BEC aansluiten?

Hallo.

Zit ik me af te vragen: de regelaar (op een electroheli dus) heeft een kabeltje vanaf de ontvanger waar hij z'n aansturing door krijgt. Als de regelaar een bec heeft levert hij de stroom via dat zelfde kabeltje, dus naar de ontvanger toe, en van daaruit naar de aangesloten servo's. Zie ik het nu juist dat dat dan niet via een schakelaar loopt, met andere woorden, dat je steeds dat kabeltje uit de ontvanger moet trekken als je je ontvanger "uit wilt schakelen"? Of, anders gezegd, dat als je dat kabeltje laat zitten, de hele zaak meteen onder spanning staat zo gauw je je vlieg-lipo's aansluit?

Groet, Jan.

Bij een regelaar met bec zet je inderdaad alles tegelijk onder spanning wanneer je een vlieg-accu aansluit en alles goed is aangesloten natuurlijk.
Maar waarom zou je de regelaar willen inschakelen en de ontvanger op dat moment niet? als ik je vraag goed begrijp.

Een aparte voeding voor de servo's en ontvanger tbv afstellen bijvoorbeeld is op zich wel praktisch en velig aangezien de motor dan niet kan starten.

dat je steeds dat kabeltje uit de ontvanger moet trekken als je je ontvanger "uit wilt schakelen"?
Dat is het laatste wat je wilt doen...je motor heeft dan namelijk nog wel spanning maar de regelaar niet meer. Dat is levensgevaarlijk. Er zijn/waren wel regelaars met een schakelaartje maar die zie je bijna niet meer omdat het zo gevaarlijk is.

Aandrijfaccu aansluiten betekent dat alles aan is, aandrijfaccu los en alles is uit. Safe en simpel.

Hallo.

Bedankt voor de reacties, ik vroeg het me zo maar af. En inderdaad, ik vond ook al dat je een beetje een rare situatie zou hebben als de ontvanger uit zou staan maar de regelaar nog onder stroom. Maar de andere situatie (dus, ontvanger aan, maar vliegaccu niet aangesloten) wil je zo af en toe volgens mij wel hebben als je iets moet afstellen of zo. Ik heb daar een 800 mah accu'tje voor gekocht, is volgens mij genoeg om servoweg enz. in te kunnen stellen. Kan die bec later altijd nog.

Nog even voor mijn duidelijkheid: als je dus de vliegaccu aansluit (als de bec normaal aangesloten is op de ontvanger), en alles komt zodoende tegelijk onder spanning (regelaar, ontvanger) dan kan de zaak toch niet aan de haal gaan, aangenomen dat je van tevoren eerst de zender hebt aangezet met het gas op nul?

Groet, Jan.

Kan normaal niets gebeuren. Je kan ook gewoon 1 of meer stroomkabels naar de motor verwijderen bij het werken aan het toestel. Zo kan de boel ook niet ongecontroleerd optoeren bij het afstellen. Deed Ik zo met mijn 450 klasse helis

Laatst bewerkt door een moderator:
Stevo,
als je de ontvanger uitschakelt zoals TS wil doen...dan kan je toch helemaal niks afstellen :confused:dan staat enkel je motor onder stroom en voor de rest werkt er helemaal niks.
Ik snap ook niet helemaal waarom je dat zou willen doen.

Nog even voor mijn duidelijkheid: als je dus de vliegaccu aansluit (als de bec normaal aangesloten is op de ontvanger), en alles komt zodoende tegelijk onder spanning (regelaar, ontvanger) dan kan de zaak toch niet aan de haal gaan, aangenomen dat je van tevoren eerst de zender hebt aangezet met het gas op nul?

Groet, Jan.
Dat klopt. En veel regelaars hebben ook nog een beveiliging, zodat ze niet werken als je ze aansluit met het gas niet dicht.

... Je kan ook gewoon 1 of meer stroomkabels naar de motor verwijderen bij het werken aan het toestel. ...
Beter om 2 of 3 van de motordraden los te maken Stevo, anders loop je kans dat regelaar en/of motor te veel stroom krijgen doordat de regelaar volkomen de kluts kwijt raakt.

Stevo,
als je de ontvanger uitschakelt zoals TS wil doen...dan kan je toch helemaal niks afstellen :confused:dan staat enkel je motor onder stroom en voor de rest werkt .

Arjan,

Ik refereerde daar niet naartoe maar naar zijn laatste alinea, heb je volkomen gelijk in uiteraard,

Stevo

Hallo.

Hartelijk dank, alweer wat wijzer. Trouwens, toen ik halverwege dit jaar voor het eerst electro-heli's zag vliegen dacht ik "makkelijk, accuutje aansluiten en wat vliegen, laat ik ook weer eens zo'n ding kopen". Inmiddels heb ik 246 bladzijden gebruiksaanwijzing van de zender in m'n kop zitten, verder nog de manual van de lader, van de Kontronik, van de helicommand, enz. Kortom, het lijkt overal op, behalve op een hobby. En 't ding heeft nog geen omwenteling gedraaid (want er moeten ook nog servo's in; welke, analoog, digitaal... laat ook maar even :hammer:).

Groet, Jan.

Jup, in deze hobby kun je erg veel leesvoer vinden :mrgreen:

Maar het kan verdraait makkelijk zijn ff bij een club te kijken
Een geïnteresseerd persoon laten ze doorgaans niet zomaar staan, en als je gewoon je vragen stelt, heb je kans dat je jezelf uren aan leesvoer bespaart

Geen idee waar je ergens in de wereld je huis gevestigd hebt... (is handig dit aan te zetten in je profiel, kunnen mensen je wat beter te woord staan, of je uitnodigen)

Back