BeastX + Beam E4 FBL: staart slaat CCW weg bij pitch up & zijwind.

Hallo,

Ik heb me onlangs een beam e4 gekocht met beastx. De bouw is goed gelukt, setup en config zijn volledig volgens het boekje (stap voor stap de manual gevolgd, pitch staat correct ingesteld etc, en eigenlijk hovert hij wel stabiel zoals ik het wil. Heb ook geen last van tailwag.

Helaas, wanneer ik plots pitch geef, slaat de staart counterclockwise weg (afhankelijk van hoe snel ik de pitch opdrijf, wordt het een slag tot 90 graden). Ook wanneer ik wind van de linkerkant van de heli krijg, draait hij CCW weg.

Al gedaan:
- hoger toerental (throttle curve hoger gezet dus)
- alle headinglock gain settings geprobeerd (behalve user defined)
- alle revomix settings geprobeerd (alweer, behalve "off")

Is er iemand die me wat tips kan geven om dit probleem op te lossen, zodat ik eindelijk wat anders kan doen dan voorzichtig hoveren? :)

Wat ik nog niet heb gedaan, en van plan ben, maar geen idee of dat het probleem kan oplossen?
- blade tracking
- blade balancing
- andere tail blades?

Zender is een futaba 14sg als dat er toe zou kunnen doen.

Revo uit.
Werkt niet met een heading hold gyro.

Je geeft dan eigenlijk een beetje input extra, afhankelijk van je pitch input

Thanks voor de tips, ik test vanavond verder!

Voor zover ik me herinner (zit op het werk) gaat de tailpitch slider idd tot in de uithoeken, maar ik test vanavond om zeker te zijn. Tijdens de configuratie van de beastx was dat alleszins het geval.

Je geeft dan eigenlijk een beetje input extra, afhankelijk van je pitch input

Student, domme vraag misschien, maar wat bedoel je met deze zin precies?
Dat als revo aanstaat, ik hierdoor extra input geef bij het pitchen?
Of dat als revo uitstaat, ik manueel extra input moet geven?

@student, de beastx heeft ingebouwde revo-mix net als de tail precomp bij de vbar. Dus die kun je wel gebruiken. De revo-mix in de zender kun je inderdaad niet gebruiken.

@Fusion op welke gain heb je de tail staan? al hogere gain geprobeerd? misschien slipt er iets in de aandrijving, of de riem staat te slap. hoe hoog toerental heb je en gebruik je een governor?

@Student, de beastx heeft ingebouwde revo-mix net als de tail precomp bij de vbar. Dus die kun je wel gebruiken. De revo-mix in de zender kun je inderdaad niet gebruiken.

@FusioN op welke gain heb je de tail staan? al hogere gain geprobeerd? misschien slipt er iets in de aandrijving, of de riem staat te slap. hoe hoog toerental heb je en gebruik je een governor?

Tail gain moet ik vanavond nakijken, aangezien ik al zoveel heb geprobeerd, weet ik niet meer op welke waarde ik deze heb gezet.

geen governor

theoretisch toerental (bedankt Student @ http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372#post2545391) is 2850rpm.

EDIT: vergeten te zeggen: slippen in aandrijving zou me sterk lijken, de riem staat redelijk strak, strakker lijkt mij niet ideaal.

Laatst bewerkt door een moderator:
Student, domme vraag misschien, maar wat bedoel je met deze zin precies?
Dat als revo aanstaat, ik hierdoor extra input geef bij het pitchen?
Of dat als revo uitstaat, ik manueel extra input moet geven?

Ik dacht eigenlijk dat je de revo mix in de zender bedoelde..

Revo is een mix die vroegah in het leven is geroepen om te vliegen zonder gyro, of om de gyro's te helpen
Ouderwetse gyro's reageerden te traag, of zagen de beweging te laat. Of de gyro deed dit wel goed, maar het stuurcommando kwam te laat in de staart aan.

Dus heeft men deze mix bedacht, waardoor de zender met het geven van pitch, ook meteen zelf al een beetje extra input op de staart geeft.
Hierdoor komt het commando dus een stuk eerder in de staart. De heli hoeft nl niet eerst te verdraaien, wat dan weer door de gro moet worden opgemerkt etc.

Tegenwoordig wordt dit meestal alleen bij grote dikke schaalheli's toegepast.
De gyro's, servo's en aansturing zijn zodanig sterk dat "onze" heli's het niet nodig hebben.
Bij een schaalheli heb je die dikke romp eromheen, waardoor het op een gegeven moment handig kan zijn om die staart net een fractie eerder in beweging te krijgen.

Leuk, al die verschillende stabilisaties;-)
de 3 verschillende die ik heb gezien , hadden geen revo...
de microbeast blijkbaar wel.

Leuk, al die verschillende stabilisaties;-)
de 3 verschillende die ik heb gezien , hadden geen revo...
de microbeast blijkbaar wel.
vbar heeft het ook hoor, maar die noemt het tail-precomp oid.
sowieso hebben de meeste fbl systemen deze functie wel want het is wel nodig met de power van de hedendaagse elektro helis.

Idd , Brain heeft het ook, Cyclic en tail pre-comp!

En op mijn heli is het erg nodig ook, zoveel power in de Scorpion dat mijn staart het niet bij kan houden .

Is al genoemd,

of de gyro (of een kabel naar de gyro) ergens tegen slaat,
of kabels te strak zijn,
of de gyro zit te dicht bij het frame (was een probleem bij (mijn) T Rex 450),

(en met gyro maakt het niks uit of fbl-systeem of hek-gyro)

groetjes van Heli-Uwe :bye:

Thanks voor jullie input!

De gain staat op 37% richting heading lock, heb nog wat met die revo settings in de beastx zitten proberen en uiteindelijk heb ik hem toch al iets stabieler gekregen. Het probleem van CCW tail bij pitch is grotendeels verholpen door revo in de beastx hoger te zetten, hij slaat echter iets te veel terug nu. Zal nog wel wat knoeiwerk aan te pas komen, maar ben toch al een stuk tevredener!
Wat me ook was opgevallen, is dat de tail belt wat lawaai maakte over de pulleys. Heb deze met een heel klein beetje siliconeolie ingewreven en dat lijkt ook weer vlotter te gaan.

Wat betreft de gyro: de servo wiring is niet echt strak te noemen, en hij staat ook mooi weg van de zijkanten van het frame. Ik heb hem echter wel met de dunne 3m tape vastgeplakt die er bij zat, en niet dat dikke foam ding. Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat als het er bij zat, dat het voldoende demping zou geven. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

de beastx werkt het beste op dunne gyro tape (of de 3M), de dikke foam zou ik niet gebruiken.
dit is ook niet je probleem!!!
zou de gyro tape niet goed zijn geweest krijg je een heel ander vlieggedrag ,dan begint je heli een eigen leven te leven..;)

Nick

Vanavond de eerste keer gevlogen zoals ik wil vliegen :D

Nogmaals thanks voor jullie input, heb een en ander zitten aanpassen de voorbije dagen adhv jullie tips, en ben ff blijven zoeken met veel geduld.

Daarnet mijn eerste "leuke" vliegsessie gehad zonder heel de tijd te moeten tweaken, zelfs mijn eerste rolls en flips gedaan als newbie :D

I like! Nu de komende dagen veel simmen (bovenop het vliegen, want het is mooi weer buiten!) en zien dat we 1 dezer eens wat leuke dingen kunnen doen!

Back