beastx V3 4 blad vraagje

ben al een tijdje aan het proberen met een beastx op mijn belt cpv2
het is een 450 formaat heli in een ec-135 romp.
ik heb hem nu redelijk aan het vliegen maar zit nog met een probleem.
als ik aan het rond vliegen ben dan vliegt hij super strak maar zodra ik ga hoveren wordt hij ineens heel onstabiel totdat ik volledig stil hang dan is hij weer stabiel.

wie weet waar dat aan kan liggen?:confused:

iets wat mij opvalt is dat als ik bijv. de rol naar links doe en dan de knuppel weer loslaat dan komt de servo heeeel langzaam weer terug tot z'n nulstand. hoort dit zo of is dat een instelling op de beastx?

alvst bedankt :D
mvg. ronald

iets wat mij opvalt is dat als ik bijv. de rol naar links doe en dan de knuppel weer loslaat dan komt de servo heeeel langzaam weer terug tot z'n nulstand. hoort dit zo of is dat een instelling op de beastx?
Zie je dat terwijl die b.v. op tafel of op de grond staat? Ik neem aan dat je ogen niet zo goed zijn dat je het vliegend ziet.

Wat je beast op de werkbank doet is niet noodzakelijk hetzelfde als in de lucht. Je geeft een rol commando, maar de heli veranderd niet van positie (nou ja, hellingshoek) en de beast ziet dat. Dat is geen normale situatie, dus misschien dat die daarom langzaam de servo weer terug laat lopen (in een poging weer in een normale situatie terecht te komen). Ik neem aan dat, als je niet aan de sticks zit en met de hand de heli kantelt, de beast fanatiek aan de swashplate gaat lopen trekken in een poging hem netjes recht te houden (zoals het ook moet).

Volgens mij kan je ook instellen in welke mate de beast jouw stuur commando's beinvloed (van 0% tot 100%). Misschien dat je daar nog wat mee kan spelen.

Ik heb zelf een beastx (eigenlijk AR7200BX) voor mijn Protos 500, maar die moet ik nog steeds inbouwen. Ben benieuwd.

jah klopt als ik hem op tafel heb staan of op de grond en ik dan stuur. dan komt hij heel langzaam weer terug naar z'n 0 positie. en zodra ik de heli schuin houd dan reageert de beastx direct.
ik kijk er wat raar tegenaan omdat de v-stabi op m,n t-rex600 wel meteen weer vlak stuurt als ik hem op tafel heb staan.

verder als ik vlieg of hover dan stuurt hij ook super strak alleen daar tussenin is het ff flink sturen om hem vlak te houden.

Mijn 3GX doet dat ook. Zal wel normaal zijn hoor denk ik. De Vbar zal gewoon wat intelligenter zijn :p

Normaal gezien helt jouw heli over nadat je input gegeven hebt. Eens de machine de gewenste hoek bereikt heeft, staat de swash ook terug vlak.

Je bent dan ook wel een volkswagen met een benz aan het vergelijken :mrgreen:

Maar serieus, zolang hij het alleen op de werkbank doet, is dit in principe geen probleem.

Maar doet hij het ook in de lucht, heb je misschien een beetje zitten trimmen, of zit er iets niet 100 in de subtrim. Niet alle stabilisatie systemen vinden trims fijn

Of de gain staat te laag. Dan "ziet" hij een beweging pas als deze heel erg groot geworden is

Maar je hebt het alleen als je aan komt vliegen, en afremt om naar hoover te gaan?
is het dan een hunt achtige trilling, of anders?

haha dankjewel :D,

haha ik weet dat ik ze niet mag vergelijken maar het viel mij op;)
ik dacht ach op zo'n kleine "schaal" heli verneem je het verschil niet zo dus vandaar de beastx.

het is tijdens het afremmen dat de heli wat onrustig wordt. net alsof de staart naar beneden wordt gedrukt.
mischien moet ik idd. wat met de gains gaan spelen.

gisteravond heb ik ook nog even gevlogen met windstil weer en had er toen weinig last van:eek:

ps. ik heb mijn pitch ingesteld op hoog +10 midden +5 laag -5 is dat mischien ook een probleem met de beast?

mvg. ronald

ik ben zelf een 3g man, maar weet wel iets van de beast..

in principe moet hij geen last van die instelling hebben..
Wat mogelijk is, is dat je toerental tijdens die handeling inzakt, waardoor de bladen tijdelijk tot het randje (of eroverheen) belast worden, en het spul in een stall gaat.

Zeker in zwaar belaste rotordisc heeft die neiging nogal, zeker als je met wat wind erop dat soort fratsen een beetje abrupt uitvoert

je kan eens proberen, op een dag waarop je dit tegenkomt, om het toerental eens een stukje op te voeren.
best kans dat het dan beter is.

