BeastX Microbeast op T700N

Met veel dank aan Remco (4RC.nl) heb ik vandaag de Microbeast kunnen testen en installeren op mijn 700N.
Op de 3DMasters heb ik veel setups voorbij zien komen, en de Microbeast op aardig wat heli's zien zitten.
Had trouwens ook een leuk gesprek met het demoteam die me goede tips hebben gegeven.
Ik ga niet twisten over merken, want Mikado is gewoon een topper!
Maar ik had toch vrij veel moeite om mijn Vstabi V4 echt stabiel te krijgen op deze grote Nitro machine, lukte me eigenlijk niet.

Setup:
Trex700 Nitro standaard (os91HZ)
Bladen: SAB 690 3D (nieuw model)
FBL conversie van Mikado
Microbeast (MB)

Installatie:
De Microbeast is een enorm gebruiksvriendelijk ding.
Als je de stappen in de bijgeleverde manual (duitstalig) doorloopt dan doe je eigenlijk alles goed.
Wat ik zelf machtig vond is dat hij zelf aangeeft (kleur van de LED) of je geometrie geschikt is voor een goede regeling door de MB.
Alle limits zijn met je stick af te stellen, dit werkt snel, gemakkelijk en zonder poespas.
Die geometrie is wel een van de belangrijkste zaken als je probeert een kop aan te sturen die niet ontworpen is voor FBL aansturing.
Ik had een hartafstand op mijn swash servo's van 10.5 mm, veelal aanbevolen voor de T700 met een FBL conversie.
Met deze setupfunctie kwam ik uit op 8.5 mm voordat de LED het seintje gaf dat ik in het ideale gebied zat.

Je kan voor alle andere gevoeligheids functies een preset kiezen, maar men bied je ook de mogelijkheid om te kiezen voor een instelling vanaf de zender.
Je kan dan eenvoudig met de travel van rudder, aileron en elevator de felheid (rollrate & pirorate) instellen, hier heb ik uiteraard voor gekozen.
Verder even goed de piro optimalisatie nakijken.
Dus volg het boekje en je hebt een prima basis setup.

Ik heb op aanraden van het demoteam gebruik gemaakt van het standaard schuimpje wat meegeleverd wordt.
Met daaromheen een wikkel van glasvezeltape (haalt de zijdelingse en zwenk beweging uit de gyro, werkt beter met Nitro)
en gezorgt dat de MB mooi in lijn staat met de heli en ook mooi level staat in zijdelingse richting.

Testvlucht:
Alle potmeters op standaard middenstand en setup volgens het boekje, diep ademhalen en gaan.
Bij het optoeren zag ik al dat de heli opvallend mooi stil bleef staan.
Hij kwam los en ik had gelijk een goed gevoel.
strak, mooi direct en heel precies te sturen.

Om een lang verhaal kort te maken..
Ik heb nog nooit zo lekker gevlogen met de T700.
Piro's mooi vlak.
Na wat aanpassingen aan de headspeed en gevoeligheden enorm strak en SNEL.

My verdict:
De BeastX Microbeast is GOED :mrgreen:

Groetjes Eric

Ik heb er niets aan hoeven wijzigen eigenlijk.
Geen Wag kwispels of wegdraaien bij veel pitch, in een keer goed.
Misschien dat ik de stops nog wat kan finetunen indien nodig, maar het voelde eigenlijk gelijk perfect aan.
Juist op de staart stuurde hij enorm fijn, ik heb alleen mijn pirorate een eind opgeschroeft, die stond standaard vrij laag.

Grt,
Eric

Mooi, laten we hopen dat je heli nu wel constant goed vliegt. Ik ben wel benieuwd naar je lange termijnervaringen.

Ik ook Laurens.
Maar ik had er gelijk een goed gevoel bij.
Ik had werkelijk alles geprobeerd, zonder succes, en dit werkt gewoon gelijk.
Kleine veranderingen merk je ook en ze zijn voor mij (weinig verstand van regeltechnieken) technisch gezien logisch.
We gaan het zien :).

we dachten op de club altijd dat Erik nogal zenuwachtig was tijdens het vliegen maar nu kan hij opeens wel strak en netjes vliegen :D

:rolling:
Wat een schatjes zijn het toch...

Vandaag nog een beetje gespeeld met de gevoeligheid en uitslagen, zo hoort hij te vliegen voor mij, Ik ben dus echt klaar met afstellen.
Wel weer heel lekker gevlogen dus!... de teller staat op 2 dagen :cool:.

Das goed om te horen Eric :-)
Ik ga op mijn 500 ook maar voor de BeastX , de flybarless kop is al besteld ;-)

Om de Beast X ook als gyro te gebruiken heb je dat speciale kabeltje ook nodig neem ik aan?

