Beginneling: E-Sky Honey bee 3D v2

Hallo allemaal,
Ik ben sinds het weekend trotse bezitter van E-Sky Honey bee 3D v2
Ik heb er samen 1 met een maat gekocht, hij heeft dezelfde.
Oke ik zal er ook gelijk bij zeggen,we hebben nog nooit gevlogen.
Het enige wat we aan ervaring hebben is de nitro auto's
Maar goed veel leren en proberen en dat zal dan wel goed komen denk ik.
Nu heb ik eens een vraag, ik heb hier al heel veel info gevonden, maar ik zou graag eens weten wat de beste manier van afstellen is voor deze heli.
Nu zal er misschien wel gezegd worden, zoek op het forum, maar daar staat zoveel info( ook voor andere type heli's)
Of ga naar de vliegclub in Vlissingen Oost, maar dat is enkel op een zondag.
Ik weet niet of er evt iemand in de buurt van middelburg zin heeft om ons eens een beetje op weg te helpen.
Het vliegen op de simulator gaat me aardig af, maar of dat te verglijken is met de realiteit?
Ik weet al wel dat hij niet goed is afgesteld, terwijl ze zeiden van wel.
Resultaat: Mainblades kapot.
Het is niet zo dat ze helemaal aan versplinterd zijn, maar er is er 1 beschadigd, dus ik heb voro de zekerheid maar nieuwe besteld
En dit terwijl ik hem toch aardig had getrimmed.
Misschien net iets te fanatiek willen proberen.
Maar goed ik ga eens dit forum flink uitpluizen voor nuttige informatie.

Goed omdat er niemand de moeite nam om toch een helpende hand toe te steken.
Ben ik zelf maar gaan vogelen, resultaat....

De heli is nu stabieler dan het moment dat ik hem kocht.
Ik hoover nu ook al een aardig stukje, en durf soms als het windstil is de heli een meter of 2 a 3 de lucht in te laten.
Ik heb uit eigen belang mijn trainingsgear verlengt, en dat helpt enorm.
Als ik de heli beter onder controle heb,. dan kort ik hem weer in naar normale grote.
Ik moet toch zeggen de Honeybee is aardig wendbaar, maar met veel oefenen en geduld, kom je een end.
Het zal nog wel wat uren duren voor ik echt de heli goed onder controlle heb.
Maar goed ik kan teminste mijn accupack leegvliegen zonder te crashen.

Als ik tijd heb zal ik toch eens gaan kletsen met iemand van de vliegclub, maar ik neem aan dat dit soort forums er ook zijn om nieuwelingen tips te geven omtrend dit gebeuren.

Je krijgt niet veel reactie's (helemaal geen zelfs :cry: )

Ik heb dezelfde heli. Uit de doos vloog hij best aardig. Ik heb alleen buiten gevlogen, en kon aardig hoveren en heen en weer vliegen (niet nose in) en een hele accu leegvliegen en in een cirkel van 2-2.5m landen (zo'n cirkel heb ik in het lange gras van het weiland gemaait om op te kunnen stijgen)
na een stuk of 10 vluchten kwam er een klein beetje speling in de kop. Ik heb toen alles van de kop los gemaakt/geschroeft, en alles weer netjes in elkaar gezet.
Nu vliegt hij voor geen meter :cry: .
Ik ga hem binnenkort weer uit elkaar halen, alles nameten en dan instellen op m'n FC18 zender (gewoon ander ontvangstkristal in het mixboard) dan heb ik wat meer trim mogenlijkheden. Ik moet alleen eerst uitzoekken hoe al die menutjes in de zender werken. Ik heb geen ervaring met heli's en dat deel van de zender heb ik nog nooit gebruikt.

PS: heb jij de simulator aan de gang kunnen krijgen :?: Mij lukt het niet

Zie hier mij eerste pogingen:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23052&highlight=esky+honey+bee

groeten
Laurens

ach er zijn gelukkig meer forums op de wereld die hulpzaam genoeg zijn :D
Ik zeg maar zo, ook de pro's hebben in onze schoenen gestaan.
Maar goed ik wil niemand in kwaaddaglicht zetten, ik weet dat 8 van de 10 vragen waarschijnlijk wel ergens te vinden zijn.
Maar als voorbeeld, het afstellen, is dat voor iedere Micro hetzelfde of niet...
Zoja, dan weet je dat je gewoon dat kan gebruiken, maar als je heli nou net niet daar toe behoor, dan heb je een probleem..
Maar goed genoeg daarover..

Wat jou vraag betrefd over het simulatie programma...
Welke bedoel je?

De meeste werken wel geloof ik...
Maar ik moest wel Parallel Port Joystick installeren.
Ik vind wel dat het sim vliegen makkelijker is dan het echte werk.
Ik durf meer risico te nemen op de sim dan in het echt :P
Misschien omdat ook de heli in de sim, niet echt voldoet aan de vlieg-eigenschappen van de honeybee
Ik ben nu bezig met Aerofly, en heb daar al wat uurtjes opzitten.

