Bauplan en artikel in FMT september

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door GJVO, 23 aug 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.613
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kreeg gisteren de nieuwe FMT in de bus.
    Daar staat een bouwplan van de Kuki WM-20xx in, een lijnbesturing model.
    Blz 76 tm 85

    GJ
     
  2. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ja die was al aangekondigd op RC-Network! ik kijk er naar uit, maar jij woont iets dichterbij de uitgeverij;)
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.327
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Tja, met alle respect, maar bijna 90 Euro voor een -nog niet eens complete- kit van een LB trainertje vind ik toch een behoorlijk steil prijskaartje
    En dan zit er nog niet eens een motor bij....
    Je kunt LB op verschillende manieren aanleren.
    Ben je in je uppie, dan is een tamme kist als een Record trainer aan te bevelen.
    Als je zorgt dat de motor bij het opstijgen nog voor ongeveer 20 seconden brandstof heeft -of je de electromotor kunt uitschakelen- kun je luchtsprongetjes maken zonder een gerede kans op oversturen en de onvermijdelijke crash.
    Lukt het om 2 à 4 rondjes door te hobbelen zonder onbedoeld de grond te raken, dan kun je steeds iets verder gaan, totdat je de tank helemaal leeg kunt vliegen op 3 m bven de grond.
    Heb je dat zo'n 40 x gedaan en kun je tijdens het vliegen al op zaken buiten de vliegcirkel gaan letten zonder de controle over het model te verliezen, dan is het tijd voor iets wendbaarders.
    Met een Ace trainer of een simpel combatmodel ga je dan weer door de zelfde routine en als dat allemaal weinig adrenaline meer veroorzaakt, kun je eens wat simpele figuren gaan oefenen.
    Heb je een LB coach bij de hand, dan kun je eventueel meteen met iets als een Ace trainer beginnen.
    De Kuki is een oostduitse versie van de Ace, maar iets minder slim geconstrueerd, waardoor je eerder schade kunt oplopen, wat vaker repareren betekent.
    Mijn advies zou het zeker niet zijn....
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2020
  4. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat geldt voor alle FMT freessetjes. Shortkits voor prijzen waarvoor je eigenlijk wel een complete bouwdoos zou mogen verwachten...
     
    Bruno van Hoek en eric_laermans vinden dit leuk.
  5. Willi Schmitz

    Willi Schmitz

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Bruno - you are absolutely right! Not up to date and too expensive.

    This beginner-model 'Kuki' was in the western part of Germany not much loved, and isn't today neither. But our eastern compatriots in control line love this model. I don't know why.

    Alas Claus Maikis does not publish (or better: he cannot do it anymore) nice models anymore somebody else has to try to fill in these big footprints of Claus. I'm afraid, this will not work. Not with a 'Kuki'.

    Groetjes
    Willi
     
  6. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    214
    Hallo allemaal daar,
    Als jullie een super eenvoudig, op 2 middagen in elkaar te plakken LB trainings modelletje willen, stamp dan het, ook voor een 12-jarige pre-pubertje met een Webra record en een Tornado, in elkaar.
    Dat is 53 jaar geleden ook met mij gelukt. Zonder hulp! Het bouwen , niet het vliegen!
    Toen witte houtlijm, nu epoxy, niet stuk te krijgen, toen al een lange romp, als je het doorkreeg kon die steeds een beetje korter en werd tie steeds feller.
    Als er belangstelling is ga ik graven.

    MVG

    Max
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.613
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bruno, waarom zou je een freessetje moeten kopen?
    Wat is er mis met zelf balsa snijden en triplex zagen?
    Dat deden we vroeger toch ook en dan ben je voor de helft klaar.


    GJ
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.327
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nou, dat vind ik dus ook, maar hele volksstammen schijnen anders geen model meer te kunnen bouwen.
    Op zich verder natuurlijk niks mis met allerlei kit vormen.
    Niets, maar als iemand graag uit een frees/ lasre set bouwt heb ik daar geen enkel probleem mee.
    Sinds het verdwijnen van de lokale hobbyshop leven we toch in een ander soort werkelijkheid.
    Verder is wat CarrierMax hier aandraagt natuurlijk een prima oplossing. (dus graven? ja, graag)
    Er zijn vele wegen naar Rome, ik vermijd graag die met kasseien....:D
     
  9. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ik zie een heleboel rare dingen in de wereld die we de nieuwe werkelijkheid noemen, maar jij bent de eerste die een verband legt met het verdwijnen van de lokale hobbyshop;)
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.327
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De vervanging, in het publieke domein, van mooie muziek door irritant gebonk is ook zoiets....
     
