Beech C-45

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 25 dec 2003.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Grote vrachwagen in de straat :roll: en jawel: pakje van vth voor meneer Brilman! :p

    Dat is snel! :D

    Inhoud:
    - modelbouw-woorden'boek'je Engels/Frans/Duits (8 A4-tjes); :)
    - bouwbeschrijving van slechts anderhalf A4; 8O
    - vijf (5) 8O grote tekeningen . . .

    Ik heb de tekeningen bekeken en zou haast zeggen: zonder hulp van een kit-cutter denk ik er niet eens over om er
    aan te beginnen . . .

    Enige eerste observaties:
    - de romp is relatief eenvoudig (wordt in twee (boven/onder) helften
    gebouwd);
    - kielvlak, stabilo en roeren zijn simpel opgebouwd als vlakke delen
    (niet schaal, vind ik eigenlijk wel jammer :( );
    - de vleugel is ontworpen als één ongedeeld deel (2.40 m.);
    - de constructie van de vleugel heeft wel de nodige voeten in de
    aarde . . . 8O ;
    - wie wil kan de landingsgestellen zelf draaien en frezen; naar het schijnt
    heeft Hawé (http://www.hawe-modellbau.de/) ook passende typen :D ;
    - schaaldetails missen vrijwel volledig;
    - verder lijken me het kwalitatief goede tekeningen.

    Fallwimmer (de ontwerper) raadt mensen zonder veel ervaring af er aan te beginnen.

    @Tom!
    Ik ga nu eerst proberen Kerst en Oud & Nieuw met goed gevolg achter de rug te krijgen.
    Zal tzt. proberen iets naar jou toe te krijgen.

    We hebben het dus over deze kist:

    [​IMG]


    [​IMG]


    Iemand interesse in dit project?

    Ik haak niet af, maar dit lijkt me toch echt een meerjaren plan . . . :?

    jan
     
  2. jacques

    jacques Guest

    Als hij het volgende heeft "raadt mensen zonder veel ervaring af er aan te beginnen".
    Bedoelt hij dan dat het bouwen of het vliegen te moeilijk is?
     
  3. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Zowel het bouwen, als, in nog veel sterkere mate, het vliegen van meermotorige modellen, vraagt om de nodige ervaring. Maar vooral het afslaan of "instorten" van een van beide motoren kan catastrofaal zijn als je het niet direct onderkent en de juiste handelingen verricht. Indien dit gebeurt is het resultaat onherroepelijk een
    Bouwen van een meermotorig model is uiteraard complexer als dat








    Bouwen van een meermotorig model is uiteraard complexer dan van een eenmotorig model. Maar ook het vliegen, vooral met verbrandingsmotoren, is een veel grotere uitdaging. Mocht een van de motoren in de lucht uitvallen of "instorten" , dan is juist handelen een must, m.a.w. andere motor gas stationair en in een wijde bocht naar deze motor toe landen, anders komt het model onherroepelijk in een spiraalduik.
     
  4. jacques

    jacques Guest

    Maar wel extreem cool.

    De C-18 van Ziroli is eigenlijk niet veel groter dan deze C-18.
    En 100% schaal
     
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Laat je niet tegenhouden doordat er gewaarschuwd wordt voor afslaan van motoren e.d. Als je zorgvuldig bent met het instellen, afstellen, monteren en alles wat met motoren temaken heeft, kan er vrij weinig gebeuren. Hoe vaak gebeurd het bv dat een motor van een rustig vliegend toestel afslaat? Verder heb ik ongeveer 1 jaar over mijn toestel gedaan, tot de staat waarin hij nu is.

    Over de vleugel die ondeelbaar is 8O zo ik niet doen. mijn vleugel van 2m is al onhandelbaar in trappenhuis en auto. Gewoon bij de overgang van flaps naar roeren delen. Verder is het natuurlijk een geweldig vliegtuig :wink:
     
  6. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Jan,

    Prachtig toestel.
    Het delen van de vleugel zou ik ook wel doen, lijkt me zeer onhandig om zulk een lap van 2,40 meter te hanteren.
    Heb een paar weken terug de vleugel van mijn Spitfire ook in 2 gedaan.

    Bekijk de ribben eens een keer goed, misschien kan de vleugel wel in schuim gemaakt worden, bespaar je weer veel bouwwerk mee.

    Wat het richtingsroer betreft, zoek hier misschien naar tekeningen en dan werken we het wel schaal uit, kan geen probleem zijn.

    Normaal gezien gaan we eind januari, begin februari een machine hebben als alles volgens plan verloopt.
    Ervaring is een beetje relatief, voor enkele is het best eenvoudig, je moet er gewoon de tijd voor nemen en als alles al van te voren gefreesd is is het zeker geen probleem meer :twisted:

    Velen zullen vol verwondering staan te kijken als je met zulk een prachtige kist het veld op komt.

    Succes en tot na de feestdagen... :wink:
    Ik weet niet vanwaar je bent, maar misschien kan je eens een keertje langs komen om het erover te hebben.

    Groetjes
    Tom
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    pff, je denkt toch niet dat mijn oom een verbrandings motor in zo'n model gaat zetten? Afstellen? :lol:

    :wink:
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Ik zit hier achter m'n schoonvaders PC, we moeten zo naar de volgende kersthalte :? ; even snel reageren.

    Joost ziet het goed: UITERAARD wil ik hem electro (en ik wil geen piepschuim vleugel :evil: )

    Bij deze schaal (1:6) en deze spanwijdte (2,4 m) beveelt Fallwimmer 2 * 15 cc 4t aan; dat is electro goed te doen (met de snel voortschrijdende motor en cel-technologie).

    Ziroli beveelt bij een spanwijdte van plm. 2,90 m. twee keer benzine van plm. 35 - 45 cc aan, da's toch weer even heel andere koek.

    ((2.90 / 2.40) tot de derde is 1,77; die kist is dus 77% groter (althans, zo bekijk ik het altijd ( 8) ) )))

    Dat delen van de vleugel is denk ik een prima idee. :D

    Ik moet Hawé nog bellen over landingsgestellen. 8)

    Nou, zo eerst maar even.

    Na oud en nieuw ben ik er weer.

    Kijk uit met het vuurwerk!

    (Met bv. maar één hand en één oog: dat bouwt en vliegt een stuk lastiger! :wink: )

    jan.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,
    Super je keuze van de B18 en dat met elektro motoren, dat blijf ik natuurlijk op de millimeter volgen.

    Moet dan ook bekennen zelf ook al eens de gedachten te hebben gehad de B18 te gaan bouwen.
    Een prachtig voorbeeld voor is natuurlijk het schaalmodel van Gerard Rutten, die ik onlangs met jureren van heel dichtbij heb mogen bekijken en van heb mogen genieten. Een knap staaltje werk en een prachtig vliegtuig om te zien maar vooral om te zien vliegen, zeker even in gedachten houden als je het model gaat bouwen en naderhand wil detaileren.

    Heb alvast de link van een driezijdeaanzicht voor je opgezocht want dat kan handig zijn als je een stapje verder wilt met dit model.
    Dit is een aanzichten tekening uit het Paul Matt boek die Paul Tupker al enkele malen genoemd heeft en ook zeker de moeite waard is.
    Lijkt mij dat ook jouw tekening deze 3-view als basis gehad heeft.
    http://www.aviacherteg.narod.ru/avia/Drawings/WWII/WWII_USA/Beechcraft_18_HAA/Beech18_HAA.htm

    Heb ook de foto's die ik genomen heb op de schaalwedstrijd even hier naartoe gelinkt, leuk om nogmaals te bekijken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zoals je kunt zien is ook dit model gebaseerd op de Paul Matt 3-view
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Misschien kunnen we met zijn alle wat meer foto's zoeken van de B18 leuk om hier te plaatsen en handig voor Jan :wink: tis maar een idee.

    Ga je bij RBC ook nog informeren naar een CNC pakket.

    Ton
     
  10. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Prachtige foto's!!!!!

    De 9 blz. van de B18 in het boek van Paul Matt kan ik je doorzenden als je wil of op mijn site plaatsen.

    Tot hoors
    Tom
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Tom
    Dank je maar dat hoeft niet, ik heb beide delen van Paul Matt in de kast staan.
    Wil terzijner tijd alle tek. scannen voor eventeel te kunnen gebruiken bij het ontwerpen.
    Heb er al een paar op de genoemde site kunnen vinden maar wil ze natuurlijk allemaal op CD hebben staan.

