BEDANKT MBF!!! Help bij Align 3GX setup met T10CG (missie voltooid)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi medevliegers,

Ik zit met een probleem waar ik gewoon niet uit kom.

Ik wil mijn 3GX setup procedure doorlopen met een T10CG zender met een TREX600 CF/ESP, maar ik kom er maar niet uit, tot mijn grote frustratie en ergernis

Als ik de bedradingschema doorloop volgens het 3GX manual dat beschrijft, dan heb ik CH3 (geel draad PITCH) en CH6 (paars draad THRO) naar de de ontvanger, dan raakt mijn swash totaal in conflict met de instellingen van mijn T10CG zender. Zodoende kan ik never mijn swash setup beginnen.

Waarom? Omdat in een T10CG zender CH3 THRO is en CH6 PITCH.

Ik krijg wel de mogelijkheid dat de swash met alle 3 servo's omhoog gaan tijdens gas geven, maar als ik ELE en AIL wil gaan doorlopen beweegt de PITCH servo niet meer. Logisch, want deze zit geprikt in CH3 ontvanger, maar in de zender is CH3 THRO

Nu heb ik (logisch) om te proberen de 2 draden te verwisselen aan mijn ontvanger en......ja ik kon eindelijk mijn swash programeren. Ik krijg dan wel geen groen licht zoals het hoort, maar status rood.

Vervolgens wil ik nu mijn tailsetup doorlopen. Ik kan alle 4 stappen doorlopen maar failed telkens aan het einde en blijven de 5 groene lampjes ongeveer 20-30 sec lang aan ipv filkkeren en setup completed. Dus ik kan de tail setup niet doorlopen en blijf met 2 rode lampjes op mijn 3GX systeem terwijl het er 2 groene moeten zijn!

Bij een T8FG had ik precies het zelfde probleem en had ik dit wel via de zender kunnen oplossen bij FUNCTIONS, waar ik in de zender CH3 en CH6 heb kunnen veranderen.

Maar ik zou mijn God niet weten hoe ik dat bij een T10CG kan doen, want ik kan nergens FUNCTIONS vinden in deze zender.

Ik ben nu al 5 dagen bezig met uitzoeken en manuals te lezen. Op internet kan ik nergens info vinden van mijn anderen met dezelfde combinatie.

Ik kom er niet uit. Wie weet wat ik fout doe of hoe kan ik FUNCTIONS vinden in een T10CG zender???????

Helpppppppppppp ik wil eindelijk eens gaan testvliegen en mijn vingers jeuken:D.

Ik hoop en vertrouw op jullie hulp.....

Mvg.Helifreak

Laatst bewerkt:
Handleiding voor de 3gx volgen maar in de ontvanger Geel in 6 en paars in 3. Maw trottle in 3 en pitch in 6
Groeten
Martin

Allereerst bedankt voor jullie super snelle reactie.Dat doet me goed want ik ben echt behoorlijk gefrustreerd en verward. Zeker nu dat dat er al 3 updates zijn 1.2, 2.0, en 3.0

Ik heb geprobeerd de 3.0 te downloaden gister, maar ik kreeg een failure melding dus ik ga ervan uit dat mijn 3GX nogsteeds out of the box 1.2 moet zijn. Ja mij laptop is ook aan vervanging toe :D.

Ik moet dat effe checken nu ik linkjes met videos krijg te zien op you tube.

@ Martin49 - Dat heb ik dus al gedaan en het was me gelukt om de swash te programeren. Maar als ik naar stap 2 wil gaan dus Tailsetup als ik ervan uit ga dat ik nog gewoon de 1.2 versie aan het gebruiken ben, kan ik deze setup niet kan uitvoeren. Ik doorloop de 5 stappen zoals normaal, maar dan na de 5 de bij het (restarten) blijven alle 5 lampjes niet flikkeren maar blijven 20-30 sec vast en dan valt de 3GX weer in normale modus met 2 rode lampjes. Dat is dus duidelijk niet normaal. Ik heb vroeger met T8FG 2 groene gehad. deze zender is verkocht en heb nu de T10CG.

