Battle Bots

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Tom Schellekens, 30 jun 2005.

  1. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    [​IMG]
    Tadaa!
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gaaf! Handig, dat watersnijden. Hoe ga je die electrische aandrijving van de hamer / bijl / ding regelen?

    Hugo
     
  3. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Bijl/hamer word een speed 900 met 20:1 reductie. Deze word met een door ons teamlid die electronica expert zelfgebouwde PCB h-brug aangestuurd.
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    OK, maar hoe bestuur je hem? Eindschakelaars en een stukje intelligentie aan boord, of zo? Ik heb er ooit ook 1 gebouwd, maar die sloeg zichzelf stuk als'tie niks raakte. En da's best jammer...
     
  5. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Timen. De motor word niet meer dan een halve seconde elke kant op aangestuurd. Verder komen er aan weerszijden kunststof stootblokken op.
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ah, zo. Mijn robot(-je) loste zijn energie op zijn eigen frame (wel een rubber buffertje ertussen), maar de in de swing opgebouwde energie was zo veel dat als de tegenstander of de vloer die niet opnam, het frame het niet (althans niet al te vaak) kon verwerken. Ik zou dus denken aan een rem-oplossing in plaats van een stootblok, om de energie 'langzamer' om te zetten.

    Ik blijf deze volgen, zeer interessant. Bedankt daarvoor!

    Hugo
     
  7. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    De enige kant die echt van belang is om te beschermen is waar de motor onder ligt. De andere kant mag de bijl wat mij betreft rustig doorveren. Ik ga hpde blokken gebruiken die makkelijk te vervangen zijn als ze eens doorgeklopt worden. Die blokken gaan door het frame heen en de energie kan de arenavloer in.
     
  8. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Afgelopen weekend zijn we met de bepantsering van Kashei bezig geweest.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals hij er nu staat is hij 10.8kg. Een ander teamlid gaat de electronica doen, en hij krijgt nog een kleurtje, en dan is hij gereed voor Rijswijk 24 en 25 April.
     
  9. mark

    mark Guest

    Leuk om te zien dat een bouwdraadje na zo lange tijd weer opgepakt wordt.

    Ziet er goed uit, welk kleurtje gaat hij krijgen?
     
  10. skullforger

    skullforger

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Leuven, België
    Leuke thread inderdaad!

    Zou ik hier misschien een paar vraagjes kunnen stellen aan Leo? Ik ben namelijk van plan een elektrische rolstoel chassis radiobestuurbaar te maken, en iemand met battlerobot expertise zou me wel wat raad kunnen geven denk ik.

    Ik zal ze alvast stellen, antwoord maar als jullie tijd of zin hebben.

    - De rolstoel wordt aangedreven door 2 motors van elk 24V en 15,5A (continuous denk ik). Wat zou dan de ampererating van mijn controller moeten zijn ivm met stall current enzo (ligt toch veel hoger, maar hoeveel hoger?)

    - Wat zijn goede en betaalbare (budget 400 euro max voor de 2 motoren dus voor 2 controllers of voor 1 dual controller) speedcontrollers voor zulke motoren? Ik zou graag zowel de mogelijkheid hebben om de robot aan te sturen door gewoon een RC receiver als input te gebruiken, en later ook experimenteren met meer autonome robots/wifi robots en dus TTL serial of microcontroller/pc input.


    Ik heb al heelwat gezocht op internet en degene die ik vind hebben telkens weer een ander nadeel: Vantec (teveel soorten ;) en hun klantendienst antwoordt niet), 4QD (naar het schijnt moeilijk te bedienen), Sidewinder (alleen rc aansturing, geen microcontroller of ttl serial), Ampflow (zeer veel snufjes maar zeer duur),...
     
  11. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Ik heb nog geen idee. De Polycarbonaat plaat blijft transparant want daar gaan leds onder komen.
     
  12. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    50A tot 80A lijkt me ruim voldoende, ik verwacht eigenlijk niet veel meer dan dat uit rolstoelmotoren te trekken.


    Een Sabretooth 2x50HV van Dimension engineering zou dan goed kunnen. Ik rij zelf met sidewinders in mijn Heavies maar ik ben dan ook niet van plan om op pic/plc/autonoom over te stappen.

