Batterijstekker clip / vervangen / repareren ?

RCEFlyer

In Memoriam
Hoi,

ik heb (o.a.) onderstaand RX-pack in gebruik.
img2173ar8.jpg

Nu merk ik dat de batterijstekker wat losser in de connector (aan de schakelaar) van m'n vliegtuigen schuift. Het is alleen bij dit RX-pack dus het ligt echt aan deze stekker, het pack is verder nog goed bruikbaar. Ik wil natuurlij niet dat m'n vliegtuig naar beneden komt vanwege een los stekkertje van een paar centen ...

Nu heb ik wel eens gehoord dat er kunststof clips in de handel zijn die de connectoren borgen, weet iemand daar iets van ? Waar zijn deze te koop ? Ook online ?

Of is het mogelijk dit stekkertje te repareren / vervangen. Zo ja, hoe haal je zo'n stekkertje los ? Ik kan geen lock-tabs vinden of zo ...

Of kan ik beter het hele snoer van de RX-pack solderen en een nieuw snoer met stekker er aan solderen. Wel zonde, want dan moet ik de krimpkous er af slopen.

Afijn, welke modelbouwer heeft dit al eens bij de hand gehad ?

Grtz,
Menno

Gewoon dat stekkertje er af knippen en dan een nieuwe eraan zetten.
Die stekkertjes zijn overal los te koop voor een paar cent.

Nieuw kabeltje met stekker aan solderen direkt op het pak .

Stukje krimpkous kost geen 20 eurocent . :D

Een crash kost iets meer meestal .

Mvg Johan

Ps: ik soldeer mijn packs meestal zelf .

Gewoon dat stekkertje er af knippen en dan een nieuwe eraan zetten.
Die stekkertjes zijn overal los te koop voor een paar cent.

Gewoon???? Voor iemand die geen ervaring heeft (blijkt uit de vraag en wordt daarom ook gesteld) misschien een toelichting.
Zal de eerste niet zijn die de schaar in de draad zet en volle sluiting maakt.
Goed opletten dat je geen sluiting maakt RCEflyer

Hoi,

jongens bedankt voor de reacties. Een clip leek me de meest eenvoudige oplossing, maar een nieuw stekkertje of snoertje is geen probleem.
Voldoende soldeerervaring dus dat zal geen problemen geven :)

Er zijn inmiddels 4 nieuwe pack's onderweg, dus dit pack kan wel even wachten :mrgreen:

Mocht iemand die borg-clips weten te vinden dan houdt ik me aanbevolen voor de tip.

Grtz,
Menno

En anders één voor één de busjes er uittrekken (ter voorkoming van kortsluiting) .... op één van de zijde van het stekertje zie je twee kleine 'koperen/gouden' nokjes deze kan je voorzichtig naar binnen drukken en dan kan je het busje naar buiten trekken aan het snoertje .... de busjes kan je nu met een tangetje voorzichtig weer wat dichtknijpen .... en na het terug drukken van het busje (goed laten 'inklikken') gaat het stekertje weer 100x mee ....

Laatst bewerkt:
Als een stekkertje los zit ligt dat echt niet aan de busjes .

En aan de verkeerde kant gaan sparen moet je echt niet aan beginnen .

De stroom verzorging in een model is wel het belangrijkste . :D

En zo´n stekkerkabeltje kost misschien 1 € .

Mvg Johan

Hoi Dirk & Johan,

Dirk, dat van die nokjes had ik ook in gedachten. Sterker nog ik had dit gevonden op het www:
kleurcoderingaansluitstww9.jpg

Gek genoeg zitten er bij dit batterijstekkertje (Graupner) geen tab-locks aan (zo heten die dingen geloof ik)

Johan, je hebt natuurlijk gelijk. Voor dat geld kan je niet klooien en zeker geen risico lopen. Zaterdag moet ik even naar Hobbyin, gelijk even meenemen zo'n snoertje met stekkertje.

Vraagje: ik bedoelde de krimpkous die om het hele pack heen zit, maar dat zal je wel duidelijk zijn. Is dat gewoon verkriijgbaar in de hobbywinkel ? Kostbaar ?

Grtz,
Menno

Als een stekkertje los zit ligt dat echt niet aan de busjes .

En aan de verkeerde kant gaan sparen moet je echt niet aan beginnen .

De stroom verzorging in een model is wel het belangrijkste . :D

En zo´n stekkerkabeltje kost misschien 1 € .

Mvg Johan

Als deze stekers los gaan zitten ligt het altijd aan het busje ... gewoon iets terug-knijpen van de busjes en werk weer uitstekend voor lange tijd (uit eigen ervaring)

Vraagje: ik bedoelde de krimpkous die om het hele pack heen zit, maar dat zal je wel duidelijk zijn. Is dat gewoon verkriijgbaar in de hobbywinkel ? Kostbaar ?

Heeft ook hobbyin , zal wel iets duurder zijn als Dortmund . :D

In Dortmund betaalde ik 2€ voor 1 meter krimpkous waar de AA´s in passen .

En de Kontrastekkers van graupner krijg je niet uit elkaar .
Maar deze wel als het zou moeten .
Je moet dan het plastiklipje hoog duwen .

pict0019sk7.jpg

Hier zie je het "veertje" wat het pennetje vast houd .
pict0020fs1.jpg

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
Back