@ jjdehaan- Hier wordt ik wat wakker van. Ik moet nu gaan uitzoeken als ik mijn 3GX heb wel of niet heb geupdate:(:confused:. Als dat het geval is dan moet ik inderdaad ook nog uitzoeken naar welke versie ik dat gedaan heb. Ik was gister aan klooien op de site van Align en ik dacht ach.....laten we maar updaten om in de tegenwoordige tijd te blijven. Erg dom, want ik had eerst moeten lezen of het updaten wel of geen zin heeft.Ik ben een schaalvlieger en geen 3D die alles super snel moet hebben. Ik heb puur gekozen voor de combi van 3GX met 3 bladskop vanwege dat in de toekomst bluetooth gedoe zit aan te komen en GPS etc etc. wat ik begrijp dat iedere update voor een bepaalde soort vlieger is als ik het Engels nogsteeds goed volg:D

Als ik heb geupdate betekent nu ook volgens de video link dat ik PITCH en AIL moet verwisselen van plek. Ik heb ze nu PITCH rechts en AIL links zoals Trex boekje dat zegt.

Pffffff wordt weer een lange avond..........................Ik ga effe uitzoeken en kom ik hierop terug. Shit ik wil gewoon vliegen ipv van klooien met al deze dure electronica waar ik nogsteeds niet van kan genieten grrrrr;)

Alvast bedankt heren super

Ik heb je een pb gestuurd met de aansluiting zoals hij bij mij zit aangesloten op de Futaba 617 FS. Ik gebruik ook de fUtaba TC 10 zonder probleem!

Succes.
Groet, Peter

Ok thx Peter,

Duidelijk.Ik gebruik R6014HS, maar betekent dus dat dat ik Martin49 en jouw weer moet opvolgen naar wat ik al had gedaan. Ik verwissel Paars en geel draad weer en dan werkt de swash weer.

maar nu........Waarom kan ik geen tailsetup doen???? Ik heb gechecked en mijn 3GX is nogseeds 1.2 omdat ik geen winzip op mijn laptop heb dus kan ik geen RAR. bestanden openen, dus dan is er ook niks geupdate.

Ik zit alleen met de vraag waarom blijft die software haken wanneer ik de 5 stappen heb doorlopen en waarom heb ik 2 rode lampjes en niet 1groen +1 rood of 2 groen. In ieder geval 2 rood lijkt me niet goed en dat heeft te maken volgens mij omdat de tailsetup niet functioneerd.

Ik heb zelf de gyro in zender maar tijdelijk op INH gezet, want ik wordt echt gek hier hahahahahaha

Ik heb nu de swash setup completed.

Ik krijg duidelijk mijn tail/gyro niet geprogrameerd.Ik kan alle stappen doorlopen en bij de allerlaatste loopt hij gewoon vast!!!

Ok ik heb naast deze nog 1 spare 3GX en deze doet hetzelfde. Ik moet duidelijk nu terug naar de zender!!!!

Ik heb iets aan staan wat uit moet staan of er is een schakelaar aktief ergens voor gyro ofzo in mijn zender die ervoor zorgt dat de 3GX zijn setup werk niet kan doen bij tailsetup.

Ik ga dat maar eens goed doorlopen.....

Laatst bewerkt:
Vervolg...

Nee hoor....:confused: Alles doorlopen in mijn zender en alles wat invloed kan hebben op mijn staart servo staat uit (IHN)

Beide 3GX hetzelfde:sad:.

Het is duidelijk iets wat mijn zender de 3GX aan het blokkeren is om mijn tailsetup voor elkaar te krijgen. Ik kan niks anders bedenken......

Pffffff ik heb het gehad voor vandaag......morgen weer een dag.

Hoi
Waarom zou je voor de standaard setup de software gebruiken, doe het gewoon zonder.
Even uit mijn hoofd
Alles aanzetten wel motordraden los maken
Knopje even indrukken tot de ledjes veranderen en de handleiding volgen
Sjit het is nog vroeg ....
Ik kan wel proberen je de uitgepakte software te mailen vanovind. Stuur an even een pb

Je heb toch wel geen subtrim op de staartservo hoop ik?

