BEC: minder servo's bij hoger voltage?

• Topicstarter Topicstarter RvJ
  • Startdatum Startdatum
R

RvJ

Guest
Als ik de gebruiksaanwijzing van mijn regelaar goed lees, dan kan de BEC functie bij een hoger voltage minder servo's aan.

Dus hoe meer cellen ik gebruik in mijn accupack, des te minder servo's in mijn vliegtuig. Klinkt mij tegenstrijdig in de oren.

Klopt dit, en kan iemand mij uitleggen hoe dit komt?

bedankt, gr . rvj

Je kan zelf berekenen hoeveel de regelaar kan dissiperen in warmte door het teveel aan volts te vermenigvuldigen met het aantal te leveren amperes. Als een BEC max. 1 ampere levert en je sluit een 6 cellenpakket aan, dan dissipeert de BEC dus 7,2v-5v=2,2v maal 1 ampere is 2,2 Watt warmte. Doe je nou 8 cellen aansluiten dan is het ineens 9,6 -5=4,6v x 1 amp = 4,6 Watt, 2x zoveel dus...
Hoeveel een servo trekt in vlucht is erg afhankelijk van het type en het gebruik, maar als je uitgaat van 250mA/stuk en je BEC mag 3 watt dissiperen, dan kan je het volgende berekenen:

6 cellen, overspanning 2,2 v, vermogen = 3 W . A=W/V (Voor de puristen I=P/U) dus a=3/2.2=1.36 amp = ruwweg 5,5 servo's.

8 cellen, overspanning 4,6v, vermogen = 3 watt.
I=P/U, i is dus 3/4,6= .65 Amp = 2,5 servo...

2 celletjes maakt dus erg veel uit... Je kan het te dissiperen vermogen zelf bepalen door de max. spanning op de regelaar (Accu) te verminderen met 5 en dan te vermenigvuldigen met de max. stroom door de BEC.
Mijn Phoenix 10 mag op 6 cellen 1,5 amp leveren. Ons rekensommetje leert dan: 7,2-5=2,2 volt overspanning bij 1,5 amp = 3,3 watt. Ga je dan 3 lipo's vliegen, dan dissipeert de BEC ongeveer (11,1-5)=6,1 volt. Met 3 x Hitec HS55 op de heli loopt er 450mA, het gedissipeerde vermogen word dus maximaal 2,75 watt. Kan dus net.

Groetjes,

Ton.

Back