Op verzoek van rc-laserkits die nu de batwing levert van Christian Vogel mag ik een kitje bouwen. Leuk voor aan de helling of flitschlijn . De kit is vandaag binnen gekomen . Alles uitgesneden. Er zit ook een bouwmal bij om de vleugel helften op te bouwen . Er zit ook alle hardware bij en een Platine welke ervoor zorgt dat de stroom uit is als de vleugels gescheiden worden . Dit gebeurt met een niftig sluitmechaniekje.
Lijnstart is niet mogelijk. Een bungee start wel Hiermee kun je best leuk op start hoogte komen net als een dlg.
Precisie klusje. Printje solderen. Sluitveer buigen en slotplaat soepel laten gaan. De plaatsen waar ik geen epoxy wil gevuld met vaseline. En de boel verlijmd.
Ken je dat, gecontroleerd. Alles werkt. Eenmaal ingebouwd werkt het niet. Dan moet je opeens een alternatief maken. Voordeel is dan wel dat je het steviger maakt. Tevens in beide stekkers een brugje gemaakt. Zodat welke vleugel ook los gaat dan de ontvanger uit is. Scheelt weer een schakelaar inbouwen. Origineel zat de schakeling alleen op de rechter vleugel.
Leuk ding, doet mij denken aan mijn robbe HotShot. Ik snap alleen die ingewikkelde constructie van die middenrib niet helemaal. Zo klinkt het mi.i. ook als "welke vleugel ook los raakt in de vlucht betekent toestel uit"
Bekijk het filmpje maar eens goed Justus. De midden rib bevat je ontvanger en accu. Tevens zit hier een sluitmechaniekje in. Heb ik het ook over gehad. De vleugel is dus deelbaar en de winglets of kielvlakken zijn demontabel . De vleugels eenmaal aan elkaar geklikt kunnen niet meer los mits je het slotje bediend. Dus vliegen is vleugels in een steken en toestel is aan . Einde vlucht is slotje bedienen en vleugels iets van elkaar halen ongeveer 1 cm En toestel is uit. Dit scheelt een schakelaar welke je onbedoeld kunt bedienen.
Ik zag hem wel ergens mee tussen de vleugels friemelen, dat was dus een soort slot die de vleugels tegen elkaar houd......duidelijk.
Als ik afga op de vliegfilmpjes van de Batwing: prima vliegprestaties en veel beter dan de (hard-)schuim tegenhangers. Ik zie manoeuvres die met mijn RidgeRyder ondenkbaar zijn. Het sluitingsmechaniek is een prachtige vinding, waarmee in één klap een aantal problemen wordt opgelost met een minimale marginale bouwinspanning.
Erg mooi! Wat me wel opvalt... het lijkt of de vleugel vóór het coveren niet geschuurd is waarbij er een opstaand randje is blijven staan tussen balsa-bedekking en de ribben (zie foto), klopt dat? De metallic-covering aan de buitenzijde van de vleugeldelen dient wss zichtbaarheid (oriëntatie), maar voegt best wel gewicht toe.
Eric de vleugel is geschuurd en de metalen cover is oralight De rest oracover. BTW hij weegt nu zonder accu. 390 gram met 4 cel nimh van 120 gram zit ook het cg perfect . Volgens de beschrijving mag je rustig 600 wegen. Dus de oralight achter het cg was een goede keuze.
Erg mooi geworden! Zal het zeker goed doen met een breed inzetbereik. Het helpt inderdaad dat je let op de grammetjes achter de CG.