Begin verbouwing de Amsterdam

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Hannibal, 10 jun 2003.

  1. Hannibal

    Hannibal Guest

    Allemaal kleine dingen die haar verder af maken

    Ook vandaag weer niet stil gezeten.

    Als eerste nog twee reddingvlotten gemaakt. Dit heb ik gedaan van een klein stukje koperbuis rond 15mm. Hieroverheen zitten twee ringen die normaal in een knelkoppeling zitten. De zijkanten dicht gemaakt met een plaatje messing.

    [​IMG]

    Daarna twee houders gemaakt, vlotten erop bevestigd en het geheel wit gespoten en aan het schip gemonteerd.

    [​IMG]

    Aangezien ik toch al met de witte verf bezig was, ook maar gelijk de trap voor de schoorsteen gemaakt en deze gemonteerd.

    [​IMG]

    Daarna de schijnwerper uitgeboord en er toch een lampje ingedaan. Dit omdat ik een led niet zo'n goed idee vond daar de behuizing van de schijnwerper van metaal is en uit een led twee blanco draden komen. (kortsluiting) Daarna de schijnwerper op het dek achter de brug gezet. De andere die bovenop de brug moest komen is helaas gesneuveld tijdens het uitboren.

    [​IMG]

    Ook de antenne's zijn weer allemaal aanwezig (waren er twee afgebroken) en de werkboten hangen weer in de davids.

    [​IMG]

    Het kompas is na de laatste schilderbeurt ook op de brug geplaatst.

    [​IMG]

    Als laatste heb ik een anker gemonteerd en het achterschip opnieuw zwart gespoten. Ook de reling naast de opbouw is voor de eerste keer wit geschilderd. Zo ziet ze er nu uit....

    [​IMG]

    [​IMG]

    :arrow:
     
  2. Hannibal

    Hannibal Guest

    Bijna vaarklaar voor WS dag dan :)

    Van het weekend van armoe maar een nieuwe standaard gemaakt. De oude beschadigde de romp kwam ik acher... :twisted:
    De standaard is gewoon een plank watervast triplex met daarop de steunen voor het schip, deze heb ik nu bekleed met isolatieschuim voor verwarmingsbuizen.

    [​IMG]

    Vandaag als eerste de koppelingen voor de blusmonitoren aangesloten en een deel vast gezet in het schip.
    Daarna het schakelpaneel tijdelijk ingebouwd en daarop de hoofdregelaar, boegschroef regelaar op aan gesloten.
    Ook de ontvanger en de servo voor het roer zitten er nu in en..... alles werkt.
    De bedrading ga ik in verschillende kleuren leggen en dit op papier bijhouden zodat achteraf zoeken een stuk makkelijker wordt.
    voorlopig ligt alles nog even los, als alles ern zit en werkt naar behoren gaan ik de dradenboel vastleggen en rangschikken.

    [​IMG]

    als ik morgen op tijd thuis ben gaat ze in bad om haar op de waterlijn te balasten.
    En dan s'avonds ..... varen
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Han,

    wat heb jij er veel schakelaars in zitten, waar zijn die allemaal voor? Ik heb een schakelaar tussen de regelaar voor de motor en accu zitten, en een schakelaar tussen de regelaar voor de boegschroef en de accu.

    En wat zijn die twee grote zwarte dingen? zijn dat zekeringen? Ik heb er nu geen zekeringen inzitten, maar moet dat? Want dan kan ik er nu nog makkelijk twee inzetten, want nu ligt alles er tijdelijk uit (aan het klaarmaken voor 20 Mei :D )

    En.... nog gevaren?

    Groetjes Danny
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    @ Danny

    Een kleine anekdote:
    Ik heb jaren ongezekerd gevaren. Ging altijd goed. Geen gezeur met zekeringen die er uit gaan op het moment dat je het niet kunt gebruiken.
    Tot het moment dat ik rook uit m'n Smit-LLoyd 123 zie komen, terwijl ik er geen rookgenerator in had zitten.
    Als een speer naar de kant, opbouw er af en stekkers los.
    Wat was er gebeurd: mijn pomp voor de brandspuiten stond via een snelheidsregelaar. In de tandwielpomp was een stukje vuil terecht gekomen waardoor deze vast was komen te staan. Ik had m'n pomp wel uitgezet, maar net niet helemaal.
    Hierdoor bleef er spanning op de pomp staan die vervolgens smolt met als gevolg de eerder genoemde rook ontwikkeling.
    Moraal van dit verhaal: vanaf die tijd bouw ik zekeringen in m'n boot. Niet voor elk lampje (wel verlichting totaal) maar de grotere gebruikers zeker ik wel.
    Het is toch zonde als zoveel arbeid door zoiets onbenulligs in rook op gaat.
     
  5. Hannibal

    Hannibal Guest

    @ Danny

    Die twee grote zwarte dingen zijn inderdaad zekeringen. 1 voor hoofmotor en 1 voor de rest.
    Naast die twee zitten ledjes, als die branden zijn de zekeringen heel.
    Schakelaar: 1 voor hoofmotor en regelaar met BEC systeem.
    2 voor de functie's verlichting enz
    3 zit voor boegschroef en bluspompen
    4 handmatig verlichting buiten module om voor op stands en tentoonstellingen.

    Oja ik raad je echt aan te zekeren, er hoeft maar 1x iets tussen je schroef te slaan of pomp vast en je hebt een hoop ellende. En zo'n ding kost helemaal niets.
     
  6. in mijn rotterdam heb ik 1 zekering zitten, gewoon omdat er zoveel elektronika in zit dat ik het risico niet wil lopen dat er iets overbelast word of dat bij kortsluiting heb zooitje gewoon doorloopt. het is zeker aan te raden.
     
  7. Hannibal

    Hannibal Guest

    hmzz .... ze vaart nog niet.....

    Woensdag de deadline dus niet gehaald. helaas :twisted:

    Vandaag eerst maar verder gegaan met het inbouwen van de diverse functie's.
    Als eerste een plankje voor ronde de boegschroef gemaakt waar de multiswitsch module op kan liggen.
    Daarna de kabel van de module verlengt zodat deze van achter helemaal naar voren kan komen. Aan de rechterkant van het schip liggen alle stroomdraden, links alle bedrading van ontvanger en module. Dit om storing te voorkomen.
    op schakelaar twee komen de funtie's. Daarom recht tegen de wand aan een plaat gemaakt met twee strips messing, daarop kan ik dan al mijn stroom aftappen.
    Daarna twee relais aangeloten en op een daarvan de geluidsmodule gezet. Deze ligt ook op het plankje samen met de relais. Het andere relais gaat de verlichting schakelen. alle kabels heb ik met ty-raps bij elkaar zitten en daarna weer met lijmpistool langs wand en randen laten lopen zodat het er een beetje netjes uit ziet, een beetje..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot zover, morgen wordt het niets met bouwen maar zaterdagavond hoop ik wel, zondag varen mits mooi weer :?:

    :arrow:
     
  8. Hannibal

    Hannibal Guest

    Ellende en nog eens ellende

    Afgelopen week de rest van de electronica netjes ingebouwd en getest.
    Vandaag badkuip vol en boot erin , lood erin en netjes uitgelijnd op waterlijn.
    Daarna de boel testen..... :twisted: :alien:
    Boegschroef deed het 1 minuut en toen hoop herry en einde verhaal. grrr
    Ook de hoofdmotor en koppeling ging los.
    maar goed alles weer uit water, en maar slopen, alle electronica zat op plankje om boegschroef, dit moest dus allemaal weer los om de motor los te kunnen halen. Wat nu de oorzaakt is geweest weet ik nog niet, maar alles doet het weer, heb alleen voor de zekerheid plankje nog maar even los laten liggen.
    Ik moet ook op zoek naar zwaardere glaszekering daar de 10A eruit klapte. Als het goed is zijn er ook 16A versie's , alleen ff zoeken wie die verkoopt.
    Al met al en k.. dag. Dus de deadline hemelvaart gaat ik niet halen vrees ik.

    Hier een paar foto's, op de boeg staat nu een mastje waar de ontvanger draad op aangelsoten zit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    :arrow:
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    @ Han
    Wil er donderdag wel een paar nemen van 16A.
    Ik heb ooit eens een doosje van 10st gekocht bij Conrad.
     
  10. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    een tip voor mensen met meerdere motoren

    doe ze allemaal apart afzekeren en niet 1 zekering voor alles

    een club lid had dit gedaan door 1 kapotte zekering bleef het schip stuurloos op de vijver liggen
     
  11. Hannibal

    Hannibal Guest

    Vorderingen

    @ Adam bedankt voor het aanbod:lees verder , en ben zeer ongeduldig zoals je ziet :oops:


    Heb vandaag zekeringen gevonden bij lokale electronica zaak 75 eurocent de drie :)
    Dus dat probleem is opgelost.
    Om mijn accu's makkelijker erin en uit de boot te halen heb ik vandaag hengsels eraan gemaakt met een paar stukjes touw.... nu afwachten of het gaat werken.

