat de spanning zeer snel in elkaar duvelt als er wat stroom wordt afgenomen.
Bij bijv. de importeur van HPI zijn er in het begin nogal wat reikwijdteklachten geweest. Na wat onderzoek bleek, dat velen gewone batterijen gebruikten en dat de klachten meteen verdwenen als deze werden vervangen door oplaadbare cellen. Ook dit is echter niks. In de auto hoort een ontvangeraccu en geen batterijhouder. Door vervuiling en oxidatie krijg je hiermee gegarandeerd binnen een half jaar problemen.

Laatst bewerkt:
Back