Je filmpje heb ik gezien , je deed het al beter dan ik, als dat je eerste vlucht was :D netjes hoor, en net zoals er ook 1 zei, ik verwachte idd ook iemand uit de bosjes met een grote chainsaw :wink:
Maar goed het gaat neit om de muziek...
En ik was ook zo stom om niet de trainingsset te gebruiken, wat me dus een beschadiging koste aan 1 mainblade..
Heb nu dus me trainingsset eronder, en wat verlengt.. works for me :D
En je moet maar zo denken, ook de beginneling word een pro...

Goed na weer een aardig gelukte hoover cq vlieg poging ( recht toe recht aan :D ) kan ik zeggen dat het op zich redelijk gaat, maar nog veel oefenen..
Nu had ik dus vermeld dat mijn maatje ook een honeybee had gekocht, daar hij iets minder tijd heeft als ik om te oefenen, en soms net iets te veel wilt, heeft zijn heli toch meer problemen dan die van mij..
Mijn heli lift gewoon net zoals het hoort, en is ook aardig stabiel.
Nu blijkt dat die van hem na het stuk vliegen van een mainblade, en het vervangen door een nieuwe , totaal niet wil liften..
In zoverre als hij zijn gas open zet en dan de trim ook dat de heli na een paar sec ineens omhoog schiet...
Hij kan dan wel vliegen, maar het liften gaat gewoon niet zoals het hoort
Nu hebben we mijn heli ernaast gezet en alles gecheckd ( denken we)
MAar alles klopte nix meer kapot, het lijkt wel of hij niet genoeg toeren kan maken, zijn mainmotor word ook vrij snel warm.
mainmotor misschien kapot aan het gaan???

ik las ook ergens op het forum iets over het beplakken van de dikste kant van de mainblade om meer weerstand te krijgen, of is het beter om de balden gewoon wat schuiner te zetten??

Maar goed door dat grapje dat hij ineens omhoogschoot is zijn landingsgear gebroken.
Ik was toevallig wat aan het zoeken en stuite op een stuk leiding-isolatie..
Daar kon ik best wat mee doen, en heb de landginsgear mee versierd :P
Ik weet neit of de heren van de expert afdeleing het goedkeuren, maar het scheelt enorm met de voor ons wat harde landingen.
Voordeel is dat het nix weegt, en het vangt aardig wat op van de landing.
Ik heb het op mijn heli uitgetest en het works for me
Als het geen kwaad kan in jullie ogen is het misschien een tip voor de mensen die net als ons beginnen en toch nog wat te hard landen.

isoheli.gif

Als je geen lift hebt controleer dan eerst ff de tuimelschijf nog goed in elkaar zit, deze wil nog weleens losschieten, en controleer ff het pennetje wat de rotorkop vasthoud nog heel is. Als deze kapot is kan je van een paperclip of een 1 mm boortje een nieuwe maken.

Natuurlijk kan de hoofdmotor ook kapot zijn gegaan, controleer deze door hem onbelast met de hand rond te draaien, voel je erg veel weerstand dan heb je kans dat er geen koolborstels meer in zitten.

als hij zijn gas open zet en dan de trim ook dat de heli na een paar sec ineens omhoog schiet...

Ik had/heb hier ook last van. soms gaat hij met hals gas de lucht in en soms staat hij met vol gas een paar seconden op de grond, om er dan in een keer als een raket vandoor te gaan. Ik heb toen de heli uit elkaar gehaald alles gecontroleerd en opnieuw inelkaar gezet, nieuwe mail blades erop. bij het optoeren staat de heli helemaal stil, er zit geen trillinkje meer in, maar in de lucht is hij heel erg onstabiel.

Ik denk dat de servo's gewoon *#%$#@&% zijn. Dat kan ook het plots opstijgen verklaren. Als de servo's nier genoeg kracht hebben blijven ze zo nu en dan hangen. Omdat ik de heli opnieuw in elkaar heb gezet (zonder speling) zal alles wel iets strakker gaan (niet heel strak ik kan alles nog soepel ronddraaien), waardoor de servo's niet terug komen naar het midden. en de heli niet te besturen is.

Nieuwe/andere servo's om dit te testen heb ik (nog) niet, maar ik vind 3* 15-20 euro wel veel geld voor zo'n heli. Ik wil dan wel servo's die ik ook op een eventuele andere heli (T-REX oid) kan gebruiken.

Over dat landingsgestel.

Ik heb het kruis op een andere manier vastgezet zodat het veert. eerst het kruis in elkaar zetten los van de heli. dan de vier klemmetjes aan de heli doen. dan de heli op het kruis zetten en met vier (zwarte) Tie-wrap-jes vastmaken door de gaatjes van de klemmetjes. Het kruis zal dan gaan veren, en vangt daardoor de klap op bij een harde landing.

Ik zal kijken of ik van het weekeind een foto kan maken

Laurens

Bedankt voor de snelle reactie..
Maar we hebben dat dus gecontroleerd, alles zit er nog in en werkt, als we de rotorkop draaien dan gaat alles gewoon mee draaien inlc motor.
er zit ook nix los, het motortje draaid wel wat stroever, misschien toch tijd voor een andere mainmotor.
Het lijkt nl of hij word afgeremd , zelfs met een volle accu komt hij niet los van de grond,terwijl er nix aanloopt.
Je ziet zelfs niet dat hij wil liften, terwijl die van mij als ik gas geeft al merkbaar omhoog komt uit de vering van zijn trainingsgear.
Die van hem blijft gewoon vrolijk staan.
Het lijkt wel of de lucht verplaatsing niet genoeg is, de frisse wind die ik met die van mij krijg , krijgen we dus niet met die van hem.

De pitch en het toerental bepalen de lift.

Als de pitch goed is dan is het toerental verkeerd en waarschijnlijk de motor stuk :cry:

Als de pitch niet klopt moet je die bijstellen

Weet je zeker dat de tuimelschuif nog goed in elkaar zit? Dat komt namelijk bij een crash erg vaak voor dat deze los schiet.

Ik heb toevallig net een barebone binnen gekregen, heb even de pitch control links opgemeten, de standaard maat vanuit de fabriek dus. De buitenmaat van de links zijn 2.55 mm, hart op hart van de gaten zijn 1.9 mm. Weet je niet wat de pitch control links zijn dan kan je dat zo op de tekening in het boekje terug zien.

let ook goed op de paddles, deze moeten precies op nu graden staan anders krijg je bladspoor.

de meeste dingen hebben we al geprobeerd, wat ik vergeten was te melden dat we ook beide heli's hebben laten draaien, en het bleek dat zijn motor veel warmer werd dan die van mij..
Ik gok het dus toch op een kapot gaande motor, misschien toch een tik gehad.

wat de tuimelschuif betref, die zit goed in elkaar, we hebben alles nagelopen wat er aan info stond hier op het forum.
Tevens mijn heli ernaast gezet en nog een keer alles nagelopen, en vergleken.
De enigste actie die de heli geeft is, zoals ik al beschreven had, dat hij gewoon op vol gas geen enig teken van lift geeft, en opeens als een raket de lucht in gaat.
We hebben de servo's ook al los gehad en getest of die reageerde op de stuur commando's van de zender.
Alles lijkt enigzinds te kloppen

Ik heb toen de heli uit elkaar gehaald alles gecontroleerd en opnieuw inelkaar gezet, nieuwe mail blades erop. bij het optoeren staat de heli helemaal stil, er zit geen trillinkje meer in, maar in de lucht is hij heel erg onstabiel.
Zelfs dat hebben we gedaan, en idd hij is zeer stil op de grond, maar in de lucht??? dat hebben we nog neit kunnen testen.
Hij was zoiezo al stil op de grond kwa trillen.
Ik denk dat we gewoon even afwachten op de mainmotor en dan verder kijken.
In iedergeval bedankt voor de info, ik geef dit aan hem door, nog beter, ik laat hem wel registreren hierzo :lol:

wat is nu precies het verschil tussen de:
*DragonFly RC RTF 4-CH Helicopter.
en de
*Honey Bee CP2 eSky 6CH 3D RC Helicopter - NEW.

behalve dat het dan een nieuwere versie is..

mzzl,

de Dragonfly is fixed pitch als ik me niet vergis, de Honey bee cp2 daarintegen heeft collective pitch.

Sjorsi,

Daarover is al zoveel geschreven op het forum... Gebruik de zoekfunctie, en als je het echt niet kan vinden, ff een nieuw draadje starten...

Groetjes,

Ton.

2d vliegen: dit staat gelijk aan fixed pitch, je kan dan niet op de kop vliegen.

3d vliegen: dit staat gelijk aan collective pitch, je kan dan wel op de kop vliegen.

Hallo met jp ik heb ook deze hely en heb het zelfde probleem op eens geen lift meer ,en soms heel even weer wel.
Dus ook vol toeren (volgens mij genoeg) en niet los komen.
Ik heb voor garantie een nieuwe conrtolunit gekregen (om een andere reden) , maar hij doet nog steeds het zelfde ,geen lift .
Ik vind dit wel toevallig precies het zelfde probleem en 2 weken oud.

precies het zelfde probleem

Dan zal het probleem dus wel niet in de controller unit (3 in 1 box) zitten. Ik heb hetzelfde probleem. Ik denk dat het in de servo's zit. Ik heb nog geen tijd gehad om dit goed te testen. Ik ben nu bezig met de X-Twin (net een film van gemaakt)

Hrmz... Wel toeren geen lift... Bladhoek dus niet goed. De meesten stellen de heli zo af dat hij bij 75% pitch en 5 graden bladhoek loskomt. Als hij dat niet doet kan het ook zijn dat de CCPM mixer in de zender vaag doet. Het lijkt me namelijk stug dat 3 servo's tegelijk de swash niet kunnen optillen, terwijl de Piccolo Pro dat maar met 1 servo doet (En ook alle Raptors, moskito's, T-rexen, etc etc) tenzij de servospanning te laag valt door een kapotte BEC oid. Als je de motor loshaalt, kan je dan de bladhoek bij vol pitch meten? En met de knuppel in het midden? Dan kun je afleiden waar 5 graden moet zitten en weet je wanneer hij moet hooveren...

Groetjes,

Ton.

Back