Beechcraft D-18 van Build2fly

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Phaedra, 22 nov 2018.

  1. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Enkele jaren geleden kreeg ik de kans om via een Amerikaanse RC liefhebber een lasercut kit te bemachtigen van een Beechcraft D-18.
    Tijdens mijn kindertijd stond er zo'n toestel als publiekstrekker buiten aan een hotel/restaurant vlakbij de luchthaven in Melsbroek. Na heel wat opzoekwerk, vond zelf een foto van dat specifieke toestel op Internet:
    Beechcraft-C-45G-OO-GEU-Jos-Mussche.jpg

    Het bleek gebruikt te zijn binnen een ter ziele gegane luchtvaartmaatschappij Cogea.

    Toen ik de gelegenheid kreeg om deze (in zeer beperkte oplage verkrijgbare) kit in huis te halen, heb ik niet getwijfeld. Dankzij Don, mijn Amerikaanse contactpersoon, kon ik naast de kit ook nog eens een set van motorkappen mee bestellen (hij zorgde zelfs dat ik twee sets geleverd kreeg).
    P1090613.JPG
    P1090616.JPG
    Door omstandigheden lag de doos met deze kit al sinds een jaar of 5 boven op de kast, maar nu heb ik besloten om er eindelijk eens aan te beginnen.
    Ik heb eerst een magnetische bouwplank ge-doe-het-zelfd, zodat ik een en ander goed haaks kon krijgen.

    Het eenvoudigste was om met de neus van het toestel te beginnen.
    Eerst even een inventaris maken van alle lasercut onderdelen, daarna nog wat losse balsa gaan halen in de lokale hobbywinkel (na omrekening van inches naar normale eenheden)
    P1090611.JPG

    Daarna kon ik eindelijk de eerste stukjes aan mekaar beginnen lijmen:
    P1090612.JPG

    De zijkanten van de romp worden volledig uit stukjes balsa van 1,5x3mm en 3x3mm, en een paas lasercut stukjes:
    P1090614.JPG

    Dat moest uiteraard dubbel gemaakt worden, goed oplettend dat er een linker- en rechterkant moest gemaakt worden (belangrijk om de ramen op te lijnen met de buitenkant).
    P1090615.JPG

    Eenmaal deze zijkanten netjes van overtollige lijm ontdaan, kon ik mijn zelfgemaakte magnetische houders inzetten om beide romp zijkanten mooi haaks te verbinden.
    P1090617.JPG

    Echt een ideaal werkje om de lange, donkere winter door te raken...
     
    Bart83, renetl50, Arnold 85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Phaedra, prachtig toestel deze Beechcraft!
    Veel plezier met bouwen, ik ga het volgen.

    Johannes
     
  3. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ga dit ook volgen. Veel succes:thumbsup:.
    Groeten, Eddy
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Leuk project ! ga ik volgen . . .

    Bart
     
  5. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Dit is wat je zegt, een echt vliegtuig, prachtige vormgeving, robuust en betrouwbaar. Ga het draadje volgen.
    Wordt de kist met met brandstof motoren uitgerust ?
     
  6. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Bedankt voor de aanmoedigingen, ik zal ze nodig hebben als ik begin aan een eindeloze serie 1,5x3mm latjes snijden en plooien... :)
    Dit wordt alleszins een elektro model, al was het maar omdat in mijn club alleen elektro is toegelaten.

    Ik heb ook nog plannen liggen voor een grotere versie van dit toestel, maar ik zal maar beter eerst wat bouw ervaring opdoen met zo'n lasercut kit alvorens ik zelf van scratch ga bouwen.
     
  7. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Jammer, dat je zo ver weg woont, had je anders graag geholpen. Als je de juiste elektro motoren/props monteert krijg je toch nog wel een beetje het vroem geluid . Succes met bouwen .
     
  8. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Voor de motorisatie ga ik de Park 300 serie van Turnigy eens uitproberen, in combinatie met een 7x3,5 prop zou dat ruim voldoende moeten zijn.
    Volgens bestaande bouwverslagen zou het totale vliegklare gewicht tussen de 750g en 800g moeten uitkomen (3S batterij incluus).
    Ik kon nergens nog een balsa stripper in voorraad vinden, en dan heb ik maar wat geïmproviseerd om aan een voorraad 3x1,5mm balsa strips te geraken: 2 stevige legplanken op mekaar geklemd, en daartussen een 1,5mm balsa plankje. Met een 3mm vuren latje telkens de balsa netjes opgelijnd, en snijden maar.
    P1090618.JPG

    Te laat bedacht ik me dat ik de bovenste rondingen best nog niet vastlijmde, zodat ik makkelijker eerst die aan de schuine onderkant kon doen. Gelukkig had ik er nog maar 2 gedaan, zodat ik die nog naast de bouwplank kon laten hangen, terwijl de nog vlakke bovenkant van de romp op de plank rustte.
    De onderste stripjes zijn intussen gemonteerd:
    P1090619.JPG

    Nu is het een kwestie van de plaatsing van de nodige servo's en stuurkabels te bestuderen alvorens de romp dicht te maken met de rest van de latjes.
    In de andere bouwverslagen werken ze met een soort bowden kabels die meerdere bochten maken om bij de richtingsroeren te geraken, net zoals het plan voorschrijft, maar ik lees toch klachten over de extra frictie die die bochten geeft. Extra vereiste is dat dezelfde servo ook nog eens het staartwiel moet gaan bedienen. Servo in de staart plaatsen geeft volgens de vorige bouwers teveel gewicht in de staart. En maakt hem onbereikbaar later, in geval van problemen.
    Voor de rolroeren wordt er blijkbaar 1 centrale servo gebruikt, kwestie van gewicht te sparen.
    Misschien moet ik eerst even de horizontale en beide verticale stabilo's opbouwen, dan krijg ik een beter idee van hoe het allemaal moet gaan zitten.
     
  9. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Een servo voor elk rolroer in de vleugel aanbrengen, geeft als resultaat een fijnere tuning en m.i gemakkelijker te bouwen.
    Kost je wel een extra servo en verleng kabeltjes.
    Een servo in de staart zou ik ook niet doen en je zou het achterwiel vast aan het richtingsroer kunnen zetten.
     
  10. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik gebruik altijd Sullivan stuurkabels , flexibel en lopen erg licht, probleemloos te gebruiken.
     
  11. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Wel, zelfs met Sullivan kabels rapporteerden mensen veel frictie door de complexe bochten die deze moeten maken alvorens ze bij de richtingsroeren (het zijn er 2!) aankomen, wat voor de 9g servo die ervoor gebruikt wordt wat teveel werd.
    Op het bouwplan kan je je al een idee vormen van het probleem: je ziet de voorgestelde route van de sullivan kabels:
    P1090620.JPG

    Ik ben, zoals je op de foto kan zien, een experiment begonnen met een (carbon) torsiestaaf, die met een centraal roerheveltje rond zijn lengte as gedraaid wordt. Aan beide uiteinden komt dan ook telkens een roerhevel, die elk een richtingsroer bedienen. Moeilijk in woorden uit te leggen, beelden zullen het duidelijker maken als ik iets verder sta hiermee.
    De centrale roerhevel kan ik dan koppelen aan die van het staartwiel (komt ongeveer in het midden van de foto, waar je een klein stukje triplex ziet liggen wat als staartwiel hevel gaat dienen).
    Het gaat daar alleszins druk worden in dat staartstuk, met 3 roerhevels: eentje voor hoogteroer, eentje voor de richtingsroeren, en eentje voor het staartwiel.
    Voor de rolroeren overweeg ik inderdaad om toch 1 servo per rolroer in de vleugel te monteren, al vraag ik me daarbij af of dat op deze schaal echt nodig is? Met 1 central servo weet ik niet of ik mechanisch differentieel op de rolroeren kan zetten?
    Ik wil dit model alleszins zo licht mogelijk houden.
     
