beastx vs msh brain/Ikon

Hallo iedereen,

graag had ik graag jullie mening geweten over deze fbl systemen. Ik ben momenteel bezig mijn T-Rex 500E Pro om te bouwen naar fbl en moet enkel nog een fbl unit kopen.
Volgende systemen hebben mijn aandacht getrokken en had graag geweten of er iemand bekend mee is en naar welke de voorkeur uitgaat?

De Ikon is de nieuwkomer maar volgens wat ik lees op andere forums is dit eigenlijk een rebrand van de MSH Brain. Wat wel opvalt is het prijsverschil de brain is namelijk ongeveer 20€ goedkoper dan de Ikon... Een Beastx is tegenwoordig met wat zoeken in Nederland nieuw te vinden voor 130€ en heeft zichzelf in het verleden al genoeg bewezen qua kwaliteit.

Dus de vraag is eigenlijk of de brain/ikon kwalitatief te vergelijken is met de beastx en mochten jullie een budget hebben van rond de 200€ welke unit jullie dan zouden kopen.

Ik hoor graag jullie mening :)

Groeten,
Stefaan.

Ik zou met een budget van 200,- zeker voor de brain danwel ikon kiezen. Qua vlieggedrag, mogelijkheden en instel-mogelijkheden vind ik de brain de betere maar uiteindelijk is het afhankelijk van wat je zoekt in een fbl gyro.

Om de software te draaien heb je windows nodig wat ik als linux gebruiker wel wat jammer vind ;) maargoed, idem voor phoenixrc bijvoorbeeld.
Als ik iets wijzig doe ik dat gewoonlijk thuis, dus geen laptop meer naar het veld, en gebruik ik de drie banks om tijdens het vliegen te kijken wat het effect is. Om die functie te gebruiken moet je wel een zender met minimaal 7 kanalen en voldoende schakelaars hebben. Daarnaast is het misschien handig als je een tweede en eventueel nog derde idle-up hebt voor verschillende toerentallen maar dat is persoonlijk. Verder vereist het eigenlijk zeer weinig van de zender. Mixing, rates, expo, cyclic gains stel je allemaal in op de brain.

Onlangs heb ik een hobbywing rpm sensor geïnstalleerd op de heli om ook de governor te kunnen gebruiken. Via die sensor kan de brain het toerental van de motor meten en daarmee op een bepaalde headspeed aansturen. Overigens moet je daarvoor wel spektrum satellieten of s-bus gebruiken omdat er anders niet voldoende aansluitingen zijn. Gewoon met de standaard instellingen vind ik het wel erg goed werken. Het is een kwestie van de instellingen doen, tot drie verschillende toerentallen ingeven en gaan :) Op die manier kan je ook zonder een high-end esc toch een goede governor hebben.

Ik gebruik zelf een Beast op de 500 en een Brain op de 600. Als ik nu de keuze zou moeten maken tussen deze twee, dan zou deze op de Brain vallen. De twee voordelen, bank switching en governor functie, zorgen ervoor dat de Brain zijn meerprijs waard is.

Het voordeel van bankswitching is dat je een stuk makkelijk kunt experimenteren met allerlei instellingen zonder dat je bang hoeft te zijn dat de heli wordt onbestuurbaar wordt. Je zorgt er immers voor dat je altijd 1 bank hebt met veilige, eerder gesteste instellingen waar je altijd op kunt terugvallen. Wel moet ik zeggen dat de BeastX na de eerste setup beter vliegt, maar met wat tweaken wordt de Brain beter.

ik ben het helemaal eens met het bovenstaande.

De Brain is gewoon een betere unit als de wat verouderde Beast X.

Vliegeigenschappen en tuning mogelijkheden zijn gewoon top.

het voordeel van de Beast is dat je geen laptop oid nodig hebt om in te stellen.

Brain/Ikon/Xbar zijn allemaal het zelfde alleen de kleur van de casing is anders!

Hey mannen bedankt om jullie mening neer te schrijven :D
Vanmorgen stond de postbode aan de deur met een klein pakketje...
imag0394f.jpg

imag0393k.jpg

Ik hou jullie verder op de hoogte van mijn bevindingen;)

Grtz
Stefaan.

Mooi man succes!!!

Kijk eerst ff of hij is voorzien van de laatste firmware .35.

Verder is deze unit erg makkelijk in te stellen, de software is erg duidelijk.

Heb je vragen geef maar een gil!

Gerard staat altijd klaar om een handje te helpen. Top man!

Je zou beter je beroep er van maken jij maarja... dan zit je zonder heineken als je gaat vliegen? ;)

Back