    Heb eigenlijk nog een vraagje, heb jij misschien een mooie 3-view van de Kawasaki KI61 Hein Tony en van de T28 Trojan.

    Alvast bedankt

    Ton
     
  12. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Deze beechcraft is zooooooooo mooi. Ik ga me bijna schamen voor mijne. :oops: Ik vond de mijne mooi, maar het kan natuurlijk altijd mooier. 8O ik denk dat je op de volgende site enorm veel schaal details kunt weghalen: http://www.kiwiaircraftimages.com/c45.html ik heb er persoonlijk veel aangehad.

    en over de schaalgetrouwheid van de vth tekening, de mijne was behoorlijk onbetrouwbaar. bv. de motorgondels klopten voor geen meter, de hoogteroer aantsluiting met de romp was ook prut, en nog een paar dingen. Natuurlijk hoeft zo'n klein ding ook niet alles exact schaal te hebben, maar naar mijn mening was er teveel afwijking.

    Over het landingsgestel: heeft iemand een goede werktekening van een intrekbaar pootje met de perslucht cilinders e.d. Op de HTS waar ik zit heb ik de beschikking over !10! prof. draaibanken en een stuk of wat freesbanken. Ik ben geen meester in het draaien, maar als het produceren van een paar pootjes niet zoveel werk is, wil ik wel eens kijken of ik het een en ander kan produceren uit alu. Ik beloof niks, maar niet geschoten is altijd mis!! 8) ik wil er trouwens voor mijne ook nog een stel hebben. Ventielen en perslucht bussen kunnen we altijd bij Hobbyin bestellen. Dat is voor mijn gevoel te moeilijk om zelf te maken.
     
  13. jacques

    jacques Guest

    Zeg Ton hoe groot is dat ding wel niet?
     
  14. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Ton,

    Op het eerste zicht heb ik geen informatie van de 2 toestellen die je noemde, kan je hier spijtig genoeg niet aan helpen.

    Van de KI43 en de KI84 heb ik wel informatie.
    De Trojan heb ik ook niet in mijn bezit. :(

    Als je uit het boek tekeningen wil hebben laat je het maar weten Ton, ik heb de gescande versie op mijn PC hier staan...zijn VELE blz. gewoon de pagina doorgeven en ik stuur ze je op. :wink:

    @Pieter
    Een landingsstel is niet zo moeilijk te maken als je de nodige machines hebt, het moeilijkste onderdeel is het draaiende gedeelte.
    Op mijn website kan je een poot zien liggen voor een perslucht retract van de Spitfire http://www.t-birds.be/products/retracts.htm

    Groetjes
    Tom
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Weet geen exacte afmetingen maar dacht iets van 3 meter. Voor de F4C klasse is het gewicht de belangrijkste factor om rekening mee te houden je bouwt dan ook je model zo groot mogelijk met het oog op je maximaal gewicht, ga je daar overheen dan heb je pech en geen wedstrijd model want dan volgt diskwalificatie.

    Om een idee te geven van het formaat hier twee plaatjes van het model van Gerard tijdens de statische beoordeling op de EK 2003.

    Zie ook de link voor meer foto's, zeker de moeite waard.
    [​IMG]
    [​IMG]

    http://gallery.aemmenet.ch/ScaleEM2003/thursday14?page=8
    :D
    Ton
     
  16. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    @ Tom: dank je voor je link. Ik ben al een geruime tijd aan het denken om iets dergelijks zelf te maken, en heb al een heleboel verschillende soorten gezien, maar volgens mij moet alles wel goed afgestemd zijn op elkaar. En het is natuurlijk ook nog zo: beter goed nageaapd, dan slecht zelf bedacht. :wink:
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Om te beginnen iedereen nog de beste wensen :D voor 2004.


    Nu vwb. alle nieuwe info en vragen die ik lees.

    (Ik hoop dat de namen ongeveer goed staan . . . )

    @Jacques!
    Fallwimmer (ontwerper van vth-tekening) zei (telefoon): Bouwen is een hele klus, niets voor een beginner.
    Vliegen is (relatief gezien) een eitje, maar (volgens de bouwbeschrijving) “ . . . etwas anspruchsvoller in der Handhabung im Vergleich zu andere zweimotorigen Modellen”. :roll:
    Het is niet duidelijk of dat alleen de landing met klappen betreft, of in z’n algemeenheid.

