begin bouw Smit Nederland

• Topicstarter Topicstarter frutter
  • Startdatum Startdatum
F

frutter

Guest
Hallo ,
Ik heb net de smit nederland gekocht,aangezien ik een beginnende bouwer ben is het vast te hoog gegrepen.
Na het openen van de doos zag ik dat er weinig tekst en uitleg in de doos bevond.
Eerste probleem is dat ik denk dat er een stuk van de bovenkant van de romp af moet (volgens mij is de rand te hoog).
Ik wil ook een verslag bijhouden van het geklungel van wat ik ga doen.
Als iemand wat tips heeft of suggesties altijd welkom.
Groetjes,

Ferdy

Beste Frutter,

Wat betreft het afsnijden van de romp.

Dat moet inderdaad, maarrrrrrrr... niet meteen.
Je kunt er beter eerst voor zorgen dat de ondersteuning van het dek er op de juiste plaats ingelijmd wordt (maatvoering vanaf tekening opmeten en uitzetten op de romp).

Hierna bouw je de roerkoningen, schroefassen, straalbuizen, aandrijving en bodemplaat in. Daarna plaats je het dek in de romp en dan pas snijdt je de overhoogte af tot bovenzijde dek.

Het kan zijn dat het houten dek iets te lang is. Moet je door middel van schuren zodanig bijwerken dat het geheel klemmend past.

Het kan zijn dat de romp er nu iets anders uitziet. Ik heb de mijne alweer 7 jaar geleden gebouwd maar dat weet ik er nog van. Plaats anders even een foto van de romp zoals ie uit de doos komt. Kan ik waarschijnlijk verder helpen.

Nog een tip, plamuur het hout terwijl het nog in de "ramen" zit met lakplamuur. Scheelt echt heel veel werk met het achteraf doen. De passing van de lasergesneden delen is zo goed dat je hierdoor bijna geen plamuurwerk meer hebt na het lijmen van de delen. Alleen op de kopse kanten van het hout een beetje.
Ook alles goed in de grondverf zetten na het lijmen zetten helpt. Zeker het deel dat in de romp komt zoals de onderzijde van het dek en de bodenplaat bijvoorbeeld. Anders heb je na een jaar varen een champignonnenkwekerij aan boord. En dat is niet wat je wilt denk ik.

Laat je niet afschrikken door het gevoel dat je het fout kunt doen. Door alles in één keer foutloos te bouwen heb je:

1. Het verkeerde model gekozen want dan zit er waarschijnlijk te weinig uitdaging in voor je.
2. Niets bijgeleerd want alles wist je al.

Al heb je dertig modellen gebouwd vanaf tekening, dan nog leer je bij ieder model bij. Dat is denk ik ook de uitdaging voor de meeste modelbouwers. Om met je eigen kennis iets te maken en wanneer die kennis niet voldoende is er zoveel van op te steken dat het de volgende keer beter gaat.

Duss... Is het gebouwde niet naar je zin. Dan gewoon opnieuw beginnen en het de tweede (of derde of vierde) keer beter doen.

Succes met de bouw.

Hallo ,
Ik heb net de smit nederland gekocht,aangezien ik een beginnende bouwer ben is het vast te hoog gegrepen.
Na het openen van de doos zag ik dat er weinig tekst en uitleg in de doos bevond.
Eerste probleem is dat ik denk dat er een stuk van de bovenkant van de romp af moet (volgens mij is de rand te hoog).
Ik wil ook een verslag bijhouden van het geklungel van wat ik ga doen.
Als iemand wat tips heeft of suggesties altijd welkom.
Groetjes,

Ferdy

Oef, ik zou dit model niet hebben uitgekozen als beginnend bouwer. Veel te moeilijk.
Mits je erg handig bent....

klopt,

een meneer van 48 jaar zal vast wel dit project tot een goed einde brengen. Veel exemplaren worden afgemaakt maar staan ook veel op marktplaats omdat men het niks vond of geen zin meer had maar bij een bouwverslag ben je toch beetje verplicht om het tot een goed einde te brengen;) veel plezier met de bouw en werk vooral rustig en neem de tijd.

tim

Frutter

Laat je niet afschrikken door een doos vol met onderdelen, het lijkt onoverzichtelijk, maar het gaat vanzelf op. Er zijn op deze site vast wel ergens bouwverslagen te vinden over dit bouwobject. Mogelijk vindt je daar tips die je verder kunnen helpen. En..... zoals je ziet zijn er voldoende mensen hier die je van tips kunnen voorzien vanuit eigen bouwervaring.
Succes er mee
Opa jan

Ok Mensen,

Ik merk het al dit gaat best goed komen.
Ik heb al meer boten gemaakt maar daar zat meestal een goede beschrijving bij met maten en wat tips.
En wat betreft Wiggie de foto,s komt eraan moet nog even kijken hoe dat moet, ik ga eerst bouwen wat je schreef en dan pas snijden bedankt voor de tip.
Ferdy (frutter)

Ferdy,

Van welk merk is de boot. Ik heb vroeger de Banckert en Zwarte zee van Billing Boats gebouwd. Als het Billing Boats is kan ik je misschien wat verder helpen.

Groet,

Ad Bakker

Billing boats is het merk

Billing boats is het merk

Beste Ferdy,
Ik heb eens op de Billing Boats site gekeken naar de bouwinstructies van de Smit Nederland (overigens geen tekst, alleen de tekeningen en onderdelenlijsten), en ik denk dat je met de adviezen van met name Wiggie een heel eind op weg moet kunnen komen.
De Zwarte Zee was anders, want daar maakte de verschansing van de voorste dekken deel uit van de romp, dus daar had het geen zin om wachten met het afsnijden van het overbodige plastic tot de dekken erop lagen. Voorzover ik het op de tekening kan zien is bij de Smit Rotterdam de verschansing rondom vanaf het dek een apart deel, dat je er later op moet zetten na het aanbrengen van de verschansingssteunen. In dat geval werkt Wiggie's advies heel goed.

Succes,

Ad Bakker

Dag Ferdy,
Wat is de status van uwe Smit Nederland? Ik heb toevallig vorig jaar in oktober 2009 de Smit Nederland van Billing Boats aangeschaft en deze is nu voor 90 % af. De elektronica wat beteft lieren, verlichting, geluid...daar moet nog een wintertje aan gewerkt worden. Het was ook mijn eerste boot in dat formaat en het is mij gelukt. Zoals in eerdere repley's vermeld staat het is een uitdaging.

Ik ben benieuwd naar uw resultaat.

Back