Beetje nieuw, maar toch niet helemaal. Wat zijn jullie ideeën?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WilcoE, 26 mei 2020.

  1. WilcoE

    WilcoE

    Lid geworden:
    29 aug 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Medemblik
    Hoi piloten,

    Jaren, Jaren geleden heb ik mij hier op het forum ingeschreven. Ik wilde toen starten met quadcopters maar dit is eigenlijk nooit van de grond gekomen. Nooit iets gekocht en dit idee is aan een stille dood gestorten.

    Maar, sinds enkele maanden heb ik toch in mijn hoofd zitten om met een hobby wat bestuurbaar is te gaan starten. Ik ben helemaal gek geworden van vliegtuigen.

    Afgelopen maandag ben ik bij de vliegverening in enkhuizen geweest en heb daar ook daadwerklijk gevlogen. Dit smaakt naar meer.

    Ik weet alleen niet goed, wat wijsheid is. Want ik kan bijvoorbeeld een nieuw foam vliegtuig kopen en daar mee starten. maar ik zie op internet ook veel advertentie van brandstof motoren. En het lijkt mij super leuk om iets meer te knutselen.

    Nu heb ik de optie om goedkoop de volgende 5 vliegtuigen te bemachtigen. Waarvan 4 brandstof

    P51 mustang voodoo (Span 1,60 m)
    Motor OS Max 9.0
    Retracts

    Westerly (Span 1,48 m)
    Motor OS Max FP NIEUW

    Spad Xlll dubbeldekker (Span 700mm)
    Electro met regelaar en ontvanger.

    Ultimate Biplane Nitro dubbeldekker (Span 1,06 m)
    Motor OS Max FXI

    Charter (Span 1,50 m)
    Motor Enya 40 model 6002


    De westerly en charter zijn wat ik begrijp de ideale beginnerkisten, ik ben vrij handig en kan zo'n machine ombouwen naar elektro. Ik heb vroeger nooit een scooter of brommer gehad dus heb nooit met brandstof motoren gesleuteld. Maar ik vindt het wel iets hebben, en ben ook van mening als ik ooit brandstof wil vliegen dat dit een mooie opstart zou kunnen zijn. Maar electro heb ik wel nodig om te leren vliegen en omdat het handigere is op de vliegclub waar maar beperkt gevlogen word met brandstof i.v.m geluidsregels.

    Zouden jullie mij gewoon eens jullie ideenen kunnen geven? ik vraag niet aan jullie om een keuze voor mij te maken. Maar ben gewoon benieuwd wat jullie ideeenen zijn.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi, welkom terug dan maar..

    Vraag advies aan de mensen bij Pegasus... zij moeten je er mee leren vliegen.
    Brandstof of electro, kwestie van smaak.
    De Voodoo kan je vergeten, daar kan je niet mee leren vliegen.
    De Spad en Ultimate ook niet.
    Blijft over de Charter en Westerly.
    Dan zou ik voor de Westerly kiezen, degelijk en moderner dan de Charter.
    De Charter zal waarschijnlijk ook geen rolroeren hebben en de Westerly wel.
    De Charter is oud, Enya motoren zijn al een tijdje niet meer zo makkelijk verkrijgbaar.

    Dus dan zeg ik , de Westerly.
    Brandstof is fijner om te lessen, je kan veel langer vliegen dan met electro.
    Je moet alleen even kijken of je ergens in de buurt nog brandstof kan kopen.
    Of even vragen op de club waar zij hun peut vandaan halen.

    Verder heb je nog een startvinger, gloeiplugklem en gloeiplug accu nodig.
    Maar dat is allemaal goedkoper dan een set accu's en een lader.

    GJ
     
  3. WilcoE

    WilcoE

    Lid geworden:
    29 aug 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Medemblik
    Hoi GJ,

    Bedankt! voor je reactie.

    Pegasus stond er neutraal tegenover, ze hebben mensen die nog brandstof vliegen en de instructeur die mij gisteren begeleide heeft enkel brandstof kisten.

    Ik heb zelf echter geen verstand van brandstof motoren, ik weet dat je een vonk nodig hebt om een motor te starten en dat je brandstof en olie nodig heb om een motor te laten draaien. Maar meer kennis is er nog niet, ik wil het wel graag leren maar heeft voor mij een iets hogere leer curve dan electrisch.

    Wat voor brandstof heb je nodig voor die motors? en is het het voor de Enya en OS motoren hetzelfde of zit daar verschil in.

    Ik zal infomeren naar de rolroeren, als die er niet opzitten heeft het helemaal geen zin om die kisten te kopen.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De Westerly had origineel ook geen rolroeren zenne... Ontwerp is ook al bijna 50 jaar oud...

    Maar je kan een nieuwe vleugel bouwen, mét rolroeren. Niet zo gans moeilijk.
    Ik heb mijn oude Westerly waar ik vanaf 1990 mee vloog eind 2013 omgebouwd naar electro, met een nieuwe vleugel. Nog altijd dezelfde vliegkarakteristieken.

    Brandstof of elektrisch is idd helemaal jouw keus, samen met de mensen van de club.
    Sommige mensen hebben niks met electro. Prima. Sommige mensen hebben niks met brandstof. Ook prima.

    Dé balsaleskist van de afgelopen 10,15 jaar is de Calmato. Kun je zowel op peut of electro zetten.Heel heel fijne leskisten met een ruime marge aan vliegmogelijkheden (zowel prille beginner als al wat gevorderde vlieger met wat acrofiguren).
    Heb er al verschillende mensen mee leren vliegen (op electro weliswaar, dat is quasi het enige wat ik vlieg).
    Ook met verschillende electro schuimkisten (Kingfisher, FunCub, Valiant, Wot, ...). Gaat allemaal prima.

    Maar liever geef ik nog les met een houten kist van 1,50-1,60 m spanwijdte.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan op elk model rolroeren bouwen maar grote kans dat er op de Westerly al rolroeren zitten.
    Brandstof heeft voor en nadelen, maar dat heeft electro ook.
    Met brandstof vlieg je langer op 1 tankje dan dat je ooit met een trainer zal doen op een accu.
    Om lekker door te kunnen vliegen heb je 3 accu's nodig.
    Laden is daar geen probleem, ze hebben zonnepanelen en een partij accu's, die ik nog voor ze geregeld heb, dus ik ken de mensen daar wel.
    Electra is eigenlijk, accu laden, in het model stoppen, aansluiten en gaan.
    Maar binnen 8 a 10 minuten sta je weer op de grond.
    Brandstof is.. tanken, starten, vliegen en dan kan je vaak een kwartier of langer boven blijven.
    Als instructeur geef ik de voorkeur aan brandstof.
    Alleen.. brandstof heeft vaak minder vermogen dan electro.
    Maar voor lessen is dat juist goed, je moet echt zoals een echt vliegtuig gang maken om lost te komen.
    Daar leer je ook van sturen.
    Ik ben niet voor schuimpjes, liever dan een Calmato of zo.

    Maar je hebt geen verstand van motoren..
    Ze lopen op methanol met wat nitromethaan en smeerolie.
    Je moet ze voorgloeien door een batterij aan te sluiten, dan geef je een paar tikken tegen de prop en dan start ie.
    Afstellen leren ze je wel, dat is ook leuk.
    En het ruikt zo lekker.
    Beter dan een doorgebrande regelaar in een electromodel.

    Maar heb je dan wel verstand van electro?
    Want dat kan ook fout gaan.
    En electro is gevaarlijker dan brandstof.
    Als je een tik krijgt van een brandstofmotortje slaat hij vaak wel af.
    Een electromotor blijft doorhakken, dus daar moet je echt voor oppassen.

    Maar ga het weekend gewoon nog een keer naar de club, ga kletsen met Nico Koning, of Johannes, en er zijn nog veel meer zeer ervaren vliegers daar.
    En beslis dan wat je gaat doen, ook welk merk zender ze aanraden,

    Doe ze de groeten van Gert-Jan

    GJ
     
  6. WilcoE

    WilcoE

    Lid geworden:
    29 aug 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Medemblik
    Weer bedankt voor je reactie :)
    Heb gisteren uitgebreid met Nico staan praten en zal volgende week de groeten van je doen.

    Electro is geen probleem.
    En ook het eventueel ombouwen van een knappe kist naar Electro voorzie ik geen problemen

    Misschien maak ik het bij bij brandstof wel te complex in mijn hoofd. Ik weet inderdaad dat je moet voorgloeien en je de propeller aan moet slingeren, aan tikken.. Liefst met een stokje en dat ziet er redelijk eenvoudig uit.

    Wat ik complex vindt is: Ik weet niet wat de status is van die motoren in die vliegtuigen, 1 is nieuw en de rest zou makkelijk te starten moeten zijn.
    Die motortjes hebben lijkt me ook onderhoud nodig, moet je die helemaal uit elkaar sleutelen en met een goedje behandelen of gewoon lekker doordraaien.
    Wat ik beetje begrepen heb van de persoon waarvan ik ze kan overnemen is dat hij er nooit mee gevlogen heeft en ook weer van iemand overgenomen heeft. Het kan heel goed zijn dat die motortjes al 3 jaar stil staan. Wil ze niet kapot draaien als ik het spul thuis heb staan en even denk een motortje te starten om te kijken of hij het doet. (uiteraard niet vliegen)


    En dan het geluid, er is een bepaalde geluidsnorm. Maar ik heb nu al geen idee hoeveel geluid (Decibel) zo'n motortje maakt.
    Begrijp dat je er een ander uitlaatje op kan schroeven waar die stiller van word.

    Kun je mij eens vertellen wat de mogelijkheden zijn om zo'n motor stiller te krijgen?
    Dan ga ik mij daar nog eens in verdiepen. Want als ik kies voor deze kisten waarvan er 4 met brandstof zijn wil ik natuurlijk wel vliegen met de regels die gelden.

    ohja, er zit een Spectrum DX6i ontvander/sender bij en een startkist met vanalles om de motor te starten.


    Nogmaals bedankt voor je tijd.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2020
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Brandstof is niet complex.
    Sterker nog, veel mensen die brandstof gevlogen hebben en overgestapt zijn naar electro hebben daar problemen mee.
    Voorbeeld:
    Als je een brandstofmotor hebt van bijvoorbeeld 6,5cc dan hoort daar een bepaalde maat prop bij.
    Dat is redelijk bekend en dat zal dan een 11x7 zijn of zo.
    Een maatje hoger of lager kan ook nog.
    Zet je er dan een te grote prop op doet de motor het niet meer, dan komt ie niet meer op toeren.
    Ga je dan naar electro, laten we zeggen je vliegt op 4S , dat is ongeveer 14 Volt onder belasting en 50 Ampere stroom, dan zou je een 60A regelaar kunnen nemen.
    Als jer er de goed prop op zet dan is alles prima, zal je geen problemen krijgen.
    Maar een electromotor gaat gewoon door, dus als je er een te grote prop op zet gaat ie gewoon draaien en dan zal of de regelaar affikken of de motor verbranden.
    Dus bij electro moet je bestaande concepten overnemen of uitrekenen en meten.
    Nou zit er bij Pegasus ook wel genoeg kennis en die helpen je wel maar electro is wat ontastbaarder.