  12. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Een servo van 9 gram is wel heel erg licht, geen wonder, dat het snel te zwaar wordt .
    En je kunt richting en achterwiel combineren, zoals in de meeste gevallen.
    En voor het aansturen van de richtingsroeren kan je met 1 servo beide roeren aansturen, door een splitsing te maken in de aansturing.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2018
  13. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Na heel wat gepieker en geëxperimenteer ben ik dan toch een beetje gevorderd met de perikelen rond staartwiel en richtingsroeren.
    Voor het staartwiel ben ik gewoonweg de bouwbeschrijving en het plan gevolgd: een stuk staaldraad in een huls, ingelijmd tussen een 2 balsa driehoekjes (om het haaks op die onderkant te krijgen, en dan een sandwich van 2 triplexen plaatjes. Onderaan nog een stukje balsa rond de staaldraad gelijmd om te verhinderen dat die naar binnen kruipt bij belasting. Na wat bochtjes plooien, nog een triplex roerhevel erop (onderaan op de foto), die met de bediening van de richtingsroeren zal gekoppeld worden:

    P1090621.JPG

    Voor de ophanging van de torsiestang die ik al begonnen was, lijmde ik nog kleine stukjes triplex tegen de balsa ribben van de stabilo, maar dit gaf toch wat veel frictie bij het draaien, en dat kan niet de bedoeling zijn van dit plan.
    Ik heb dan nog wat stukjes plastic huls genomen (sullivan?), die wat uitgeboord op 2,8mm, zodat mijn carbon asje er heel vlotjes in draaide, en dan dat stukje huls in de rib ingelijmd:

    P1090624.JPG

    Dé grote uitdaging was echter om een 0,8mm gaatje doorheen de carbon as te boren, waar een stalen draadje doorheen moet dat met de uiteindelijke roerhevels zal verlijmd worden.
    Uiteindelijk is het me zelfs gelukt om die 2 gaatjes mooi met mekaar op te lijnen:
    P1090623.JPG
    P1090622.JPG

    Eerst dacht ik 1 lange torsie as te monteren, maar gelukkig bedacht ik me al snel dat beide kanten tijdens het sturen omgekeerd aan mekaar moeten bewegen, aangezien de richtingsroer hevels beide aan de binnenkant gemonteerd zijn (en dus is het ene links, het andere rechts van het roer geplaatst). Dat komt nu dan mooi uit, aangezien de roerhevel van het staartwiel aan beiden kanten kan gebruikt worden: terwijl de ene kant vooruit gaat, gaat de andere achteruit. Afijn, zal duidelijker worden als ik er foto's zal van kunnen nemen.
    Nu de andere kant nog voorbereiden, en dan kan ik de stabilo eindelijk aan mekaar gaan lijmen. Hoogteroer is al klaar.
    En nog even nadenken hoe ik best een hevel bevestig aan die stalen pinnetjes die nu uit de torsie as steken....
     
    E.hof vindt dit leuk.
  14. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Goed bezig Phaedra
     
  15. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Intussen ook alvast gestart met het lamineren van de contour van de richtingsroeren. Er is een handig sjabloon toegevoegd dat hiervoor kan gebruikt worden.
    Ik heb strips van 1,5x3mm balsa bevochtigd en dan in vorm gebracht rond dit sjabloon:
    P1090625.JPG
    Eens dit gedroogd is, lijm ertussen en dan terug rond het sjabloon persen. Daarna het richtingsroer verder opbouwen met behulp van 3x3mm balsa latjes.

    Na wat gepieker al een eerste proefopstelling gemaakt voor de koppeling tussen staartwiel en torsiestang:
    P1090628.JPG
    Heel veel uitslag zal dit misschien niet geven op deze manier, misschien moet ik de roerhevel aan de torsiestang wat inkorten, want die valt echt wel redelijk lang uit. Wordt vervolgd...
    Heb net feedback gekregen uit het Amerikaanse forum dat de sullivan kabels inderdaad problematisch zijn en dat de richtingsroeren hierdoor niet altijd correct centreren. Ik wacht nog op antwoord op mijn vraag of er ook een probleem is met de roelroer bediening d.m.v. 1 centrale servo.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  16. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Intussen heb ik het roerheveltje aan de torsiestang wat korter gemaakt en het verbindingstangetje hiervoor een beetje aangepast. Dit zou al veel beter moeten gaan qua uitslagen.
    Om echter uit te testen hoe groot die uitslagen nu feitelijk moeten zijn, moet ik eerst de verticale stabilo's bouwen met de richtingsroeren.
    Na het buigen van de latjes voor de laminering, toen de boel gedroogd was, kon ik vandaag die stripjes aan mekaar lijmen. Na hete drogen van de lijm bleven die perfect in de juiste vorm

