Begin bouw pantserdekkorvet Sumatra

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BasKl, 29 mei 2011.

  1. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    De Zeven Provincien is naar de afbouwkade verhaald dus de helling is vrij voor een nieuw project: Pantserdekkorvet Sumatra 1888 - 1902.
    Ik ben begonnen met één van de 6 sloepen die het schip met haar meedroeg. De bouw methode heb ik opgedoken op het internet, op een Franse site en bij een Duitse modelbaushop.

    Ik heb eerst een mal gemaakt

    [​IMG]

    Daarna met 1mm dunne plankjes de huid opgebouwd​

    [​IMG]


    [​IMG]


    Toen alle planken waren gelijmd het geheel "gelost"​

    [​IMG]

    Vervolgens de sloep verder afgebouwd;​

    [​IMG]



    [​IMG]


    De riemen en mast(en) liggen te drogen.​

    Wordt vervolgt​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is top werk, knap gedaan ga je zeker volgen ;)
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Leuk dat je van dit model een verslag bij houdt. Aparte manier om sloepen te bouwen maar wel een goede. Sloepje ziet er mooi uit. Misschien dat ik de volgende keer het ook deze manier probeer. Mijn sloepen hebben nu wat te brede spantdikten. Het toeval is dat ik op het ogenblik de laatste hand leg aan de twee laatste sloepen. Hiervan zal ik binnenkort nog wat foto's plaatsen.

    Tip; plaats even een foto van het originele schip. Ik denk dat de meeste niet weten hoe een pantserdekkorvet eruit ziet...

    Groeten Paul
     
  4. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Dag Paul.

    Bedankt voor de goede tip, ik zal er meteen gevolg aan geven.
    Hr Ms Sumatra is inderdaad niet een bekent schip, alhoewel dit schip in sommige boeken de eerste Nederlandse kruiser wordt genoemd.
    Ik ga deze beauty bouwen in schaal 1:50

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Eerste sloep gereed

    Het eerste sloepje is gereed

    [​IMG]

    Roeiriemen en masten met zeiltjes zijn toegevoegd.​

    Nog 5 te gaan............................​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Knap stukje werk:yes:, je hebt een mooi schip gekozen om te gaan bouwen.
    Ik ga je volgen.

    Succes met de bouw
    Andy
     
  7. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Bas,

    Schitterend resultaat en het lijkt wel of je de foto's van die Franse bouwer hebt overgenomen. Maar hoe heb je nu precies de mal gemaakt? Want dat is de sleutel van het succes. Ben heel benieuwd hoe de bouw verder gaat.
    Zo langzamerhand kunnen we binnen de MMI wel een aparte klasse beginnen.
    Ik hou het voorlopig maar op modellen van na WOII. Qua foto's is dat toch iets eenvoudiger.

    Groeten,
    Luc
     
  8. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Stoomsloep gebouwd

    De stoomsloep is gebouwd volgens hetzelfde principe als van de sloep met 12 riemen. Ik heb op internet gezocht, en bij maritiem digitaal wat tekeningen en schetsen gevonden die ik wel kon gebruiken. Ik heb de maat van de sloep op de Sumatra als uitgangspunt genomen en volgens de "gescoorde" tekening aan die normen aangepast, de mal heb ik expres 2 mm overall kleiner gehouden om zo de correcte maat te kunnen houden.
    Ik heb een sloep van ca 1920 gebruikt, wel iets jonger dan de Sumatra zelf maar 1. ze is fantastisch en 2. sloepen van die aard en uiterlijk waren voor 1920 ook al ingebruik.
    Tip van mij: gebruik geen balsahout van 1 mm, plakt, snijd en bewerkt geweldig maar na drie keer schuren ben je erdoor. De eerste versie van de stoomsloep was van dit type gebouwd maar is naar de prullenbak verwezen. Genoeg geschreven hier een paar foto's

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Nog vier sloepen te gaan dus wordt vervolgt.​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ziet er super uit!

    Freek
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap en wat een tempo :)
     
  11. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    De stoomsloepen zien er goed gedetailleerd uit. Heb je een foto gevonden op Marine digitaal waar zo'n huif op staat en bediening van de stoomfluit? Als je deze secuurheid kan vast houden tot het eind, dan wordt het een schitterend schip.

    Wat Luc schreef; Dan kunnen we bij de MMI een aparte klasse beginnen,"schepen van weleer".;)

    Groeten Paul
     
  12. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Bas,

    Knap stukje modelbouw, ziet er geweldig uit, wist niet dat jij van die kleine vingertjes hebt. In ieder geval pet je af een aanwinst voor MMI.
    Leuk idee van Paul omtrent " schepen van weleer" Naar mijn mening zitten er nog een aantal schepen uit de oude GOEDE TIJD.
    Groetjes
    Aad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Opmerking/vraag Paul

    Hallo Paul

    Hieronder de tekening die ik van "maritiem digitaal" heb gehaald en grotendeels heb gebruikt. Op dezelfde site staat ook een aantal foto's van stoomsloepen, en een model van dit type stoomsloep, een kijkje nemen waard.
    De bediening van de stoomfluit heb ik met een roodlijntje aangedikt, en één van de huifjes omcirkelt met groen.
    Deze tekening laat ook nog een andere huif zien die ik omwille van de schaal 1:50 heb weggelaten.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Maritiem digitaal ken ik ook. Onlangs hebben ze de site aangepast waarbij zoeken nu veel makkelijker is geworden. Daar heb ik al veel informatie afgehaald tijdens de bouw van de Hertog. Rond welke tijd waren deze sloepen? De Hertog kwam zo rond 1904 in de vaart en ik vind die huifjes wel leuk staan. Dan heb ik nog wat om te bouwen...

    Groeten Paul
     
  15. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Hoi Paul

    Op de site staat een model van ca 1920, maar ik heb ook een foto gezien van de Jacob van Heemskerck die in 1915 een vrachtvaarder probeert vlot te trekken waarop een dergelijke sloep te zien is. Ook heb ik een afbeelding van de Kortenaer gezien waarbij het schip zelf nog in de donkere kleur was, en die pas na 1905 een lichtere kleur heeft gekregen, met een dergelijke sloep aan stuurboord midscheeps. Kortom ik denk dat je de keuze zelf kunt maken....................
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Bedankt voor de info. Ik zal mij er eens over buigen. De Jacob van Heemskerck was ongeveer een zusterschip, dus dan zal de HH deze huifjes ook wel hebben gehad. Leuk detail in ieder geval.

    Bouw ze!

    Groeten Paul
     
  17. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    B-sloep nummer 1

    De eerste van twee B-2 sloepen is gereed. Eigenlijk is ze bijna gereed want ze staat nog niet op de Sumatra of hangt nog niet aan de davits.
    Na ongeveer 20 uren friemelen ziet ze er zo uit...................

    Als achtergrond heb ik een vergroting van de Sumatra zelf genomen en vraag mij elke keer af wat die arme drommel daar op het plankje, heeft "uitgevreten" dat hij als enige de buitenzijde van het schip aan het tjetten is ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Iemand zal de klus moeten klaren. Bel nou, we kunnen wel wat hulp gebruiken...

    Groeten Paul
     
  19. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hey Bas,

    Zo ff een berichtje van mij,ik vind dat het er al heel keurig uitziet,en ook gedetaileerd.
    Ben benieuwd naar het schip zelf,en vind het ook zeer mooi dat er nog een schip "van weleer "gebouwd word.
    Verder zo :)

    Grtz,John
     
  20. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Kielgelegd

    Het is alweer even geleden, maar ik heb niet stilgezeten.
    De afgelopen tijd heb ik met meerdere mallen tegelijk de sloepjes gemaakt.

    [​IMG]



    En is de kielgelegd​


    [​IMG]


    En nu plankje voor plankje de romp "bekleden". Ik gebruik hiervoor 3 mm triplex gezaagd in 5mm brede latten.
    Ik ben ondertussen aan het nadenken hoe nu het beste de schroefassen te bevestigen, tips zijn zeerwel welkom, want zowel de assen als de schroeven zijn niet zichtbaar op de tekening.
    Even spieken bij haar tijdgenoten.............................​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina