beginnede heli vlieger met gyro probleem

hallo

Ik heb een probleem met mijn gyro type ms-044 in mijn eco8.
Eerst had ik dat als ik hem aan zetten in heading lock dat de servo uit de nulstand weg liep. Dit probleem heb ik opgelost met de zender alle instellingen op nul te zetten en in de zender aan gegeven dat de rotor rechts om draait.

Nu heb ik een groter probleem als ik aan het hoveren ben (poging tot natuurlijk) vliegt de staart servo voledig in de hoek met als gevolg dat hij er neer klapt. Dit is me nu drie keer gebeurt.
Het raare is dat hij het niet bij elke vlucht doet.

weet iemand wat hier de oorzaak is want het gaat aardig wat geld kosten zo elke keer een staartbuis, pedelstang en een landinggestel van de eco

alvast bedankt

Je zegt dus dat de gyro prima werkt maar dat hij soms de servo in de hoek gooit waardoor je heli neerstort. Dit lijkt op een los contact in je servo of gyro. Als de gyro onbetrouwbaar blijkt zul je toch een keer aan een echte gyro moeten. Een GY 240 of GY 401. met een nieuwe staartservo.

hallo,

het is vrijwel zeker een set-up probleem.
Ik heb de MS-44 gebruikt op o.a. de Hornet.
De setup is tamelijk complex in vergelijking met een GY401.
Maar vooral reageert de gyro op overbodige of verkeerde instellingen in de zender en....... na elke aanpassing op de gyro (Gain of Limit) MOET de gyro uit en weer aan geschakeld worden.
Erg omslachtig en zeker niet gebruikersvriendelijk. Vooral een beginner zou er afstelproblemen mee kunnen ondervinden..............

De handleiding schrijft, dat je na elke aanpassing van een van de trimmers op de gyro, de gyro moet rebooten. Dus uit en weer aan zetten.
De servo-travels (atv) moeten gelijk zijn aan die van de gyro (limit) om een dead-zone te vermijden.
In de heading-lock modus mag geen revo-mixer actief zijn in de zender.
Er is ook een verschil of je de gyro aanstuurt met een apart kanaal op de zender (bv. een schuif) . Stel je die af op de gyro dan moet je na elke wijziging op de gyro zelf (Gain Delay) de gyro weer rebooten (uit/aan).

Bovendien vermeldt de handleiding dat het normaal is dat "outdoor the tail slightly oscillates"........... dus de staart pendelt ietsjes.
Dat effect ontstaat ook door trillingen in de heli.

Al met al vind ik de set-up voor een beginner erg complex en is de gyro "erg gevoelig" daar waar het aankomt op samenwerking met de zender.

Dat is de reden dat wij deze gyro niet meer toepassen.

vr.gr.

Joyce

PS:
als je een andere gyro koopt, koop dan een GY401 en geen GY240.

Hallo

Eerst wil ik jullie vast bedanken dat jullie mij wilen helpen met dit probleem.

Even een updat ik heb de gain en de limit op 50 staan.
zo ver ik weet heb ik alle instellingen van mijn mc 20 van graupner op nul
op mijn staart zit een gws q220bb op advies van de winkel, dit was better dan een hitec 81 omdat de gws sneller, sterker en gelagerd is(alle vier de servos zijn dit) verder een hacker master 40 B heli regelaar, ontvanger pcm van graupner.
oja ik heb de gyro op een schakelaar gezet om van standaard mode naar heading lock te swichtsen

Kunnen julie mij kort uitleggen hoe ik hem moet afregelen (wat wat is) en waar ik op moet letten.
misschien lees ik de engelse beschrijving verkeerd.

alvast bedankt

hallo,

het beste lijkt me dat je teruggaat naar de winkelier die je de componenten heeft verkocht.
Laat hij de gyro voor je afstellen.
Dat lijkt me de meest praktische oplossing.

Succes,

vr.gr.

