Beam E4 Advance V2

Hierbij de start van het bouwverslag van mijn Beam E4. Deze versie bevat reeds behoorlijk wat high-end parts, en Beam beweert vol trots dat er niets meer hoeft geupgrade te worden.
Ik zou het niet weten, ik ben nog maar een beetje bekend met R/C helivliegen. Ik heb al een keer een Heli gebouwd, maar dat was een Lite Machines Corona (de voorloper van de Multiplex Funcopter), een FP heli dus. Behalve mijn ervaring met mijn Blade Nano zal dit mijn eerste ervaring met CP heli worden.
Wanneer jullie in dit bouwverslag dingen zie die ik fout doe, gelieve mij er dan ook zeker op te wijzen, ik kan er alleen maar uit leren!

Maar goed, zonder verder oponthoud, enkele foto's:
IMAG0318-1280.jpg

De Doos

IMAG0319-1280.jpg

En zo ziet de doos eruit wanneer je ze voor het eerst opent: De zwart-wit handleiding, en de onderdelen gesorteerd in 3 dozen.

IMAG0321-1280.jpg

De drie doosjes: Main parts, elec parts, en main blade.
IMAG0320-1280.jpg

De handleiding ziet er in elk geval niet uit alsof ze van een professionele drukkerij komt, maar het volstaat wel, en ze is duidelijk.
 
Ik ga hem opbouwen met de volgende onderdelen:
IMAG0340-1280.jpg

Robbe FS-61BB Carbon cyclic servo's. Hier heb ik gekozen voor analoge servo's omdat deze volgens de verkoper goed waren en wat vergevingsgezinder voor beginners. Of dat waar is weet ik niet, maar goed, ze zullen in elk geval volstaan.

IMAG0341-1280.jpg

Als Rudder servo wel een digitale, de Futaba S9650.

IMAG0342-1280.jpg

Deze motor werd mij aangeraden door de verkoper. Zelf had ik een andere gekozen, namelijk de Scorpion HKII-2221-10, die in promo stond voor 49€ op z'n website. Ik had op verschillende fora gelezen dat dit een goede motor voor beginners was op de Beam E4, maar volgens hem kon het absoluut niet. Ik vond het maar een vaag verhaal, zag ook achteraf dat de Scorpion plots out of stock was op z'n website, maar goed, uiteindelijk ben ik toch gezicht voor z'n argumentatie en deze was maar enkele € duurder.

IMAG0344-1280.jpg

Hierbij heb ik nog een Castle link USB, maar ik ga nog eens héél goed moeten uitzoeken hoe ik alles moet instellen, want zoals gezegd, ik heb enkel ervaring met een CP heli en weet dus niets van Governor, idle up modes, etc.

IMAG0345-1280.jpg

De Spartan DS760 heb ik tweedehands kunnen overnemen hier op het Forum, wederom zal ik goed moeten uitzoeken hoe ik deze precies moet instellen. Ik zal later proberen dit ook hier in deze thread te documenteren.

Als afstandsbediening een gloednieuwe FrSky Taranis met telemetrie hoogtemeter en Lipo voltage sensor. Ik had ondertussen al mijn oude Futaba FX-18 omgebouwd naar 2,4Ghz (ook met info van dit forum, waarvoor dank), maar nu ik mij wil inschrijven in een vliegclub heb ik ontdekt dat het blijkbaar verplicht is een alarm te hebben wanneer het model hoger dan 50m gaat. Dat kon natuurlijk niet op mijn oude FX-18, dus ja, dat was dan het ideale excuus om de Taranis te kopen ;)
 
De bouw begint met de "main parts doos".
IMAG0323-1280.jpg

Deze bevat volgende zaken:
IMAG0324-1280.jpg

Een voorgespoten Canopy. Beetje jammer, had ik graag zelf gedaan, maar niet getreurd, er zal nog werk genoeg zijn.
IMAG0325-1280.jpg


IMAG0328-1280.jpg

De frame, alles in Carbon.
IMAG0326-1280.jpg


IMAG0327-1280.jpg

En een zakje met bearing blocks, vijsjes, etc.

IMAG0329-1280.jpg

De gebruikte Carbon platen zijn 1,5mm dik.
 
En we beginnen ook al aan het eerste deel van de bouw. Finless Bob heeft een videobouwverslag van de Beam E4, dat ik ook bekeken heb. Er zijn wat kleine verschillen daar hij de V1 bouwt, maar algemeen toch zeer handig.

IMAG0330-1280.jpg

Eerst de bovenste Bearing block monteren
IMAG0331-1280.jpg

En hop, daar is hij al. Niet bij alle vijsjes staat dat er thread lock moet gebruikt worden, maar bij metaal op metaal die ik dat standaard altijd, hier dus ook.

IMAG0333-1280.jpg

Aan de lower bearing block hoeft niets te gebeuren. hoewel in de handleiding staat dat je de bearings nog moet monteren, komen deze af fabriek al gemonteerd in de blocks. Bij mij zaten deze perfect gealigneerd, moest er dus niets aan doen.

