Beaufort 60

• Topicstarter Topicstarter BesteKurt
  • Startdatum Startdatum
B

BesteKurt

Guest
Ik wens ook te beginnen met rc zeilen met een niet al te grote zeilboot.
Ik heb hier het forum al doorlezen en de micromagic is blijkbaar een aanrader.
Ik vind het plastiek knutselen niet zo mooi, dus liever niet.
Bij een winkel in de buurt informatie weest gaan vragen en hij rade me de beaufort 60 met hi-tech lazer-6 bediening aan. Op internet is niet veel te vinden over deze zeilboot. Blijkbaar wordt hij onder het merk Equipage en Ripmax verkocht. Is al voorgemonteerd en in hout vervaardigd. Vind ik dus een pluspunt. De boot is ook mooi afgewerkt. Ik zou een 6 kanaals afstandbediening nemen om later eventueel ook te gebruiken voor helikopter vliegen
Het is niet de bedoeling om wedstrijden te varen.
Wat denken jullie? Een aanrader?

hoi kurt

ik ken de beaufort 60 niet, maar de MicroMagic wel,
met de MM weet je zeker dat je goed kunt zeilen, en het is een robuust bootje.(die van mij gooi ik zo boven op de bagage als ik op vakantie ga)
als je tegen het bouwen opziet , dan staan ze geregeld 2e hands te koop op het micromagic forum.

groeten johan

Ik ben even op de website van Ripmax gaan kijken, en dat ziet er wel een mooi afgewerkt bootje uit!

De vraag is natuurlijk of je echt wedstrijd wil gaan zeilen, want dan kan je beter een micro magic nemen, daar is een heel uitgebreide race klasse voor.

Deze Beaufort 60 zal dat voordeel niet hebben, maar ik vind hem er toch wel beter uitzien.

Als je niet van plan bent om binnen een klasse te gaan wedstrijd varen, koop dan gewoon de boot waar je hart op valt ;) Ga je op termijn meer plezier aan hebben dan!

Oh ja, en de zender die je bedoelt, is HITEC, niet Hi Tech. Info kan je hier vinden:
Hitec RCD : Transmitters

Is inderdaad een 6-kanaals zender

Bedankt voor de informatie en juiste spelling.

Het is niet de bedoeling voor wedstrijden. De boeg van de beaufort 60 is scherper, terwijl de micro magic veel platter is. Daardoor zou de beaufort mooier varen en zelfs sneller zijn.

Over de HITEC zender dan. Ik lees 75 MHz, maar er bestaat ook 40, 35, 27 MHz. Waarom die verschillen? De HITEC is ook compleet met lader, batterypack en servo's voor 159 Euro

Er bestaat wel een groot prijsverschil tussen verschillende winkels. Voor de beuafort 60 in Nederland winkel in Roosdaal 109 euro, de winkel in de buurt van Blankenberge België 169 euro.

75 MHz: Niet kopen, illegaal in Nederland
40 MHz: Is een keuzemogelijkheid, je mag erop varen, vliegen en rijden
35 MHz: Niet kopen, gereserveerd voor modelvliegtuigen en modelhelikopters
27 MHz: Mag wel, zou ik niet doen, is nogal verouderd

Het #MHz geeft de frequentieband aan, en een frequentieband is weer opgedeeld in kanalen.

Dit is duidelijk Martijn.

Zal dus 40 MHz worden. Ik herinner mij nog de 27MHz van de CB zenders.
Ook op mijn zoon zijn speelgoedauto staat 40 MHz en het kanaal.

Ik wens ook te beginnen met rc zeilen met een niet al te grote zeilboot.
Ik heb hier het forum al doorlezen en de micromagic is blijkbaar een aanrader.
Ik vind het plastiek knutselen niet zo mooi, dus liever niet.
Bij een winkel in de buurt informatie weest gaan vragen en hij rade me de beaufort 60 met hi-tech lazer-6 bediening aan. Op internet is niet veel te vinden over deze zeilboot. Blijkbaar wordt hij onder het merk Equipage en Ripmax verkocht. Is al voorgemonteerd en in hout vervaardigd. Vind ik dus een pluspunt. De boot is ook mooi afgewerkt. Ik zou een 6 kanaals afstandbediening nemen om later eventueel ook te gebruiken voor helikopter vliegen
Het is niet de bedoeling om wedstrijden te varen.
Wat denken jullie? Een aanrader?

Beste Kurt,

Als je 'modelzeilen' en 'niet al te grote boot' combineert, krijg je eigenlijk maar één uitkomst:

Micro Magic.

Alle andere boten in deze grootte zijn in vergelijking met de MM zwaar onder de maat.

De Equipage boten worden gemaakt in Vietnam, de eerste series waren een ramp, omdat de rompen van binnen niet vochtbestendig waren afgewerkt ('n beetje onnozel voor een boot...); na een paar weken tot maanden zaten er dusdanige scheuren in de romp, dat er niet meer mee gevaren kon worden, als je op de buitenlandse (Amerikaanse) forae zoekt, vind je menige horrorstory.

