Beginneling nitro modelauto

Hallo allemaal,

zoals jullie waarschijnlijk al kunnen zien ben ik net nieuw op dit forum.
Maar ik heb dit topic niet geopend om mezelf voor te stellen, maar omdat ik met een hele hoop vragen zit omtrent een modelbouw auto.

Ik en mijn broertje zijn al een tijdje aan het rondkijken naar een mooie, snelle offroad auto. Het probleem is dat we niet teveel geld uit willen geven, we willen dus een tweedehandse kopen. Op marktplaats hebben we een hele mooi buggy gezien dicht in de buurt.
Het gaat om een Graupner flash 4x4 met een .28 motor.
Je krijgt er nog wat onderdelen bij voor een mooi prijsje van 200 euro.

Maar nu komen mijn vragen.
Als ik deze buggy koop, ben je dan een tijdje kostenvrij? Of moet je elke week weer nieuwe onderdelen kopen omdat hij telkens stuk gaat?

Ik heb via internet al begrepen dat nitro-benzine duur is, maar wat is duur? Hoeveel verbruikt zo'n modelauto?

Wij willen het dus graag niet te prijzig laten worden. Is dat mogelijk met modelauto's?

Hopelijk kunnen jullie me helpen om hem te kopen of het uit mijn hoofd te zetten:).

Alvast bedankt!

Groetjes,
Luuk

Beste Luuk een .28 motor lust best wel wat methanol. 200euro om mee te starten zou wel moeten lukken maar alleen als je weet waar je op moet letten. als je nog geen ervaring hebt met nitro motoren kun je beter met elektro starten er worden helaas te vaak versleten motoren verkocht aan beginners die er geen verstand van hebben. nu hoeft dit geen probleem te zijn omdat een nieuwe .28 motor ongeveer 100 euro kost.
maar als al je geld al in de auto zit is dit dus een tegen valler. een elektro auto kun je thuis opladen voor jouw waarschijnlijk gratis. dus denk ik dat het met jouw krappe budget niet goed is om voor methanol te gaan.

meld in je profiel je leeftijd en woonplaats zodat er gepaste antwoorden kunnen komen en eventueel een buurman of zo die je op het forum ziet kan helpen.

Welke ervaring met nitro doe je op als je met electro begint? Ooit (teminste als je nitro wilt rijden) moet je het leren...

Het nadeel van 2e hands is dat je vaak de ellende ook mee koopt. Hoe is de status van de motor, en hoe is die behandeld? Kijken en laten starten geeft je vaak een 1e indruk of het wel snor zit of niet om met de koop door te gaan.

Brandstof komt in alle soorten en prijzen. Je moet minimaal 20% nitro hebben wat snel een 40 euro per 5 liter kost waarmee je zo'n 3 tot 5 uur rijtijd kunt beleven.

Maar vergeet ook niet de ondehoud en reparatiekosten wat bij iedere vorm van RC auto komt.

Als je een nitro wilt moet je die kopen en u geen elektro laten aansmeren.

Ben begonnen met nitro, naar elektro gegaan en uiteindelijk terug naar nitro.
Nitro is een heel andere beleving en geeft meer feedback dan een elektrische.

2de hands is altijd een risico en zeker een nitro. Heb verder al eens een graupner flash vastgehad en leek mij niet echt een stevige auto.
Maar om te beginnen en vrij te rijden wss wel geschikt.

Kijk eerst of je van de betreffende auto vlot aan onderdelen geraakt, maardag zot wel snor. Verder dien je budget vrij te houden voor reparaties. Als iets zich aandient en je hebt er geen geld voor gaat de hobby snel tegensteken.

Nitro en Elektro hebben beiden hun charmes.

Ik prefereer eerder Nitro motoren dan electro, gewoon voor het lekkere geluid.
Elektro kan ik enorm waarderen vanwege de snelheid en optrek vermogen.
Maar, vind met elektro dat het vaak het doel overschiet... teveel vermogen is een oncontroleerbare wagen.
Maar nogmaals, beide heeft wat.

Brandstof is iets duurder dan elektro... maar je kan het zo gek maken als je wil.
Zo rijd ik op boten brandstof met maar 5% Nitro en rijd niet veel anders dan met 25%.
Je merkt het alleen met optrekken, je bent ietsjes langzamer... maar goed, het scheelt wel in de portemonnee !!
Mijn CMB
15cc boot motoren lusten nog wel een litertje.... laten we zeggen 3 liter in 20 minuten... :D

Elektro is iets duurder in aanschaf, maar op termijn wel goedkoper idd.
Maar dat is een eigen keuze, als de TS een nitro wil moet hij daarvoor gaan. Maar enkel als hij echt zeker is, was bijna gestopt met RC omdat ik geen nitro motortje kon afstellen en circuitrijden ook niet zo vlot ging. (Gaat beide beter nu :cool:).

Ik rijd op 25% nitro (merlin expert en pro) en dat kost idd wat. De expert kost 9€/liter en de pro 13€/liter. Kan met een liter een uurtje rijden, de buggy iets langer normaal.
5% nitro is niet aan te raden aan een beginneling, dan moet de motor serieus bijgesteld worden, anders gaat hij serieus warm draaien.

Daarom dat je steeds een ruimer budget moet hebben dan wat de auto kost natuurlijk...

Of je nou nitro of electro gaat rijden, het is een dure hobby.
Meestal is alles wat je er omheen nodig hebt duurder dan je auto zelf.

bijvoorbeeld: brandstof, accu's, goed gereedschap, plastic onderdelen, schroeven, lagers, , gloeipluggen, servo's (die ongetwijfeld stuk gaan in een rtr) etc etc.

Die autotjes krijgen nogal wat krachten te verduren dus er gaat hoe dan ook weleens wat stuk.

Met de aanschaf van een auto en een blikje peut ben je er dus nog niet.

Tja en nitro of electro? impreza of prius ;)

Back