BEC met 5 digitale servo's?

Ik ben een Extra 300 van 1.85 meter aan het bouwen.
Hier wil ik 5 digitale en 1 analoge servo in hebben.

In eerste instantie heb ik gekozen om geen gebruik te maken van een Powerbox zoals bijv van Powerbox systems of van de website van Bigplanes.nl.

Ik ga gebruik maken van een Graupner PRX-5A schakelaar met ingebouwde voltregeling voor stabiel 6.0 volt met max 5 Ampere af te geven aan de ontvanger. Hier sluit ik twee stuks Life 6 volt accupacks op aan.
Ik gebruik daarmee een Futaba R6208S FASST 8 kanaals ontvanger.
Hierop sluit ik dan direct mijn 5 digitale en 1 analoge servo op aan.

Toch heeft iemand mij aan het twijfelen gebracht en aangeraden om toch een soort Powerbox te kopen. Dit omdat de digitale servo's met hun piekspanningen de ontvanger kunnen beschadigen.
De Powerbox verdeeld die krachten dan en houdt de ontvanger wel heel.
Er waren voorbeelden op die club van defect geraakte ontvangers met deze aansluitingen...

Pfff...twijfel, twijfel.
Ik ga geen kunstvlucht of 3D-achtige dingen doen...gewoon lekker mijn rondjes vliegen zeg maar.

Kan mijn Futaba ontvanger de 5 digitale servo's en de daarbij horende stroom wel aan volgens jullie? Daar zijn ze toch ook voor gemaakt zou je zeggen.
Of moet ik gewoon allemaal analoge servo's kopen met deze setting?

Wat gebruiken jullie zoal in een dergelijk vliegtuig en wat raden jullie mij aan?

Danny

Sticky in het Model elektronica subforum
BEC calculator, met tips

Forumtipjes:
  • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Ik heb alle informatie gelezen in het sticky over de BEC's.
Alleen gaat dit heel veel over waarden en werking van digitale servo's, alsmede in combinatie met snelheidsregelaars.

Waar ik echt benieuwd naar ben is of mijn Futaba 6208SB Fasst ontvanger de stroompieken van normaal gebruik van 5 digitale servo's wel lekker vindt als ik ze direct op de ontvanger aansluit?

Trekt ie dat of is het beter om dit via een Powerbox te doen die dan de pieken opvangt ipv dat de ontvanger dat moet doen?

......... Waar ik echt benieuwd naar ben is of mijn Futaba 6208SB Fasst ontvanger de stroompieken van normaal gebruik van 5 digitale servo's wel lekker vindt als ik ze direct op de ontvanger aansluit?

Trekt ie dat of is het beter om dit via een Powerbox te doen die dan de pieken opvangt ipv dat de ontvanger dat moet doen?

Futaba maakt een ontvanger waarop direct servo's kunnen worden aangesloten. Dat doen ze om de zaak zo compact mogelijk te maken. Denk je dat ze dan geen rekening zouden houden met de stroom die de servo's kunnen gebruiken? Natuurlijk wel!!!!
Als je achterop het printje kijkt waar de servo aansluitingen op zitten gesoldeerd dan zal je zien dat alle + (plus) pootjes met elkaar zijn door verbonden. Alle - (min) pootjes zijn ook met elkaar doorverbonden. Die doorverbinding is een stevige koperbaan en een flinke dikke laag soldeertin daarop. Door die doorverbinding kan zoveel stroom lopen dat de draad van de accu (of de BEC) naar de ontvanger waarschijnlijk eerder door zal smelten dan de ontvanger!
Je hoeft dus niet bang te zijn dat je ontvanger beschadigd zal raken door stroompieken van de servo's. Die stroom loopt alleen door de connector pootjes en de doorverbindingen. Er gaat helemaal niets van die stromen door de ontvanger zelf. Die stroompieken kunnen dus niet eens de ontvanger beschadigen.
Laat je dus niet bang maken met allerlei verhalen, als het werkelijk fout gaat is er zoveel aan de hand dat een powerbox ook niet helpt. In zo'n geval zou die powerbox net zo fout zijn gegaan.

Ernst, zeer bedankt voor je duidelijke antwoord!
Het leek mij ook al aterk maar ja, de techniek is flink vooruit gegaan wat servo's betreft en dat zal ook het geval zijn met ontvangers:p

Zo'n powerbox is natuurlijk ook weer een schakell in het verhaal waar wat aan kan mankeren dus de boel zo compact mogelijk houden geniet inderdaad mijn voorkeur.

Thanks...

Nou ja, er zijn wel wat dingetjes...
Ik zit zelf in de heli's, en daar heb je dus her en der ook wat servo's nodig.
op een nitro 600 toch ook een stuk of 5.

3 van de 5 kunnen pieken van 2 ampere trekken (ds610 van align), staan ze ook om bekend
die andere twee doen gelukkig wel normaal.

De voeding hiervan loopt gewoon door de print van de ontvanger en stabilisatie.
Enigste aanpassing die ik heb, is dat ik mijn ontvanger met 2 stekkers voeding geef.
1 servostekker kan in principe 2 ampere continu doorgeven, met een piek van 5 (dacht ik)
Gaan je servo's hier overheen, zakt het voltage, wat weer kan leiden tot een reset van een 2.4 ghz ontvanger

Dus een aandachtspuntje.
Maar je hebt het niet over een heli. Heli's laten de servo's doorgaans stevig werken ;-)
In een vliegtuig zal het niet meteen zo'n vaart lopen.

Wel even een belangrijk puntje: Ik zie nergens staan wat voor servo's je wilt gebruiken?
De ene digitale is de andere niet...

Ik ben van plan om de Savöx SC0254-MG te kopen. Digitale servo's met metalen tandwielen en een kracht van 7.0KG op 6 volt.
Niet dat ik ze voluit ga misbruiken en die 7.0KG is beetje overpowered..maar toch goed om te hebben op hoogte en rol.

Ook ik ga met twee voedingstekkers vanaf de Graupner PRX-5A naar mijn ontvanger...

dan verwacht ik geen problemen...
die 610's van mij pakken 13 kg op 6 volt.
En alles bij elkaar pakt, gemeten, ongeveer 3 ampere op 8 volt (omgerekent 4 ampere op 6 volt)

dus jouw setup moet gewoon werken.

Dat is 100% zeker geen probleem.
Zelfs als die servo,s regelmatig op de max zouden zitten.
Verbinding van je ontvanger is erg dik.

Een powerbox etc heeft in zon relatief klein model vooral een voordeel als er een kortsluiting op treed.stel een servo loopt vast dan kunnen er stromen op treden die de servo draad en de servo doen smelten.

Je zult zon situatie merken en proberen te landen.
Een powerbox, moet zon kortsluiting blokkeren van de rest zodat de rest normaal blijft functioneren.

Rechtstreeks op de ontvanger zou het ook nog een hoop moeten kunnen hebben. Gezien een ontvanger best flinke draden heeft, toch gaan er dan ook hoge stromen lopen in de ontvanger en op een moment begeeft dat het ook.

Ik vlieg ook 1.85m kisten met zwaar overpowerde 24kg digitale servo op een ubec.
Werkt gewoon goed.

Moet wel zeggen dat ik mijn gas servo nog wil vervangen zodat ik een lipo rechtstreeks op de ontvanger heb.
Vind een losse ubec niet helemaal top omdat die het denk ik eerder begeeft bij kortsluiting dan de ontvanger of lipo.

Back