BEC (Turnegy Brushed 30A, nr) is volgens boekje aangesloten (jumper op LiPo, 3 aderige kabel op gaskanaal ontvanger, motor aan ene zijde, accu aan andere. Na aansluiten van de accu blijft het piepsignaal duidend op "Gasstick is niet op laagste positie" klinken (en kan motor niet worden gestart, servo's werken keurig). Knuppel staat in laagste stand, evenals de trim (Zender MC3010 Europa Club Edition). Kortgeleden hier(over) iets gelezen maar niet meer kunnen achterhalen. Zie ik iets over het hoofd? Zou eigenlijk zondag mee willen vliegen in Oudenbosch, wie kan helpen? Bedankt alvast, Rein
Je zou bij de kanaal instellengen je "middenpunt" nog verder kunnen verleggen op het kanaal waar de motorsturing zit. Er zijn meer fabrikanten die het 0 punt van de regelaar iets verschoven hebben t.o.v. de afgesproken norm.
Een ESC (Electronic Speed Controller) moet de eindposities van de zenderstick eerst "inleren" voor deze goed werkt. Hiervoor wordt de ESC eerst in de programmeermode gezet en daarna worden met behulp van piepjes en stickbewegingen de instellingen gemaakt. Elke fabrikant heeft zijn eigen procedures om de instellingen te maken. De handleiding van de ESC zal de procedure precies beschrijven. Soms moet je ook in de zender iets wijzigen. Bij Futaba zenders moet het gaskanaal op "reverse" worden gezet. Voor zo ver ik weet is dit bij Multiplex zenders niet nodig. Alle instellingen op het gaskanaal kunnen op standaard blijven staan. Het gaat niet om een BEC, maar om een ESC. In een eerder item van ben je daar al op gewezen aansluiten-30a-bec-op-accu-lukt-niet . Verkeerde benamingen gebruiken leidt tot verwarring!
ESC werkte niet, nu wel! Dank voor jullie support voor het oplossen, voor de link naar het gezochte draadje en voor de uitleg over de juiste ESC benaming! Veel van deze zaken zijn nieuw voor mij, de eerste regelaar werkt! Het blijkt de zender instelling van het gas kanaal te zijn. Deze is nu ingesteld met max "weg", 110% in beide richtingen -toen werkte het nog niet- en zonder limiet (stond op 70%). Als zwever vlieg ik (zo kort mogelijk) met max. motor in onderste knuppelstand, uitgeschakeld in bovenste stand. Reverse lijkt overigens geen probleem. (Weginstelling was zo gekozen omdat er tot nu toe nog een aan/uit microswitch werd bediend met een servo). Rein
Als je met de stick naar beneden met maximaal vermogen vliegt, is dat anders om dan gebruikelijk. Dan moet het gaskanaal "reverse" worden geschakeld. Je hebt nu de zender aangepast aan de fabrieksinstelling van de ESC. Normaal pas je de ESC aan aan de standaard instelling van de zender.