bedrading afschermen

• Topicstarter Topicstarter scoob
  • Startdatum Startdatum
S

scoob

Guest
hallo beste elektro experts

ik zit met een klein probleempje

voor mijn duikboot moet ik met mijn bedrading voor de roerservo langs een 900 bb motor en de bedrading van de motor leggen.
hoe kan ik de bedrading het beste afschermen?
coax? koper of koolstof buisje? aluminium tape? .........?

:help:

Vlak bij de ontvager moet je een goed ontstoorfilter in de kabel opnemen dan is de kans op problemen het kleinst. Helemaal garanderen dat je storingsvrij zult blijven is onmogelijk want de draden dicht langs de motor laten lopen is wel vragen om problemen.
Goede ontstoorfilters kan je bij de beter gesorteerde modelbouwwinkel wel kopen. Ik heb echter een poos geleden en schemaatje op dit forum gezet met een foto van mijn ontstoorfilter. Met de zoekfunctie zou je dat nog moeten kunnen vinden.

tja, de enige andere optie is buitenlangs maar dat geeft een hoop problemen.

de bedrading door een koperen buisje voeren (over de gehele lengte) heeft dus niet veel zin?

heb naar het schema gezocht maar ik heb het niet kunnen vinden. zal vanavond eens verdeer zoeken.
bedoel je zo'n ferriet kern waar je de servo draad omheen wikkeld?

iig bedankt!

Uiteraard kun je ook afschermen door het servosnoer met een geleidend materiaal te omhullen. De afscherming is pas compleet als deze aan een zijde met de (ontvanger)accu-min is verbonden. Zowel een koolstof- als een messing-buisje zijn geschikt en uiteraard is aluminiumtape ook goed bruikbaar. Er is overigens ook meeraderig, afgeschermd draad te koop.

aha bedankt corrien, dat het op de - pool vd accu aangesloten moest worden wist ik niet
maar emm, als ik bec bebruik, dan op de min van de bec aansluiten?

De min v/d accu en de min v/d bec zijn de zelfde. Je zoekt het dichtstbijzijnde punt op en daaraan knoop je de afscherming vast.

Ik ben het niet helemaal met jullie eens dat koolstof of messing voldoende zal afschermen. Er treden namelijk ook magnetische storingen op en die worden door koolstof of messing NIET tegen gehouden. Een ijzeren buisje zou dat wel doen maar dan kan je problemen met roestvorming krijgen.

Back