Groeten,
Marcel

als je de beastX met flybarless kop wilt gebruiken heb je verder niks nodig.
je hebt dat extra kabeltje nodig als je de beastx op een heli met flybar wilt zetten en hem puur als heckgyro wilt gebruiken.

Hey Marcel :)
Nee hoor,
alles zit erbij wat je nodig hebt als je alle drie de assen benut.

Wil je hem slechts als staartgyro gebruiken en de kop met paddles vliegen (wat ook kan) dan heb je een speciaal kabeltje nodig die je los moet bestellen.

Grt,
Eric

Edit:
Haha
Danny was me voor..

Hey Erik goed om te horen dat je je T700 eindelijk naar je zin hebt staan.
Heb zelf met vbar op de T700 enorm veel problemen gehad met met name de staart strak te krijgen(tailwag).Heb dezelfde electronica op de logo 600 geinstall.en gelijk super strak.Weet nu nog steeds niet waar het aan gelegen heeft.Leuk dat je erg tevreden bent met je beast!!Succes en veel crashvrije vluchten.

grtjs Vince

Hey Eric,

prettig te horen. Het was al duidelijk dat het FBL vliegen goed beviel, maar dat dan de Beast zo goed presteert is helemaal prettig!
Ik heb er een tijd over gedacht ook een Beast te proberen, maar met (nog maar) 2 heli's in de "hangar" en beide al op V-stabi is het er niet van gekomen.

Hou ons op de hoogte hoe hij zich verder houd!

Vriendelijke groeten,
Aldert

@Vincent,
Ik had vermoedelijk een vibratieprobleem, en jij vermoedelijk ook.
Remco heeft de sensor laten testen door Mikado, deze werd 100% bevonden en ze konden dus geen afwijkingen vinden.
Ook bij mij blijft het vaag, anderen vliegen wel prima met de Vstabi op een T700N.
Ik kreeg het ook niet voor elkaar om hem stabiel te krijgen in ieder geval, en was het afstellen/zoeken/proberen beu.

@Stef
Misschien dat Danny of Niels eens een filmpje kunnen schieten op de club, zal het eens vragen :)

@Aldert
Bedankt :)
Zal ik zeker doen, voorlopig nog steeds rocksolid.
P.S.
We hebben elkaar laatst ontmoet op de dag van de Damn3D (in de winkel), maar ik begreep later pas dat jij het was...

Groetjes
Eric

Laatst bewerkt:
Erik , goed nieuws.

Ik heb er ook één deze komt op jawel mijn Outrage Velovity 90 maar is nog niet uit dus nog even wachten. Misschien dat ik hem alvast ergens anders op plak om er even aan te voelen.

Kan niet wachten .....

Ps Staart gain etc allemaal uit het boekje overgenomen ?. Maar goed we komen elkaar nog wel eens tegen voor die tijd denk ik :-)

Hoi Bert,

Mooie bestemming voor je MB :)
Inderdaad alles uit het boekje keurig uitgevoerd, en de uitslagen naar mijn zin gezet (roll, nick en pirorate).
Nog steeds goed trouwens, vandaag de hele dag op het veld geweest, heerlijk weer voor de verandering :)
We zullen elkaar vast snel tegenkomen (Zondag a.s. ;) ).

Groetjes,
Eric

Laatst bewerkt:
Bij deze een filmpje van een van de eerdere testvluchtjes met de Microbeast.
Met mobieltje genomen door Danny (bedankt :) ), geen HD en met een lage zon, maar je krijgt een idee! ;)
Ondertussen de uitslagen nog ietsje verhoogd, en dan kan ik nog wat meer gaan doen wat ik wil.
Je ziet in de hoovers dat hij ook mooi stabiel en strak is.

Groetjes,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Arghh..
Was je er vandaag!, had ik moeten weten Marcel.
Ben er gisteren de hele dag geweest.
Heb je je 500 al klaar?

na de goede ervaringen van Eric ook maar een beastx op mijn Trex 700N gezet. Avondje werk en alles was gemonteerd en afgesteld, inclusief montage van de flybarless kop. Gelukkig wist ik van Eric al dat de hartafstand van 8,5mm tot center moest zijn.

Voor de eerste vlucht vandaag was ik toch best zenuwachtig, alles nog even doorgelopen en toen optoeren en de lucht in. Niet normaal, direct stabiel. Het waaide behoorlijk maar daar merk je amper iets van. Wat rustig rondgevlogen, gyro gain iets omlaag wat die stond net te hoog. Verder alles perfect. Wat een power heb je met flybarless. Op een gegeven moment ook wat rolls, knife-edge pirouette en flips, ging allemaal perfect. Misschien nick snelheid iets omlaag en aileron iets omhoog.

Kortom, weer een zeer tevreden gebruiker van de BeastX. Terwijl ik 2 weken geleden nog dacht daar begin ik niet aan als ik zie hoeveel problemen Eric ermee (Vstabi) heeft. Nog even en iedereen op de club vliegt met de BeastX.

Back