Ik heb van de Equipage zeilboten alleen de Storm 100 in levende lijve gezien en ik was niet onder de indruk; van een paar meter afstand lijkt het nog wat, maar als je dichterbij komt, valt het allemaal een beetje tegen.
Hoe de Equipage vlag er inmiddels bijhangt weet ik niet, maar alleen de schoener (tweemaster) krijgt enigzins positieve kritieken, het zeilgedrag is redelijk, maar de tuigage weer om te huilen.

Als je een boot zoekt voor het mooie, koop wat je wilt, voor zeilprestaties kom je naast de MM niet om een grotere boot heen (Graupner Saphir, Thunder Tiger Voyager, Kyosho Seawind, om een paar te noemen).

Dat er op het internet weinig over de Beaufort-60 te vinden is, is meestal geen goed teken.

Groeten, Jan.

't ja de beaufort word onder verschillende merken verkocht. Heb het bootje live gezien en ziet er heel goed afgewerkt uit. In de winkel stond er ook een micro magic voor nazicht. Eigenaar had er problemen mee, maar ik weet niet welke. Afwerking en passen van onderdelen vond ik maar zeer slordig. Er is ook een hoop werk aan, met verschillende weetjes om de micro magic vaarklaar te maken. Ik zie dat de echte hobby liefhebber zich kan uitleven. Ik heb liever een kant en klaar exemplaar.

Op de filmpjes vind ik dat de micro magic nogal wat ronddobbert.
Ik begrijp van Jan dat ik voor een mooie vaarstijl beter een grotere boot koop. Probleem is dat ik pas een Fiat 500 heb besteld en daar past zo'n grote boot niet in.

Op de filmpjes vind ik dat de micro magic nogal wat ronddobbert.
Ik begrijp van Jan dat ik voor een mooie vaarstijl beter een grotere boot koop. Probleem is dat ik pas een Fiat 500 heb besteld en daar past zo'n grote boot niet in.

Veel filmpjes op Youtube zijn van de Maiden trip; de kersverse schipper heeft vaak geen idee hoe een zeilboot werkt en knoeit maar wat aan om toch een filmpje te hebben, prioriteiten, hè.

Vooral bij een kleine boot dient de afstelling goed te zijn, anders krijg je de resultaten als in de filmpjes.

Ik zal je maar niet verblijden met de eerste vaarfoto's van mijn Voyager, dat ziet er ook niet uit..., pas na samen met andere boten te hebben gezeild, kom je er langzamerhand achter hoe het moet, want alleen ben je altijd de snelste...

De meeste boten kun je vlot aftuigen en de kiel eruit nemen, dan heb je een (relatief) handzaam te vervoeren boot.
Mijn vaarklare Voyager (1m) past opgetuigd op de hoedeplank van mijn combi, niet iedereen koopt echter een auto voor z'n boten...

Groeten, Jan.

't ja, het is dan toch een racer micro magic geworden.

Ik ben vollop aan het bouwen, maar het is niet simpel. Er is een nederlandstalige versie van de gewone micro magic te vinden, maar nog geen voor de racer gevonden. De opbouw is toch volledig anders. Mijn engels is niet zo slecht, maar de bijgeleverde installatie documentatie is wel pover.
Ondertussen op dit forum al veel foto's en uitleg gevonden voor verschillende zaken. Beste dat dit forum er nog is.
Ik ben nu aan de fase om de boeg en dek aan elkaar te lijmen. Maar éérst ga ik alle moertjes testen en dan de binnenkant en houtwerk spuiten. Momenteel ligt er een teststukje te drogen. Ik gebruik motip plastic primer en daarna de motip color spray. Ziet er goed uit.
De Hitec lazer 6 is in bestelling. Hij had alleen de 35Mhz versie op stok. Op zich geen probleem. Zou zelf beter kunnen zijn, wanneer er veel boten samen varen, omdat alle kanalen op de 40Mhz bezet zouden kunnen zijn. Maar ben toch voor de 40Mhz versie gegaan. Ik heb wel al een standaard servo meegekregen om verder te kunnen bouwen en dan nog een micro servo van 17Ncm bijgekocht voor het roer.

ja Johan, ik heb ook al veel op deze website rondgekeken.

Ondertussen kom ik al onderdeeltjes te kort. Alle 4 de ringboutjes om de kabels aan vast te maken, part 34 en een deeltje van de katrol part 40 voor besturing van groot zeil. Ik heb een mailtje naar Quartel gestuurd of ze dit nog kunnen nasturen.
Moeten de katrollen los (beweegbaar) op de servoarm zitten of vast? Op de foto zie ik het vijsje bovenaan zitten en op het plan onderaan.

ja Johan, ik heb ook al veel op deze website rondgekeken.

Ondertussen kom ik al onderdeeltjes te kort. Alle 4 de ringboutjes om de kabels aan vast te maken, part 34 en een deeltje van de katrol part 40 voor besturing van groot zeil. Ik heb een mailtje naar Quartel gestuurd of ze dit nog kunnen nasturen.
Moeten de katrollen los (beweegbaar) op de servoarm zitten of vast? Op de foto zie ik het vijsje bovenaan zitten en op het plan onderaan.

Nou heer, als ie klaar kan men gaan rietzeilen ;)

Back