Batterijkabel teu-101b nodig voor aansluiten op ontvanger met bec?

Hallo,

Ik wil me op korte termijn storten op de bouw van een Tamiya Grasshopper. Dit wordt mijn eerste bouwproject(je).

Ik heb me al georienteerd en na het lezen van de handleidingen van de snelheidsregelaar (TEU-101B) en diverse ontvangers ben ik enigszins verward.

Volgens de instructie van de snelheidsregelaar wordt de batterijkabel wel gebruikt bij ontvangers met BEC maar volgens de handleidingen van de zenders/ontvangers wordt deze niet gebruikt zou de stroomvoorziening door de signaalkabel gaan.

Zie ik iets over het hoofd of is de snelheidsregelaar niet compatibel met gangbare ontvangers met BEC?
 
Een ontvanger heeft geen BEC.
Die zit vaak in de ESC ingebouwd, en die geeft de spanning ( meestal 5 of 6 volt ) via de 3 kabeltjes/signaalkabel aan de ontvanger.
Die zijn vaak Zwart/bruin ( - ) wit/rood ( + ) ( hierdoor gaat de spanning naar de ontvanger ) en de gele of oranje is de signaal kabel.
 
Vergeet Ruud zijn uitleg....

Ontvangers hebben een BEC maar vaak alleen voor hun eigen interne electronica. Uit de tijd van de TEU101 waren er RTR sets met een interne BEC ook voor de servo's, De Futaba FP-R-122 is er zo'n 1.

De huidige 2.4GHz ontvangers zijn vaak gespecificeerd tot 8.4 of zelfs 9.6v, probleem is alleen dat als je die spanning aanbied het ook op de servo's komt te staan. En in het geval van een TEU101 ook weer terug op de electronica in de regelaar.

Bij een TEU101 moet je de voedingsdraad voor de ontvanger gewoon voorzien van een losse BEC om 5 tot 6 volt op de ontvanger en servo's te krijgen.
 
Vergeet Ruud zijn uitleg....

Ontvangers hebben een BEC maar vaak alleen voor hun eigen interne electronica. Uit de tijd van de TEU101 waren er RTR sets met een interne BEC ook voor de servo's, De Futaba FP-R-122 is er zo'n 1.

De huidige 2.4GHz ontvangers zijn vaak gespecificeerd tot 8.4 of zelfs 9.6v, probleem is alleen dat als je die spanning aanbied het ook op de servo's komt te staan. En in het geval van een TEU101 ook weer terug op de electronica in de regelaar.

Bij een TEU101 moet je de voedingsdraad voor de ontvanger gewoon voorzien van een losse BEC om 5 tot 6 volt op de ontvanger en servo's te krijgen.

Bedankt.

Is het opgelost als ik deze kabel tussen de batterijkabel vanuit de ESC en de voedingsaansluiting op de ontvanger zet?
http://tamico.de/Carson-BEC-System-fuer-Tamiya-TEU-101-TEU-104BK-906150
 
Nee, nergens is er een circuit dat de spanning terug brengt. Ook al zou je ontvanger en servo de directe spanning van de rij-accu aan kunnen kan de electronica van de regelaar het nog steeds niet aan. Je moet op het 2-aderige kabel een BEC zetten die 5 of 6v maakt en dat moet op de ontvanger komen. Zie:
http://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?showtopic=60450
 
Nee, nergens is er een circuit dat de spanning terug brengt. Ook al zou je ontvanger en servo de directe spanning van de rij-accu aan kunnen kan de electronica van de regelaar het nog steeds niet aan. Je moet op het 2-aderige kabel een BEC zetten die 5 of 6v maakt en dat moet op de ontvanger komen. Zie:
http://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?showtopic=60450
De consensus in het draadje waar je naar gelinkt hebt, is dat het over het algemeen goed gaat met 7.2 (of zelfs 7.4) volt.
 