IMAG0334-1280.jpg

Volgende stap: De Belg guide Pulley. Wat een gepriegel met die kleine vijsjes zeg, ik heb nog nooit zo'n kleine vijsjes moeten monteren in mijn R/C hok. Ben zelfs schoevendraaiers uit mijn horlogekist gaan halen (een andere hobby).

IMAG0335-1280.jpg

Goed gekeken dat de pulleys vlot draaien.

IMAG0336-1280.jpg

De battery tray, ook deze in Carbon.

IMAG0337-1280.jpg

Tijd om wat onderdelen op de frame te monteren.

IMAG0338-1280.jpg

Wat heel raar was, zoals jullie kunnen zien zat er in de lower bearing block 4 vijsjes voorgemonteerd in het zakje enkele foto's hoger. Wanneer ik deze echter bekeek zag ik dat die slechts 5mm waren, terwijl de handleiding hier duidelijk 6mm vraagt. Ik heb die vijsjes er dan maar uit gehaald en vervangen door 6mm. Erg verwarrend vind ik dat...
 
Gisteren nog wat verder gebouwd aan de frame. Hier en daar passen de Carbon delen niet helemaal perfect en moet er toch wel wat schuurpapier boven gehaald worden op het perfect te laten aansluiten.

P6080476-1280.jpg

Hier een voorbeeld daarvan: Onder de belt pulleys zit een carbon plaatje. De bedoeling is dat dat plaatje in een slot in het frame valt, en er zo voor zorgt dat de belt pulleys automatisch perfect uitgelijnd staan. Echter, het plaatje moest wat bijgeschuurd worden eer het in het slot paste...

P6080479-1280.jpg

Het gemonteerde frame. Niet alle vijsjes hebben loctite, de battery tray moet er later bijvoorbeeld terug af om de motor te monteren, de servo support zal nog bijgesteld moeten worden, etc. Het is dus echt wel nuttig de handleiding op voorhand helemaal door te nemen!

P6080480-1280.jpg

De Gyro support, ook hier moest wat bijgeschuurd worden om hem perfect tussen de 2 boom blocks te laten passen.

P6080481-1280.jpg

De onderdelen van het landingsgestel

P6080482-1280.jpg

... en het afgewerkte landingsgestel.

P6090484-1280.jpg

En dan is het frame met landingsgestel klaar. Uitlijning van schroefgaatjes was bijna perfect, er was er slechts ééntje (links achter aan het landingsgestel) waar ik wat heb moeten "helpen" om het te laten uitlijnen. Al bij al staat er dus zeer weinig spanning op dit frame zo.
 
Ook vandaag was er weer wat tijd beschikbaar om te bouwen, met name aan de swashplate en het hele rotorhead.

P6090477-1280.jpg

Alle zakjes die hiervoor benodigd zijn. De rotorhead is al deels opgebouwd, hoewel er nog wat ball links aan toegevoegd moeten worden. Toch zal ik er voor kiezen om deze zover mogelijk uit elkaar te halen, kwestie van te controleren of overal voldoende loctite aangebracht is.

P6090480-1280.jpg

De Swashplate van de Beam E4 is volledig demonteerbaar, hoewel het gedeelte met de bal bij mij al voorgemonteerd kwam. De bal bewoog bij mij zeer vlot, dus heb ik mij tevreden gesteld met er enkel wat siliconenvet op aan te brengen, en hem niet te demonteren.

P6090483-1280.jpg

Zoals gezegd de rotorhead ook zoveel mogelijk uiteen beginnen halen om vijzen te controleren op loctite. Sommige vijzen kreeg ik niet los, dan kan ik er wel van uit gaan dat er voldoende loctite gebruikt werd.

Echter, het demonteren bleek toch een nuttige oefening, want op de "jesus screw" gebruikt om de rotorhead op de main shaft te monteren...
P6090484-2-1280.jpg

Geen Loctite te bekennen, deze zat behoorlijk los zelfs. Ik heb alles maar goed in de loctite gezet en terug gemonteerd.

P6090485-1280.jpg

Vervolgens linkjes aanmaken. Ook met een analoge schuifmaat kan je prima tot op 0,05mm aflezen, hier bijvoorbeeld ongeveer 29,65. Nog één halve draai om de gevraagde 29.4mm te bereiken.
De linkjes zijn voorzien van een merkteken zodat je weet langs welke kant ze op de bal kunnen geclipst worden.

P6090487-1280.jpg

Een foto van de bovenkant van de rotorhead en de flybar cage...

P6090488-1280.jpg

Beam is zo attent om flybar gewichtjes te voorzien voor de beginners onder ons, alleen staat dit pas helemaal op het einde van de manual vermeld. alweer blijkt het dus nuttig de manual op voorhand helemaal door te nemen.

P6090499-1280.jpg

Dan nog de main gear beginnen monteren. De one-way bearing zat al in de huls geperst, dus dat hoefde ik (gelukkig) niet meer te doen. Ik zal er enkel nog een beetje vet aan toegoegen bij definitieve montage.