    Hier is wat meer info over the Sabretooth 2x50HV:
    Sabertooth 2X50HV regenerative dual motor driver

    Ja dat hou je toch. In principe zou je met elke op het OSMC project gebaseerde print uit de voeten kunnen, het is alleen een kwestie van de juiste aansturing maken.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2010
  13. skullforger

    skullforger

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Leuven, België
    Hartelijk bedankt voor de informatie, Leo!

    Ik heb inmiddels uiteindelijk toch een Sidewinder besteld, aangezien dat voor een beginner als ik de meest fool-proof oplossing leek (aanwezigheid van BEC, direct aansluitbaar op RC receiver etc...)
    Spijtig genoeg zijn er veel problemen met de bevoorrading/verzending en heb ik hem na bijna een maand nog steeds niet toegestuurd gekregen.
     
  14. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Ik zag op de website van Robotpower een hoop niet op voorraad staan. Mocht je ooit problemen hebben met je Sidewinder (wat ik niet hoop of verwacht) dan is het wellicht handig om te weten dat er een reparatie service in Nederland zit.
     
  15. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Mantis, van origine een Engelse robot raakte een paar jaar geleden beschadigd in een gevecht met "Tough as Nails", een heavyweight die wel bekend is bij velen van ons. Omdat we al jaren focussen op de lichtere Featherweights is het herstel van deze robot op een laag pitje blijven staan. Daar komt nu verandering in.

    Afgelopen weekend zijn we flink opgeschoten met de Mantis. We hebben in de werkplaats van een vriend van ons de hele robot uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Daarna zijn de aanpassingen begonnen. Mantis word nu gereed gemaakt voor de luchtvaart show RIAT in Fairford, UK.

    [​IMG]

    Een aantal van de zwakke plekken worden eruit gehaald en de beschadigde pomp word vervangen door een andere met een kleppenblok erbij. De motoren hebben wat extra pantser gekregen, en de tanden van voor hebben een zware versteviging gekregen.

    Mijn teamgenoot Mario is nu een paar dagen samen met de hele robot bij een bedrijf om alle hydraulische leidingen aan te sluiten.

    Meer fotos van de aanpassingen vind je hier:
    Team RCC Website
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Zijn er nog uitzendingen? vroegah was er nog een programma op Discovery..
     
  17. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Nee, we hebben geen opnames voor TV meer, alleen live evenementen. Battlebots is wel weer opnieuw begonnen maar is een stuk kleinschaliger, en de merknaam Robotwars is nu het eigendom van Geoff Thorpe en die houd 1 keer per jaar een live evenement onder die naam in de UK.

    Een maand geleden was er nog een uitzending van een show in de UK genaamd "The Gadget show" die nog aandacht aan onze sport gaven, met name de Featherweights van Robo Challenge . De meeste van ons missen de TV uitzendingen ook niet zo. Ik werd benaderd door een Belgische commerciële zender om iets over onze sport te vertellen maar ik heb ervoor bedankt.

    We houden nu gewoon competities in Nederland en Duitsland, en stonden bijvoorbeeld vorig jaar op Circuit Park Zandvoort tijdens "Speed en Gein" met onze grote arena. Voor heavyweight gevechten steken we meestal over naar de UK om mee te doen met Roaming Robots of Robots live .
     
  18. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Mantis, onze 100kg robot:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het pantser is nu bijna af, alleen de electronica nog en een likje verf.
     
  19. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. import scooby

    import scooby

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Goes(of all places)
    Ik ben de schuur aan het opruimen en kwam dit nog tegen:

    Een actieve hoofdsteun/rollbar van een BMW E46 cabrio, dit is een aluminium cassette waarin de hoofdsteun onder (schroef)veerspanning vast zit en met een kleine spanning (12V?) ontspant en dus naar boven schiet.
    Na gebruik kan je hem weer inschuiven en opnieuw gebruiken. Ik werk in de autoschade en heb een aantal jaren terug een set vervangen uit voorzorg, kosten waren rond de €480 per stuk.

    Zien jullie er wat in als robotbouwers?
    Steun komt er met een noodgang uit en heeft imo redelijke slagkracht..:rolleyes:
    De totale cassette weegt niet zo heel veel!

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina