Beelden van een dief op internet kan je 25.000 gaan kosten

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Robbie TPC, 1 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Precies.. en dat is de crux... waar ligt de grens, wat is redelijk en wat niet? Die inschatting kun jij, als niet objectieve partij niet maken. Daarom hebben we politie.

    Meneer Zikken kent mensen die op hoge posities in dat wereldje zitten, en die schetsen toch echt een heel ander beeld dan jij. Los daarvan is het een statistisch feit dat Nederland tot de zwaarst straffende landen van Europa hoort. Maar ja, daar heeft kleutertje Sven niets over gelezen, want opinimedia is niets aan. Dan zou je zo maar eens een genuanceerde mening kunnen krijgen over van alles en nog wat!

    Is echt volslagen bullshit. Wel eens geprobeerd? Of kom eens met een voorbeeld? Dat is er niet hè.. heel raar.

    Lezen is moeilijk he? Ik heb eerder al gezegd dat ik het prima begrijp als iemand een inbreker afrost, misschien zou ik dat zelf ook wel doen in zo'n situatie, MAAR dat maakt het nog niet goed. Een onderscheid wat voor jou heel duidelijk moeilijk te maken is.

    Ik vraag mij af of jij ook kinderen hebt? Ik vraag mij ook af hoe jij reageert als je je zoontje in het ziekenhuis aantreft op z'n 16e omdat een winkelier hem lens geslagen heeft toen ie een blikje bier of pakje condooms probeerde te stelen?

    En kom nou niet met het gelul dat een kind van jou dat niet zou doen, kinderen doen dat soort dingen, valt onder kattenkwaad.

    Zou je het dan nog steeds OK vinden allemaal? Of als die winkelier een foto op internet zet van jouw kroost, zodanig dat ie de eerstkomende 10 jaar bij sollicitatiegesprekken er nog vragen over krijgt? Vind je het dan allemaal ook nog goed?

    Oh nee natuurlijk niet, want jij hoort overduidelijk tot de groep schreeuwers die altijd vind dat al die anderen het fout doen en aangepakt moeten worden.
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    De grens is heel simpel, voldoende om de dief staande te houden, maar ook niet meer dan dat. Draai zijn arm wat aan, ga erop zitten, oefen wat worstelgrepen, maar ga niet zover dat die figuur er letsel aan overhoud tenzij je jezelf moet verdedigen.

    Dat je af en toe eens koffie drinkt met een agentje zal me een worst wezen. Hier komen zat commissarissen over de vloer, dat maakt van mij ook geen justitie expert, evenmin als jij. En Nederland een van de zwaarst straffende landen, ga je eens even kapot schamen om die uitspraak zeg. In de koepel in Tilburg zitten "gedetineerden" op de bank bij de Xbox (De cipiers komen hier pooltafel spullen kopen! :roll:), in Turkije wordt je opgesloten als beesten.

    En het voorbeeld is er wel, die tackle meneer van de appie hein bijvoorbeeld. Dus je lult jezelf weer volledig voorbij om te proberen je gelijk te halen. Jammer.

    En dat je het begrijpt als iemand een inbreker verbouwd, heeft er geen reet mee te maken. Waar het om gaat is dat je daarvoor veel te zwaar gestraft wordt vergeleken met de inbreker zelf.

    En tsja, als ik een zoon had die ze een flinke schop zonder zijn kont gegeven hebben, of eens zijn arm lam gedraaid hebben om hem staande te houden na diefstal, dan vind ik dat geheel terecht ja. Dat mogen ze ook bij mij doen als ik wat steel. Maar ik steel nooit, dus no problem. Moeilijk he? En tsja, een kind van 12 kijk je heel anders tegenaan als die eens een doosje tictacs jat, dan een volwassen vent die over de toonbank klauterd om de kassa leeg te halen. Zoals je zegt, kattekwaad of misdaad, twee verschillende dingen. Dus waarom je er jeugd bij haalt.. heeft niets met de kwestie te maken.

    Iemand helemaal aan puin slaan om een diefstal is heel wat anders dan proberen iemand staande te houden, maar jij hebt blijkbaar zelfs na twee keer herhalen absoluut geen zin om dat verschil in te zien, je blijft het oprakelen alsof het hetzelfde is, dus doe er maar mee wat je wil.

    En ja, ik behoor tot de ANDERE groep, namelijk de gene die NIET midden in de nacht bij jou in de huiskamer rondspookt om je zuurverdiende spul op te laden. Ik hoor bij de groep die dat soort mensen liever ziet verdwijnen. Jij blijkbaar niet.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2011
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Recht en Bestuur »

    Heb je ooit in je leven een gevangenis van binnen gezien? Nee? Hoe weet je dat dan allemaal zo goed? OF weet je het eigenlijk helemaal niet en heb je geen benul?

    Ik heb wél twee gevangenissen van binnen gezien, en nee, niet als gedetineerde, en het is echt geen hotel hoor.

    Experiment: ga jij maar eens een maand lang op je kamer zitten, met TV radio computer inernet. Wedden dat je na een week het al niet meer leuk vind? Doe het dan eens tien jaar, en kom dan nog eens met de stelling dat in de gevangenis zitten zo leuk is.

    Wat ik jou en Sven hoor vertellen, zijn allemaal van die 'volkswijsheden' die nergens op gebaseerd zijn. Ergens komt iets ter sprake, iemand overdrijft, jullie herkennen het niet als zodanig, en gaan het maar herhalen bij gebrek aan eigen mening/inzicht in de materie. Ik durf te wedden dat jullie geen van beide ooit een gevangenis van binnen gezien hebben (houden zo ;)), geen idee hebben welke straffen er in NL gegeven worden, nog nooit een inbreker betrapt danwel neergeslagen hebben, of iemand kennen die dat gedaan heeft, laat staan iemand kennen die dat gedaan heeft en er voor veroordeeld is.

    Of sla ik de plank dan ver mis? Wees eens eerlijk?

    Dat heeft hier allemaal helemaal NIETS mee te maken. Niemand hier (ook ik niet) praat inbraak goed, dat staat helemaal niet ter discussie. Wat ter discussie staat, is of particulieren het recht in eigen handen mogen nemen, en mensen middels foto's op internet mogen veroordelen en aan de schandpaal nagelen. Dáár ging het uiteindelijk over. NIET over of mensen mogen inbreken of niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2011
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Hier het stukje van jouw manager:



    (dit is van een ooggetuige)

    Ik begrijp die manager 100% máár vind het wél fout. Staande houden en 'beginnen te wurgen' zijn toch echt verschillende dingen.

    Je ziet, ik lul nergens omheen, alleen ik denk er even iets langer over na en probeer zaken naar waarde te schatten, ipv maar dom te schreeuwen dat het een schande is allemaal.

    Wacht maar tot een AH manager jouw zoontje staat te wurgen op straat. We zullen eens zien hoe goed jij het allemaal dan nog vind.

    En, even voor de goede orde, die dief is opgepakt en voor de rechter verschenen, en die manager heeft GEEN boete of veroordeling gehad.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    West Europese, dat zegt al genoeg. Vergelijk het eens met china, of amerika, of rusland, om zomaar eens een paar andere plekken op te noemen. Maar nee, zover kijkt de wijze Zikken niet.

    Ik ben ook eens bij de koepel binnen geweest, ik wou dat ik zon recreatie zaal had. Geloof je me niet? Kijk maar eens goed naar deze foto van de koepel.
    [​IMG]

    Zo hee, niet een maar twee biljart tafels, tafeltennis, tafelvoetbal en een paar televisies met mediakasten erbij.. Dan moet je kiezen, dat is een staf! Echt afzien hoor! Ik zie daar iig geen cellen waar ze met 60 man op een hoop slapen en waar regelmatig doden vallen door beroerde verzorging.

    En tsja, een headlock is een mooie greep toch? De dief kan geen kant op zo, dus nog heel netjes vind ik. En er zit nog behoorlijk leven in omdat hij om zich heen zwaait, dus echt door knijpen zal die ook wel niet doen. Die heeft em letterlijk bij zijn nekvel, prima zo. Wurgen is het indrukken van de luchtpijp, wat die meneer daar doet is enkel het klemmen van de slagader (sleeperhold). Wordt ie lekker rustig van als et goed is, maar daar ga je niet kapot aan.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2011
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Goh, nee, daar noem je echt schoolvoorbeelden van landen die goed met mensenrechten omgaan.. daar moeten wij echt een voorbeeld aan nemen! China, moet ik daar nog iets over zeggen? Of wil je hier ook graag cencuur op google? Amerika; het land met de meeste gevangen van de hele wereld, en met tevens de hoogste criminaliteitscijfers. Gemiddeld 4.3 procent van de mannen zit daar in de bak, dat is dus 1 op de 20. Weet je hoeveel geld het zou gaan kosten als wij 1 op de 20 nederlanders in de bak zouden gaan zetten? Zou jij dat willen betalen?

    Je hebt het over links gelul van mij, en noemt als voorbeeld 2 communistische landen (van oorsprong). 2 landen waarvan vaststaat dat er op mensenrechtengebied heel veel mis ging of gaat. Het derde land wat je noemt komt steeds meer en meer in zicht mbt. de discussie over mensenrechten, waterboarden, guantanamo bay, what else?

