Bediening van motor- en remklepfunctie op dezelfde stick van de zender

Ik zoek een manier om bij een electro-motorzwever zowel de motor als de remkleppen proportioneel te bedienen. Op dit ogenblik zet ik de motor op een schakelaar (3-standen) en bedien dan de remkleppen met de Ch1 stick. Ideaal is dat toch niet, want ik heb al problemen gehad met het terugvinden van de motorschakelaar in noodsituaties (bij een slecht ingeschatte nadering) waardoor ik niet tijdig kon doorstarten. Daarom overweeg ik nu om de Ch1 gasstick te gebruiken voor zowel de motor- als remklepbediening. Op deze wijze zou ik ten allen tijde de volledige controle behouden over al deze functies (zonder de sticks te moeten lossen). De uitslag van deze stick zou ik dan verdelen in 3 zones: het voorste gedeelte voor motor (startfase), het middelste deel voor de neutrale zone (zweefvluchtfase) en het achterste deel voor de proportionele remklepbediening (landingsfase). Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er andere suggesties? Ik ben in het bezit van een Graupner mx-16 Hott handzender en vermoed dat hiervoor dan misschien 2 vrije mixers moeten geprogrammeerd worden. Ideaal zou dan zijn dat je het neutrale punt van de stick zou kunnen voelen zodat er niet onbedoeld de remklep of motor geactiveerd wordt tijdens de zweefvluchtfase.

Ook moest je altijd als je een instelling of trim wijzigde, dat bij beide modellen doen.
Ik heb het altijd tot volle tevredenheid zo gedaan.
Bij mijn huidige zender werkt dat niet meer maar ik heb ook geen grote kisten meer.;)

Misschien kan je wat met deze info.
Let altijd wel op dat je motor nooit volgas gaat lopen als je de functie verwisseld.

Laatst bewerkt:
Jeroen kijk eens in de Duitse forums bij de MX-16 HOTT.
Ongetwijfeld staat de door jou gewenste mixer-versie daar ook bij.
Alleen zal je ven moeten lezen.
Misschien kan je binnen het draadje daar nog slim zoeken om het het leeswerk wat te beperken.

Zelf ben ik een MPX-man, de MPX-community heeft ook al menig handige (mixer-)functie met elkaar gedeeld.

Succes.

wat ik persoonlijk heb, is knuppel naar voren=gas, achter=rem. in alle fasen.
veer op de knuppel zodat ie centreerd, en een heel kleine "dead zone" in het midden.
nooit twijfel, kan altijd doorstarten zo gauw ik het beslis.
als ik het anders doe komt er twijfel met het landen :)

Bedankt aan allen voor deze snelle reacties. Het laten laten terugveren van de gasstick zou voor motorzwevers met remkleppen inderdaad de ideale oplossing zijn, maar dat is het dan weer niet voor de motorvliegtuigen. Misschien moet ik dan toch een schakelaar gebruiken om al dan niet de remklepfunctie mee te activeren op de onderste 1/3 uitslag van de gasstick. Het gebruik van schakelaars zou ik zoveel mogelijk willen vermijden, maar uiteindelijk heb je tijdens het vliegen genoeg tijd om te bepalen wanneer je stilaan denkt om te gaan landen en de remklepfunctie actief te gaan maken.

Ik gooide de schakelaar vaak al om als ik op hoogte was.
Het leukste is toch zo lang mogelijk te zweven.

Hoi,
Vaak wordt met een schakelaar gewisseld tussen gas- en remklepfunctie, zoals Bertus het deed. Ik heb het zelf ook een poos zo gedaan (maar met een Graupner MX-16 dus dan hoef je niet van model te wisselen) maar ben er toch vanaf gestapt.
Je schrijft dat je in een noodsituatie de schakelaar voor de motor niet kon vinden; dat probleem blijft dan bestaan. Want om te switchen tussen remmen en motor zul je ook een schakelaar om moeten zetten. Precies om die reden ben ik er ook vanaf gestapt.

ik heb nu het gas op de rechter verende schakelaar en de kleppen op de gasstick. Dat gaat bij mij nooit fout, zeker niet omdat die schakelaar zo groot is. Bij mijn Spatz motorzwever (die dus meer als een motorvliegtuig vliegt) is het andersom; gas op de gasstick en de kleppen op de rechter 3-standenschakelaar. Ook dat gaat prima.
"Ideaal zou dan zijn dat je het neutrale punt van de stick zou kunnen voelen
Hoe zie je dat voor je, anders dan met een centrerende knuppel...? :confused:

Als ik jou was zou ik blijven doen wat je nu doet. Veel vliegen en zorgen dat het routine wordt. Op hoogte schakelaar om en vanaf dat moment is het gewoon een zwever. Geen doorstarts maken maar gewoon netjes landen. Gaat best, werkt het veiligst :-) De pure zwevers doen niet anders....

Hoi,
Wel voor de gasstick gebruik ik dan de "ratelknuppel" zoals voor de motorvliegtuigen en is deze in de vertikale richting niet zelfcentrerend maar blijft gewoon staan als ik de stick loslaat. Als ik dus motor- (bovenste gedeelte van stickuitslag) en remklepbediening (onderste deel) op diezelfde gasstick zou willen kunnen gebruiken zonder een schakelaar hoeven om te zetten (elke functie is dan wel op ongeveer 1/3 van de maximale uitslag verdeeld), dan zou het praktisch zijn om duidelijk te voelen dat je tijdens de zweefvlucht in de neutrale zone van de stickuitslag blijft (extra weerstand in de midelste positie van de stickuitslag). Vermits dit mechanisch niet te regelen is, zou ik een centrale neutrale zone voorzien Als ik dan toch een schakelaar zou gebruiken, dan is het om de remklepfunctie tijdelijk uit te stellen, kwestie van de stick in normale zweefvlucht in de onderste uiterste stand te kunnen houden om niet ongewenst de motor te starten n natuurlijk ook niet de remkleppen. Stick naar achteren zou dan remklep neutraal laten, maar met omgezette schakelaar maximale remklepuitslag geven. Stick naar voren geeft dan steeds motor (in bovenste sector boven neutrale zone). Bij het plannen van de landing moet ik dan de gasstick wel eerst in het midden (neutrale zone) brengen vooraleer ik de schakelaar voor activatie van de remklepfunctie zou omzetten.

Hoi,

Mijn (MPX) oplossing zou zijn:
- signaal van de gas-/rem-knuppel stuur ik naar de regelaar en alle remklepservo's
- een schakelaar stel ik zo in dat die in de ene stand de regelaar doorlaat en de remkleppen dicht houdt, en in de andere stand de regelaar/motor uit zet en de remkleppen activeert.

Dirk.

Back