Bec or not to Bec,..

• Topicstarter Topicstarter Frans
  • Startdatum Startdatum
F

Frans

Guest
Hallo,

Ik heb me overlaten halen om toch eens electro te gaan zweven in plaats van dat gerommel aan de lier en het elastiek,.
Nu mijn vraag Zal ik de motor aan sturen met een Bec regelaar of zal ik de motor aansturen zonder bec regelaar en dan voor de ontvanger gewoon een losse accu gebruiken,..

Voor en tegens graag,...??

Specs zwever (meribel 2500)
span 2,54 mtr
gewicht 1,4 kg
Motor Speed 600
Prop 8" x 4"
Regelaar.???
Accu 6 of 7 cellen ??? mah

Gaan voor die BEC schakelaar

voordelen : één accu minder wat gewicht besparend is.
één accu minder betekent ook dat je er ook maar één moet opladen en onderhouden.
Ook in die, soms, krappe zweverromp is er gewoonweg niet genoeg plaats om twee accus te voorzien.

Nadeel : wanneer je accu bijna leeg is dan is het ook gedaan met "gas" geven soms op de meest onmogelijke plaatsen vb. zwever komt binnen om te landen en je hebt nog een klein beetje juice nodig om over de sloot te geraken maar die bec schakelaar is in werking getreden met een doornat vliegtuig tot gevolg :evil:

Bec is duurder (maar je wint een batterijpack uit)

Stevo

@Frans:
Weliswaar ben/heb ik geen zwever, maar een paar voors/tegens kan ik wel noemen:
Voor: natuurlijk gewichtsbesparing
tegen: Hoeveel servo's heb je in je zwever?
Ik heb een sleepboot, die wilde ik ook via BEC aansturen.
Echter na het aansluiten van 4 servo's en de regelaar begon de zaak onaangenaam te klapperen...
Moraal van dit verhaal: hang niet teveel servo's aan een regelaar met BEC...

Roel

Het voordeel van een Bec-systeem is natuurlijk duidelijk: geen aparte ontvangeraccu nodig, dus gewichtsbesparing en 1 accu minder te laden.
Bij kleinere motoren en betrekkelijk lage accuspanningen is een regelaar met Bec-systeem hierdoor erg comfortabel in het gebruik.

Het nadeel is een grotere kans op storingen. Regelaars zonder Bec hebben meestal een of meerdere opto-couplers aan boord, waardoor er een volledig galvanische scheiding ontstaat tussen ontvanger en vermogensdeel van de regelaar. De van de motor afkomstige storing kan daardoor niet meer via de bedrading de ontvanger bereiken en kan dus nog uitsluitend door directe straling problemen geven.

Als je kijkt naar het totale aanbod van regelaars voor conventionele elektromotoren zie je, dat de regelaars die voor hoge accuspanningen en hoge motorstromen geschikt zijn bijna allemaal van opto-couplers zijn voorzien, terwijl voor het 'kleinere' werk regelaars meestal met een Bec-systeem zijn uitgerust.

Frans, ik heb even naar de specificaties van de Meribel 2500 gekeken.
Ik begrijp dat de besturing gebeurd m.b.v. twee servo's.
Roel haalde al even het punt aan dat het belangrijk is hoeveel servo's je aan een BEC-systeem hangt. Sommige regelaars met BEC kunnen maar slecht 3 of 4 servo's voldoende van stroom voorzien. Zelfs afhankelijk van type servo's, digitale en micro servo's zijn aardige mAmp's-slurpers. Andere regelaars kunnen meer servo's van stroom voorzien.
In jouw geval ( 2 servo's en 1 regelaar ) kan dat prima via een regelaar met BEC.
Het punt van het ingrijpen van de BEC-beveiling ( die schakelt de motor uit om voldoende spanning voor de ontvanger te houden), kan echter ook opgaan als je ( met ontvangeraccu ) je aandrijfaccu te ver leeg trekt.
Is een beetje als met autorijden op de snelweg met een lege tank, pak je deze pomp of probeer je toch liever bij die volgende pomp te komen.

Bij motoren die ampere's trekken of bij grotere cellenpakketten zou ik echt voor een aparte ontvangeraccu gaan.

In jouw geval denk ik dat een "eenvoudige" regelaar met BEC volstaat.

Hans.