P6090501-1280.jpg

En tenslotte nog de overblijvende linkjes gemaakt om de rotorhead te verbinden met de swashplate, en de swashplate met de servo's. Best een secuur en tijdrovend werkje.
 
Vandaag was de tail aan de beurt. Wederom alles uit elkaar gehaald om loctite te verifiëren, en wederom was dit wenselijk. Misschien was het potje loctite op van diegene die mijn kit voorgemonteerd heeft :)

P6110500-2-1280.jpg

Hier zie je hoe de staartas vastgehouden wordt

P6110501-2-1280.jpg

Overzicht van de staartrotorhouder

P6110502-2-1280.jpg

En hier is hij klaar. Buiten de ontbrekende loctite is alles wederom van zeer hoge kwaliteit, het past allemaal precies zonder ook maar de minste speling.
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer wat tijd om verder te werken:
IMAG0349-1280.jpg

Hier alvast eens de main shaft proefpassen. De collar komt aan de onderkant van de bovenste lager, en de main gear drukt op de onderste lager. Zo staat alles perfect vast.

IMAG0350-1280.jpg

Even een blade erin om pitch af te stellen. Een zelfnivellerende laserwaterpas is hier perfect voor;

IMAG0351-1280.jpg

Na een kleine aanpassing aan de links die naar de servo armen gaan, perfect -11° - +11° pitch zoals voorgeschreven in de handleiding.
Op de swashplate haal ik ongeveer 9° pitch, ik heb het gevoel dat dat nog iets meer zou kunnen zijn met wat langere servo-armpjes.Als iemand hier een mening over heeft, laat het gerust weten.
 
IMAG0352-1280.jpg

Ook nog even de tail support lijmen

IMAG0353-1280.jpg

En hier de tail boom gemonteerd. Met belt drive heb ik geen ervaring, mijn andere heli is torque tube, dus meningen over hoeveel spanning er op die belt zou moeten staan zijn ook zeer welkom.
 
Hallo,
Ziet er allemaal netjes uit hoor ! Wat de spanning van de riem aangaat zou ik hem niet te strak laten spannen gewoon goed spannen zodat je de riem nog een 4 tal mm kan indrukken op een vrije plaats.
Waar heb je deze set gekocht ?
Kurt
 
Bedankt, ik heb de riem zo ingesteld.
Een volgende challenge lijkt te zijn dat de link tussen de tailservo en de tail niet lang genoeg lijkt, ik kan maar net voldoende bereik krijgen met de langste arm bij de servo (meer dan 2 cm) en dan nog heb ik maar een range van 40° in totaal.
Maar goed, er zitten ook clamps bij de om tail servo op de staartbuis te monteren dus ik denk dat ik dat maar even ga proberen...

Ik heb de kit gekocht bij Ercmarket, ik woon daar vlakbij.
 
hallo,
dat van die tail begrijp ik niet zo goed. je zou de armlengte ergens in de manual moeten terugvinden dan is het zaak dat je met deze armlengte en de beweging van de servo de tailslider volledig links en rechts kan laten schuiven. met de servoarm in het midden, zou je 2@3 graden tegen de torque van de hoofdrotor moeten hebben.

de servo met clamps op de tail zetten is uiteraard geen probleem.
kurt
 
Wel, er zitten 2 locaties op de heli waar de tailservo kan komen:
Micro en mini op bet frame zelf, full size op de tail. Dit is echter de hele reden dat ik koos voor de Futaba s9650 tail servo.
Deze is niet heel snel, maar snel genoeg voor een beginner. Hij is echter wel heel crashbestendig, en bovendien is hij qua formaat full size maar minder hoog, zodat hij op de beam past op de montageplaats op het frame.

Bij de kit zit een carbon rod voor de verbinding naar de tail. Dit is 315mm lang, en er staat bij dat je er een stuk moet afknippen voor gebruik op de staartbuis. Maar ik heb er niks afgeknipt, en toch is het in feite niet lang genoeg om tot bij mijn servo te komen.
Ik moet de langste arm op de servo zetten, en dan kan ik net aansluiten, maar dan enkel in het gedeelte rechts van 90°. Het hele bereik van de tail wordt dan gehaald ik het rechter kwart bereik van die arm.

Het spijt me dat ik geen foto kan plaatsen, ik weet dat dat duidelijker zou zijn :)
 
En bovendien, zoals je kan zien op de voorlaatste foto in de manual, moet ik een neiuwe rod en accessoires bestellen om dit te corrigeren, want de aansluitstukjes zijn met CA op de rod gelijmd...
 
En bovendien, zoals je kan zien op de voorlaatste foto in de manual, moet ik een neiuwe rod en accessoires bestellen om dit te corrigeren, want de aansluitstukjes zijn met CA op de rod gelijmd...

misschien een overbodige vraag maar kan je de servo niet omdraaien zodat je dichter komt naar de tailrotor met de servoarm ? zoniet even binnenspringen bij erc, ze hebben degelijke service en zullen zeker verder helpen...
 
Back
Top