Groet
Martin

Hoi Student,

Daar heb ik ook aan gedacht, maar die staan goed als ik het goed heb. De enige 2 draden die ik heb verwisselt zijn CH3 (geel) en CH6 (paars). Deze staan nu zo CH3 (paars) en CH6 (geel).

Hiermee is me tot nu toe gelukt om de swash wel te kunnen programeren. Er is wel ondanks een goede swash wel iets dat op valt, telkens als ik de swash beweeg komt de elevator (langzaam (slowmotion) omhoog en staat niet echt lekker horizontaal) maar ok daar kan ik later nog aan werken.

Ik heb een TREX 600 CF mechniek met een andere swash dan Align vanwege een 3 bladskop die er nu op zit. De achterste rod staat niet loodrecht maar iets schuiner, dus kan zijn dat ik die nog wat moet afstellen zodat hij gelijk staat met de 2 voorste. deze swash verschilt een paar mm van de originele Align.Maar dit is op zich nog geen ramp.

Gaat mij nu om, mijn tailsetup waar ik al 5 dagen lang mee aan het klooien ben en er maar niet uit kom.

Dit is de huidige situatie in mijn settings:

Reciever T10CG

CH1 AIL (rood) CH1 AIL NOR
CH2 ELE (oranje) CH2 ELE REV
CH3 THRO (paars) CH3 THR REV
B
CH4 RUDD (groen) CH4 RUDD REV
CH5 GYRO (blauw) CH5 GYRO NOR
CH6 PITC (geel) CH6 PITC REV

Swash AFR: AILE -50% GYRO SENSE: Mix-INH MODE- GY SW Cond.
ELEV +50% (Ook met Mix-ACT lukt het me niet om
PITCH +23% Tailsetup te doen, daarom heb ik nu uit
staan)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, bekend foutje, de teampiloten van Align vliegen nl allemaal met een T12 of T14 futaba, daar is kanaal 6 gas, en 3 pitch vanuit standaard...... manual is daarop dus ook afgeleid terwijl de rest van de zenders kanaal 3 als gas heeft en 6 als pitch.;)

waarom die tail t niet wil doen, geen idee..... misschien eeens een filmpje?

@ Anko-Ja klopt, Ik had hiervoor een T8FGS (spijtelijk verkocht) en had hier geen problemen met de setup 3GX. En inderdaad wordt er door de Align mensen meer gesproken over de T8/12/14.

T10CG heeft een totaal andere software al hoewel alle zenders wel iets hebben wat de ander niet heeft.

MAAR.............................. mensen IK BEN ER EINDELIJK UIT!!!

Ik wil allereerst jullie alleen als eerste badanken voor de snelle reacties van gister tot laat in de avond. Dat doet me goed om te zien hoeveel mensen liefde voor deze hobby hebben en ook andere mede piloten bij te staan in moeilijke momenten. Thanks thanks thanks.......

Ik ben net effe gebeld door Albertino Doomen (RC-Heliparts) die mijn frustratie effe weg wilde nemen en we waren in 5 min klaar, wat mij dus 5 dagen heeft gekost.

(Nieuwe) mensen die een T10 & 3GX gaan gebruiken in de toekomst, onthoud dit goed.

1. Bij T10 inderdaad moet CH3 + Ch6 verwisselt worden om de swash setup succes af te kunnen ronden!!! Dus niet volgens tekening Align, want die gaan ervan uit een T8FG bijv.

2. (Waar mijn probleem in zat) Bij tailsetup moet je in je zender menu D/R,EXP je waardes invullen afhankelijk van wat voor soort vlieger je bent. Ik ben puur schaal vlieger van pure sang dus heb mijn EXP waardes AIL -40% ELE -40% en RUDD -25% ingesteld en voor nu effe op Cond. tot wanneer ik mijn Idle Ups ga instellen.

Ik ga dus mijn Maiden in NORM mode doen en als alles goed werkt, ga ik aan de Idle Ups werken.

