Battery - HelloRadio

Ik heb mijn Radiomaster Pocket door wat betreft het meten van de batterijspanning in vlucht bij een Radiomaster ER8GV ontvanger met ELRS.

Nu probeer ik het aan de praat te krijgen met een HelloRadio HR8C (LBT) waarmee ik via de 4in1 module verbindt, en dat verbinden lukt via FrySky D D8. De servo reageert.

Echter: in de Telemetrie krijg ik geen beweging: ik zie wel een aantal gegevens op de zender, maar bij. die A1 blijft op 5.0V staan, hoe ik ook probeer die uitgang van de HR8C daarvoor aan te sluiten: het zijn twee draadjes (bij de ER8GV maar eentje dat op een pad gesoldeerd moet worden).
Ik heb geprobeerd die twee draden te verbinden met de resp. + en - van de 3S lipo, maar er veranderd niets: het blijft op 5.0V staan. 'Wat betekent overigens die A2 ?

De handleiding is nogal summier .. De mogelijkheid wordt gewoon vermeld, en het lijkt voor de handliggend, maar waarom werkt het niet bij mij ?

Zie foto's hieronder.

Iemand een idee hoe ik dit moet oplossen ?



IMG20260513193709.jpg

IMG20260513193716.jpg

IMG20260513193639.jpg

IMG20260513193607.jpg

Thx,
STefan.
 
Kun je in het telemetrie menu niet verder naar onder scrollen?

Je zoekt RxVt.
 
Aangenomen dat de EXT-BAT input gebruik maakt van die A2 sensor (handleiding?), moet je die opzoeken in je zender, en "Ratio" zo instellen dat je scherm bij A2 de juiste accuspanning aangeeft (zoals je 'm met een multimeter meet). Bij mij staat de ratio op 13.2
 
@ Prop-er: Ik kan niet verder naar onder scrollen: er worden lager geen andere sensors getoond.
@ Max z: de handleiding vermeldt de mogelijkheid, maar legt het niet uit: zie punt 6 hier: Manual. De ratio staat bij mij ok ook op 13.2; blijkbaar is dat een standaard instelling ? Ik weet ook niet wat die radio precies betekent ... Ratio van wat t.o.v. wat ?
 
Dit is wat ik weet (of denk te weten....);
De interne processor van de ontvanger werkt met 3,3V voedingsspanning, en dat betekend dat de spanning die van de externe bron komt gereduceerd moet worden tot maximaal 3,3V. Dit gebeurd met een interne spanningsdeler. Maar de informatie die via de telemetrie naar jouw zender teruggestuurd wordt moet wel de actueel gemeten spanning van je accu weergeven, en daarom wordt in de zender de ontvangen waarde vermenigvuldigd met een factor, de "Ratio".
De gekozen ratio van 13,2 zou betekenen dat je maximaal 3,3 x 13,2 = 43,56 V kunt meten, wat ongeveer overeenkomt met een 10s Lipo accu.
Maar dat alles verklaart nog steeds niet waarom bij A2 een waarde van 0,0V weergegeven wordt.

p.s. Ik heb de gebruiksaanwijzing waar jij naar toe linkt niet gelezen, te onduidelijk wat de permanente cookies zijn. Misschien kun je de bewuste tekst op een andere manier hier plaatsen?
 
Ik heb nog DEZE video bekeken, en daarin wordt gesuggereerd dat je de spanningsdeler extern moet installeren voor A2. Jij hebt geprobeerd om de EXT-BAT input rechtstreeks aan jouw 3s lino te verbinden, maar dan zit je dus veel te hoog. Volgens de video moet je een 1:6 spanningsdeler er tussen zetten, waarbij de maximum spanning theoretisch 12,6V is ( of iets hoger), wat dan resulteert in 12,6/6 = 2,1V, ruim beneden de 3,3V maximum van de ontvanger. Zelfs een 1:4 deler levert 3,15V op, theoretisch nog steeds ok.

Ik vermoed dus dat jouw directe meting, die veel te hoog was, een zekering getriggerd heeft ( hopelijk met automatische reset), waardoor je dan 0,0V op je zender te zien krijgt.

