Bediening van de duikroeren

Hallo duikboters

Ik heb mijn nieuwe voorste duikroer gemonteerd en wat is het beste,omdat ik de boot in mijn testbak niet kan varendduiken,het voorste duikroer VOOR of ACHTER de lageregler aan te sluiten?

Gr.Joop

Hoi Joop,

Bij mij heb ik het voorste duikroer rechtstreeks op de ontvanger staan, bij de achterste staat de duikregelaar ertussen. Met het voorste duikroer stuur je dan de diepte aan, de achterste volgen dan door de regelaar automatisch. Lees anders deze ook eens. Maar mogelijk dat bij jouw boot (redelijk zwaar en niet zo snel) het ook handig is om de dukregelaar ook het voorste roer aan te laten sturen. Dan heb je een sterker kantelmoment, waardoor ze misschien beter reageert. Gewoon uitproberen zou ik zeggen.

Hi Lex

Nog bedankt voor de info,ik wist dat er ergens iets over geschreven werd maar kon het zo snel niet vinden,maar....als ik het voorste duikroer voor de lag-regelaar aftak en de zwarte of de rode draad via de microschakelaar onderbreek als de voorsteduikroeren ingeklapt staan, werken bijde servo's niet meer via de hendel,alleen de lag-regelaar werkt dan op het achterste duik roer.Heb ik bijde roeren achter de regelaar zitten werkt het achterste duikroer wel als het voorste duikroer ingeklapt staat en een van de bijde draden via de schakelaar onderbroken is,Wat kan dit zijn??? ik ben geen elktronicus van daar mijn vraag en hoop dat hij duidelijk gesteld is.

Gr.Joop

Hallo Joop,

De lage-regelaar moet in serie met alleen de achterste duikroeren, de beide servo's mogen wel door hetzelfde kanaal worden aangestuurd.

Hans

Hoi Joop,

Als je de volgende volgorde aanhoud vanaf ontvanger naar de servo(s) zou het gewoon goed moeten gaan:

Code:
Ontvanger --> Aftakking naar voor --> LR2 --> Achterste servo
                   |
                   |
                    --> Ontkoppel schakelaar(s) ---> Voorste servo

Als de plus, min, en puls vanaf de ontvanger tot aan het achterste servo maar niet onderbroken worden. Wat er na de aftakking naar de voorste servo's wel en niet onderbroken wordt heeft dan geen invloed op de lijn naar achteren.

Hallo Joop,

Een nadeel is wel als een van de servo's de verkeerde opdraait deze alleen mechanisch op de servo andersom kan laten lopen.

Hans

Hi Lex

Mischien dat er spoken in mijn boot aanwezig zijn?ik heb de servo's volgens jou bovenste schema aangesloten en alleen als ik de witte draad onderbreek bij ingeklapt roer doet de achterste servo het wel,maar is het wel wenselijk dat de pulse draad onderbroken wordt?
Als ik de Y kabel ACHTER de lage-regelaar plaats en ik onderbreek de rode of de zwarte draad van het voorste duikroer gaat de achterste servo als een gek te keer!
Alles werkt naar behoren als ik de WITTE draad onderbreek ,of de voorste sevo VOOR de lage-regelaar of ACHTER de lag-regelaar zit maakt daan niets uit.Maar...ze hebben mij altijd verteld dat de witte draad niet onderbroken mag worden,maar waarom niet?

En Jan,ik kan geen inverter op de site van Conrad vinden en wat doet zo'n ding dan?

Gr Joop

VOLGENS MIJ MOET JE NIET DE WITTE DRAAD ONDERBREKEN, MAAR DE RODE VOEDINGS DRAAD, ZODAT HIJ SPANNINGSLOOS IS.
EN NIET ACHTER DE LAGEREGLER MAAR BIJ DE VOORSTE SERVO
2E IK ZIE EVEN DE INVERTER NIET BIJ CONRAD, MAAR ZAL EVEN HET SCHEMA ZOEKEN, HET IS SIMPEL

Ja Jan ,ze hebben bij mij op de vereneging ook verteld dat je de rode draad,spanningsdraad dus,moet onderbreken en volgens Lex moet dan alles probleemloos verlopen,maar dat doet het niet bij mij altans,dus voor de lage-regelaar bij onderbreking doet de achterste servo het ook niet en na de regelaar bij onderbreking gaat de achterste servo als een gek te keer.Het lijk wel of er ergens een vreemde spanning rond darreld door de bedrading.Ik zal de bedrading nog een goed na lopen of ergens een hiaat zit,het kan maar zo om dat alles vlug klaar moest ivm met Soesterberg.Vannacht moet ik al weer voor een klus naar Polen en hoop dat ik voor zaterdag terug ben,we zullen wel zien.

Gr.Joop

Hoi Joop,

Vreemde spoken heb je daar ... :roll: Wat ik me mogelijk kan voorstellen is dat er een lekstroompje ergens ontstaat als je maar één draad onderbreekt, en er wel een ander servo op aangesloten laat staan. Als je er nu een klein relais tussen zet dan zowel de plus als de puls onderbreekt? Dan zou er echt niets meer moeten kunnen lekker, alleen de min is dan nog aangesloten, en op één pool kan geen stroom lopen. Of een andere methode gebruiken met een servotester die in de 'uitgeschakelde' stand de servo van een puls voorziet, en dan niet de ontvanger.

Ik weet nog steeds niet waar die storing van daan komt,maar heb het simpel opgelost.

Ik heb een tweede microschakelaar boven op de bestaande gemonteerd zodat dat ze gelijktijdig bediend worden,de ene voor de witte draad en de andere voor de rode draad en het werkt nu uitstekend.

Heren ,nog bedankt voor het mee denken.

Gr.Joop

Hallo,ik ben nieuw op het forum en een typhoon van engel aan het bouwen.Ik heb gemerkt dat de duikroeren vrij zwaar lopen het schijnt een euvel te zijn van de engel kits.Wat voor servo's gebruiken jullie met de de trekkracht ben ik benieuwd naar.

Gr Peter

Hallo Peter,

Allereerst welkom.
Ik ben ook een typhoon van Engel aan het bouwen.
Over welke duikroeren heb je het, de voorste of de achterste?
Het is beter om de duikroeren aan te passen voor wat betreft het zwaar lopen, dan om een krachtigere servo erin te zetten, dit worden alleen maar stroom-vreters.

Hans

ze moeten gewoon soepel lopen, je moet de oorzaak zoeken waarom.
bij mijn Tijgerhaai en Tonijn gebrijk ik gewoon "futaba 3001", dit zijn de normale servo's.
In mijn Tonijn loopt dat al 12 jaar uitstekend.

Bedankt zover ik ga proberen om de oorzaak te vinden waarom ze voor mijn gevoel zo zwaar lopen.Ik had alleen ergens gelezen dat de roeren van de Engel altijd vrij zwaar lopen en dat daar dan een bepaald type servo voor was.
Omdat ik met een lage regler ga varen heb ik de FS 250 T aangeschaft voor alle roeren.Heeft iemand nog tips om de spoelgaten netjes vierkant te vijlen??
Ik heb nog ergens gezien dat er foto etched fittings zijn om ze netjes af te werken maar ik heb uren op het internet gezocht maar nog niets kunnen vinden.Ik hoor het graag,het is mijn eerste duikboot dus alle tips zijn welkom.

gr Peter

Engel Typhoon TK 205

Hallo Peter,

Voor wat betreft de vierkantegaatjes, deze heb ik eerst geboord met een boortje van 3,5, daarna een klein vierkante sleutelvijl met daarna een vierkant sleutelvijltje van een black & dekker setje.

Hans

Misschien een tip, als het veel gaten met dezelfde afmetingen zijn maak dan eerst een mal van een messing plaatje. Dan kun je de mal op de romp tapen, gaatje boren, en dan met de sleutelvijl uitvijlen tot deze net tegen het messing aanloopt. Dan krijg je alle gaten precies hetzelfde.

Back