beastX : setuppunt "J"

Ik ben m'n BeastX aan 't instellen maar zit met het volgende probleem in m'n "SET UP" menu :

Bij instelpunt "J" moet men met de zender "rol" geven totdat de pitchmeter exact 6° weergeeft. Als je dit gedaan hebt zou het LEDje van de BeastX blauw moeten kleuren.

Ik heb al vanalles uitgeprobeert (stuurstangetjes verlengd/verkort, aansturing op servo vergroot/verkleind) maar krijg het LEDje gewoonweg niet blauw, het kleurt pas blauw bij circa 7,3° !!!

Hoe belangrijk is dit punt eigenlijk ? En wat primeert, de 6° of het blauwe ledje ?

Hoor het graag

Grts,
Ronny

Dat is een check of je geometrie klopt.
eigenlijk moet je gewoon net zo lang pielen tot dit klopt...

dus waarschijnlijk het linkje op de servoarm verder naar binnen, en op de swash langere kogels

Hoi Ronny,

Het is een kwestie van een juiste geometrie van de kop. Een goede mechanische setup van de kop is heel belangrijk, niet alleen bij fbl systemen. Zorg dat alles 90° staat zoals servo arms en swash driver arms (als die aanwezig zijn) en dat je swash en blade grip links op de juiste lengte staan. Kijk ook naar de lengte van de ball links en welk gat je van de servo arm kiest bij de verbinding van de swash link armen. Kom je uiteindelijk dan nog op bv een 6.4° uit dan is dit geen enkel probleem voor de BeastX performance. Blauw wil niets anders zeggen dan dat de geometrie ideal is voor de BeastX, maar wil niet zeggen dat bij een klein verschil de heli niet goed zal vliegen. 7.3° vind ik persoonlijk niet wenselijk, en zal deze waarde zeker proberen te verkleinen!
Let wel dat bij sommige heli's de geometrie van de kop nou eenmaal niet ideal is.
Probeer het zo close mogelijk te krijgen, de BeastX 'compenseert' het kleine verschil.

Kom je er niet uit dan is dit een prima setup film: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=268460

Ps: betreft jou 7.3° afwijking vermoed ik dat je het moet zoeken in de link positie van je servo armen, 1 gaatje verder naar binnen zal je waarschijnlijk helpen. 6° pitch instellen en of je nu wel of niet blauw hebt is niet zo belangrijk

Laatst bewerkt:
idd de 6 grd pitch in stellen ,de kleur led is minder belangrijk (bij mij paars)

de beastx wil gewoon weten waar de 6grd pitch ligt

succes

Nick

Ik heb niet de standaard maar een 3-bladskop erop zitten, misschien dat daardoor de geonometrie niet meer past ?

Dit is de kop :

Uploaded with ImageShack.us

Aansturing zit hier wel nog aan de verkeerde zijde, deze moeten links van de pal zitten ipv rechts.

Thx,
Ronny

Bijkomend wil ik nog effe kwijt dat het hier om een schaalheli gaat, de BeastX moet dus geen extreme toestanden van mij verwachten :D, hij staat er onderandere op om de virtuele tuimelschijfverdraaing in te kunnen stellen !

Maar toch zou ik graag een blauw ledje bij m'n 6° krijgen..........

Idd..paars is niet het allerbeste..op zn minst rood.
Of je nu 2, 3 of 4 bladen hebt, maakt niet zoveel uit. 1 blad t.o.v. de heli naar voren gericht
en instellen tot je 6 graden hebt.

gewoon een gaatje (of meerdere) naar binnen op de servo hevel. Of op zoek naar kortere swashballs voor de binnenring. Maar met de servo hevel afstand moet het zeker lukken.

paars is zeker niet het beste en ga er ook nog wel aan sleutelen

maar hij vliegt rete strak hoor

Nick

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is eigelijk de bedoeling om je beastx te leren wat 6° is. Het beste is een blauw lichtje, met rood lukt het ook nog. Ik heb bij mijn trex 700 (met v2 hoofdrotor) met de armpjes tussen de Bell armen en de swash moeten spelen. Als ik me niet vergis heb ik ze moeten verder indraaien dan aangegeven in de manual.