    @Tom
    Ik woon in Groningen . . . Da’s voor een bezoek in België niet direct de beste plek . . .

    @Ton
    De B-18 van Rutten is 2,65 m., met 2 keer 15 cc Saito 4T.
    Woog eerst 9,96 Kg 8O (net onder de 10 Kg grens . . .); ondertussen ruim 11 Kg ( 8O . . .).
    Bedankt voor de foto’s en de links. Die boeken van Matt: klinkt als een must . . .

    Voor andere mooie foto’s van Ruttens Beech: zie R/C Scale Aircraft van begin 1999.

    Ah! Nu snap ik het!
    Dit was als vraag bedoeld.

    Nou, nog even niet . . . Ik heb geen CAD tekeningen.

    Overigens heb ik bij een kit-cutter in Duitsland (www.scaleairplanes.de; zie ook de site van Ziroli) geïnformeerd naar een kit.

    Herr Glockner!

    Sie schreiben auf Ihre Internet-seiten:
    Sehr geehrte Besucher, liebe Kunden,
    zu den von uns angebotenen Bauplänen fertigen wir Cockpitsätze und CNC geschnittene Holzbausätze in dem von Ihnen gewünschten Maßstab.


    Toen heb ikgevraagd naar een “CNC-geschnittener Holzbausatz für die Beechcraft D-18 / C-45 von Nick Ziroli, aber dan in ungefähr 2.2 m Spannweite.


    Antwoord van Glockner:

    Dat schiet dus ook niet erg op . . . :roll:

    Maar, Ton, lees ik het nu goed, tussen de regels door: ga jij een B-18 voor RBC gaat ontwerpen?
    Welke spanwijdte? :wink:
    Dan wacht ik dat even rustig af . . .


    Overigens raak ik nu langzamerhand het overzicht enigszins kwijt.

    Enkele vragen (ben benieuwd naar de antwoorden!)
    Wil Tom kit-cutter worden?
    Wil Ton een Beech voor RBC ontwerpen?
    Wie wil er eigenlijk een Beech bouwen? :wink:

    jan
     
  18. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Schaalbouwers en andere modelbouwers,

    Mijn allerbeste wensen voor 2004!!! :wink:

    Om te antwoorden op de vraag van Jan, natuurlijk zou ik kit cutter willen worden, heb dan ook contact opgenomen met desbetreffende producenten.
    Ik laat jullie zowiezo weten wat hun antwoord is.

    Als je een voorstel hebt Jan of ideeën dan hoor ik het natuurlijk graag.

    Tot hoors
    Tom
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    De allerbeste wensen voor 2004 :D .

    Jan, Sorry geen ambitie meer de B18 te bouwen or er een kit van te maken.
    Heb wel jaren geleden met de gedachten gelopen er een te bouwen, toen ik voor de eerste keer de B18 van Gerard te zien kreeg.
    Maar heb er toen vanaf gezien, vanwege het gebruik van twee brandstof motoren en het risico van uitvallen van de motoren.

    Heb wel een type op het oog en dat is de Cessna 50UC Bobcat, maar heb gehoord dat iemand mij al voor is. Ben nu dan ook een beetje op zoek, waarbij de gedachten uit gaan naar een Hornet, Mosquito of Junkers 88 of eigenlijk liever iets met een vastonderstel.
    Heeft iemand van jullie verder nog iedeen.

    Tom, Leuk voor wie wil jij dan gaan cutten, voor vth of voor BT :D .

    Ton
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Ton!


    Die Cessna ken ik niet, maar waar ik ook altijd wel van gecharmeerd ben is de Flying Boxcar, de Noratlas of iets dergelijks.

    (Ik zit hier thuis op een telefoonlijntje :evil: , wie plaatst de foto's?)

    Op een beetje flinke schaal biedt dat ook leuke mogelijkheden samen met parachutespringers!

    (Zag er twee weken terug één in het vliegtuigmuseum in Brussel. :D
    Zo, daar hebben ze wat staan zeg! 8O
    Je struikelt er over de Spitfires!
    Tom komt er wekelijks?
    Gratis entree :D , echte aanrader!)

    jan
     

Deel Deze Pagina