BEdankt voor de reacties,

Ik hoor hier een paar voors en tegens die ik al zelf bedacht en waardoor ik mezelf beperk in het maken van een keuze terweil ik eigenlijk gewoon lekker moet gaan vliegen, tuigje is immers af inc. besturing excl regelaar..:(....:)

Ten eerste ben ik het helemaal eens met de storing's gevoeligheid. storing in een kleine kist kan je herstellen weinig ruimte nodig om te herstellen . Volgens mij is dat bij een 2,5 meter wel anders. zeker omdat het doel zweven is en je geen porrie hebt om ff weg te trekken. (dit pleit voor 2 accu's)

Ruimte, onderhoud en gewicht pleit weer voor 1 accu.

Pfff lastig,..

van het weekend maar eens op de club rond neuzen wie wat heeft

Als je wilt thermieken zou ik NIET kiezen voor de BEC. Stroom is t/m 4 standaard servo's en 10-12 cellen geen probleem. Het probleem is voornamelijk dat je bijna geen restcapaciteit hebt op het moment dat je motor stopt (accu leeg). Het is zelfs bij mijn Schulze niet duidelijk of deze 'Slim' het aantal cellen telt bij inschakelen of dat deze bij een vaste spanning afslaat. In het laatste geval zit er met een beetje geluk nog zo'n 50mAh in de accu (10 cellen en 5V afslag) en kun je dus nog net landen.

Ik heb zelf een buffer accu (4*NiMh AAA cellen) m.b.v een diode parallel aan mijn BEC staan (Y kabel dus). De diode zit tussen de BEC en de buffer accu om de BEC/Regelaar te beschermen. Het voordeel is: Je hebt geen spanningsverlies over de diode (toch al snel 0.4-0.7V) en mocht je ontvanger accu leeg zijn, dan heb je altijd nog je motor accu als reserve. Het extra gewicht merk je niet in het vlieggedrag.

To BEC is prima, maar niet voor zwevers.
Ik heb het risico niet durven nemen.

Mvg,
Marc

Marc, formuleer jij het wel goed ?? Of draai je het om??
Jij schrijft dat als je ontvangeraccu leeg is je nog kan overschakelen naar je aandrijfaccu. Maar daar ging het hier toch om, dat je aandrijfaccu leeg kon vliegen.
Als je gaat vliegen met een (bijna) lege ontvangeraccu, dat houd het verhaal voor mij snel op om te pleiten voor een aparte ontvangeraccu.
Als je met ontvangeraccu vliegt, altijd een check houden met zo'n speciaal acccuspanningsmetertje, waarbij de servo's onder belasting zet ( roeren met de zenderknuppels ). Door aflezing op de LED's kan je beoordelen of het verantwoord is om te gaan starten. Sorry, maar ik kan even niet op de juiste naam van het apparaatje komen.

Ondanks de grote spanwijdte is de meribel een eenvoudige "7 cellen zwever". Gewicht besparen blijft handig in de lichtere klasse.

Gewoon BEC gebruiken zou ik zeggen. Gaat prima.
Belangrijkste voordeel is dat je elke vlucht een vers geladen accu hebt oom via BEC je ontvanger te voeden.

Wel opletten: Weet hoeveel minuten motorloop je hebt en zorg dat je niet met een lege accu nog aan thermieken begint. Laatste halve minuut motorloop bewaren voor de veiligheid (lange thermiekvlucht of doorstart bij de landing)

@Hans
Ik bedoel het wel goed, al is het weinig practisch. Maar goed, die vluchtaccu zit er toch in en wat kost nu een diode :). Mocht mijn (volle, doch kleine 700mAh AAA) cellenpakket leeg of defect geraken, dan heb ik mijn vluchtaccu nog. De spanning van de BEC is 5V, min diode dus zo'n 4.6V. Helaas zal dus eerst de buffer vrijwel leeglopen voordat de BEC het overneemt, na een uurtje of twee vliegen moet er dus geladen worden.

@Ron
Wel opletten: Weet hoeveel minuten motorloop je hebt en zorg dat je niet met een lege accu nog aan thermieken begint. Laatste halve minuut motorloop bewaren voor de veiligheid (lange thermiekvlucht of doorstart bij de landing)
Daarom dus GEEN BEC voor zweven! Als je lekker aan het thermieken bent vergeet je alle gevoel voor tijd.

Back