Verder moet je naar GYRO SENSE, Mix ACT (Ik had hem dus uit staan) MODE GY en kies een Switch uit om je rates in te stellen. Ik heb gekozen voor SW: D en heb mijn waardes als vol ingesteld UP-AVC 60% DOWN-NOR 60%

En voila......Tailsetup gelukt!!!! en heb nu 1 groen en 1 rood lampje aan staan.

Ik kan eindelijk straks na het correct afstellen van mijn 3 bladkop op pitch graden effe testen......

To Be Continued na de "Maiden Testflight"..... (hopelijk tot zo :D)

Test Setup 1:

Trex 600CF full metal upgraded / 2 x Flightmax 5S 5000 30C / Scorpion 4025-63KV / Phoenix Ice 2 120HV + Castle Link / Align BEC 6A / 3GX & R6014HS / 3 x V blades / T10CG

Test Setup 2:

Trex 600CF full metal upgraded / 2 x Thunder Power 6S 5000 45C-90C / Scorpion 4025-63KV / Phoenix Ice 2 120HV + Castle Link / Align BEC 6A / 3GX & R6014HS / 3 x V blades / T10CG

Ben benieuwd straks naar de resultaten....

full

Maar waarom deed het spul het eerst niet?
Kwam door die mix in het gyro sens menu geen gain waarde door oid?

Trouwens, je sprak net over een swash die een beetje scheef trekt bij pitchen.
Als je dit doet zonder eerst een instelmenu geactiveerd te hebben (oftewel batterij eraan en gaan) werkt de software van de 3gx mee.
Oftewel, hij gaat dan op voorhand al corrigeren in sommige gevallen, ook al voelt hij nog geen verandering.

Daarom moet je pitch en collective graden instellen in een instelmenu, dan staat de software buiten werking en doen de gyro's dus 0,0.
Ook nooit pitch meten buiten zo'n menu, dit kan heel verkeerde wardes geven...

Dit is trouwens niet alleen bij de 3g of 3gx, eigenlijk hebben alle estabs dit.
de 3g die ik heb hebben het allemaal niet zo erg, een collega vlieger in de club had hem tam ingesteld en die had het dan weer wel redelijk erg

YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!

Jammer genoeg ben ik in me eentje dus kon helaas geen foto's of video maken, die ben ik jullie nog te goed of kom hem persoonlijk zien in Hulten!!!

Maiden was AMAZING!!!!! Geen bladspoor, geen rare trekjes, zwaartekracht met de lipo's aan de zijkant van mijn bodemplaat was perfect, gewoon helemaal niks.

Ik ben zooooooooooooooooooooooo blij.

Ik wil wel mijn Limit van de staartservo wat aan passen en Gyro ook iets minder snel.

De heli bleef gewoon muis stil hangen in de lucht ondanks dat ik nu zeker zo'n 8 maanden mijn stuurknuppels niet meer heb aangeraakt.

Ik heb maar 1 x test uitgevoerd op 10S. Tijd niet echt in de gaten gehouden maar ik schat wel zo'n 12-15 min ongeveer. Ik heb in Normal mode getest en las op mijn display dat ik tussen 1300 en 1350 een mooie headspeed had.

Hij gaat in een romp als de romp af is en dan schat ik dat mijn Idle Up1 instel op 1350 Idle up 2 op 1450 en Idle up 3 op 1500. en dan testen welke mij de beste temperaturen etc. etc. geven.

In ieder geval missie 1 is geslaagd. Ik ga proberen morgen bij test 2 met 12S mijn broertje mee te nemen om de camera te bedienen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Hier moet hij in komen als de romp af is, ben nog bezig met afwerken.

full

Top om te lezen dat het is gelukt, het kan zo frustrerend zijn als het niet gaat zoals je wilt.

Het is zeker frusterend. Ik vlieg nu al 3 jaar en leer nogsteeds iedere dag meer en meer aan deze hobby.Vandaar dat ik moeilijk hiermee kan stoppen.

Mooi ook om te zien dat men ook klaar staat om elkaar te helpen.Eerlijk gezegd had ik niet verwacht zo snel en zoveel reacties te krijgen.

Voor de eerste keer dat ik een noodkreet oproep moet ik zeggen..........

MBF en zijn LEDEN verdienen en WARME DOUCHE!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back