    P1090629.JPG

    De stabilo's worden opgebouwd uit 3mm latjes en een paar lasercut stukjes

    P1090630.JPG

    Ik kon het niet laten om na uitharden van alle lijm er al eentje voorlopig te monteren

    P1090631.JPG

    Maar nu moet ik eerst in de modelbouwzaak zien te geraken voor nog wat balsa..
     
  17. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er mooi uit......
     
  18. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Niet zo'n enorme vooruitgang gemaakt, ondanks best wat gepriegel met hele kleine dingetjes.
    Maar uiteindelijk is het me wel gelukt om de torsiestang definitief in het stabilo te monteren (mits een paar van die flinterdunne ribben gebroken te hebben en terug te verstevigen), en de roerhevels op maat te maken en vast te lijmen op de torsiestang.
    De bediening van 1 richtingsroer heb ik zo al kunnen testen:
    P1090632.JPG
    P1090633.JPG
    Het wringt alleen een beetje tegen bij grote uitslag van het richtingsroer (naar "buiten" to), omdat dan het metalen stangetje te schuin getrokken wordt ten opzichte van het roerheveltje op de torsiestang. Niet echt een probleem, tenzij ik een probleem met 1 motor zou krijgen en veel richtingsroer uitslag zou nodig hebben.
    Nu de aansluiting met het staartwiel nog goed krijgen...
    P1090634.JPG
    Ik ben ook alvast begonnen met de vleugels, maar daar zal een kleine aanpassing nodig zijn op de plek waar het landingsgestel moet komen. Deze kit is ontworpen voor mechanische retracts, maar die zijn nog heel moeilijk te vinden op deze maat, en uiteindelijk vond ik elektrische die maar een paar gram meer wegen dan de mechanische, maar die zijn dan weer een beetje te groot voor de ruimte die voorzien is.
    Ik wacht nu tot ik die ontvangen heb, zodat ik kan inschatten welke aanpassingen ik moet doen om deze te monteren.
     
  19. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    De aansturing van de richtingsroeren heeft wat voeten in de aarde gehad, heel wat experimenteren met de stand van de verschillende heveltjes, de middenstand van de torsiestang, koppelingsstangetjes tussen staartwiel en torsiestang....maar het begint allemaal goed te werken en op zijn plek te komen.
    Het "tegenwringen" van het richtingsroer bleek veroorzaakt te worden door het kromme roerheveltje. Aangezien het bedoeld was om aangestuurd te worden door Sullivan kabels, die schuin uit het stabilo kwamen normaalgezien, was dit logisch. Maar nu ik ze haaks aanstuur, moesten die roerheveltjes ook haaks staan, en korter zijn om de "zwaai" beter op te vangen.
    Het is nu vooral een kwestie van alles toch een beetje te fixeren met behulp van klemmetjes, om te kunnen testen of er nog veel speling op zit of niet.
    Dit weekend heb ik ook al de stuurkabels voor hoogte- en richtingsroeren bevestigd binnen de romp (gelukkig had ik nog niet al die "stringers" (hoe noem je die dingen in het Nederlands eigenlijk?) bovenaan ingelijmd), en de servo's hiervoor op hun plek gemonteerd.
    P1090641.JPG
    P1090640.JPG
    P1090639.JPG

    Ik ben tegelijkertijd ook alvast aan het centerdeel van de vleugel begonnen, zo win ik een beetje tijd terwijl de lijm droogt.
    P1090637.JPG
    En ik heb een goedkoop cirkelzaagje bij Hobbyking gekocht, werkt prima voor balsa en dunne triplex...voor in de 20 Euro kan je niet sukkelen denk ik dan.
    P1090638.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bart83 en tjarko vinden dit leuk.
  20. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Ziet er goed uit:thumbsup:.
    Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met het Hobbyking zaagje.

    Groete, Eddy
     

Deel Deze Pagina