BeastX nieuwe Firmware V3.08

New: Update V3.0.8

Hi,

firmware V3.0.8 is now available in the download section.

Changes from V3.0.0:
Unfortunately since V3.0.0 receivers with SRXL protocol could not be used because power output to swash and tail servos has been seriously disturbed. This could range from slight twitching to total dropouts for several hundred milliseconds. As this was depending on the chosen servo frequency and the applied servos, we didn't notice.

Improved locking in on the elevator axis when using large / heavy helicopters.

Uniform rotation rates on aileron and elevator when same amount of stick input is applied.

Adapted values ​​in parameter menu points G and H. The values ​​are now lower in the beginning and rise progressively.

Improved sensor signal conditioning.

Note: This update uses the same database version (V6.1) as V3.0.0. I.e. when V3.0.0 is already used on the Microbeast, the basic settings will not be changed when updating to V3.0.8. However, please note that the values in parameter menu points G and H slightly changed! We recommend for the first flight to switch these parameters back to the default values (Status LED purple) and then again adjust them as desired.

+1 en de rest is misschien ook het noemen waard:
  • Improved locking in on the elevator axis when using large / heavy helicopters.
  • Uniform rotation rates on aileron and elevator when same amount of stick input is applied.
  • Adapted values ​​in parameter menu points G and H. The values ​​are now lower in the beginning and rise progressively.
  • Improved sensor signal conditioning.
Het lijkt me wel wat dat FBL met een beastx ofzo maar ik wacht nog wel even :)

en V1 eigenlijk ook al :D
Maar de versies worden wel gewoon steeds merkbaar beter (lees van goed naar nog beter).
Deze dan ook maar eens installeren van het weekend, ben benieuwd :)

Zou het dan nu eindelijk in de buurt van een Vbar komen? vind de beastx altijd wat raar robot achtig vliegen... voel me er niet connected mee iig.. misschien eens een keer proberen..

Het is een Vbar zonder Paddlesim en met veel minder drift bij het uitkomen van zwaar belastende bewegingen.
Kan je omschrijven als robotachtig...
Heeft ondertussen o.a. wel pitchpump, een enorm vlotte cyclic en de tail is erg strak en direct en sinds 3.0 ook nog eens "gecontroleerd" snel.
Weet niet wat ze precies gedaan hebben, maar dat is echt een verbetering.
Ik vind het niet vervelend vliegen in ieder geval :)

Het is een Vbar zonder Paddlesim en met veel minder drift bij het uitkomen van zwaar belastende bewegingen.
Heeft ondertussen o.a. wel pitchpump, een enorm vlotte cyclic en de tail is erg strak en direct en sinds 3.0 ook nog eens "gecontroleerd" snel.
Weet niet wat ze precies gedaan hebben, maar dat is echt een verbetering.
Ik vind het niet vervelend vliegen in ieder geval :)
Hier sluit ik me bij aan,
De tail is een hele verbetering geweest , met de 250 was het verschil al groot.

Ben zeker tevreden en ga nu nog een 7HV bouwen maar dan met de vstabi er op,om het verschil eens te gaan zoeken.

gegroet :)

Zou het dan nu eindelijk in de buurt van een Vbar komen? vind de beastx altijd wat raar robot achtig vliegen... voel me er niet connected mee iig.. misschien eens een keer proberen..

Dat is inderdaad gevoelsmatig voor mij het enige minpuntje. Robotachtige bewegingen. Zou de beast daarom ook niet in mn schaalheli stoppen en verkies daar weer de FB boven de beast. Maar in combi met mn 550 is de beast fantastisch. Binnenkort word ie ge update naar v3 :)

Met de 7HV kan je rustig starten met default instellingen op de Vbar.
Vliegt prima, ben hem nog aan het fijnafstellen en wordt ook steeds beter moet ik zeggen.
Maar ik blijf persoonlijk de BeastX veel praktischer vinden in afstelling, gewoon op de heli zelf.

[...]
Vliegt een vbar met paddlesim dan meer als een flybar?
Het aspect van minder onderdelen in de rotorkop vind ik wel een voordeel maar dat heading-hold gevoel zoals je dat met een gyro hebt maar dan op de rotor lijkt me minder.

Wel een beetje off topic..maar ook weer niet omdat het de BeastX ook beter belicht.

Ze hebben dat wel geprobeerd inderdaad, vandaar dat het paddlesim heet.
Ik ben er persoonlijk niet zo kapot van eerlijk gezegt.
Heb het dan nog liever wat meer lineair.

