Bedrading

• Topicstarter Topicstarter Nillers
  • Startdatum Startdatum
N

Nillers

Guest
Hallo,

Vraagje? Ik ben een beginner nu is mijn vraag ik heb het een en ander gelezen over de bedrading van de motor zo dik mogelijk en zo kort mogelijk, nu zie ik dat er bij mijn eigen motor een gedraaide draad is aangesloten. Is een vk draad 2,5 dan niet beter? Dit is heel zuiver en massief koperdraad dus volgens mij minder weerstand! Of heb ik dit mis?

Gr. Marco

Gewoon lekker 12AWG siliconendraad gebruiken... Het is soepel, hittebestendig en de weerstand is laag en idd zo kort mogelijk houden en het liefst geen stekkers tussen de motor en regelaar (hardwire)... Zo bereik je optimaal resultaat... Dit soort kabel is overal bij de betere zaken te krijgen in veel verschillende kleuren...

Wat voor regelaar rij je mee? Eentje waar je de draden zelf op kan zetten of zitten er al draden op? Als het het laatste is dan gewoon die draden gebruiken en deze direct op de motor solderen (een pré is natuurlijk wel dat je enige soldeer kennis beheerst...)

Dit is heel zuiver en massief koperdraad dus volgens mij minder weerstand! Of heb ik dit mis?
Dat heb je helaas mis, bovendien massieve draad in een omgeving waar (veel) trilling voorkomt zou ik niet doen (kans op afbreken). In de installatietechniek mag je de zgn. "litze" draad ook een stapje hoger afzekeren t.o.v massieve draad van de zelfde dikte, dit heeft oa te maken met warmte afvoer van de individuele kleine draadjes"

Back