Begin Helicopter vliegen

• Topicstarter Topicstarter manne
  • Startdatum Startdatum
M

manne

Guest
Hallo allemaal. Ik heb net al een beetje rond zitten kijken op dit forum naar handige informatie, maar het leek me toch ook handig om een topicje aan te maken.

Ik ben namelijk vandaag langs een modelbouw zaak gefietst in de buurt om te kijken wat de kansen zijn voor mij om een R/C helicopter aan te schaffen. Ze hadden er eentje kant en klaar staan, model MF-10. Ik weet niet of het een dragonfly MF-10 was of een ander model. Dit model had 2 rotors boven elkaar (+- 8 cm tussen elkaar). Volgens de verpakking vliegt de heli een stuk stabieler doordat er 2 rotors zijn (+nog 1 kleine mini mini rotor vlak boven de 'bovenste' rotor) Prijs: 289,-

Nou vroeg ik me af, wat is eigenlijk handig om te doen als je wilt beginnen? Uiteraard zal het erg moeilijk zijn om een heli goed te kunnen besturen... zijn er toevallig handige beginners modellen waarmee het makkelijker te leren valt? Waar moet je ongeveer op letten als je er eentje aanschaft? Er zijn vast allerlei dingen waar je op moet letten voordat je er eentje aanschaft maar als beginner weet ik daar nog weinig van :oops:

Ik ben eigenlijk opzoek naar een kleine heli waar je ook goed binnen in huis mee kan vliegen.

Heb je dit topicje al gelezen? Dat gaat over een "gewone" helicopter. Dus met 1 main rotor en een tail rotortje.

Onthoud alleen 1 ding... Heli leren vliegen ZONDER hulp is zeker mogelijk. Ik heb het ook grotendeels zonder hulp geleerd. (Met een Micro bedoel ik dan.....)

Besef je echter wel dat het
A - een verschikking is om te leren. Dat kost veeeeeel tijd en waarschijnlijk ook wel wat aan reparatie centjes. Doorzettingsvermogen is het key-word in deze....

B - Per definitie erg verslavend is ;) Je wilt alleen maar meer.

Als je met die 2 uitspraken leven kan, dan wens ik je veel plezier ;) Dat laatste zal ongetwijfeld wel goed komen ;)

Marco.

ik ga meteen die FAQ doorlezen, bedankt. Doorzettingsvermogen heb ik zeker wel, ben alleen niet zo technisch... Of nouja, ook weer niet a-technisch, maar heb me verder nooit erg verdiept in hoe R/C apparaten werken en ken ook de meeste termen niet. Lijkt me in ieder geval ongelooflijk leuk om met een r/c heli te vliegen!!

Dragonfly 4 Channel RTF RC EP Helicopter vanuit Duitsland voor e 60,-

Maar dan vraag ik me af, zou dit dan een goeie koop zijn als beginner?

5.jpg

Features :
This is a 4 channel micro helicopter. It has a fixed pitch main and
tail blade and uses 2 electric motors for turning. There are 2 control
servos on board as well and control the swash plate for flight control.
A on-board speed mixer, speed controller and gyro do the job of helping
to stabilize the helicopter and fly in the users intended direction.
Very good flight performance can be had with this helicopter. We
recommend indoor to fly, but on calm non windy days you can fly
outdoors as well.
All the usual modes of helicopter flight are possible. Up/down,
left/right yaw, fowards/backwards, left/right and a combination and all
4 movements.
The body canopy has been restyled as well as the transmitter. The rotor
head is constructed of tough plastic to resist impact damage.
With the supplied 8.4 V @ 650mA Ni MH battery, you can expect an
average flight time of 10 to 15 minutes. The control range is about 100
meters. This is a great beginner helicopter. It is simple in design and
comes with many extras.
Factory spare parts support is available.
Different radio frequencies and bandwidths are available as well. 35 or
72 Mhz depending on you area. Please specify when you order.

PACKAGE INCLUDE:
Dragonfly 4 Channel Micro Helicopter
8.4 V @ 650 mA battery. You get 2 batteries.
High Speed Charger.
2 installed mini control servos
Mixer and speed controller.
Gyro.
Transmitter and receiver. Please specify 35 or 72Mhz.Also, please
specify MODE 1 or MODE 2*
*MODE 2 has thottle on left hand side, MODE 1 has throttle on right
hand side

Free bonus
Extra pair of main blades X 1
Extra tail blade X 1
Training kit. Helps to prevent damage in a rough landing.
Flight simulator kit. Practice on your home computer with the
transmitter hooked up before actually flying!
Extra battery

de dragonfly 4 is opzich een heel goed ding, maar de zender heeft geen denderend bereik. Maarja omte leren vliegen heb je dat ook nog niet nodig

inderdaat leuk om het even met te leren :nooo:
deze micro heli is leuk zo lang je niet meer wilt doen dan kleine korte hopjes.
het feit is namelijk dat hij geen 3s lipo's verdraagt en lipo's zijn eigenlijk nodig om langer te kunen vliegen als je hem een beetje heel kan houden.
en met 2s lipo krijg je minder spanning dan de motor eigenlijk nodig heeft.
het is een goedkope start maar beter als je wat geld extra spaard en dan een piccolo of soort gelijken koopt. met elektronica die de spanning van 3s lipo wel aan kan.
Dan kun je namelijk echt veel sneller het hoveren en landen goed krijgen omdat je gewoon meer oefen tijd per laading krijgt.
o en micro heli is goedkoper crashen dan een groote heli
Maar een micro crasht ook sneller dan een groote heli omdat met een groote heli je hulp gaat zoeken.

en wat betekent lipo's precies? sorry, maar het enige wat ik met r/c aan ervaring heb is toen ik 10 was en zo'n lompe bart smit r/c auto had... Is het een bepaalde soort accu of iets in die richting?

Ik ben inderdaad ook al verder gaan zoeken en ben een hele mooie Apache tegengekomen :D Volgens de winkel zitten er li poly batteries bij die per batterij 30-40 minuten mee gaan. In eerste instantie geloof ik dat niet meteen aangezien men meestal overdrijft. Hij kost omgerekend e 280,- Wel ontzettend gaaf, een Apache. Maar ben wel bang om zo'n 'dure' ook snel de prak in te vliegen :?

Opzich heb ik een redelijk groot budget tot mijn beschikking maar ik vraag me af of het handig is om meteen een expensive apparaat te kopen...?

je hebt het goed dat je niet meteen met een schaal kist aan de gang moet gaan zonde van de romp.
lipo staat voor de accu die in de apache zit.
namelijk (li)tium (po)lymer accu's zijn ligt en heben 3.7 volt nominaal per cel in plaats van nicd en nimh die veel gewicht heben en maar 1.2 volt nominaal per cel zijn.
het beste is met je redelijk groote buget te gaan kijken naar een piccolo eco v2 fp of humingbird elite fp deze kun je in de toekomste ombouwen zonder veel moeite naar een 6 kanaals heli.
er staat heel veel op het forum over deze micro heli's.

Back