Een volledig geladen accu met 6 cellen haalt makkelijk een spanning van bijna 9 volt. Veel te veel voor een standaard 6 volt servo. Zelfs de nominale spanning van 7,2 volt is te hoog. De interne stabilisatie van een ontvanger krijgt het bij die hoge spanning door de extra warmteontwikkeling ook zwaar.

Maar niemand houd je tegen om de ontvanger en servo rechtstreeks op een 6 cellen accu aan te sluiten...
 
Wat doen de meeste mensen dan met deze snelheidsregelaar? Vervangen door een andere? BEC modules kom ik nergens tegen en een tweede batterijpak in de auto is ook niet ideaal.
 
Alle rc winkels verkopen een BEC, je hebt denk ik niet goed gekeken. Overigens het artikel waar ik naar verwees praat over een 7805 voltage regulator, als je kunt solderen is dat een 1 euro oplossing...

Andere benamingen voor een BEC:
- UBEC
- voltage regulator
 
Solderen is voor mij geen probleem. Ik had echter gehoopt op een meer pasklare oplossing (zoals het kabeltje waar naar ik gelinkt had).Bedankt voor de tips. Ik ga de 7805 bestuderen.
 
Ah, die post over het hoofd gezien. Maar idd is dat een kant en klare oplossing en voor een tientje betaalbaar.
 
Heb ik het goed begrepen dat de ontvanger van de Carson 500036 rechtstreeks aangesloten kan worden?

http://tamico.de/Carson-Reflex-Wheel-PRO2-BEC-24-GHz-FHSS-2-Kanal-500036
http://www.carson-modelsport.com/Co.../500500036/500500036_manual_refflex_wheel.pdf

Deze heeft een BEC.

Deze zenderset wordt door Tamico zonder voorbehoud aanbevolen voor auto's als de Grasshopper als onderdeel van de startset 500513 (http://tamico.de/Einsteiger-Starter-Set-Reflex-Wheel-PRO2-24-GHz-500513)
500501514_00-2.jpg
 
Lees dit "Power supply DC 4.8~6 V" in de handleiding als voedingsspanning van de ontvanger.

Denk er aan dat sommige ontvangers aan een voeding van maximaal 8.4 volt aangesloten mogen worden (twee Li-Po cellen), maar dat de spanning naar de servo's dan ook zo hoog is. De ontvanger brengt de spanning dus niet terug naar 4.8-6 volt. Dan heb je ook HV servo's nodig. De meerprijs daarvan is veel meer dan die van een eenvoudige limiter die je onder de 10 Euro koopt. Zie bij voorbeeld dit: http://www.rc-addict.nl/webshop/esc-aamp-ubec/ubec-48-6v-voeding
 
Laatst bewerkt:
Volgens de handleiding is de ontvanger met BEC geschikt voor rechtstreekse voeding van rijaccu's tot 8,4v(nominaal verwacht ik). Ik neem aan dat de spanning die aan de servo aangeboden wordt, afgebouwd is.

Zo niet, dan aanvaard ik het risico een servo te ruïneren in het belang van de wetenschap maar ik zal eerst wel een multimeter op de voeding naar de servo aansluiten om te verifiëren of het voltage daadwerkelijk afgebouwd is.
 
Laatst bewerkt:
Zijn dat speciale ontvangers dan Roelof, voor oudere auto's?
Mijn Mamba Monster heeft toch echt een BEC, en mijn R614FS Futaba ontvanger niet, of ben ik nou gek?
 
Tamiya TEU101 t/m TEU104 regelaars kennen geen BEC en worden normaal in een RTR auto met een BEC-ontvanger geleverd. Gezien deze regelaars veel gebruikt zijn tot zelfs vandaag de dag is het niet ondenkbaar dat dit soort ontvangers nog steeds uitgebracht worden. Aan de andere kant is LiPo als ontvangeraccu ook populair geworden maar zijn de zgn HV servo's duurder waardoor een BEC wel zo prettig is om gewone goedkopere 6v servo's te kunnen blijven gebruiken.
 
Back
Top