    [​IMG]

    verder vandaag de vlaggen in top gehangen en wat kleine schilderklusjes om details wat verder af te maken. Als laatste de sleepkabellus gemaakt en twee (voor nood ff) aanmeertrossen.
    Oja bijna vergeten, belijning (markering) en thuishaven erop geplakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    :arrow:
     
  12. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Eh.... Han je hebt een klein foutje gemaakt :? . De thuishaven van de Amsterdam was niet Amsterdam, maar IJmuiden.

    Ik heb van iemand die bij Wijsmuller heeft gewerkt zelfs gehoord dat de naam van het schip helemaal niet op de kont stond, omdat het dan anders een beetje verwarrend zou zijn.

    Groetjes Danny.
     
  13. Hannibal

    Hannibal Guest

    Dag 1 was Amsterdam , dag twee ijmuiden, en daarna werden de schoorstenen ook blauw, wat ik begrepen heb vandaar...
    Als ze maar een thuishaven heeft toch???
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Han je kan bijna de titel veranderen in voltooiing Amsterdam :wink:

    Ik heb het al eerder gezegd.
    Ik vaar niet met boten maar heb dit helemaal gevolgd.
    En doordat jij dat zo deed, heb ik het van mijn zwever ook zo geprobeerd.
    En ik heb dat met veel plezier gedaan.
    Dat kom mede door jouw.
    Nog veel plezier met de afbouw, en het varen met je model.

    Dit is mijn draadje. (ik heette eerst nono)
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8424
     
  15. Hannibal

    Hannibal Guest

    @bertus bedankt voor compliment..en ga jouw draadje ook volgen!

    Hier een foto zoals ze ongeveer moet worden, daaronder en foto van Origineel naar verluid in haven net na de overname, staat toch Am(sterdam)??

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vandaag niets kunnen doen , te laat thuis, morgen club, dus donderdag wordt eerste vaart 8O
     
  16. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Han,

    Ja, je hebt inderdaad helemaal gelijk, sorry mijn fout :oops: . Ik heb me gebaseerd op een andere foto en daar stond wel IJmuiden op de kont.

    Maar nu even heel wat anders, kwam ik vanmiddag terug van m’n werk en komt m’n moeder ineens aanzetten met een cadeautje. Ik wist niet wat ik zag toen ik het openmaakte;

    [​IMG]

    Een nog kleinere versie van de Amsterdam!! Deze wordt hier in IJsselstein bij de Intratuin verkocht. Meestal lijken zulk soort bootjes nergens op, maar zo’n beetje alles klopt. Ze is dan nog wel in de Hamburg kleuren geschilderd, maar zelfs de bolders en lieren staan op de juiste plek. Toch leuk als je zoiets tegenkomt van een sleper die al een hele tijd geleden gesloopt is en niet echt bekend was.

    Maar ik ben wel boos op de Intratuin :evil: , op het prijskaartje staat namelijk “Sloep Hout Amsterdam” :evil: :evil: . Een sloep van ruim 50 meter?! Ik dacht het niet :wink: .

    Dan is het in ieder geval niet de enige Amsterdam die weer voor het eerste vaart. Mijn Amsterdam heb ik na het inbouwen van de waterpompen moeten verbouwen. En voor donderdag gaat ze het water niet in (hooguit de badkuip).

    Groetjes Danny.
     
  17. wat een toffe moeder heb jij!!!!

    lijkt me gaaf als die van mij de rotterdam eens mee nam :D Ga je deze ook varend maken, of laat je hem lekker op zn pootje staan???
     
  18. Hannibal

    Hannibal Guest

    Hij, pardon zij is erg mooi Danny, al heb ik het vermoeden dat de verhoudingen niet helemaal kloppen. Heel leuk cadeau.

    Tot donderdag!
     
  19. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Han en Kor,

    Eh.. één varende Amsterdam vind ik meer dan genoeg, die Smitwijs Singapore moet namelijk ook nog wel een keer afkomen :D . Dus inderdaad Kor, deze Amsterdam blijft (voorlopig) nog wel op haar pootje staan.

    Groetjes Danny.
     
  20. ruud48

    ruud48 Guest

    Han jou kenende vind je wel een gaatje, om nog wat aan de amsterdam te doen.
    Maar door dit verhaal te volgen, kom ik niet aan mijn bouwerken toe.
    Van dit soort verhalen kan zelfs ik wat opsteken.
    Als jij een stuk beslag van de AMSTERDAM mist, moet je het me maar vertellen.
    Ovipetje zijn vriendin heeft een beslagset van dit schip en van andere ATESANIA LATINA schepen voor mij geregeld,(dit alleen voor VGF leden)
    anders ben ik er zo door.
     

Deel Deze Pagina