En als je dan weet dat dit het probleem is, moet je even bepalen of het ook voor jou een probleem is.
je zal je stick management een beetje aan moeten passen, maar verder is er dan in principe weinig aan de hand..

tipje als dit inderdaad zo is:
vermoedelijk kom je aan met een gangetje, gooi je de heli achterover en remt hem met de pitch redelijk enthousiast af. Dus een remweg van een redelijk gangetje naar 0 in 3 tot 5 meter.
Dit is voor een zwaar belaste rotor (schaalheli) dus een probleem, omdat je vermogen gaat vragen die de rotor niet kan verwerken, waardoor het toerental zakt en je problemen krijgt.
Probeer dit remproces eens eerder in te zetten, zodat de heli een stuk netter en vlakker binnenkomt

oke dankje:D,

als ik aan kom vliegen rem ik niet extreem af maar trek hem wel iets achterover in een licht dalende vlucht maar mijn toerental is idd niet extreem hoog. ik zal het toerental iets hoger zetten en dan weer proberen.

mischien probeer ik vanavond ff want het is clubavond vandaag;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ben vanavond even aan het vliegen geweest met de ec-135. en heb het toerental iets hoger gezet. het afremmen ging nu redelijk maar heb nu het idee dat ik de heli weer teveel voorover moet sturen om hem weer vlak te krijgen na het afremmen. moet ik dat dan via 1 van die potmetertjes op de beast veranderen?

mvg. ronald

Vergeet niet dat een estab niet alles doet...
Er mag best een beetje stuurwerk voor jezelf overblijven

En als een heli staartlastig is (wat bij rompen nogal best eens het geval is) zal hij gewoon snel op ziijn staart willen hangen

Op een estab stel je doorgaans een paar dingen in:
- manier van sturen, snel voor 3d of rustig en gemoedelijk voor de schaalmens
- gain, dus net als de staart, te weinig en je hebt drift, teveel en je hebt een hunt (zit meer bij, maar dit is de hoofdmoot)
- manier van stoppen na een spontane beweging, oftewel bekrachtigd hij een spontane stop of remt hij hem een beetje af

Maar achteroverhangen bij een rem manouvre kun je niet instellen, dit zal een gedrag zijn wat gewoon uit de heli komt
Een estab kan niet zien wat jij aan het doen bent, die corrigeert eigenlijk alleen de ongewenste fbl invloeden.
Wat kan, is dat de elevator gain laag staat, een non estab fbl heli wil bij een stevig wind op zijn staart hangen en rechtsaf slaan.
Maar als dit het geval is, moet hij dit tijdens rondvliegen ook doen, en daar hoor ik je niet over
Vandaar mijjn opmerking over de zwaar belaste rotor, ik heb op mijn non estab 250 ooit dit gedrag gigantisch uitvergroot gehad. Dat ding was ook zo'n ramp om netjes af te remmen, omdat je snel ff te veel van de rotor vraagt, incl alle invloeden waardoor je op het punt dat hij van vlucht naar hoover gaat net ff flink pitch moet geven om hem op hoogte te houden
En daar ging het vaak mis, hij hangt nog achterover en te weinig lift uit de rotor = eng moment

Om het 100% zeker te weten moet ik hem zelf eens zien vliegen irl, nu zit er zo'n glazen muur tussen..
Let eens goed op hem tijdens rondvliegen, maar ik vermoed eigenlijk dat je gains op zich wel goed staan.
Je kunt ze wat opschroeven (net als de staart testen op hunt, ff snel een grote input op de betreffende as geven en abrupt de input stoppen, slaat die as nog even na, is de max gain al een haar overschreden. Elevator is doorgaans leidend) maar ik verwacht er geen wonderen van

Of je moet gewoon domweg meer pitch instellen op de collective, zodat er meer correctieweg is.

Gaat ie alleen wel agressiever van sturen, maar daar is goed aan te wennen..

heel erg bedankt,

als ik de heli oppak met accu dan hangt hij vlak. maar omdat ik veel uitslag gewent ben van de 600 kan het ook zijn dat ik moet wennen aan de traagheid van een zwaardere schaal heli. ik zou nog ff kunnen proberen met de gain te spelen maar daar kom ik helaas moeilijk bij. verder vliegt hij nu redelijk.

Ik dacht ook aan een zwaartepunt op de verkeerde plek. Hoe bepaal jij het zwaartepunt? Til je de heli met je vingers onder de hoofdrotor grips op (bladen opzij) en kijk je dan hoe die balanceert? Dat is niet zo'n hele goeie test: mijn TREX 500 lijkt dan in balans te zijn, terwijl toch echt de neus te zwaar is.

Je kan beter de heli aan de kop optillen en voorzichtig op z'n kant houden. Houdt rekening met de one-way bearing (ehm, uni-directioneel lager?) waardoor je hem misschien een keer 180 graden moet draaien om helemaal goed te testen. Als de neus of de staart duidelijk omlaag zakt, dan weet je het wel. Jammer dat zo optillen niet zo heel makkelijk is.

Ziet er wel strak uit, je EC-135 romp. Jammer van de staartrotor :-)

heb je trouwens geen last van een zwakke staart?
een collega vlieger in de club heeft een 450 met zo'n romp, ook met 4 blad en ook met beast, hij heeft met wind echt moeite om de staart goed te houden..

door dat heli ding achter de staartbladen wordt het rendement zodanig laag, dat deze bij hem net voldoende vermogen levert om hem recht te houden.
tot de eerste windvlaag..

om het zwaartepunt te meten til ik hem idd op bij de bladhouders, ik zal hem eens wegen door hem op z'n kant te houden.

toen ik de ec-135 in de lifeliner kleuren wou maken zat ik er aan de denken om er een fanstrong in te zetten maar na veel forums door te hebben gelezen en veel negatieve reacties had gezien over het stuurgedrag van de fanstrong heb ik toch besloten om de normale staartrotor erop te laten. tijdens het vliegen zie je toch geen verschil maargoed het is wel jammer van de staartrotor:D

het is een romp van align en zoals ik hem nu vlieg met gas in governer mode op 65% (dacht ik) heeft de staartrotor genoeg power om snelle rondjes om z'n as te draaien dus heb eigenlijk weinig last van de wind. behalve dat de hele heli opzij blaast;)

mvgr. ronald

Back