Let erop dat in de video alleen een "Range" te zien is die je kan aanpassen, maar in mijn Taranis Lite zie ik duidelijk alleen "Ratio"
( Range = 3,3V x Ratio)

Conclusie: zet een spanningsdeler tussen de Lipo en de ontvanger, met een verhouding ergens tussen 1:6 en 1:4, en speel dan met "Ratio" totdat de zichtbare waarde op jouw zender overeenkomt met een directe meting aan de Lipo.
 
Misschien is het beter om gewoon over te stappen op ELRS ontvangers. Zoals een Helloradio HR8E.
Of natuurlijk de bewezen ER Radiomaster serie. Ik heb er daar tientallen van in gebruik, zonder enig probleem.
 
Dit zijn uittreksels uit de manual waar dit ter sprake komt:

- Featuring 9 channels and support for RSSI return (with voltage return for D8 protocol), the HR8C provides reliable control and essential telemetry data for your RC models.
- Telemetry Support: RSSI Return (D8 supports voltage return)
- EXT-BAT: This port is used for external battery voltage monitoring, especially when D8 protocol is used for voltage return.
- For D8 protocol, you can utilize the voltage return feature for basic battery monitoring if connected to the EXT-BAT port.

Ik weet niet of dat helpt ? Zijn er andere settings in de zender die ik eens moet proberen aan te passen ?
 
Ik heb nog DEZE video bekeken, en daarin wordt gesuggereerd dat je de spanningsdeler extern moet installeren voor A2. Jij hebt geprobeerd om de EXT-BAT input rechtstreeks aan jouw 3s lino te verbinden, maar dan zit je dus veel te hoog. Volgens de video moet je een 1:6 spanningsdeler er tussen zetten, waarbij de maximum spanning theoretisch 12,6V is ( of iets hoger), wat dan resulteert in 12,6/6 = 2,1V, ruim beneden de 3,3V maximum van de ontvanger. Zelfs een 1:4 deler levert 3,15V op, theoretisch nog steeds ok.

Ik vermoed dus dat jouw directe meting, die veel te hoog was, een zekering getriggerd heeft ( hopelijk met automatische reset), waardoor je dan 0,0V op je zender te zien krijgt.

Let erop dat in de video alleen een "Range" te zien is die je kan aanpassen, maar in mijn Taranis Lite zie ik duidelijk alleen "Ratio"
( Range = 3,3V x Ratio)

Conclusie: zet een spanningsdeler tussen de Lipo en de ontvanger, met een verhouding ergens tussen 1:6 en 1:4, en speel dan met "Ratio" totdat de zichtbare waarde op jouw zender overeenkomt met een directe meting aan de Lipo.
Ik moet bekennen: ik weet niet eens wat een spanningsdeler is :)...
 
Misschien is het beter om gewoon over te stappen op ELRS ontvangers. Zoals een Helloradio HR8E.
Of natuurlijk de bewezen ER Radiomaster serie. Ik heb er daar tientallen van in gebruik, zonder enig probleem.
Met de Radiomaster ER8GV lukt het zonder probleem idd, maar dat is een beetje het probleem ontwijken, niet ? Het zou blijkbaar toch moeten kunnen met de HelloRadio ?

Ik ben nu de video aan het bekijken waar max z naar verwijst.
 
Wel, na het bekijken van de video DENK ik dat ik er iets van begrijp .. behalve dat ik nog niet weet wat ik als spanningdeler kan/moet gebruiken.
..
Misschien is het dan idd beter maar gewoon een ELRS ontvanger te gebruiken, en de HelloRadio versie die ik nu heb te gebruiken in een toestel waar geen externe batterij aan hoeft gemeten te worden.
 
- EXT-BAT: This port is used for external battery voltage monitoring, especially when D8 protocol is used for voltage return.
- For D8 protocol, you can utilize the voltage return feature for basic battery monitoring if connected to the EXT-BAT port.
Daar word je idd. niet veel wijzer door.
 
GELUKT ! Zie de foto's hieronder.

Ik heb weerstanden gebruikt van resp. 10K en 2K.
Die ratio die ik moet opgeven (68) verbaast me wel, maar ik weet eigenlijk niet wat dat exact betekent: ik heb het gewoon aangepast tot de aanduiding klopte met mijn meting, maar het is toch een groot verschil met die standaard 13.2.