Het is een soort "feedforward" waardoor de de aanzet van je cyclic bewegingen wat sneller ingezet word, met een soort curve. (heb ik ondertussen begrepen dan, want Mikado blijf ik enorm vaag vinden in zijn omschrijvingen)
Meer/minder moet dan waarschijnlijk lijken op lichte/zwaardere paddles.

Beetje wat pot 2 doet bij de Beastx vermoed ik.

De beste paddle sim zijn echte paddles vrees ik :)

Hier een goed filmpje (vind ik) met een beknopt overzicht van de instellingen, en wat ze doen van Vbar V5.

Vbar 5.2 tweaking infomation - YouTube

Laatst bewerkt:
Feedforward van de microbeast lijkt voornamelijk position feedforward te zijn.
Dus bij een bepaalde stickpositie verwacht hij een bepaalde swash uitslag nodig te hebben dus die geeft hij al direct. Daarna regelt de controller het op basis van feedback exact naar de gewenste positie.

Bij de vbar lijkt paddlesim meer op acceleration/velocity feedforward. Zodra jij een stickinput geeft dan is er zowieso al dezelfde actie als bij position feedforward van de microbeast. Maar wat de vbar met paddlesim nog extra doet is om sneller de gewenste reactie van de heli te krijgen stuurt hij in eerste instantie meer waardoor de acceleratie van de heli toeneemt. Hiervoor kijkt de Vbar naar hoe snel jij de knuppel beweegt. Dus hij geeft meteen teveel uitslag om op gang te komen, dit gaat terug naar de verwachte uitslag en dan neemt de controller het over.

Overigens, zou die velocity feedforward wat bij de vbar los is in te stellen als paddle sim dat is bij de microbeast de cyclic response parameter. En pot2 van de MB zou weleens de Style slider van de vbar kunnen zijn....

@chrisdv, bij de futaba kun je de HH op de swash compleet uitzetten. Echter heeft het geen nadelige gevolgen voor sport/3D vliegen. Enige nadeel is weer wel dat je goed moet kunnen tunen om maximale performance uit je heli te halen. En je kunt met een slechte setup ook een slecht vliegende heli maken. Bij de flybar heli lag dat allemaal meer bij de fabrikant.

Laatst bewerkt:
Wat heeft de theorie nu voor gevolgen voor het vliegen.
Paddle simulatie op de Vbar zorgt er voor dat je beter smackdown kunt vliegen. Je kunt beter abrupte stops maken waardoor je meer crispy 3D kunt doen.
Voor mij was dit GEWELDIG !!!!
Eindelijk die harde stops in tictoc e.d. die ik met wel met paddles kon realiseren.

Met de beastX V2.0 op mijn 6HV lukte dit gewoon niet.
Stops waren te smooth terug geregeld door de beast waardoor het tammer werd. 3.0 is al een stuk meer in de richting hiervan.
Nu ik jullie feedback zie ga ik met pot2 wat spelen om dit nog beter te maken (na de 3.08 update).

Ranking voor mij zonder na de prijs te kijken:
Vbar: 9
BeastX: 8-

Wat heeft de theorie nu voor gevolgen voor het vliegen.

Nu ik jullie feedback zie ga ik met pot2 wat spelen om dit nog beter te maken (na de 3.08 update).

Ik kan je eerste zin verkeerd opvatten. Maar zonder de theorie ging jij nu niet met pot2 spelen.
Oftewel theoretische werking van functies is wel degelijk van belang om je setup goed te krijgen.

Het één sluit het ander niet uit.
Ik zeg niet dat je eerst moet kloten en dan pas de manual lezen.
Ik leg alleen uit wat het eindresultaat van de theorie heeft op het vliegen.
De uiteindelijke werking van de potmeters vind ik niet zo goed beschreven.
En ik wil altijd leren. Ik ben gewoonweg meer thuis met de Vbar en settings omdat deze op mijn primaire heli's zitten.

Vandaag met de 3.08 software gevlogen op de t-rex 250 se en moet zetten , ja weer lekker.
Wat mij opviel was dat ik de potti 3(staart) veel hoger kun zetten dan met de 3.0 software.

Verder vliegt het als gewoon , ik weet niet of ze daar wat aan aangepast hadden , maar het viel me meteen op.

Morgen weer verder met de hele serie.

gegroet :)

Back