Joyce

hoi Joyce

bedankt voor je hulp, de gyro komt van de beurs af in dortmunt.
maar zo als ik het begrijp kan ik beter een gy 401 kopen (even sparen)
Als ik de gyro in standaard mode zet ben ik van het probleem af.
of heb ik je dan verkeert begrepen.

Ik hoor het wel. bedankt.

calimero zei:
hoi Joyce

bedankt voor je hulp, de gyro komt van de beurs af in dortmunt.
maar zo als ik het begrijp kan ik beter een gy 401 kopen (even sparen)
Als ik de gyro in standaard mode zet ben ik van het probleem af.
of heb ik je dan verkeert begrepen.

Ik hoor het wel. bedankt.

Tja, die beurskoopjes........... :cry: :cry:
Dan is teruggaan naar de verkoper dus geen optie.
Als je hem in de normaal modus zet en het probleem zou dan in 1 keer opgelost zijn, heb je geluk.
Ik verwacht het niet.
Het beste is dan inderdaad maar een GY401 te kopen. Kijk daartoe eens op www.eheli.nl
Trouwens een Nederlandse handleiding van de setup van de GY401 staat op mijn website onder de groene knoppen.

vr.gr.

Joyce

Hallo,

Ik heb de winkel in duitsland gevonden, het was rc-city.de en heb ze een mailtje gestuurd.
vandaag antwoord gehad ik moest de subtrim iets verzetten tot de servo stil staat. dit werkt goed moet ik zeggen. Daarna moet je de stuurkabel op lengte maken. alleen is er nog een probleem als ik de trim op de zender verzet gaat hij weer lopen, dus daar moet ik van afblijven.
Ik vraag me af of dit normaal is. ik heb ze weer een mailtje gestuurd.

word vervolgt.

groetjes

Hallo

het antwoord was midden stand softwarematig veranderen tot hij niet meer weg loopt. dit werkt wel tot de zender weer uit en aan geweest is, want dan moet je weer afregelen.

Dus Ik heb maar een GY 401 gekocht op aanraden van joyce.
Ziet er goed en degelijk uit en niet duur bij eheli.
Maar goed deze loopt niet weg maar nu heb ik een ander probleem.
de servo heeft al volle uitslag als ik de knuppel halve wegen heb.
je mag niks in de zender regelen toch anders werkt de gyro niet correct.
het moet in de gyro zitten want als ik de gyro er tussen uit haal werkt alles goed.
met de limit krijg ik dit niet goed.
heeft iemand een idee wat dit kan zijn.

groetjes en bedankt alvast

Hi ik heb ook een MS-044 en 't schijnt een goeie gyro te zijn maar C*T om af te stellen. Maar bij mijn gaat het nu toch de goeie richting uit.

Ik ben begonnen met gain op 0 en travell op 100%..
Als je remote sens gebruikt word de gain een delay functie. daar snap ik het fijne niet van maar delay laat toe een tragere servo te gebruiken.
Op Runryder heb ik er redelijk wat over gevonden bv in HH moet je minstens 80% instellen anders gaat hij driften.

Maar je hebt ondertussen een GY. Als je staartservo volledige uitslag geeft halfweg stick is dat dan HH mode ? Dan is het normaal dat je servo naar een uiterste kruipt. Maar als je de heli ronddraaid moet de servo wel ergens terug naar neutraal komen. Als voorbij dat punt gaat komt je servo helemaal naar het andere uiterste. Heading hold werkt zo een beetje als een kompas. Met je stick mag je zelf kiezen waar je het noorden legd.

calimero zei:
..... en in de zender aan gegeven dat de rotor rechts om draait.

Ik ken je zender en gyro niet, maar als ik dit lees en kijk naar mijn eigen zender dan stel je de richting van de rotor alleen in bij een menu dat bij mij REVO heet. Via dit menu stel je in hoeveel je staart moet corrigeren bij welke gasstand (toerental). Met een HH gyro wil je dit zeker niet aan hebben staan, want dan gaat de staart verlopen.
Bert

Back