Bij één van de twee ontvangers lukt het niet: allicht heb ik daar een zekering getriggerd, zoals Max Z vermoedt, en automatisch resetten is er blijkbaar niet bij, vermits het nu al twee dagen geleden is. Voor het overige werkt die ontvanger prima.


IMG20260516214345.jpg


IMG20260516214138.jpg
 
Ik kan het niet goed zien, maar 2k zou rood/zwart/rood, en 10k zou bruin/zwart /oranje moeten zijn. Klopt dat?
 
Ik kan het niet goed zien, maar 2k zou rood/zwart/rood, en 10k zou bruin/zwart /oranje moeten zijn. Klopt dat?
Daar lijkt het inderdaad niet op.
Ik zie (linksboven in de foto) twee opgedrukte weerstandwaarden, 2k en 100(!)k.
Met die laatste inplaats van 10k blijft de gemeten waarde vrijwel 0....
 
Laatst bewerkt:
Ik zie (linksboven in de foto) twee opgedrukte weerstandwaarden, 2k en 100(!)k.
Maar ook daar kan ik de standaard kleurencodes niet ontdekken, bijvoorbeeld 100k = bruin/zwart/geel. Zie jij het erin? Ik in ieder geval niet........ Als je een multimeter hebt zou ik de werkelijke waardes eens meten, met name de twee gebruikte weerstanden.
 
Ik vind die kleurcodes ook heel moeilijk te zien: hier een foto van de gebruikte strips (van een setje waar die 100K idd op k bijzat). Ik heb nagemeten met de multimeter.
 

Bijlagen

  • IMG20260518212627.jpg
    IMG20260518212627.jpg
    161,1 KB · Weergaven: 22
Om te bepalen vanaf welke kant je de kleuren moet "lezen" moet je kijken naar de grootste afstand tussen twee ringen. Je moet beginnen vanaf de andere kant van de grootste afstand.
In dit geval moet je de kleuren "lezen" van rechts naar links want de afstand tussen de meest linkse ring en de volgende is het grootst.

De kleurcode is als volgt:
0 = zwart
1 = bruin
2 = rood
3 = oranje
4 = geel
5 = groen
6 = blauw
7 = paars
8 = grijs
9 = wit
Goud = x 0,1 of 5% nauwkeurig
Zilver = 10% nauwkeurig (zie je nog maar zelden).

Een weerstand heeft meestal 4 kleurringen. De eerste ring is het eerste cijfer, tweede ring het tweede cijfer en de derde ring is de vermenigvuldigingsfactor.
"Vroeger" toen de meeste weerstanden nog een nauwkeurigheid hadden van 10% waren 4 kleurringen voldoende om de waarde weer te geven. Er waren ook minder standaard waardes beschikbaar.
Nu zijn veruit de meeste weerstanden veel nauwkeuriger en zijn er ook meer waardes beschikbaar. Vandaar dat nu heel vaak 5 kleurringen worden gebruikt. De eerste ring is het eerste cijfer, de tweede het tweede cijfer, de derde het derde cijfer en de vierde ring is de vermenigvuldigingsfactor. De vijfde ring geeft de nauwkeurigheid aan welke vaak 2% of zelfs 1% is. Dat is dus rood of bruin.

De 2k weerstand heeft de kleurcode rood, zwart, zwart, rood, bruin. Dit betekend dat het eerste cijfer is een 2, dan volgt een 0, nog een 0 en als laatste moet je dit vermenigvuldigen met 1x10. Het totaal is dus 200 x 10 = 2000 of te wel 2k.
Maar dan is er ie laatste bruine ring nog. Bruin staat voor 1 en in dit geval betekend het dat de nauwkeurigheid 1% is.
De 10k weerstand heeft de kleurcode bruin, zwart, zwart, rood, bruin.
Het eerste cijfer is een 1, dan een 0, nog een 0 en als laatste 2 x 10. Het totaal is dus 100 x 10 x 10 = 10000 of te wel 10k en de laatste bruine ring geeft aan dat ook deze weerstand 1% nauwkeurig is.
Een 100k 1% weerstand moet dus de volgende kleurcode hebben: bruin, zwart, zwart, oranje, bruin.
 
Back
Top