Begin verbouwing de Amsterdam

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Hannibal, 10 jun 2003.

  1. Hannibal

    Hannibal Guest

    Ik kreeg hem zo aangeleverd:

    [​IMG]

    Toen heb ik de romp geschuurd met korrel 600 oplopend tot 1000 en mat zwart gespoten (eerst goed ontvet)
    Daarna met Hema plakband (doorzichtig) want dat plakt niet of nauwelijks, de waterlijn afgeplakt, twee tapejes met tussenruimte 2mm. En die wir geschilderd, ook de bovenste rand van het achterdek is zo gedaan. De voorste rand is met t handje, wat minder maar niet af te plakken.
    Vandaag op zaak letters geplot en erop geplakt

    Dit als resultaat

    [​IMG]

    en dit zijn wat foto's van eerste vaart.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hij luisterd echter slecht naar zijn roer, dus dat ga ik nog aanpassen..
    Wordt vervolg.............
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ahoy Hannibal,

    Dit is nu eens een sleper die de naam 'sleper' waard is.
    Zéér mooie boot. Eén vraagje: waarom plaats je de ontvangerantenne niet binnen in de romp? :wink:

    Bij mijn boten kleef ik steeds de antennedraad binnenin rondom rond de romp vast met kleefband en ik heb daar qua ontvangst nog nooit problemen mee gehad.

    Verder niets dan lof.

    Groeten
    Droopy
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Inderdaad: maak eens een foto van je schip en kijk daar eens kritisch naar. (of laat een ander dat doen)
    Op een foto zie je plotseling dingen die je niet opvallen als je schip zo in het water ligt.

    Overigens:
    Mooi schip!
    Heb je al geprobeert er mee te slepen?
    TIP:
    Gooi een rubberboot in het water, ga d'r in zitten en laat je zelf voort slepen!
    Deed ik jaren terug al op een recreatieplas, met een heel klein slepertje (zo'n 60 cm) met een monopermpje. Verbazend hoe makkelijk je soms iets kunt slepen.
    (Het is goed weer, dus profiteer ervan!
    (Wel goed insmeren met zonnecreme) :wink:

    Wim
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Plezier verzekerd! Ik heb met mijn sleper (de Yorkshireman) ook nog groot en klein grut over de waterplas gesleept. Ja, zelfs volwassen personen! De lol kan niet op :lol:

    Als je kinderen in een rubberbootje sleept wel eerst eventjes informeren of ze wel kunnen zwemmen (safety first) :wink:

    Een ongelukje zit soms in een klein hoekje.

    Groet.

    Droopy
    [/url]
     
  5. Hannibal

    Hannibal Guest

    Re Draad

    Dit was eerste vaart, antenne draad moet nog worden weggewerkt. Komt allemaal goed, en heb er nog niet mee gesleept.

    Han
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoy,

    Als sleepbootfreak hoop ik om vlug nog eens wat meerdere foto's van je sleper in een verder gevorderd stadium te mogen zien. :lol:

    Groeten,

    Droopy
     
  7. Hannibal

    Hannibal Guest

    We zijn weer wat verder

    Het roer heb ik nu aangepast en dat werkt een stuk beter. Ik heb er gewoon twee flappen bij gemaakt en zie hier resultaat.

    [​IMG]

    Daarna heb ik de sleeplier (neppert) eraf gehaald en onder het dek een klein sleepliertje gemaakt, gelijk werkend is wel handig dacht ik zo. Dat kleine motorje is heeeeel erg vertraagt en trek het schip op volle kracht gewoon nog naar achter.

    [​IMG]

    Daarna (na Conrad ellende, bij local store boegschroef gehaald) twee gaten in de romp gemaakt met de Dremel en boegschroef koker van Robbe erin gezet en geplamuurd, ( moet nog afgemaakt).
    Hierbij liep ik tegen het probleem op dat de Robbe koker 7cm tekort is....
    Bij Gamma 30mm afvoerbuis en voila het werkt. Koker past.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ziet het er van binnen uit.

    [​IMG]

    [​IMG]


    En voor de leifhebber de machinekamer van binnenuit gezien!

    [​IMG]

    Ook aan de opbouw wordt ondertussen wat geklust. Ze krijgt de originele kleuren weer.

    [​IMG]

    Tot zo ver de stand van zaken................
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    ziet er niet verkeerd uit...
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zoals al eerder gememoreerd op het forum:
    De echte doe-het-zelver ken (kan) niet zonder de Gamma! :lol:
    Ik dacht dat je ook op zoek was naar een 1:1 - bootje, Han.
    En toch nog tijd voor deze modificaties....
    Ben benieuwd naar je sleeplier en de harde praktijk van het bergingsleven! :)

    Groet
    Roel
     
  10. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Gaaf!!