    flymax vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.613
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Muziek is een kwestie van smaak.
    Maar dat "jongeren" zich tegenwoordig vervelen en dan maar dingen stuk gaan maken in plaats van dingen bouwen, dat vind ik iets raars.
    Ik heb me nog nooit verveeld toen ik jong was en mijn vrienden ook niet.
    We zaten ook nooit te "chillen" ergens op een bankje en dan meisjes lastig vallen.
    Buurthuizen waren er niet, dat was gewoon bij vrienden thuis.
    Ergens is er iets fout gelopen in de samenleving, 2 werkende ouders en geen opa en oma die oppassen, ontstaan van coffeeshops, invloeden van andere culturen, geen respect meer voor de politie, ik kan nog wel even doorgaan.
    En het rare is.. hier in Duitsland is dat veel minder.
    Zelfs als volwassene wordt ik aangesproken als ik iets fout doe, per ongeluk vergeten mondkapje op te doen.
    Ik was gisteren in Rotterdam, mondkapjesplicht..
    Bijna niemand houdt zich eraan en geen BOA of politie te zien, zou toch leuk cashen zijn.

    GJ
     
  12. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    214
    Ja; dat krijg je ervan als je Amsterdam verplaatst naar de Flevopolders. Je hebt daar in ieder geval minder toeristen!
    Het spijt mij te moeten melden dat in mijn "stadje" de lokale hobbyshop niet alleen niet is verdwenen, maar eigenlijk al het modelbouwspul nog heeft en ook nog LB-spullen en goed hout.
    En als hier iemand wat uithaalt krijgt die te horen;"Jaj ben er ientje van van Diepen, morgen zie ik je vader weer, zet je bril maar vast af".
    Bruno, ik ga pas graven als er belangstelling voor het trainertje is, het klinkt misschien overdreven maar ik genoeg te doen.

    Tot zaterdag;

    MVG

    Max
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.742
    Locatie:
    Rottevalle
    Beetje lopen dubben of ik mijn vraag zou plaatsen in een nieuw topic of hier , als het niet goed is verplaatsen de moderators hem maar .

    Kun je met een simpele lijn trainer Round the pole vliegen. ik heb een paar jaar lijn bestuurd gevlogen en kon mijn trainers redelijk heel houden, door een paar schroeven in mijn rechter pols gaat lb vliegen niet meer maar de charme van het rondjes draaien blijft trekken. Met links vliegen heb ik geprobeerd maar dat wil niet , gaat niet , te veel tijd nodig om na te denken, grond komt steeds omhoog noem het maar op. RTP vliegen heb ik ruimte zat voor . kan dat dus met een simpele trainer , en zo ja waar moet ik dan in het bijzonder op letten
     
  14. Willi Schmitz

    Willi Schmitz

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.613
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    RTP vliegen is het model vastzetten aan de paal maar de besturing vanaf de zijlijn doen.
    Dus eigenlijk radiobesturing op een lijnvliegtuig, begrijp ik dat goed?
    Lijkt mij prima te doen.

    GJ
     
  16. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    214
    Janhein;
    Zoveel kracht is het niet wat op je pols wordt uitgeoefend, onderschat jij je zelf niet?
    anders een PM svp.

    Mvg

    Max
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.327
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Of, zoals in het door mij aangehaalde voorbeeld, het ontbreken daarvan....:D
     
    packard en flymax vinden dit leuk.
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    572
    RTP vliegen is goed mogelijk, je moet alleen er voor zorgen dat de lijntrek de pylon niet van zijn plek trekt. Je kunt uitrekenen hoe groot de lijntrek is, als input heb je de vliegsnelheid, lijnlengte en gewicht van het model voor nodig. Vroegah noemde we dat de middelpunt vliedende kracht, tegenwoordig heet dat middelpunt zoekende kracht. Even je natuurkundeboek uit de 3e klas middelbare school er bijpakken of even googelen.

    Voor het leren vliegen van een LB model was het gebruikelijk een handvat te maken met een verlengstuk naar je onderarm zodat je je pols niet kon bewegen. Door nu je hele onderarm omhoog of omlaag te bewegen worden de stuuruitslagen beperkt en gaat het allemaal wat rustiger. Het artikel met plaatjes kon ik niet meer vinden maar het lijkt op de kop van een set krukken. Op die manier heb je de polsbeweging niet meer nodig. Dat is voor een trainer ruim voldoende.
     
  19. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.742
    Locatie:
    Rottevalle
    Als ik geen pols beweging nodig heb ga ik dat eerst proberen. de pylon zet ik wel vast in het weiland . :)
     
  20. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle

Deel Deze Pagina