    Die koepel; daar zitten lang gedetineerden. Ik weet niet wat voor kortzichtige plannen jij allemaal hebt, maar als jij denkt dat iemand nog goed of nuttig de maatschappij weer inkomt als ie 10 jaar lang in een vierkant hokje zit, denk ik dat je dat toch fout ziet. Ik denk ook dat 10 jaar lang in die koepel zitten echt niet gaaf is, of er nou 2 of 100 pooltafels staan.

    Mbt. dat filmpje, lees even het onderschrift, het stuk van tegen de grond meppen en wurgen, staat niet op dit filmpje.

    Met betrekking tot er omheen lullen, jij haalde het gevalletje AH erbij als bewijs dat iemand bekeurd werd als ie een dief staande hield, het blijkt dat die man helemaal niet bekeurd is, maar daar hoor ik je nu niet meer over, hoezo er omheen lullen om gelijk te krijgen? ;)

    Verder hou ik met deze discussie op, wij zijn het duidelijk niet eens en gaan dat ook nooit worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2011
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik geloof niet dat je daar zou willen wonen. Niet om het "briljante" gevangenissysteem, maar ook niet de "uiterst rechtvaardige" rechtsstaat die men in China, Rusland en/of Amerika heeft.

    Een "citizens arrest" zoals dat in Amerika zo mooi heet, is hier ook toegestaan.
    Iemand staande houden totdat de politie arriveert. MITS het geweld waarmee dit gepaard gaat proportioneel is. (in verhouding tot het vergrijp)
    En daarvoor gaat niemand de petoet in, want dan heb je de dader op heterdaad betrapt. Geen enkele rechter in Nederland zal je daarop veroordelen.

    Waar deze discussie mee begon is de vraag of het terecht is dat Jan en alleman (of Henk en Ingrid) iemands kop op Internet mogen zetten met de mededeling dat hij/zij een oplichter/dief of wat dan ook is.
    Simpel: daar hebben Henk en Ingrid niet het recht toe. En dat is naar mijn mening goed. Reden: zie mijn verhaal iets hoger in deze discussie.
    En of ze daar een boete voor moeten krijgen en hoe hoog die boete zou moeten zijn: ik geloof dat men in Den Haag het daar nog niet over eens is. En "Den Haag" kennende zal dat nog wel even op zich laten wachten.

    En hoe je reageert in een situatie dat je geconfronteerd wordt met een misdadiger kan je nooit vooraf zeggen. En ja: ik spreek uit ervaring.

    Verder is het begrijpelijk dat je als ondernemer hier emotioneel op reageert, want de ondernemer is relatief vaak de klos. Maar deze discussie kan ook zonder persoonlijke uitvallen gevoerd worden, hoop ik.

    Edit: Ik zie Henri me voor is... Tja, ik typ niet zo snel.
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik weet ook wel dat china geen lekkertje is kwa overheid, Ik noemde de landen enkel om aan te tonen hoe "zacht" we heb in Nederland wel niet aanpakken. In China draai je volgens mij al de bak in als je afval op straat gooit. Hier moet je voor moord hooguit 3 jaar brommen met goed gedrag. En de kosten worden deels al opgevangen. Gevangenen verrichten namelijk arbeid voor 75 cent per uur, waarvan ze hun TV huur ook moeten betalen. De rest is kassa voor de overheid. Meer gevangenen, meer arbeid.

    En als iemand zoveel heeft uitgevreten dat die voor 10 jaar de bak in moet, dan heeft volgens mij toch wel een steekje los. Daar valt met een Xbox ook niet veel soeps meer van te maken.

    En tsja, een of andere luster met een iPhone heeft wat gefilmd en noemt het wurgen, maar dat is et niet. Wurgen is stikken, bij die kerel zit hooguit zijn kop klem. Die manager heeft wel voor het gerecht gestaan en het heeft erom gehangen of hij de klos zou zijn. Gelukkig is dat niet gebeurd, maar je ziet toch al hoe onbenullig iets hoeft te zijn om voor het gerecht te moeten komen. Als hij bij het aanhouden ongelukkig was gevallen, was het anders afgelopen.

    En je hebt gelijk, de discussie kent geen goed einde, dus "let's agree to disagree".
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2011
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Daar kan ik mee leven hoor :).. sowieso waardering voor hoe je met de toch wel pittige discussie omging, beiden sterke woorden en harde uitspraken en tóch loopt het nog goed af, ook al zijn we het niet eens. Het kán wel :)
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
  11. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Maar even tussendoor te komen:

    Stel ik hang thuis een camera systeem op, en ik film de persoon die mijn huis binnen glipt op mijn TV van de muur te halen, en ik ga met deze beelden naar de politie.
    Zijn deze beelden geldig als bewijsmateriaal?

    Of ben ik verplicht om bij mijn voordeur een bord:
    "Pas op, camerabewaking" op te hangen?
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Jazeker ! dat maakt de zaak juist sterk, de meeste verdachten houden namelijk hun kaken stijf op elkaar.

    En nee, je hoeft geen bordje op te hangen dat er camera`s hangen.
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Voor de volledigheid.. bordjes dat er camera's hangen zijn alleen nodig op plaatsen waar iemand zich op zichzelf wel mag bevinden, bv. in winkels, in openbare ruimtes, op straat, enz.

    In jouw huiskamer hoeft dat niet, want zelfs al komt ie niet om te stelen, zonder jouw toestemming mág hij daar helemaal niet zijn.

    Dus ja, dat soort filmbeelden zijn voor de politie érg nutting en zijn toegestaan als bewijs.
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    (Beter in een andere draad)
     
  15. EricSw

    EricSw

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    93
    Dit onderwerp blijft een vreemde discussie.

    Denk is even aan het feit dat het programma "opsporing verzocht" al vele jaren lang beelden van criminelen openbaar maakt. Gaat dit nu ook verboden worden?
    Nooit heeft er iemand ook maar geklaagd dat hiermee de privacy van de crimineel geschonden werd.

    Het is in het belang van de samenleving dat die lui worden opgespoord, hoe kan iemand het daar niet mee eens zijn.

    Beelden van een ONBEKENDE dader openbaar maken om deze daarmee op te sporen vind ik een goede zaak.

    Het is wat anders wanneer iemand is opgepakt en naderhand de beelden worden geplaatst.
    Dan is er duidelijk sprake van de "schandpaal" waar eerder over gesproken werd en iemand straffen is niet onze taak maar die van justitie.
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    opsporing verzocht is in samenwerking met de politie.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Eric:
    correct me if I'm wrong, maar:
    - Opsporing verzocht wordt gemaakt in samenwerking met de diverse politiekorpsen.
    - Volgens mij worden de situaties nagespeeld. "Echte beelden" van criminelen worden volgens mij niet uitgezonden.

    Maar ik heb het programma al jarenlang niet meer gezien, dus m.b.t. dat laatste kan ik het mis hebben.
     
  18. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    In opsporing verzocht gaat het veelal om mensen waar juist geen duidelijke foto van is, maar, inderdaad, justitie heeft ook wel eens foto's van mensen naar buiten gebracht.

    Het punt is dat het dan de afweging is van mensen die capabel zijn die afweging te maken. Niet van rancuneuze particulieren. De mensen die het wegen, denken aan het belang van de maatschappij. Particulieren die zelf iets filmen, zijn alleen geinteresseerd in hun eigen belang.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Blijft nog steeds het punt over van Waarom zetten mensen de smoelen op het net?

    Als die overhemden er zelf meer werk van zouden maken, hoefde dat helemaal niet.

    Zelfde als wat overal nu wordt gedaan met voorrang laten geven aan de fietser, want ze stoppen toch nergens voor en op deze manier kunnen we de schuld bij een ander neerleggen.

    Je moet rechts inhalers niet gaan bekeuren, je moet die linksrijders aanpakken.

    Rijdt er iemand 60 op een weg waar iedereen 80 kan en mag, moet je niet de bumperklever achter die slak pakken maar die file veroorzaker.

    Zo zijn er nog veel meer dingen in dit prachtige land.


    Sprak laatst iemand die wilde advocaat van de duivel worden.
    Toen vroeg ik hem " jij wilt dus iemand gaan verdedigen die een half winkelcentrum overhoop geschoten heeft?" JA was zijn antwoord.
    Op mijn vraag wat hij zou doen als zijn familie was afgeschoten door hem, wist hij even niets te zeggen.

    Die "meneer" van de privacyclub praat ook wel anders als hij het slachtoffer wordt, maar voorlopig heeft hij weer alle aandacht.
     
  20. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat was dus ook mijn punt, Baggeraar. Met foto's los je niets op, het probleem is dat er te weinig inbrekers daadwerkelijk gepakt worden en dat is m.i. rechstreeks terug te leiden naar hoe de politie met inbraak omgaat (niet).

    Laten we dát probleem aanpakken ipv nieuwe problemen erbij maken :)

    Dus ipv zeggen "de politie doet het niet, dus doe ik het maar", zeggen "de politie doet het niet, dus we moeten de politie aanpakken".
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina