Beetje hulp gevraagd bij carb afstellen. (Edit: Uitlaat-druk is weg.)

Hoi, zelf nog niet zo lang bezig met nitro auto's, en had vanmiddag dus wat moeite, ik was bezig met het tuning proces, de carburateur afstellen, en had wat problemen. Probeer dus van veel brandstof langzaam naar beneden te werken naar de ideale lucht/brandstof verhouding, en op een bepaald punt merk ik dat de motor aarzelt bij het optrekken, maar de motor is nog ver weg van te heet. Was nog niet duidelijk of de motor nou te weinig kreeg want er komt nog een dikke pluim witte rook uit de uitlaat. Volgens de handleiding zou de auto te weinig brandstof krijgen maar dan in combinatie met geen rook uit de uitlaat, oververhitting, et cetera. Zou het kunnen dat de motor misschien te veel brandstof nog krijgt? En is dit een effect veroorzaakt door de low speed of high speed naald? :confused:

Laatst bewerkt:
Heb je de stickies al doorgelezen??? Daar staan enorm veel tips en adviezen in waardoor je nog beter je motor zelf kunt afstellen..

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de site van HPIeurope staat ook een mooi filmpje van het afstellen van een savage motor.
Dit blijft natuurlijk gewoon een nitro-motor, dus het principe is hetzelfde.
Het mooie is dat ze je duidelijk maken hoe de motor klinkt bij wat voor afstelling, ook de te arme en te rijke afstelling.
Een motor praat tegen je, leer hem te verstaan!

Mogge, gister nog wat gereden en geprobeerd, kreeg alleen de auto bijna niet gestart. Er zat geen brandstof in de toevoer kabel, en zelf iets tegen de uitlaat houden deed de brandstof nauwelijks bewegen. (Volgens hoort het zelf enorm snel te gaan lopen wanneer men de uitlaat dicht houd en probeert te starten.) Uiteindelijk lukte het wel maar de auto liep of te hard wanneer stationair en als ik dat probeerde te corrigeren leek dat niet meer via de low speed needle mogelijk, alleen door de idle speed needle lager te zetten deed de motor weer normaal maar sloeg deze na een paar tellen af.

Kan het kloppen dat dit wordt veroorzaakt door te lage druk? Ik had ook de leidingen gecheckt maar kon op het eerste gezicht geen lekkage vinden dus ik denk dat er ergens iets verstopt zit misschien.

Dat zal vast de boosdoener zijn. Je zal ergens een lekkage hebben waardoor er niet genoeg brandstof in je carburateur terecht komt.

Kijk de volgende plekken even na:
Uitlaat pakkingen (deze kunnen niet goed meer af dichten)
Slangetjes (lekkages hier in hoef je niet te zien! Vervangen en kijken of het helpt)
Koelkop/cilinderkop kan los zitten
Tank kan lekken. Druk de tankdop goed aan en controleer of de tuutjes nog goed vast zitten.
Een eventuele brandstof filter kan lekken

Het zit zo, er word in je tank druk opgebouwd d.m.v. uitlaat gassen. Als er ergens een lekje zit, is er niet genoeg druk en zal er onvoldoende brandstof naar de carburateur gebracht worden. Is dit echt te weinig druk dan zie je waarschijnlijk in je brandstof-toevoer slangetje dat er flinke luchtbellen doorheen gaan.

Dit is niet met afstellen op te lossen, want de motor gaat er gewoon heel erg onstabiel van lopen. Gewoon 1 voor 1 alle puntjes die ik gepost heb even na lopen en kijken of het helpt. Begin daarbij met de gemakkelijkste dingen zoals de cilinder/koelkop vast draaien. Als deze bijvoorbeeld los zitten kan je motor valse lucht krijgen waardoor hij ook niet goed loopt.

Succes
Erik

Back