Bedrading 6 servo's

Ik heb in mijn zwever in elke vleugel 3 servo's. Deze wil ik via 1 connector naar de ontvanger laten gaan, zodat ik per vleugel maar 1 connector hoef los te maken.
Hoe soldeer ik dit op de connector? Ik heb connectoren met 6 en met 8 pinnetjes, dus kom er sowieso 1 tekort
Ik weet dat ik alle plus en alle min op 1 pin kan aansluiten en dan alle stuurdraden op elk een eigen pin. Maar belast ik de draden dan niet te veel?

Of is het beter om bijv. de binnenste servo's hun eigen pinnetjes te geven en de buitenste 2 servo's te combineren?

En als je het combineert, moet dan vanaf de ontvanger 1 plus en 1 min naar een pin of moet je van elk kanaal de plus en de min op 1 pin solderen?

Onderstaande opties zijn voor 1 vleugelhelft
Optie 1:
K2+ --> Pin 1 --> Servo 1
K3+ --> Pin 1 --> Servo 2
K4+ --> Pin 1 --> Servo 3

K2- --> Pin 2 --> Servo 1
K3- --> Pin 2 --> Servo 2
K4- --> Pin 2 --> Servo 3

K2s --> Pin 3 --> Servo 1
K3s --> Pin 4 --> Servo 2
K4s --> Pin 5 --> Servo 3

Optie 2:
Pin 1 --> Servo 2
Pin 1 --> Servo 3

Pin 2 --> Servo 2
Pin 2 --> Servo 3

K3s --> Pin 4 --> Servo 2
K4s --> Pin 5 --> Servo 3

Optie 3:

K3+ --> Pin 4 --> Servo 2
K3- --> Pin 5 --> Servo 2
K3s --> Pin 6 --> Servo 2

K4+ --> Pin 4 --> Servo 3
K4- --> Pin 5 --> Servo 3
K4s --> Pin 7 --> Servo 3

Optie 4:

Pin 4 --> Servo 3

K3- --> Pin 5 --> Servo 2
Pin 5 --> Servo 3

K3s --> Pin 6 --> Servo 2
K4s --> Pin 7 --> Servo 3

Optie 5:

K4+ --> Pin 5 --> Servo 3

K3- --> Pin 6 --> Servo 2
Pin 6 --> Servo 3

K3s --> Pin 7 --> Servo 2
K4s --> Pin 8 --> Servo 3

Ik zou een 8 polige connector nemen en 3 pinnen voor signaal, 3 pinnen voor de min en 2 pinnen voor de plus.
De voedingspinnen gewoon parallel zetten.
Je kunt ook de 6 pins versie van de MPX stekker nemen omdat iedere pin 12 Amp mag hebben. Dan zou ik weer 3 pinnen voor signaal, 2 voor de min en 1 voor de plus nemen.
Het is zonde om niet alle pinnen te gebruiken.
Het gebruik van meer min pinnen dan plus (als je niet evenveel kunt nemen) is omdat de puls gerelateerd is tov de min, daar is de minste overgangesweerstand het meest van belang.

Rick

Voor in een zwever zou ik me zeker geen zorgen maken voor overbelasting van de servo draden. Je hebt dus maar 5 draadjes nodig op je stekker. Houd je nog een pennetje over voor strobe lights oid. Wat je zelfs kunt doen is maar één paar plus en min draden door de vleugel leggen en die steeds dmv een soldering aftakken bij elke servo. De signaaldraad naar de servo's daar gaat helemaal geen stroom van betekenis door, dus die mag zelfs van de dunste soort zijn. Een goede kwaliteit stekker, zoals Rick aanbeveelt, is natuurlijk wel heel belangrijk. Verder moet je elke soldering zorgvuldig mechanisch fixeren, nadat je het hebt gesoldeerd. Een draadje mag niet kunnen bewegen vlakbij de soldering, want dan breekt het op een gegeven moment net naast de soldering af.

Ik heb een 8 pins MPX stekker, hoeveel Amp mag die hebben?
En hoe ziet dat eruit als ik de voedingspinnen parallel moet zetten?

Misschien dat ik in de toekomst nog een electro romp erbij maak, dan heb ik met 1 set vleugels toch 2 modellen. Maakt dat nog verschil in keuze? Het is een Hai 3 van 3.33m

Hoeveel Ampère kan je stroombron in de Hai eigenlijk leveren? Stel dat je daar een 8 Ampère BEC in hebt zitten, dan zijn je stekkers of draden niet de beperkende factor.

Parallel betekent een dikke klodder soldeer, die aan de achterkant van de stekker de twee naastgelegen pennen met elkaar verbindt (= kortsluiting maken tussen de twee pinnen eigenlijk).

Ik zou vanavond moeten nakijken wat voor BEC ik er nu in heb, maar dat maakt toch op zich niet zo veel uit? Het ligt er toch aan hoeveel Amp de servo's trekken? Want ook als ik er een electroversie van maak dan zullen de servo's evenveel stroom trekken, maar dan zit er wel een grotere BEC in.

Ik hoef dus maar van 1 kanaal de plus te gebruiken. En voor het draadje van de ontvanger naar de stekker, wat moet dat zijn? Kan dat het afgeknipte deel van de servo zijn? Of moet dat wat dikker?

Standaard servosnoeren hebben een oppervlakte van 0,15 mm². Als je daarmee drie servo's moet voeden heb je veel kans, dat ze elkaar gaan staan pesten, wat inhoudt dat ze snel instabiel worden en gaan trillen en/of rommelig gaan doen. Ik zou de draaddikte van plus en min daarom op minimaal 0,30 mm² nemen of dubbele draden gebruiken.

Dubbele draden? 2 draden op 1 stekker of van 2 kanalen een draad nemen? Het is dus misschien beter om zelf een stekker te knijpen met een dikkere draad.

Je kan dan toch ook heel makkelijk alle 9 draden naar de stekker laten lopen en ze daar pas samenvoegen naar 5 pinnetjes. De pinnetjes zijn dik genoeg voor de stroom van 3 servos

De 6 pins Multiplex connectoren kunnen prima gebruikt worden voor het aansluiten van 3 servo's per vleugel. 1 pin voor de voeding (+) 1 voor de massa (-). Dan hou je vier pinnen over voor de servo signalen.

Om de kabels te ontlasten en het solderen van de draden makkelijker te maken zou ik adviseren om speciale printplaten te gebruiken. Multiplex geeft aan dat deze connectoren gebruik kunnen worden tot 30A. Dus in de meest negatieve uitleg 5A per pin. Dat Is voldoende voor 3 servo's

978c1b377c14994f2f088db35f1bc0ca.jpg

Onder het motto wij van wc-eend adviseren wc-eend!!!

Mocht je gebruik willen maken van dit soort printplaatjes, ik heb deze te koop. €1,- euro ps of 10 voor €8,-

Laatst bewerkt:
Aansluiten op een 6 pin MPX

Servo 1 - 3+ conn. Pin 1
Servo 1 - 3- conn. Pin 4
Servo 1 sign conn. Pin 2
Servo 2 sign conn. Pin 3
Servo 3 sign conn. Pin 5

Back