De servo armen mooi 90° de Bell aansturing uitlijnen zoals aangegeven in de manual en dan spelen met de armpjes tussen de Bell en swash. Hopelijk lukt het hiermee.

Btw, knappe heli ;).
Mvg,
Niki

Bijkomend wil ik nog effe kwijt dat het hier om een schaalheli gaat, de BeastX moet dus geen extreme toestanden van mij verwachten :D, hij staat er onderandere op om de virtuele tuimelschijfverdraaing in te kunnen stellen !

Maar toch zou ik graag een blauw ledje bij m'n 6° krijgen..........

Hele mooie 3-bladskop heb je daar ;) Tip: ga van 0gr pitch uit en zet je pitch gauge op een van je bladen en kijk hoeveel servo resolutie je hebt, pas aan de hand daarvan je uitslag op de rest van je linken aan (servo naar swash, swash naar blade grips) in jou geval heb je duidelijk teveel uitslag. Let wel dat ongeacht jij geen extreme uitslagen (toestanden wil zoals jij dat zegt) de BeastX wel tot extreme moet kunnen gaan. het is niet zo dat als je 6° cyclic pitch instelt dat de BeastX in actie daar niet overheen zal gaan, daar waar nodig zal de BeastX correcties kunnen uitvoeren voorbij de 6° cyclic.

Mag ik vragen wat voor type schaalheli deze T-Rex 700 gaat worden?

Hoi Trexpro,

In m'n draadje "nieuwe jas voor een Trex700e" bij de afdeling schaalheli's kun je zien welke 't wordt !;)

Als ik 't goed begrijp is het toch belangrijk om dit setup punt zo nauwkeurig mogelijk te krijgen, weet weer wat te doen straks ...........

grts,
Ronny

Hoi Trexpro,

In m'n draadje "nieuwe jas voor een Trex700e" bij de afdeling schaalheli's kun je zien welke 't wordt !;)

Als ik 't goed begrijp is het toch belangrijk om dit setup punt zo nauwkeurig mogelijk te krijgen, weet weer wat te doen straks ...........

grts,
Ronny

Ja is het ook plus een goede mechanische setup, maar het is echt geen probleem als je blauw net niet red (als je de 6° cyclic maar goed zet)
Ik ga ff naar je draadje kijken ;)

grts, Danny

Nou ik heb ff op je draadje zitten kijken en moet zeggen wat een mooie heli en die rotorkop is heel erg mooi en de prijs valt echt mee.

Super zo'n project wil ik ook weer eens gaan doen :p

Ja, maar wat is net niet...

Het hele doel is zoveel mogelijk servoweg te gebruiken
Daarom moet de geometrie kloppen
Klopt ie niet, gebruik je weinig servoweg, en zal de servo het zwaarder hebben.
Daarnaast slijt de potmeter op een kleiner stukje in, dus is deze sneller kapot.

Dus zal het vliegen?
Ja

Zal het technisch net zo lang goed blijven gaan als bij een heli waarvan de geometrie wel klopt?
Nee.

Ja, maar wat is net niet...

Het hele doel is zoveel mogelijk servoweg te gebruiken
Daarom moet de geometrie kloppen
Klopt ie niet, gebruik je weinig servoweg, en zal de servo het zwaarder hebben.
Daarnaast slijt de potmeter op een kleiner stukje in, dus is deze sneller kapot.

Dus zal het vliegen?
Ja

Zal het technisch net zo lang goed blijven gaan als bij een heli waarvan de geometrie wel klopt?
Nee.

Met een NET NIET uitspraak bedoel ik, als je na de mechanische setup van de kop bv pas bij 6.3 blauw op de Beatsx krijgt. Jij hebt het waarschijnlijk over grotere verschillen, en die zijn inderdaad niet wenselijk. Bij een verschil van 0.3 op de Beast maak ik mij geen zorgen en mijn servos al helemaal niet.

Back