    Ik zou er bijna zin in krijgen ook zo'n soort boot te gaan maken, ben alleen bang dat er zoveel uren in gaan zitten dat ie na een jaar nog maar voor de helft in elkaar zit en hij dan op de plank beland om daar aan een langzaam verrottingsproces tenonder te gaan.

    Petje af voor de mensen die wel het geduld hebben voor dit soort projecten.
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    De aanpassing van het roer vind ik zéér knap gevonden. Werkt dit nu veel beter?

    Blijkbaar is er nogal wat werk aan maar het resultaat zal wel mogen gezien worden. Doe zo verder!

    Eén vraagje: werkt het bluskanon echt? Als dit niet zo is dan moet je dit toch werkend maken. Dan kan je lekker nieuwsgierige gezichtjes natspuiten :twisted: Hahaha :twisted: :twisted:

    Groet en op naar de volgende fase.

    Droopy
     
  12. Hannibal

    Hannibal Guest

    Re

    Roer werkt veeeeeeeeeeel beter, en bluskanon is nog niet werkend maar wordt het wel :twisted:
     
  13. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hey Han,

    Kom je ook naar de werkschependag??
    en neem je dan je Amsterdam mee???

    Ben erg benieuwd naar je sleeplier, ik wil in mijn sleper ook een sleeplier maken en wil graag bij je afkijken :wink:

    groeten,
    Ronald
     
  14. Hannibal

    Hannibal Guest

    Ja daar kom ik ook naartoe maar of ze dan vaart weet ik nog niet, gezien huidige drukte op werk en diverse andere dingen thuis, maar ik neem haar wel mee ja.

    Groet

    Han
     
  15. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Kan je met dit roernu ook een beetje achteruit varen want de mijne wil achteruit maar naar 1 kant de bocht om.
    Geheel tegensturend gaat ie nog steeds de verkeerde kant op.

    Zonde trouwensdat je de hele romp zwart hebt gemaakt, dit was namelijk bij de echte niet het geval.
    Deze was net als bij ongeveer ieder ander zeegaand schip rood van de anti-fouling.
    En waarom heb je de schoorstenen rood gemaakt, bij de originele waren deze blauw.

    Verder een mooi model, ik hoop dat de mijne ook zo wordt.

    Groetjes, Goof
     
  16. Hannibal

    Hannibal Guest

    Hij wil nu wel luisteren naar het roer achteruit, als je maar niet vol gas geeft!.
    Verder wil ik hem hebben zoals op bouwbeschrijving vandaar de kleuren!
     
  17. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Wat voor een motor heb jij er in staan?
    Ik heb een torpedo 800 van Conrad erin staan en dit gaat perfect.
    Hij wordt wel een beetje warm maar daar is welwat aan te doen met waterkoeling.

    Ik denk dat ik er ook maar een straalbuis onder zet. Het echte schip had die ook volgens een foto die ik er van heb toen hij in het dok lag.

    Groetjes, Govert
     
  18. Hannibal

    Hannibal Guest

    Motor is een BB torque 900 turbo geloof ik, heb jij foto's van echte schip???????? Ik durf het bijna niet te vragen maar......
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Han: Ronald uit Hoek van Holland had overigens dezelfde modificatie aan z'n roer aangebracht als jij: twee extra flappen links en recht van het origineel. Werkte goed, ook bij (matige) snelheid achteruit.
    Ik heb er eens over zitten denken: Op deze manier krijg je natuurlijk een (primitief) soort straalbuis. Misschien moet je hem eens naar zijn verdere ervaringen vragen.

    Roel
     
  20. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hey Roel, Han....

    Tsja mijn ervaringen....
    De boot luisterde niet of nauwelijks naar zijn roer, moest vol gas geven en dan ging hij een klein beetje om.
    Heb er twee bladen aan vast gemaakt en afgelopen zaterdag was de proefvaart, en wonder boven wonder de boot luisterde perfect naar het roer. Ging netjes de bocht om als ik het wilde
    Ook als ik het niet wilde trouwens, :cry: maar dat is een kwestie van afstellen......

    Wat ik wel gedaan heb is, ik heb de bladen iets groter gemaakt dan het originele roerblad, dit om het 'straaleffect' te realiseren. Als ze kleiner zijn dan het origineel kan het water makkelijker opzij weg en nu blijft het wat langer opgesloten in de juiste richting....

    Het ziet er nog niet uit, ze zijn nog maagdelijk wit, maar als ze straks in dezelfde kleur rood geverfd zijn als de rest, valt het ook minder op denk ik.

    Op de Witte Zee III komen ze niet, ik hoop hier met een beckerroer genoeg massa te hebben in het roer om het schip!!!! netjes om te laten gaan.

    groeten, Ronald
     

Deel Deze Pagina