    Brandstofmotoren hoeven nooit uit elkaar.
    Als je een tijdje niet gaat vliegen kan je hem schoonspoelen met alcohol en dan conserveer olie erin spuiten tegen het roesten.
    De accu's voor electrovliegen, lipo's, hebben wel aandacht nodig.
    Na het vliegen,. als je ze op gaat slaan dan moet de spanning teruggebracht worden naar ongeveer 3,8 Volt per cel.
    In de lader zit meestal een apart programma, storage.
    Doe je dat niet dan gaan ze vrij snel stuk.
    EN in koud weer doen ze het ook niet geweldig, wij belasten de lipo's nogal zwaar en dan moet je ze een uur voorverwarmen.
    Bij de huidige temperaturen (vanaf 20 graden) heb je bij een normale beslasting nergens last van, dan doen ze het gewoon.

    Geluid.
    Ik weet niet wat Pegasus mag doen aan geluid.
    Ik heb in Stompetoren gevlogen en daar mochten we maar 76dB op 7 meter maken.
    Dat was haalbaar met een klein nadempertje.
    Volgens mij zijn de eisen bij Pegasus inder streng, dus een standaard demper met een slangetje eraan zou genoeg moeten zijn.

    De zender is prima om te leren.
    Met wat geluk heeft de instructeur ook een spektrum en dan kan je aan de kabel, of zelfs draadloos lessen.

    GJ
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    qua geluid: als je een nette uitlaat hebt, heb je nergens last van.
    de uitlaten die bij de OS motoren zitten (de nieuwe motoren) zijn erg goed. voldoende vermogen, vrij weinig geluid.
    maar je hebt meer merken en types.

    verder is brandstof vliegen niet lastiger dan electro.
    je leert tijdens het lessen de ins en outs.
    de instructeur start in het begin, en stelt af.
    tussendoor vertelt hij wat hij doet.
    langzaamaan geeft hij die dingen aan jou. dus in een vrij korte tijd sta je zelf het ding te starten en af te stellen.

    qua slijtage: daar zit een puntje bij gebruikte kisten.
    bij echt oude motoren kun je zelfs nog wonderolie tegenkomen.
    dat is een beetje de pest, dat spul.. de een zweert erbij, de ander niet..
    maar heeft zo'n motor lang op wonderolie gelopen, kan het makkelijk zijn dat je de motor op moderne olie schoonwast, en het ding zijn compressie verliest.
    beter gezegt, hij was al versleten, maar de wonderolie gaf hem nog een beetje compressie.
    qua smering en zo is het spul ruk.
    maar ook daarin kan je instructeur je helpen.

    en in het ergste geval, voor +/- 150 eur heb je een gloedjefonkeltjenieuwe OS46 op de neus staan..
    die motor hou je daarna natuurlijk bij je, zet je na het lessen op een andere kist.

    brandstofmotoren gaan in de regel niet zomaar open.
    misschien als je het echt heel erg leuk vind eens per jaar om de lagers te controleren/vervangen.
    maar dit kan ook gewoon als je zeker weet dat de lagers versleten zijn.
    verder is het een kwestie je startbatterij geladen meenemen. en een paar gloeiplugjes in je startkoffer reserve houden.
    je hebt wel eens van die dagen dat ze er eentje opvreten....
     
  9. WilcoE

    WilcoE

    Lid geworden:
    29 aug 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Medemblik
    Hoi Student,

    Bedankt voor je reactie :)

    Duidelijk verhaal....

    Ik heb voor nu nog 1 vraag. Hoe kom ik erachter welke specificaties een bepaald motortje heeft?

    Motor OS Max 9.0
    Motor OS Max FP
    Motor OS Max FXI

    Heb zitten zoeken op internet, en ben terecht gekomen bij de OS engines die hebben een lijst met motors die hun niet meer maken.
    Daar vallen deze alle 3 onder volgens mij. Maar nergens iets te vinden over hoeveel cc het is en wat eventueel de specificiaties zijn.

    Groet,
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    FP en FXI zijn de types.
    Een FP heeft bijvoorbeeld glijlagers een FXI is een nieuwe type en heeft kogellagers.
    Het heeft beide voor en nadelen.

    Het aantal cc's kan je zien aan de type aanduiding.
    25 is 4cc
    40 is 6,5cc
    Dus een motor heet normaal gesproken, OS 40FP of 25FXI

    GJ
     
  11. WilcoE

    WilcoE

    Lid geworden:
    29 aug 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Medemblik
    ok, dus eigenlijk mis ik de type aanduiding om te kunnen zeggen hoeveel cc die blokjes hebben.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, eigenlijk wel.
    Maar het zal of een 4cc of een 6,5cc zijn, dat zit meestal op de Charter of Westerly.
    De Voodoo zal een .55 motor hebben, 9cc.

    GJ
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij 95% van alle motoren vind je onder de uitlaatpoort (dus meestal uit het zicht omdat die uitlaat in de weg zit), een ingestanst of ingegoten nummer, en dat is meestal de cylinderinhoud in honderdste cubic inches. Dus als daar "46" staat betekent dat niet dat het een eerbetoon aan Valentino Rossi is, maar dat die motor 0,46 kubieke duim cylinderinhoud heeft.
    Een kubieke duim is 2,54 x 2,54 x 2,54=16,4 cc. "46"=0,46 cu.in.= 0,46 x 16,4 = 7,54 cc
    Heel ruw kun je zeggen dat als je het getalletje onder de uitlaat poort door 6 deelt, dat je dan de cylinderinhoud in cc's hebt: 46/6=7,6666 dus dat klopt redelijk.
     
  14. WilcoE

    WilcoE

    Lid geworden:
    29 aug 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Medemblik
    Mooie berekening :)
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zat eens te kijken wat er nog aan modelbouwwinkels daar zit maar dat is helemaal niets meer.
    Dan moet je echt naar Waalwijk rijden.
    Ik heb zelf ook nodig dus kan ik naar Kerpen (Freakware) of Waalwijk.
    En Modeltechnics zooi moet ik niet, dat verkoopt men overal maar vind ik niks.
    Dus Wilco.. kijk eerst eens waar je goede en betaalbare brandstof kan kopen.
    Opsturen doen ze niet.
    Weinig hoop dat er in Nederland nog iets te vinden is.. of Brutus moet het om willen bouwen naar benzine?

    GJ
     
  16. WilcoE

    WilcoE

    Lid geworden:
    29 aug 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Medemblik
    Ja da's wel een ding.... ik heb geluk de luxe van een lease auto dus beetje extra km's rijden is niet zo'n issue. En dan maken we er maar gewoon een uitje van en zorgen dat we genoeg meenemen om weer even vooruit te kunnen.

    Ik had wel een shop gevonden die zelf brandstof mengde en die het volgens mij ook verstuurde hoe wel ik daar wel twijfels bij had.
    Enkel geen idee meer welke dit was.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hobby In mengt wel, maar verstuurt niet. Staat duidelijk op hun site. Je kunt het bestellen, maar wel zelf ophalen.

    Wil ik gerust doen hoor... Maar voor een beginner wordt het dan wel wat veel om te behappen, want een deel van de ombouw zit in het opnieuw aanleggen van het brandstofsysteem, en dat deel doe ik niet, maar moet wel even goed gebeuren.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is ook (vind ik tenminste, is dus een persoonlijke mening) werkelijk troep. Wil ik niet in mijn motoren hebben.
    ModelTechnics heeft ÉÉN belangrijk voordeel: je motor gaat er niet van kapot. En dat komt omdat stilstaande motoren zelden kapot gaan...
     
  19. WilcoE

    WilcoE

    Lid geworden:
    29 aug 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Medemblik
    De komende tijd eerst dit maar eens aan de gang zien te krijgen en te houden. Het was inderdaad Hobby In die ik bedoelde.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    desnoods maak je even een dealtje met je instructeur.
    koop je een paar liter van hem. ben je er ook voor de korte termijn.
     

Deel Deze Pagina